تئوری : تنت ۲۰۲۰ دنباله ای مخفی برای تلقین ۲۰۱۰ است

تئوری : تنت 2020 دنباله ای مخفی برای تلقین 2010 است 1
۰
(۰)

حتی با توجه به اصول کاری کریستوفر نولان ( Christopher Nolan ) ، بازاریابی تنت ( Tenet ) اسرارآمیز است . آیا دلیل این امر ممکن است این واقعیت باشد که این فیلم دنباله ای برای فیلم تلقین نولان است؟

فهرست مطالب

مقدمه

کریستوفر نولان و پوستر فیلم های تنت و تلقین

فیلم آینده کریستوفر نولان یعنی تنت می تواند دنباله فیلم تلقین ( Inception 2010 ) ، او باشد . در تلقین که در طی چند سال و با علاقه زیاد نولان ساخته شد بازیگرانی مانند لئوناردو دی کاپریو ( Leonardo DiCaprio ) ، جوزف گوردون-لویت ( Joseph Gordon-Levitt ) ، الن پیج ( Ellen Page ) ، تام هاردی ( Tom Hardy ) ، ماریون کوتیارد ( Marion Cotillard ) و سایر چهره های برجسته هالیوود ایفای نقش می کردند . ایده نولان در تلقین بر این عقیده متمرکز شده بود که می توان از فناوری برای ایجاد یک دنیای رویایی مشترک بین افراد مختلف استفاده کرد و به فردی به نام استخراج کننده ( extractor ) اجازه داده می شد ذهن ناخودآگاه هدف خود را مورد بررسی قرار دهد و اسرار مهم را برای منافع خود سرقت کند . در تلقین می بیند که کاب ( Cobb ) با بازی دی کاپریو تیمی را برای انجام کاری بی سابقه تشکیل می دهد – ایده ای را در ذهن شخصی بکارید .


در انتهای تلقین مشاهده نی شود که کاب از پیوستن به فرزندانش ذوق زده می شود و برای بررسی توتم خود زحمتی به خرج نمی دهد و مخاطب را مطمئن نمی داند که صحنه نهایی فیلم رویاست یا واقعیت . به طور سنتی ، نولان نشان داده است که علاقه ای به ساخت دنباله ندارد . در حالی که سایر کارگردانان چنین نیستند ( یا حداقل متقاعد می شوند ) و برای بدست آوردن فروش بیشتر از یک فیلم موفق وسوسه می شوند . نولان از فیلم هایی مانند یادگاری ( Memento ) ، بین ستاره ای ( Interstellar ) و البته تلقین حتی بدون هیچ اشاره ای به ساخت قسمت بعدی از آن ها عبور کرده است . فقط سه گانه شوالیه تاریکی( The Dark Knight trilogy ) ، شاهد ورود نولان به عرضه ساخت دنباله بود .

بیشتر بخوانید :

تریلر ( پیش نمایش ) جدید فیلم تنت ۲۰۲۰ سرانجام فاش کرد فیلم کریستوفر نولان درباره چیست


علی رغم همه گیری فعلی ویروس کرونا ، نولان قصد دارد تنت – فیلمی اسرارآمیز و گیج کننده با بازی با جان دیوید واشنگتن ( John David Washington ) ، رابرت پتینسون ( Robert Pattinson )  وستارگان چشمگیر دیگری – را در زمان اولیه تعیین شده اکران کند . حتی با توجه به اصول کاری نولان ، تنت دارای بازاریابی بسیار مبهمی بوده است ، و با توجه به اینکه در مورد داستان ، شخصیت ها و دنیای تنت اطلاعات کمی شناخته شده است ، قابل تصور است که می توان فیلم ها را به هم متصل کرد و یا حتی تنت یک دنباله مستقیم برای تلقین نولان باشد .

تکنولوژی تنت می تواند از همان نوعی باشد که در تلقین وجود داشت

دستگاه اشتراک گذاری رویاها در فیلم تلقین


تنت ویژگی خاص “وارونگی زمان” را دارد که به شخصیت ها امکان می دهد رویدادها را به صورت معکوس بازی کنند ، یعنی با کشیدن ماشه  یک گلوله به جای اینکه شلیک کنند ، بدیت می آورند . اما بر اساس دو تریلر منتشر شده از تنت ، چگونگی کارکرد وارونگی زمان در فیلم کاملاً مشخص نیست . بهترین حدس ها شامل ماسک سبز شخصیت اصلی فیلم با بازی واشنگتن است که دشبیه ماسک گاز بیمارستان می باشد و شخصیت های فیلم در طول فیلم از آن استفاده می کنند . داستان فیلم هرچه باشد ، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که وارونگی یک پدیده علمی است ، نه یک پدیده ماوراء طبیعی و غیر عادی ، و این امر تنت را در همان قلمرو تکنولوژیکی فیلم تلقین قرار می دهد .


در کلاسیک مدرن نولان ( تلقین ) ، اشتراک گذاری رویاها از طریق دستگاهی به نام   PASIV حاصل می شود – شخصیت ها برایی ورود به دنیای مشترک با استفاده از یک کیف دستی ، خود را به هم متصل می کنند . اگرچه این علم به طور کامل در فیلم توضیح داده نشده است اما این فناوری با داروهای شیمیایی دوست کاب ، یعنی یوسف ( Yusef ) ترکیب شده است . به عمد یا غیر عمد ، این اشتراک گذاری رویاها حداقل به وارونگی تنت شباهت دارد . به نظر می رسد که هر دو فناوری علمی را با نوعی عنصر شیمیایی مخلوط می کنند و هر دو از اشیایی استفاده می کنند که مخاطب از زندگی واقعی با آنها آشنا می شود – یک کیف و یک قطره IV در تلقین ، یا یک دستکش و یک ماسک گاز بیمارستانی در تنت .

اگرچه ممکن است دنباله ها روش معمول کار نولان نباشند ، دنیای داستانی تلقین تا حد زیادی ناشناخته مانده است . دستگاه های PASIV نمی توانند تنها عامل خمیدگی زمان در آن جهان باشند و وارونگی ها فقط کمی خیالی تر از اشتراک گذاری رویاهای کاب هستند . هر دو تکنیک به عنوان شکلی از جاسوسی با تغییر پیشرفته زمان عمل می کنند  و هر دو فیلم تلقین و تنت نیز در یک مکان معاصر اتفاق می افتد . وارونگی حتی می تواند این احتمال را بدهد که سازمانی سایه ای ( shady organization ) که شخصیت واشنگتن را به خدمت می گیرد می تواند همان آژانس دولتی باشد که در وهله اول اشتراک رویاها را توسعه داده است .

 شخصیت رابرت پتینسون در تنت شبیه شخصیت تام هاردی در تلقین است

جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون در تنت


گذشته از بحث تکنولوژی دو فیلم ، نقش پتینسون در تنت زیاد با شخصیت هاردی در تلقین فاصله ندارد . به عنوان ایمز ( Eames ) ، هاردی نقش یک جاسوس قدیمی در مدل ۰۰۷  را بازی می کند . در تلقین ، اِیمز به استخدام تیم کاب در می آید و که بعنوان یک شخص برای کار در دنیای رویاها استفاده می شود . این شخصیت در تلقین نسبت به کاب که عملگرا می باشد ،  بیشتر با کار های هنری سروکار دارد . همین توضیحات می تواند براساس نگاه اجمالی که در تریلرها نشان داده شده است ، به همان اندازه برای شخصیت رابرت پتینسون در تنت صدق کند .

شخصیت در حال حاضر بدون نام پتینسون در مرکز اتفاقات قرار دارد و در یک صحنه تیراندازی با کنت برانا ( Kenneth Branagh ) درگیر شده و برای کمک به نجات جان انسانها به دیگران کمک می کند . بنظر می رسد پتینسون بیرحم است و شیک و بدون دردسر کار خود را انجام می دهد که یادآور فیلم های کلاسیک جیمز باند نیز هست . در پایان جدیدترین تریلر تنت ، پتینسون در حال توضیح برنامه خود به واشنگتن است و این صحنه بهترین آشکار کننده شخصیت اوست . لهجه او به وضوح مشخص است و لباس او آگاهانه توسط یک روسری در گردن طراحی می شود که این معنی را می دهد – یک جاسوس تحصیل کرده بریتانیایی .

” غیرممکن نیست ، فقط بسیار دشوار است ” . این سخن تام هاردی در تلقین است  و دقیقاً همانطور که شخصیت هاردی از آوردن درام به دنیای جاسوسی لذت می برد ، پتینسون نیز ایده خود درباره سقوط هواپیما در تنت راکمی توصیف می کند . در آخر پیش نمایش تنت ، پتینسون دیده می شود که می گوید ” چرا شما مرا وارد کردید؟ ” . این جمله نشان می دهد که او یک مزدور استخدام شده است . کاملاً قابل قبول است که ایمز و شخضصیت پتینشون فقط می توانند شخصیت هایی شبیهی باشند که نولان در نظر گرفته است ، اما به طور کامل غیرممکن است که هر دو مرد را جز همان دنیای سودآور جاسوسان آزاد بدانیم .

شخصیت مایکل کین در تنت ممکن است از فیلم تلقین باشد

مایکل کین


با توجه به عدم وجود دی کاپریو ، پیج ، گوردون-لویت و غیره ، تنت  نمی تواند یک دنباله مستقیم برای تلقین باشد حتی اگر دو فیلم نولان در نهایت به هم وصل شوند . با این حال ، یک شخصیت که در هر دو داستان ظاهر می شود مایکل کین ( Michael Caine ) است . کریستوفر نولان کارگردانی است که به طور معمول بازیگران یکسانی را به کار  می گیرد ، و کین در سراسر سه گانه شوالیه تاریکی در نقش آلفرد پنیورث ( Alfred Pennyworth ) ظاهر شد . با توجه به اسرار پیرامون شخصیت های تنت و اعتراف كین مبنی بر این كه وی اطلاع كمی از ایده فیلم در هنگام فیلمبرداری داشته است ، این بازیگر افسانه ای فقط ممكن است در حال بازپس گیری نقش اولیه خود به عنوان پروفسور استفان مایلز ( Stephen Miles ) باشد .


درباره شخصیت کین در تنت اطلاعات بسیار کمی موجود است . شخصیت اصلی فیلم او را در یک رستوران قابل احترام ملاقات می کند و کین ، همراه با عینک و ترکیب کت و شلوارش ، کمی نسبت به پروفسور مایلز در تلقین پیرتر بنظر می رسد .از طرفی چرا یک استاد معماری می خواهد جاسوسانی را برای دست گیری یک تبعه روسی بکار بگیرد ؟  متأسفانه در صورتی که دو شخصیت کین واقعاً یکی باشند ، توضیحاتی لازم دارند . با این وجود ، مایلز می تواند یک پل ارتباطی ظریف بین تنت و تلقین ایجاد کند و اطلاعاتی در مورد سرنوشت کاب به ما بدهد بدون اینکه واقعاً خود آن مرد ( کاب ) را نشان دهد و به بیان تغییرات دنیای تلقین از سال ۲۰۱۰ بپردازد .

هر دو فیلم تنت و تلقین درباره زمان هستند

راست : نمایی از فیلم تنت                        چپ : نمایی از فیلم تلقین

از میان دو فیلم نولان ، مطمئناً به نظر می رسد که تنت مفهوم زمان را بیشتر از آنچه که در تلقین بود نشان می دهد . فیلم نه تنها مکانیک ابتکاری وارونگی را معرفی می کند ، بلکه تریلر دوم پر از توجه به آینده و جلوگیری از تهدیدی است که هنوز اتفاق نیفتاده است . شخصیت جان دیوید واشنگتن از اینکه بعد از فهمیدن برعکس کردن جریان زمان هنوز در زمان حال است ، به تناقض می خورد . نولان با چنین موضوعی غریبه نیست ، برای مثال چنین مفهومی در فیلم یادآوری نیز وجود دارد ، اما موضوع تلقین به تنت ، نزدیکتر است .در حالی که آخرین پروژه نولان مستقیما درباره وارونگی زمان با استفاده از معکوس کردن عناصر طبیعی است ، تلقین به طور غیر مستقیم به همین موضوع اشاره می کند ، زیرا در اشتراک گذاری رویاها زمان ساختاری نسبی است .

سالهایی که در یک رویا گذرانده می شود تنها چند ساعت در واقعیت می باشد ، به همان اندازه که شخصیت ها مجبور می شوند محیط فیزیکی اطراف خود را زیر سؤال ببرند ، آنها همچنین مجبورند جدا از بقیه جهان یک جریان غیر طبیعی از زمان را نیز تجربه کنند . از این نظر ، تنت یک رشته طبیعی از مضامین علمی تخیلی درون تلقین است ، مثلا یک فناوری چگونه می تواند باعث ایجاد حس طولانی شدن زمان برای طولانی تر ساختن زمان باشد .


مسلماً موضع تنت در مورد زمان و واقعیت دقیقاً برعکس موضع تنت است . در فیلم سال ۲۰۱۰ واقعیت اصلی فیلم درباره توهم است و زمان فقط یک جنبه کوچک از آن است . با این حال ، در تنت ، زمان موضوع غالب فیلم است ، اما شخصیت ها هنوز مجبور به سوال پرسیدن درباره واقعیت هستند . شخصیت واشنگتن این موضوع را در پیش نمایش تنت هنگام بررسی یک صفحه شیشه ای که به آن شلیک کرده است و اظهارنظر درباره چگونه شلیک هنوز رخ نداده است ،  نشان می دهد . مخاطبان (یا شخصیت های مربوط به فیلم ) چگونه می دانند وارونگی چیست و چه چیزی طبیعی است؟

بنظر می رسد تنت دنباله معنوی برای تلقین باشد

راست : جان دیوید واشنگتن در تنت.  چپ : لئونارد دی کاپریو در تلقین


تنت به احتمال زیاد در درون دنیای تلقین اتفاق می افتد تا اینکه به عنوان یک دنباله مستقیم آن باشد ، اما ممکن است دنباله ی معنوی فیلم باشد . مشابه کازینو ( Casino ) و رفقای خوب ( Goodfellas ) یا هرکی یه چیزی می‌خواد ( Everybody Wants Some ) و مات و مبهوت ( Dazed and Confused ) ، رابطه تنت و تلقین ممکن است سینمایی تر از روایت باشد . در حال حاضر مشخص است که هر دو در یک جنبه یکسان از داستانهای علمی سر و کار دارند و مضمون هر دو نیز درباره  جاسوسی می باشد . حتی اگر این دو فیلم در یک NCU (مخفف جهان سینمایی نولان) اتفاق نیفتد ، روح و سبک مشترک آنها ممکن است برای تقویت ارتباط در ذهن طرفداران کافی باشد .


ارتباط پنهان بین تنت و تلقین مطمئناً توضیح می دهد که چرا بازاریابی فیلم جدید اینقدر اسرارآمیز بوده است و حتی ممکن است دلیل اصرار نولان زیاد برای اینکه تنت در تاریخ  اصلی خود ، اکران بیابد نیز همین موضوع باشد . در حالی که بقیه فیلما  تاریخ اکران خود را تغییر داده و یا روی دیگر روش های اکران حساب باز کرده اند ، نولان همچنان ثابت قدم است که تنت را در تاریخ مشخص شده خ.ود در ۱۷  ژوئیه منتشر کند . شاید این تصمیم به این دلیل باشد که تنت باید تقریباً یک دهه بعد از روز انتشار تلقین ، انتشار بیابد . این فاصله زمانی ده ساله ممکن است برای تنت هم از نظر داستان و هم از منظر نمادین بسیار حیاتی باشد و تأخیر تا سال ۲۰۲۱ باعث خرابی آن خواهد شد ، از این رو نولان تمایلی به جابجایی تاریخها ندارد اما نمی تواند استدلال خود را بدون خراب کردن سورپریز دنباله بودن فیلم ها ارائه دهد .

منبع :

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء ۰ از بین ۰ نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

6+
2 نظر برای "تئوری : تنت ۲۰۲۰ دنباله ای مخفی برای تلقین ۲۰۱۰ است" ارسال شده
  1. Avatar LSD گفت:

    اگه ادامه inception هست پس باید دیکاپریو رو میوردن

    0
    1. Avatar امید واحدیان گفت:

      سلام . ممنون از توجهتون . بله اینا همه صرفا تئوری هستن . البته تو متن هم نوشته شده که تنت ممکنه دنباله مستقیم فیلم تلقین نباشه بلکه تو همون سبک و سیاق فیلم تلقین باشه .

      0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *