M917A2 نسل قبلی کامیون کمپرسی های (Dump Truck ) ارتش ایالات متحده آمریکا است . این کمپرسی در جنگ های عراق و افغانستان به خوبی خدمت کرده است و کارآیی خوبی از خود نشان داده است .
با این حال به علت عمر بالای کاری و فرسودگی ناوگان M917A2 ارتش آمریکا در حال جایگزینی این کمپرسی های نظامی با نمونه های جدید و به روزتر است .
در ادامه ما قصد معرفی کوتاه و مفید این کامیون نظامی را داریم .
فهرست محتوی
معرفی
M917 A2 یک کامیون کمپرسی نظامی است که توسط شرکت Freightliner برای ارتش ایالات متحده آمریکا ساخته شده است .
M917 A2 یک نسخه ی پیشرفته تر از مدل M917 A1 است که در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت Freightliner برای ارتش ساخته شد .
اولین نسخه از سری کامیون های M917 در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت جنرال AM معرفی و ساخته شد .
در سال ۲۰۰۰ میلادی فرماندهی لجستیک و پشتیبانی ارتش آمریکا TACOM قرارداد ۷ ساله ای با شرکت Freightliner برای ساخت ۳۴۰۰ وسیله ی نقلیه اعم از کشنده ی M915 A3 و کامیون سبک M916 A3 و کمپرسی M917 A2 منعطف کرد .
این سه کامیون از قطعات موتوری و گیربکسی مشابه هم استفاده می کردند . دلیل این موضوع تعمیرات آسان کامیون ها در میدان نبرد بود . اگر این کامیون ها از نظر قطعه متفاوت بودند ، در میدان جنگ تامین قطعات آن ها مشکل است .

بررسی کابین و ویژگی ساختاری M917A2
برنامه ی تولید کامیون M917A2 از سال ۲۰۰۱ آغاز شد .
M917 A2 از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی خود یعنی M917 A1 است ولی از نظر فنی ، پیشرانه ، جعبه دنده و خیلی دیگر از قطعات فنی کامیون بهبود یافته اند .
طرح M917 A2 بر اساس کامیون موفق FLD 120 است که توسط Freightliner در سال ۱۹۸۸ میلادی تولید شد .
تولید چیزی در حدود ۳۰۰ هزار دستگاه از کامیون FLD 120 گواه این موفقیت است .

M917 A1 هزینه ی نگهداری و تعمیرات خیلی کم داشت و همچنین توانایی انجام انواع ماموریت های سخت را داشت .
M917A2 دارای اتاق بار ساخت شرکت Crysteel است . کابین M917 A2 می تواند راننده و یک مسافر را در خود جای دهد .
شرکت Freightlinerیک کیت زرهی اضافی برای بدنه ی M917A2 در نظر گرفته است که ایمنی را در مناطق جنگی بهبود می بخشد .
این کیت زره مقاومت خوبی در برابر نفوذ گلوله ی اسلحه های انفرادی ، ترکش های توپ ها و خمپاره ها و همچنین مین های کنار جاده ای دارد .
برای M917A2 می توان یک سیستم اندازه گیری غلظت مواد موجود در هوا سفارش داد . این سیستم اپراتور را از آلودگی های شیمیایی و میکروبی آگاه می سازد .
پیشرانه و جعبه دنده
M917A2 از پیشرانه ی ساخت شرکت Detroit بهره می برد . پیشرانه ی نصب شده بر روی M917A2 از نوع Detroit Diesel Series 60 DDEC IV می باشد که این موتور ۶ سیلندر ۱۲٫۷ لیتری قابلیت تولید ۴۳۰ اسب بخار قدرت را دارد .
این موتور در کامیون های M915 A3 و M916 A3 هم به کار رفته است .

موتور با یک جعبه دنده ی اتوماتیک ساخت شرکت آلیسون کوپل شده است . این گیربکس دارای ۶ دنده روبه جلو و یک دنده عقب است .
پیکربندی M917A2 به فرم ۶*۶ بوده و توان حرکتی بسیار خوبی برای کامیون در جاده های سنگلاخی و شیبدار فراهم می آورد .

جایگزین M917A2 از راه می رسد
در سال ۲۰۱۴ ارتش آمریکا شروع به پیدا کردن جایگزین برای لشکر M917A2 های خسته ی خود کرد .
در سال ۲۰۱۷ دو پیشنهاد از دو شرکت Mack Defense ( قسمت نظامی شرکت کامیون سازی ماک ) و Navistar Defense ( به ارتش آمریکا داده شد .
در سال ۲۰۱۸ میلادی طرح شرکت MD یا Mack Defense توسط ارتش پذیرفته شد و این طرح M917 A3 نام گرفت . ( برای آشنایی با کامیون M917A3 اینجا کلیک کنید . )
ارتش قرارداد خرید ۶۸۳ دستگاه M917 A3 را با کمپانی ماک امضا کرد .
اولین پیش نمونه ی M917 A3 برای تست و بررسی در سال ۲۰۱۹ تحویل نیروی زمینی ارتش ایالات متحده آمریکا شد .
M917 A3 بر پایه ی کامیون Granite شرکت ماک ساخته شده است و هیچ پیوندی با M917A2 از نظر ظاهر ، بدنه و شاسی و پیشرانه ندارد .
M917 A3 نسبت به M917A2 دارای اتاق بارگیری بزرگتری است که حجم زیادتری را در خود جای می دهد .

همچنین در ریون مگ بخوانید :
بررسی کامیون نظامی M917A3
کشور به کار گیرنده | ایالات متحده آمریکا |
سال تولید | ۲۰۰۱ |
پیکربندی چرخ ها | ۶*۶ |
تعداد سرنشین ها | ۱+۱ |
وزن خالی | ۱۳٫۸۸ تن |
ظرفیت خالص بار | ۱۷ تن |
حجم اتاق بار | ۱۱٫۱ مترمکعب |
طول | ۷٫۶۵ متر |
عرض | ۲٫۵۹ متر |
ارتفاع | ۳٫۱۵ متر |
موتور | Detroit Diesel Series 60 |
قدرت موتور | ۴۳۰ اسب بخار |
حجم موتور | ۱۲٫۷ لیتر |
گشتاور تولیدی | ۱۴۵۰ پاوند فوت |
جعبه دنده | Allison HD4070P |
تعداد دنده | ۷ سرعته : ۶ دنده جلو و یک دنده عقب |
حداکثر سرعت جاده ای | ۸۹ کیلومتر بر ساعت |
برد عملیاتی | ۸۸۵ کیلومتر |
توانایی شیب زنی | ۶۰% |