محور محرک SAF، جدیدترین تکنولوژی تریلرهای SAF
در یک روز بارانی در جاده خاکی، یک کشنده با تریلر در حال حرکت است. کامیون شروع به لغزش کرده و در گل و لای متوقف میشود. اولین گام برای حل این مشکل، روشن کردن قفلکن دیفرانسیل است. اما در کشندههای تکمحور این راهحل چندان کارگشا نیست. در این وضعیت، اقدام بعدی بکسل کردن کامیون و تریلر است که علاوه بر خطر پاره شدن سیم بکسل، باعث آسیب رسیدن به شاسی کامیون میشود.
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
چرخ پنجم هوشمند، راه حل جدید برای جلوگیری از واژگونی کشنده
توسعهی موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف با توان 450 اسببخار برای کشندههای سنگین
بررسی کامیون ولوو FMX-460، قویترین کمپرسی بازار ایران
بررسی کشنده دایون 430 ، اولین چینی با اینتاردر 5 زمانه
شرکت SAF-Holland آلمان که یکی از مشهورترین کمپانیهای تولید کننده دستگاه تریلر در جهان است، برای حل این مشکل، یک سیستم مدرن بنام SAF TRAK یا محور محرک SAF را تولید کردهاست. محور محرک SAF با فشردن یک دکمه فعال شده و موتورهای هیدرولیکی در محور عقب تریلر را روشن میکند و کامیون و تریلرش را از مخمصه رهایی میدهد.
این فناوری اولین محور هیدرولیک محرک تولید شده برای یک تریلر در جهان است که توسط SAF-Holland توسعه پیدا کردهاست.
با نصب سیستم SAF TRAK یا محور محرک SAF ، بر روی محور تعلیق بادی INTRA CD این شرکت ، یک فشار اضافی بر روی محورها وارد میشود که به این خاطر محورها تقویت شدهاند. تجهیزات این سیستم شامل دو موتور هیدرولیکی پیستونی شعاعی POCLAIN Hydraulics ساخته شده توسط فرانسه است که معمولا در آخرین محور تریلر نصب میشود و برای محورهای 9 تنی در استفاده از خارج از جاده بهینه شدهاست.
وزنی که به تریلر در صورت استفاده از این سیستم ناشی از موتورها و مدار هیدرولیکی اضافه میشود، تنها 200 کیلوگرم است که بسیار مناسب است.
اکسل ضد خوردگی SAF ، جدیدترین محصول شرکت SAF-Holland
در موتورهای هیدرولیکی پیستون شعاعی، روغن هیدرولیکی که تحت فشار است، وارد مجموعهای از پیستونهایی که به صورت شعاعی نسبت به محور چرخ بر روی یک دیسک سوار شدهاند، میشود و موجب چرخش این دیسک میشود. این چرخش دیسک با مجموعهی پیستونها، موجب یک حرکت دورانی شده که گشتاور اضافی برای چرخ محور را فراهم میکند.
گشتاوری که این موتورهای هیدرولیکی میتوانند تولید کنند با توجه به فشار کاری هیدرولیک متفاوت است. حداکثر گشتاور تولیدی برای هر محور تا 14000 نیوتنمتر است.
محور محرک SAF نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی نداشته و عمر مفید طولانی دارد که موجب شده این سیستم از نظر اقتصادی مناسب باشد.
موتورهای هیدرولیکی پیستون شعاعی، به طور مستقیم از سیستم هیدرولیک کامیون تغذیه میکنند که این امر تجهیزات اضافی برای تریلر را کاهش دادهاست.
سیستم SAF TRAK از کابین راننده فعال میشود و در صورتی که یکی از چرخهای محور تریلر نتواند حرکت کند، گشتاور را به چرخ آزاد به طور کامل میدهد.
زمانیکه این سیستم دیگر نیاز نباشد، در صورتی که راننده فراموش کند این سیستم را خاموش کند، پس از افزایش سرعت کامیون به بیش از 10 کیلومتر در ساعت، محور محرک SAF به صورت خودکار خاموش میشود.
تکنیسینهای SAF-Holland در نظر دارند که این سیستم را برای سرعت بالای 10 کیلومتر در ساعت هم بهینه کنند.
با این تفاسیر سیستم SAF TRAK یا محور محرک SAF یک ابزار ساده و موثر در رانندگی است که موجب میشود با خیال راحت با هر مقدار بار در جادههای خاکی بتوان تردد کرد.
طراحی و تولید این سیستم موجب شده که جایزهی نوآوری تریلر امسال به شرکت SAF-Holland برسد. این جایزه هر دوسال یکبار به شرکتهایی که نوآوری یا راهحلی برای مشکلات تریلرها ارائه میدهند، داده میشود.
این نوآوریها میتواند در زمینهی شاسی، بدنه، ایمنی و تریلر هوشمند باشد. هیئت داوران این جایزه شامل 14 روزنامهنگار از سرتاسر اروپا است.
لازم به ذکر است که مشابه این سیستم برای اولین بار توسط شرکت مان آلمان برای محور جلوی کشنده مان TGX به کار رفتهاست، اما SAF اولین شرکت است که این سیستم را برای تریلر به کار بردهاست.
بررسی کشنده دانگفنگ KX480 ، گل سرسبد محصولات دانگفنگ موتورز
مقایسهی دو کشنده دافران و سیتراک، رنو پریمیوم و مان TGA از گور برگشته چینی
مقایسه کشنده فاو و کاوه، دو چینی دسته دوم باکیفیت متوسط
منبع