![](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/1-7.jpg)
حتی با توجه به اصول کاری کریستوفر نولان ( Christopher Nolan ) ، بازاریابی تنت ( Tenet ) اسرارآمیز است . آیا دلیل این امر ممکن است این واقعیت باشد که این فیلم دنباله ای برای فیلم تلقین نولان است؟
فهرست مطالب
- مقدمه
- تکنولوژی تنت می تواند از همان نوعی باشد که در تلقین وجود داشت
- شخصیت رابرت پتینسون در تنت شبیه شخصیت تام هاردی در تلقین است
- شخصیت مایکل کین در تنت ممکن است از فیلم تلقین باشد
- بنظر می رسد تنت دنباله معنوی برای تلقین باشد
- منبع
مقدمه
![کریستوفر نولان و پوستر فیلم های تنت و تلقین](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/3-4.jpg)
فیلم آینده کریستوفر نولان یعنی تنت می تواند دنباله فیلم تلقین ( Inception 2010 ) ، او باشد . در تلقین که در طی چند سال و با علاقه زیاد نولان ساخته شد بازیگرانی مانند لئوناردو دی کاپریو ( Leonardo DiCaprio ) ، جوزف گوردون-لویت ( Joseph Gordon-Levitt ) ، الن پیج ( Ellen Page ) ، تام هاردی ( Tom Hardy ) ، ماریون کوتیارد ( Marion Cotillard ) و سایر چهره های برجسته هالیوود ایفای نقش می کردند . ایده نولان در تلقین بر این عقیده متمرکز شده بود که می توان از فناوری برای ایجاد یک دنیای رویایی مشترک بین افراد مختلف استفاده کرد و به فردی به نام استخراج کننده ( extractor ) اجازه داده می شد ذهن ناخودآگاه هدف خود را مورد بررسی قرار دهد و اسرار مهم را برای منافع خود سرقت کند . در تلقین می بیند که کاب ( Cobb ) با بازی دی کاپریو تیمی را برای انجام کاری بی سابقه تشکیل می دهد – ایده ای را در ذهن شخصی بکارید .
در انتهای تلقین مشاهده نی شود که کاب از پیوستن به فرزندانش ذوق زده می شود و برای بررسی توتم خود زحمتی به خرج نمی دهد و مخاطب را مطمئن نمی داند که صحنه نهایی فیلم رویاست یا واقعیت . به طور سنتی ، نولان نشان داده است که علاقه ای به ساخت دنباله ندارد . در حالی که سایر کارگردانان چنین نیستند ( یا حداقل متقاعد می شوند ) و برای بدست آوردن فروش بیشتر از یک فیلم موفق وسوسه می شوند . نولان از فیلم هایی مانند یادگاری ( Memento ) ، بین ستاره ای ( Interstellar ) و البته تلقین حتی بدون هیچ اشاره ای به ساخت قسمت بعدی از آن ها عبور کرده است . فقط سه گانه شوالیه تاریکی( The Dark Knight trilogy ) ، شاهد ورود نولان به عرضه ساخت دنباله بود .
بیشتر بخوانید :
تریلر ( پیش نمایش ) جدید فیلم تنت ۲۰۲۰ سرانجام فاش کرد فیلم کریستوفر نولان درباره چیست
علی رغم همه گیری فعلی ویروس کرونا ، نولان قصد دارد تنت – فیلمی اسرارآمیز و گیج کننده با بازی با جان دیوید واشنگتن ( John David Washington ) ، رابرت پتینسون ( Robert Pattinson ) وستارگان چشمگیر دیگری – را در زمان اولیه تعیین شده اکران کند . حتی با توجه به اصول کاری نولان ، تنت دارای بازاریابی بسیار مبهمی بوده است ، و با توجه به اینکه در مورد داستان ، شخصیت ها و دنیای تنت اطلاعات کمی شناخته شده است ، قابل تصور است که می توان فیلم ها را به هم متصل کرد و یا حتی تنت یک دنباله مستقیم برای تلقین نولان باشد .
تکنولوژی تنت می تواند از همان نوعی باشد که در تلقین وجود داشت
![دستگاه اشتراک گذاری رویاها در فیلم تلقین](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/10-1.jpg)
تنت ویژگی خاص “وارونگی زمان” را دارد که به شخصیت ها امکان می دهد رویدادها را به صورت معکوس بازی کنند ، یعنی با کشیدن ماشه یک گلوله به جای اینکه شلیک کنند ، بدیت می آورند . اما بر اساس دو تریلر منتشر شده از تنت ، چگونگی کارکرد وارونگی زمان در فیلم کاملاً مشخص نیست . بهترین حدس ها شامل ماسک سبز شخصیت اصلی فیلم با بازی واشنگتن است که دشبیه ماسک گاز بیمارستان می باشد و شخصیت های فیلم در طول فیلم از آن استفاده می کنند . داستان فیلم هرچه باشد ، همه نشانهها حاکی از آن است که وارونگی یک پدیده علمی است ، نه یک پدیده ماوراء طبیعی و غیر عادی ، و این امر تنت را در همان قلمرو تکنولوژیکی فیلم تلقین قرار می دهد .
در کلاسیک مدرن نولان ( تلقین ) ، اشتراک گذاری رویاها از طریق دستگاهی به نام PASIV حاصل می شود – شخصیت ها برایی ورود به دنیای مشترک با استفاده از یک کیف دستی ، خود را به هم متصل می کنند . اگرچه این علم به طور کامل در فیلم توضیح داده نشده است اما این فناوری با داروهای شیمیایی دوست کاب ، یعنی یوسف ( Yusef ) ترکیب شده است . به عمد یا غیر عمد ، این اشتراک گذاری رویاها حداقل به وارونگی تنت شباهت دارد . به نظر می رسد که هر دو فناوری علمی را با نوعی عنصر شیمیایی مخلوط می کنند و هر دو از اشیایی استفاده می کنند که مخاطب از زندگی واقعی با آنها آشنا می شود – یک کیف و یک قطره IV در تلقین ، یا یک دستکش و یک ماسک گاز بیمارستانی در تنت .
اگرچه ممکن است دنباله ها روش معمول کار نولان نباشند ، دنیای داستانی تلقین تا حد زیادی ناشناخته مانده است . دستگاه های PASIV نمی توانند تنها عامل خمیدگی زمان در آن جهان باشند و وارونگی ها فقط کمی خیالی تر از اشتراک گذاری رویاهای کاب هستند . هر دو تکنیک به عنوان شکلی از جاسوسی با تغییر پیشرفته زمان عمل می کنند و هر دو فیلم تلقین و تنت نیز در یک مکان معاصر اتفاق می افتد . وارونگی حتی می تواند این احتمال را بدهد که سازمانی سایه ای ( shady organization ) که شخصیت واشنگتن را به خدمت می گیرد می تواند همان آژانس دولتی باشد که در وهله اول اشتراک رویاها را توسعه داده است .
شخصیت رابرت پتینسون در تنت شبیه شخصیت تام هاردی در تلقین است
![جان دیوید واشنگتن و رابرت پتینسون در تنت](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/4-1024x572.png)
گذشته از بحث تکنولوژی دو فیلم ، نقش پتینسون در تنت زیاد با شخصیت هاردی در تلقین فاصله ندارد . به عنوان ایمز ( Eames ) ، هاردی نقش یک جاسوس قدیمی در مدل 007 را بازی می کند . در تلقین ، اِیمز به استخدام تیم کاب در می آید و که بعنوان یک شخص برای کار در دنیای رویاها استفاده می شود . این شخصیت در تلقین نسبت به کاب که عملگرا می باشد ، بیشتر با کار های هنری سروکار دارد . همین توضیحات می تواند براساس نگاه اجمالی که در تریلرها نشان داده شده است ، به همان اندازه برای شخصیت رابرت پتینسون در تنت صدق کند .
شخصیت در حال حاضر بدون نام پتینسون در مرکز اتفاقات قرار دارد و در یک صحنه تیراندازی با کنت برانا ( Kenneth Branagh ) درگیر شده و برای کمک به نجات جان انسانها به دیگران کمک می کند . بنظر می رسد پتینسون بیرحم است و شیک و بدون دردسر کار خود را انجام می دهد که یادآور فیلم های کلاسیک جیمز باند نیز هست . در پایان جدیدترین تریلر تنت ، پتینسون در حال توضیح برنامه خود به واشنگتن است و این صحنه بهترین آشکار کننده شخصیت اوست . لهجه او به وضوح مشخص است و لباس او آگاهانه توسط یک روسری در گردن طراحی می شود که این معنی را می دهد – یک جاسوس تحصیل کرده بریتانیایی .
” غیرممکن نیست ، فقط بسیار دشوار است ” . این سخن تام هاردی در تلقین است و دقیقاً همانطور که شخصیت هاردی از آوردن درام به دنیای جاسوسی لذت می برد ، پتینسون نیز ایده خود درباره سقوط هواپیما در تنت راکمی توصیف می کند . در آخر پیش نمایش تنت ، پتینسون دیده می شود که می گوید ” چرا شما مرا وارد کردید؟ ” . این جمله نشان می دهد که او یک مزدور استخدام شده است . کاملاً قابل قبول است که ایمز و شخضصیت پتینشون فقط می توانند شخصیت هایی شبیهی باشند که نولان در نظر گرفته است ، اما به طور کامل غیرممکن است که هر دو مرد را جز همان دنیای سودآور جاسوسان آزاد بدانیم .
شخصیت مایکل کین در تنت ممکن است از فیلم تلقین باشد
![مایکل کین](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/2-4-1024x597.jpg)
با توجه به عدم وجود دی کاپریو ، پیج ، گوردون-لویت و غیره ، تنت نمی تواند یک دنباله مستقیم برای تلقین باشد حتی اگر دو فیلم نولان در نهایت به هم وصل شوند . با این حال ، یک شخصیت که در هر دو داستان ظاهر می شود مایکل کین ( Michael Caine ) است . کریستوفر نولان کارگردانی است که به طور معمول بازیگران یکسانی را به کار می گیرد ، و کین در سراسر سه گانه شوالیه تاریکی در نقش آلفرد پنیورث ( Alfred Pennyworth ) ظاهر شد . با توجه به اسرار پیرامون شخصیت های تنت و اعتراف كین مبنی بر این كه وی اطلاع كمی از ایده فیلم در هنگام فیلمبرداری داشته است ، این بازیگر افسانه ای فقط ممكن است در حال بازپس گیری نقش اولیه خود به عنوان پروفسور استفان مایلز ( Stephen Miles ) باشد .
درباره شخصیت کین در تنت اطلاعات بسیار کمی موجود است . شخصیت اصلی فیلم او را در یک رستوران قابل احترام ملاقات می کند و کین ، همراه با عینک و ترکیب کت و شلوارش ، کمی نسبت به پروفسور مایلز در تلقین پیرتر بنظر می رسد .از طرفی چرا یک استاد معماری می خواهد جاسوسانی را برای دست گیری یک تبعه روسی بکار بگیرد ؟ متأسفانه در صورتی که دو شخصیت کین واقعاً یکی باشند ، توضیحاتی لازم دارند . با این وجود ، مایلز می تواند یک پل ارتباطی ظریف بین تنت و تلقین ایجاد کند و اطلاعاتی در مورد سرنوشت کاب به ما بدهد بدون اینکه واقعاً خود آن مرد ( کاب ) را نشان دهد و به بیان تغییرات دنیای تلقین از سال 2010 بپردازد .
هر دو فیلم تنت و تلقین درباره زمان هستند
![راست : نمایی از فیلم تنت چپ : نمایی از فیلم تلقین](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/12-4.jpg)
از میان دو فیلم نولان ، مطمئناً به نظر می رسد که تنت مفهوم زمان را بیشتر از آنچه که در تلقین بود نشان می دهد . فیلم نه تنها مکانیک ابتکاری وارونگی را معرفی می کند ، بلکه تریلر دوم پر از توجه به آینده و جلوگیری از تهدیدی است که هنوز اتفاق نیفتاده است . شخصیت جان دیوید واشنگتن از اینکه بعد از فهمیدن برعکس کردن جریان زمان هنوز در زمان حال است ، به تناقض می خورد . نولان با چنین موضوعی غریبه نیست ، برای مثال چنین مفهومی در فیلم یادآوری نیز وجود دارد ، اما موضوع تلقین به تنت ، نزدیکتر است .در حالی که آخرین پروژه نولان مستقیما درباره وارونگی زمان با استفاده از معکوس کردن عناصر طبیعی است ، تلقین به طور غیر مستقیم به همین موضوع اشاره می کند ، زیرا در اشتراک گذاری رویاها زمان ساختاری نسبی است .
سالهایی که در یک رویا گذرانده می شود تنها چند ساعت در واقعیت می باشد ، به همان اندازه که شخصیت ها مجبور می شوند محیط فیزیکی اطراف خود را زیر سؤال ببرند ، آنها همچنین مجبورند جدا از بقیه جهان یک جریان غیر طبیعی از زمان را نیز تجربه کنند . از این نظر ، تنت یک رشته طبیعی از مضامین علمی تخیلی درون تلقین است ، مثلا یک فناوری چگونه می تواند باعث ایجاد حس طولانی شدن زمان برای طولانی تر ساختن زمان باشد .
مسلماً موضع تنت در مورد زمان و واقعیت دقیقاً برعکس موضع تنت است . در فیلم سال 2010 واقعیت اصلی فیلم درباره توهم است و زمان فقط یک جنبه کوچک از آن است . با این حال ، در تنت ، زمان موضوع غالب فیلم است ، اما شخصیت ها هنوز مجبور به سوال پرسیدن درباره واقعیت هستند . شخصیت واشنگتن این موضوع را در پیش نمایش تنت هنگام بررسی یک صفحه شیشه ای که به آن شلیک کرده است و اظهارنظر درباره چگونه شلیک هنوز رخ نداده است ، نشان می دهد . مخاطبان (یا شخصیت های مربوط به فیلم ) چگونه می دانند وارونگی چیست و چه چیزی طبیعی است؟
بنظر می رسد تنت دنباله معنوی برای تلقین باشد
![راست : جان دیوید واشنگتن در تنت. چپ : لئونارد دی کاپریو در تلقین](https://ravenmag.ir/wp-content/uploads/2020/05/12-3-1024x516.jpg)
تنت به احتمال زیاد در درون دنیای تلقین اتفاق می افتد تا اینکه به عنوان یک دنباله مستقیم آن باشد ، اما ممکن است دنباله ی معنوی فیلم باشد . مشابه کازینو ( Casino ) و رفقای خوب ( Goodfellas ) یا هرکی یه چیزی میخواد ( Everybody Wants Some ) و مات و مبهوت ( Dazed and Confused ) ، رابطه تنت و تلقین ممکن است سینمایی تر از روایت باشد . در حال حاضر مشخص است که هر دو در یک جنبه یکسان از داستانهای علمی سر و کار دارند و مضمون هر دو نیز درباره جاسوسی می باشد . حتی اگر این دو فیلم در یک NCU (مخفف جهان سینمایی نولان) اتفاق نیفتد ، روح و سبک مشترک آنها ممکن است برای تقویت ارتباط در ذهن طرفداران کافی باشد .
ارتباط پنهان بین تنت و تلقین مطمئناً توضیح می دهد که چرا بازاریابی فیلم جدید اینقدر اسرارآمیز بوده است و حتی ممکن است دلیل اصرار نولان زیاد برای اینکه تنت در تاریخ اصلی خود ، اکران بیابد نیز همین موضوع باشد . در حالی که بقیه فیلما تاریخ اکران خود را تغییر داده و یا روی دیگر روش های اکران حساب باز کرده اند ، نولان همچنان ثابت قدم است که تنت را در تاریخ مشخص شده خ.ود در 17 ژوئیه منتشر کند . شاید این تصمیم به این دلیل باشد که تنت باید تقریباً یک دهه بعد از روز انتشار تلقین ، انتشار بیابد . این فاصله زمانی ده ساله ممکن است برای تنت هم از نظر داستان و هم از منظر نمادین بسیار حیاتی باشد و تأخیر تا سال 2021 باعث خرابی آن خواهد شد ، از این رو نولان تمایلی به جابجایی تاریخها ندارد اما نمی تواند استدلال خود را بدون خراب کردن سورپریز دنباله بودن فیلم ها ارائه دهد .
اگه ادامه inception هست پس باید دیکاپریو رو میوردن
سلام . ممنون از توجهتون . بله اینا همه صرفا تئوری هستن . البته تو متن هم نوشته شده که تنت ممکنه دنباله مستقیم فیلم تلقین نباشه بلکه تو همون سبک و سیاق فیلم تلقین باشه .