از آنجا که سرنوشت اکران فیلم ها در سال 2020 ناشناخته است ، برخی از فیلم ها بصورت دیجیتالی منتشر می شوند ، اما دیزنی باید اطمینان حاصل کند که به مولان اجازه توزیع سینمایی داده شده است.
در پست بعدی می خوانید :
مولان ۲۰۲۰، بازآفرینی دیگری از دیزنی در راه است
فهرست مطالب
- مقدمه
- مولان
- بازسازی مولان عقیده سفید پرست بودن دیزنی را تصحیح می کند
- مولان با احترام با داستان چینی رفتار می کند
- مولان حماسه خواهد بود
- مشاهده تریلر نهایی مولان ۲۰۲۰
- منبع
مقدمه
از زمان شناسایی اولین موارد COVID-19 که منجر به همه گیری جهانی شده است ، حدود 7 ماه می گذرد . تولید فیلم و تلویزیون به طور نامحدود تعطیل شده است ، رویدادهای بزرگی مانند جشنواره فیلم کن (Cannes Film Festival) و سان دیگو (San Diego) کنسل شد اند و حتی در مورد جوایز اسکار سال آینده سؤالاتی مطرح شده است .
با این حال ، بزرگترین تغییر در قالب گیشه اتفاق افتاده است . در مارس 2020 ( فروردین 1399) پیش بینی می شد که گیشه جهانی می تواند در نتیجه ویروس کرونا حدود 5 میلیارد دلار از دست بدهد ، اما اکنون ، این رقم بسیار ناامیدکننده تر به نظر می رسد . سینماها در سراسر جهان به طور گسترده بسته شده اند و در حالی که برخی از زنجیره های سینما به دنبال بازگشایی با اقدامات رعایت فاصله های اجتماعی هستند ، آینده صنعت سینما در حال حاضر بسیار تاریک به نظر می رسد . در پاسخ ، استودیوها مجبور بودند تصمیم بگیرند که چه کارهایی را با زمان بندی فیلم های خود برای سال 2020 انجام دهند .
بعضی از فیلم ها ، تاریخ انتشارشان ماه ها یا حتی سالها عقب افتاده شده است ، در حالی که فیلم های دیگر به صورت دیجیتالی انتشار یافته اند . این استراتژی برای برخی از نسخه ها مانند تور جهانی ترول ها (Trolls Universal) موفقیت آمیز بوده است ، اما همچنان برای فیلم هایی با بودجه هنگفت ، یک استراتژی بسیار خطرناک است . این مشکلی است که دیزنی با برنامه انتشار خود روبرو شده است ، پر از فیلم های بزرگ که نه تنها برای توزیع سینمایی طراحی شده اند بلکه به فروش گسترده ای در سراسر جهان احتیاج دارند که بتوانند برای کمپانی رضایت بخش باشند .
مولان
یک نمونه از این فیلم ها ، مولان ، لایو اکشن انیمیشن مولان 1998 است که کارگردانی آن بر عهده نیکی کارو بوده است . در حالی که قرار بود این فیلم در تاریخ 27 مارس 2020 اکران شود ، پس از همه گیری Covid-19 ، اکران آن به 24 ژوئیه منتقل شد . این تاریخ انتشار یعنی حدوداً شش هفته دیگر که هنوز احتمال وقوع آن برای دیزنی نامشخص است . قرار بود مولان یک کار بسیار بزرگ برای دیزنی در سال 2020 باشد ، یک قدم بزرگ برای توسعه لایو اکشن های آنها و یک سرمایه گذاری پر هزینه برای ادامه روابط آنها با مخاطبان چینی .
بودجه مولان 200 میلیون دلار گزارش شده است (اگرچه برخی از گزارش های قبلی آن را حدود 290 میلیون دلار تخمین زده اند) ، اگر دیزنی بخواهد حتی مبلغی از پول خود را بدست آورد ، مولان فیلمی نیست که دیزنی مستقیماً آن را به دیزنی پلاس ببرد . لازم به ذکر است که حرف های گفته شده بدون در نظر گرفتن هزینه های بازاریابی فیلم می باشد که دو بار در سراسر جهان در طول یک سال انجام شده است .
با این وجود ، برای دیزنی مهم است كه با مولان رفتار در خور شان آن را انجام دهد ، نه تنها به دلیل سرمایه گذاری مالی آنها ، بلکه به دلیل اینكه این فیلم دارای وزن و اهمیت فرهنگی و تاریخی برای کمپانی است . در میان لایو اکشن های باشکوه ساخته شده از انیمیشن های کلاسیک های ، این مولان است که احساس می شود مهمترین ترین این فیلم ها می باشد .
در ادامه به بررسی دلایل این موضوع که مولان مهم ترین بودن بازسازی لایواکشن دیزنی می باشد می پردازیم :
بازسازی مولان عقیده سفید پرست بودن دیزنی را تصحیح می کند
هر زمان که دیزنی ، افسانه شناخته شده ای یا رمان یا قطعه ای از فولکلور مشهور را اقتباس می کند ، آنها برای اینه داستان مشهور تری را ایجاد کنند و به فروش بیشتری برسند ، معمولا داستان را کمی تغییر می دهند . به عنوان مثال ، عقربه درعلاالدین (Aladdin’s Agrabah) یک مجموعه فرهنگی از تأثیرات خاورمیانه ، شمال آفریقا و آسیا است . این امر به دلایل واضح ، به ویژه از نظر حساسیت های فرهنگی و نژادی ، باعث ایجاد دلهره بسیار شده بود .
مولان در سال 1998 با فشار مشابهی روبرو شد . در کتاب فرهنگ دیزنی (Disney Culture) نوشته جان ویلز (John Wills) ، چنین آمده است كه چگونه ” در پاسخ به مولان اروپایی ، چهل هزار نفر طوماری را امضا كردند كه در آن شكایت می كرد كه دیزنی شخصیت های خود را سفید می کند ” […] برای بعضی از افراد ، فرهنگ دیزنی به عنوان فرهنگ سفید خوانده می شود ، و شرکت والت دیزنی به عنوان پشتیبان آمریکای سنتی سفید پوستان خوانده می شود . “
دلیلی وجود دارد که ، مدتها قبل از شروع فیلم حتی تولید ، بیش از 100.000 نفر طوماری با عنوان “به دیزنی بگویید که شما نمی خواهید مولان را سفید کنید!” . دیزنی دقیقاً مانند بقیه هالیوود در این زمینه تاریخی طولانی دارد . به همین دلیل است که بسیاری از طرفداران احساس راحتی می کنند که مولان 2020 نه به عنوان یک فیلم که تنها در آن تمام بازیگران آسیایی هستند ، بلکه تا حدودی در چین فیلمبرداری شده است ، و کمتر بر روی ایجاد جذابیت برای مخاطبان سفیدپوست فرضی تمرکز دارد .
در هالیوود بسیار نادر است که در هر نوع فیلمی با نقش اصلی آسیایی سرمایه گذاری گذاری کند ،چه برسد به یک فیلم بزرگ با بازیگران اختصاصی آسیایی ، که بسیاری از آنها برای بینندگان عمومی آمریکایی ناشناخته اند . دیزنی هنوز مسیری طولانی را در پیش دارد تا بتواند خود را مبرا از عقیده سفیدپرست بودن نجات دهد و مولان سیگنالی بزرگ و رو به جلو را در این جهت نشان می دهد .
مولان با احترام با داستان چینی رفتار می کند
همانطور که منتقد اینکو کانگ(Inkoo Kang) از MTV News اشاره کرده است ، بازنویسی دیزنی از داستان اصلی مولان چیزی است که کمپانی داستان و سبک روایت آن را بر استفاده از اصل داستان ترجیح می دهد :
داستان اصلی مولان را بخوانید ، و خواهید دید که نیاز مولان برای بیان واقعی ، اختراع دیزنی است . بیش از یک هزاره ، مولان به خاطر قربانی های فیالی خود در چین مورد احترام قرار گرفته است ، نه انتقادات فمینیستی او . اضطراب فرا رسیدن فیلم ، علاقه عاشقانه به عشق شاهزاده خانم و خوشبختانه بعد از هر چیز اضافات آمریکایی هستند که به داستان مولان کمک می کنند تا متناسب با دیزنی بهتر ظاهر شود. “
داستان اصلی مولان از قرن ششم میلادی بخش اصلی اساطیر چینی بوده و در طی صد سال گذشته سوژه چندین اقتباس فیلم ، تلویزیون و تئاتر بوده است . نسخه دیزنی البته محبوب ترین در بین مخاطبان غیر چینی در سراسر جهان است و کانگ خاطرنشان می کند که با فیلم آمد “وزن عاطفی اضافه شده از اولین و شاید تنها زمانی بود که بسیاری از کودکان آسیایی آمریکایی کسی را دیدند که در پرده سینما شبیه آنها باشد –و در ضمن باعث شکستن کلیشه های کهنه مانند مطیع مرد بودن زن آسیایی در آن شد . ” ممکن است انیمیشن مولان دارای ارزش نوستالژیک و فرهنگی خود باشد اما هنوز هم تصویر هالیوود بسیار زیاد است.
مولان جدید هنوز هم کار یک کمپانی آمریکایی است ، کارگردان آن نیوزلندی است و براساس فیلمی ساخته شده که تقریباً به طور انحصاری توسط آمریکایی ها ساخته شده است ، اما مشخص است که دیزنی کارهای زیادی انجام داده است تا اطمینان حاصل کند که این فیلم ارتباط بیشتری با داستان اصلی ژاپنی دارد تا انیمیشن . این یک قدم اطمینان بخش و رو به جلو برای دیزنی است و صادقانه بگویم ، این کاری است مه آنها باید از همان اول با لایواکشن های خود انجام می دادند.
مسئله بزرگ دیزنی در اینجا این است که آنها باید به 2 مورد توجه کنند : یکی توجه به خواسته های بازار چین که وابستگی عظیمی به این داستان دارند و دومی توجه آن جمعیت طرفدار دیزنی که عاشق داستان اصلی هستند . سابق در حال حاضر از نظر اقتصادی توان بیشتری در خرج کردن دارد و این تنها به نفع دیزنی است که در صورت تعهد خود به این استراتژی تجاری پایبند به این امر باشند.
مولان حماسه خواهد بود
بیشتر بازسازیهای لایواکشن دیزنی مورد انتقاد قرار گرفته اند که کپی داستانهای اصلی با چند مورد متفاوت دیگر که به فیلم اضافه شده اند ، می باشند . این روند بویژه در عناوینی مانند شیرشاه The Lion King بسیار شایع بوده است تا جایی که برخی از طرفداران از این سوال که چرا دیزنی حتی زحمت کشیدن ساختن لایو اکشن را کشیده است . در مقابل ، مولان احساس تازگی می کند ، زیرا به وضوح فیلمی متفاوت از منبع انیمیشنی آن است : مولان یک فیلم موزیکال نیست ، شخصیت های اصلی تغییر کرده اند ، یک نقش منفی جدید وجود دارد ، و مهمترین همه اینکه مولان جدید یک حماسه ناب است .
دیزنی هرگز کمپانی ای نبوده است که بخاطر فیلمهای اکشن خود شناخته شده باشد ،البته استثنائاتی مانند سری دزدان دریایی کارائیب Pirates of the Caribbean. نیز وجود دارد . به طور معمول ، آنها صحنه های نبرد بزرگ را به جای برند خاص خود ، به جنگ ستارگان و مارول واگذار کرده اند . بازسازی مولان فرصتی جالب را برای دیزنی فراهم می کند تا کاملاً برای نشان دادن موجودیت خود وارد بازار شوند و مطمئناً در تلاش خود برای این امر خساست به خرج نداده اند .
اما همچنین نشانگر این است که این شرکت مایل است به جای اینکه چنین پروژه هایی را به سمت خریدهای بی پایان خود بکشاند ، کلاه خود را به حلقه بازار فعلی حاکم بر بلاک چین بتاباند. این چیزی است که به یک صفحه نمایش بزرگ و مخاطبان بزرگ نیاز دارد و مستحق آن است. این فقط یک سؤال است که آیا چنین و چه مواردی می توانند رخ دهند. آنها ممکن است نیاز به انتظار طولانی تر از آنچه انتظار می رود صبر کنند ، اما این باید سرمایه گذاری باشد که دیزنی با منافع ذاتی مولان و همچنین آگاهی از اهمیت کلی آن برای شرکت ، مخاطبان و چهره در حال تغییر هالیوود انجام می دهد.
مشاهده تریلر نهایی مولان ۲۰۲۰
در ادامه می توانید تریلر نهایی مولان رو مشاهده کنید .
منبع :
مولان ۲۰۲۰، بازآفرینی دیگری از دیزنی در راه است
پس از موفقیت آمیز بودن بازآفرینی های زنده داستان های افسانه ای موجود در انیمیشن ها ، دیزنی این بار هم نتوانست در مقابل سنت کلاسیک خود یعنی بازآفرینی های زنده مقاومت کند. بازآفرینی های زنده این استودیو با آلیس در سرزمین عجایب در سال 2010 آغاز شد و از آن زمان به یک سرمایه خلاق و تمام عیار تبدیل شد و باعث شد تا دیزنی بخش اعظمی از فیلم های انیمیشنی خود از جمله سیندرلا ، کتاب جنگل و دیو و دلبر را بازآفرینی کند.
با موفقیت باورنکردنی دیزنی در زمینه این نسخه های گسترده بازآفرینی زنده ، بی تردید هزاران داستان مشهور این شرکت نیز در آینده به روی پرده می روند .یکی از این بازآفرینی ها، مربوط به یک افسانه سنتی چینی که اولین بار توسط دیزنی در سال 1998 با نام مولان ساخته شد، می باشد. بازآفرینی زنده مولان که قرار است توسط دیزنی ارائه شود ، یک حماسه تمام عیار از هنرهای رزمی باشد که به نظر می رسد خود را جلوتر از انیمیشن های کلاسیکی که قبلا بصورت بازآفرینی زنده در آمده اند ، قرار دهد.
برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید .