کشنده دانگفنگ KX یکی از کشندههای چینی بازار ایران است که توسط شرکت سایپادیزل به عنوان جایگزین اف اچ 500 بر روی خط مونتاژ قرار گرفت.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کشنده دیما، جک گالوپ ایرانی
معایب کشنده آمیکو 2640 ، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست
نگاهی به کمپرسی اف ام ایکس 460، قویترین و پیشرفتهترین کمپرسی ایران
بررسی کامل کشنده رنو پریمیوم 460، یکی از کامیونهای اقتصادی بازار
این کشنده دارای مشخصات فنی مناسب در کنار امکانات رفاهی خوبی است که توانسته نسبت به دیگر کشندههای چینی بازار ایران، عملکرد قابل قبولتری ارائه کند. بررسی کشنده دانگفنگ KX480
با ریونمگ در بررسی کشنده دانگفنگ KX همراه باشید.
فهرست مطالب
مقدمه
کشندههای Kinland Flagship با نام تجاری KX ، نسل جدید کشندههای تولید شده توسط شرکت دانگفنگ موتور است که با هدف استفاده در سیستم حملونقل طولانی بارهای سنگین ساختهشدهاست.
بررسی کشنده دایون N8H با موتور 430 اسببخاری
بررسی کشنده دوو Maximus با موتور 450 اسبی و گیربکس اتوماتیک ZF
کشنده دانگفنگ KX به عنوان پرچمدار محصولات این شرکت کامیونسازی نه فقط برای عرضه در کشور چین، بلکه برای اهداف صادارتی بازارهای جنوب غرب آسیا، روسیه و شمال آفریقا نیز در نظر گرفته شدهاست.
اولین نمایش پرچمدار جدید شرکت کامیونسازی دانگفنگ موتور در اروپا، در نمایشگاه IAA در سال 2014 بود که اولین باری است که یک کامیون ساخت چین اجازهی شرکت در این نمایشگاه را پیدا میکند.
این موضوع دو واقعیت را مشخص میکند: بررسی کشنده دانگفنگ KX480
اول) کشندهی دانگفنگ KX استانداردهای مدنظر اروپا را در زمینهی ایمنی و کیفیت ساخت داراست.
دوم) شرکت دانگفنگ به دنبال حضور در بازارهای شرق اروپا است.
شریک تجاری دانگفنگ موتور یعنی شرکت معظم ولوو که 45 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، نقش بسزایی در توسعهی سری KX ایفا کردهاست.
برای مطالعهی مقایسهی کشنده سیتراک و دافران کلیک کنید
این کامیون به پیشرانهی جدید و قدرتمند، گیربکس اتوماتیک هوشمند مجهز شدهاست که در کنار طراحی ظاهری مدرن و کابین راحت و جادار، استاندارد جدیدی را برای کشندههای چینی رقم زدهاست.
بر روی این کشنده به طور استاندارد موتور 13 لیتری با قدرتهای خروجی 456 ، 480 و 520 اسببخاری نصب شدهاست. در کنار این پیشرانهها، دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک برای نصب بر روی دانگفنگ KX قابل سفارش است. گیربکس دستی این کشنده، ساخت شرکت ولووتراکس سوئد با کد VT2214B است که سابقهی به کارگیری بر روی کامیونهای ولوو FL و FM را هم دارد.
گیربکس اتوماتیک دانگفنگ KX ساخت ZF بوده که بر روی نسخههای عرضه شده توسط سایپادیزل هم به کار رفتهاست. در ادامهی این نوشته بیشتر با این گیربکس آشنا خواهیم شد.
کشنده دانگفنگ KX علاوه بر مدل تک محور که در ایران عرضه شدهاست، دارای مدل جفت محور با وزنی در حدود 10200 کیلوگرم بوده که مجهز به قفل کن عرضی و طولی دیفرانسیل میباشد.
طراحی ظاهری
کشنده دانگفنگ KX از نسل جدید کابینهای شرکت دانگفنگ که دارای کابین استراحت و سقف بلند است، استفاده میکند. این کابین دارای فضای داخلی مناسب بوده و در بین جادارترین کشندههای ساخت چین قرار میگیرد.
طراحی این کابین بر عهدهی شرکت ایتالیایی UP-Design بوده که در سال 2010 در شهر تورین ایتالیا شروع به کار کردهاست. توسعهی کابین کشنده دانگفنگ KX حدود دو سال طول کشیدهاست.
طراحی کابین بسیار دقیق انجام شده و مطابق با آخرین استانداردهای ایمنی اروپا است. تست تصادف این کامیون بر اساس استاندارد ECE اروپا و استاندارد سختگیرانهی VVFS ایمنی سوئد انجام شدهاست.
در نگاه اول کابین دانگفنگ KX یادآور کابین مان TGX است که بیانگر این است که شرکت ولوو در طراحی ظاهری دخالت چندانی نداشتهاست. شیشهی جلو به شکل مستطیل بزرگی است که دارای دید مناسبی میباشد. این شیشه در لبهها کمی دارای انحنا است تا نمای خسته کنندهی شیشههای تخت قدیمی را نداشته باشد.
چراغ جلو به صورت مستطیلی بوده و دارای طراحی سادهای است. چراغ اصلی جلو، چراغ راهنمای جلو و دی لایت در یک قاب چراغ قرار گرفتهاند، اما چراغ مه شکن دارای قاب جدا و پایینتر است.
آینهها دارای طراحی جدیدتری بوده و سایز آنها به گونهاس است که نقاط کور را کاهش میدهد. جلوپنجرهی مشبک با خطوط کروم براق در جلو یک طراحی سنت شکن و زیبا در جلوپنجرهی کشندههای دانگفنگ محسوب میشود.
برای علاقهمندان به حوزهی کامیون:
مقایسهی دو کشندهی فاو J6 و کاوه KT420
سپرجلو بزرگ است و در وسط آن یک جلوپنجرهی دیگر وجود دارد که باعث شده طراحی KX تهاجمی و اسپرت به نظر برسد. آنچه باعث شده که KX کمی جذابتر به نظر برسد، منحنیهایی است که از قاب چراغ جلو شروع شده و سپس به درب و انتهای کابین می رسد و جلوهی دو رنگ زیبایی به آن بخشیدهاست.
کیفیت رنگ به کار رفته در KX از کشندههای قبلی شرکت دانگفنگ بهتر بوده و احتمالا دیگر شاهد ریزش رنگ شدیدی مثل قبل نباشیم. وجود دو جعبهی کناری بزرگ بالاخره بر ضعف کشندههای تولید دانگفنگ غلبه کرد و فضای بسیار مناسبی برای ذخیرهسازی به راننده میدهد.
یکی از ضعفهای طراحی خارجی این کشنده، تفاوت رنگ بادگیر با رنگ اصلی بدنه است که اگر همرنگ بود، جلوهی بهتری داشت. یکی دیگر از مشکلات طراحی این کشنده، آفتابگیر خارجی آن است که علاوه بر کیفیت پایین دارای طراحی نه چندان جالبی است که با طراحی تهاجمی و مدرن KX هماهنگی ندارد. این آفتابگیر بسیار ساده بوده و جز دو چراغ به کار رفته در آن، چیز دیگری ندارد.
در کنار این نکات منفی، یک نکتهی مثبت بسیار مهم وجود دارد و آن عدم استفاده از شیشه در پشت کابین است. این موضوع در کشندهی سی اند سی که رقیب KX در ایران محسوب میشود، وجود دارد.
وجود پنجره در پشت کابین، آدمی را به طراحیهای دههی 80 میلادی و کشندهای همچون ایویکو 330 میبرد و اصلا برای یک کشندهی جدید قابل درک نیست. ( به قول دوستی این چینیها فقط مواد اولیه رو حروم میکنند!!!)
طراحی داخلی
طراحی کابین کشنده دانگفنگ KX را میتوان الهام گرفته از طرحی ولوو اف اچ و مان TGX با تغییراتی به سبک دانگفنگ دانست.
داشبورد دارای طراحی مدرن بوده و میتوان گفت که گفت اولین بار است که دانگفنگ موتور طراحی کابین کشندهی خود را بر اساس تمرکز بر راحتی راننده قرار دادهاست. داشبورد دارای طراحی مدرنی است، اما کمبود محفظهی ذخیرهسازی در آن حس میشود.
در داخل دیگر از بی برنامگی در چیدمان داخلی همانند دانگفنگ تی 375 خبری نیست. کابین دارای نظم و چینش مناسب بوده و از جاداری فوقالعادهای برخوردار است. پایین بودن تونل موتور و کف تخت کابین، علاوه بر جاداری بیشتر، جابجایی را در درون کابین آسانتر کردهاست.
کابین استراحت از طول و عرض بسیار مناسب در کنار راحتی خوبی برخوردار است. غربیلک فرمان طراحی زیبایی داشته و دکمههایی برای تنظیم کروز کنترل، کنترل کامپیوتر کامیون و سیستم پخش بر روی آن تعبیه شدهاست.
آمپرهای پشت فرمان به زیبایی طراحی شدهاند و در شب دارای نورپردازی خوبی میباشند. تعویض دنده در حالت دستی و استفاده از ترمز موتوری به وسیلهی اهرم سمت راست فرمان امکانپذیر است.
جایگری کنسول فرمان وصندلی راننده طوری است که موجب راحتی بیشتر راننده در حین رانندگی شده و از خستگی زودرس جلوگیری میکند.
در ریونمگ بخوانید:
نگاهی به کاماز 5490 ، آکسوری در قامت کاماز
بررسی کشنده رنو تی ، زیبای فرانسوی با کیفیت سوئدی
داشبورد نیز به صورت منحنی طراحی شدهاست و کنسول مرکزی کاملا به سمت راننده بوده و دسترسی راننده به کلیدهای روی آن به خوبی است. در طراحی داشبورد کمی دخالت ولوو ملموس است.
در کنسول مرکزی، سیستم پخش (که در مدلهای مونتاژ خارج از ایران به صورت مانیتور LCD است ولی در مدل مونتاژی سایپادیزل یک سیستم پخش ساده است)، تنظیمات سیستم تهویهی اتوماتیک و تعدادی کلید تنظیماتی همچون قفلکن دیفرانسیل، گرمکن خشککن هوای ورودی به موتور وجود دارد. ( البته در مدلهای مونتاژی چین کلیدهایی همچون خاموش کردن سیستم ضدلغزش، سانروف برقی و اتوهلد هم وجود دارد.)
در بالای سر راننده هم دکمههایی برای تنظیم روشنایی درون کابین و پیشگرمکن سوخت تعبیه شدهاست.
در کنار صندلی راننده کنسول دنده قرار دارد که به سبک مان TGX طراحی شدهاست. در این کنسول یک سلکتور دایرهای انتخاب بین حالت دنده عقب، خلاص و حرکت به جلو، یک دکمه برای تنظیم حالت رانندگی اقتصادی ( مصرف کم سوخت که در دور موتور پایین دنده را تعویض میکند.) و قدرتمند(که در دور موتور بالاتر دنده را تعویض کرده تا همواره کشنده در ماکزییم گشتاور خود باشد.) و یک دکمه برای انتخاب تعویض دندهی اتوماتیک و دستی قرار دارد.
در این کنسول دو اهرم یکی برای ترمز دستی یا توقف و یکی برای ترمز تریلر تعبیه شدهاست. یکی از نکات منفی کشندهی دانگفنگ KX استفاده از ترمز تریلر مجزا است که دیگر برای یک کشندهی تک محور سطح بالا منسوخ شده میباشد.
در قسمت بالای سر راننده، کشندهی KX مجهز به سه جعبه در سایز نسبتا مناسب برای نگهداری وسایل است. در زیر تخت هم میتوان به صورت سفارشی یخچال درون کابین را قرار داد.
یکی از ضعفهای مهم کشندهی دانگفنگ KX در طراحی داخلی، استفاده از دو رنگ نامناسب در طراحی داشبورد و تم داخلی است. اگر از رنگ بژ استفاده میشد، کابین از زیبایی بیشتری برخوردار بود.
البته نسخهی عرضه شده توسط سایپادیزل نسبت به نسخههای عرضه شده در فیلیپین و مالزی از کاستیهای زیادی برخوردار است. از جمله:
نداشتن ایربگ راننده
نبود سیستم پخش مجزا کابین خواب
مجهز نبودن به مانیتور بر روی داشبورد
نداشتن زیربازویی در صندلی راننده و مسافر
مجهز نبودن صندلیها به سردکن
پیشرانه
کشندهی دانگفنگ KX از یک پیشرانهی 13 لیتری 6 سیلندر با کد ISZ480-41 استفاده میکند که در دور موتور 1900 دور بر دقیقه میتواند به حداکثر توان 480 اسببخار دست پیدا کند. گشتاور تولیدی این موتور 2321 نیوتنمتر در دور موتور 1200 بوده که جزو قویترین موتورهای به کار رفته بر روی کشندههای چینی میباشد. موتور کشنده دانگفنگ KX در قیاس با کشنده سیاندسی، 120 نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند و در دور موتور پایینتری به حداکثر گشتاور دست پیدا میکند.
پیشرانهی به کار رفته بر روی کشندهی دانگفنگ KX ساخت شرکت دانگفنگ کامینز چین بر اساس طرحی از شرکت کامینز میباشد. این موتور برای اولین بار در سال 2007 توسط شرکت کامینز شعبهی آلمان معرفی شد، اما موتور به کار رفته بر روی KX توسط خود شرکت دانگفنگ کامینز در چین در سال 2014 با نظارت کامینز تولید شدهاست. موتور سری ISZ کامینز جز موتورهای بزرگ دیزلی این شرکت محسوب میشود و نسبت به موتورهای سری ISG و ISM که بر روی کشنده فوتون به کار میرود، حجیمتر است.
موتور دانگفنگ KX مجهز به اینترکولر و توربوشارژ بوده و سیستم تزریق سوخت آن از نوع کامان ریل فشار بالا با سوزن انژکتور میباشد که تزریق سوخت هر سوزن از طریق کامپیوتر مرکزی کامیون کنترل میشود و مصرف سوخت این موتور در حدود 190 گرم بر کیلووات ساعت بیان شدهاست.
سیستم خنککاری موتور KX بر اساس خنک شونده با آب بوده که مجهز به رادیاتور بزرگ با ظرفیت مایع خنککاری 42 لیتر میباشد. علاوه بر این دانگفنگ جدید مجهز به فن الکتریکی ویسکوز در کنار سیستم اینترکولر هم میباشد.
ظرفیت روغن موتور کشندهی دانگفنگ 35 لیتر بوده که همانند دیگر موتورهای طراحی شده توسط کامینز نقش زیادی در خنککاری موتور نداشته و بیشتر نقش روانکاری قطعات متحرک را بر عهده دارد.
تنها سیستم کنترل انتشار آلایندهی به کار رفته در کشندهی KX ، سیستم SCR بوده که نیاز به تغذیهی مناسب از مخزن ادبلو دارد.
در نسخهی جدید که در سال 2021 عرضه شده، کشنده دانگفنگ KX به موتور 14.5 لیتری با حداکثر توان 600 اسببخار و گشتاور 2750 نیوتنمتر مجهز شدهاست. ( برای آشنایی با نسخهی جدید کشنده دانگفنگ KX کلیک کنید.)
جعبهدنده
جعبه دندهی ZF12AS2540 بر روی کشندهی دانگفنگ KX به کار رفته است که از نوع AS Tronic میباشد. این جعبه دنده در شرکت دانگفنگ چین بر اساس استانداردهای ZF آلمان ساخته شدهاست. گیربکس دارای 12 دنده روبه جلو و 4 دنده روبه عقب بوده که مجهز به سیستم تعویض دندهی اتوماتیک هوشمند، سلکتور تعویض دندهی دستی و اتوماتیک و حالت رانندگی قدرتمند و اقتصادی هم میباشد. بررسی کشنده دانگفنگ KX480
این جعبه دنده کاملا سنکروریزه بوده و مکانیزم تعویض دندهی آن یکپارچه میباشد که کنترل عملکرد گیربکس توسط کامپیوتر انجام میگیرد که موجب تعویض دندهی روان و با سرعت مناسب شده که از کاهش زیاد دور موتور در هنگام تعویض دنده جلوگیری میکند. بررسی کشنده دانگفنگ KX480
گیربکس این کشنده برای بهبود عملکرد در تعویض دندهها و کاهش افت دور موتور در سربالاییها، مجهز به مبدل گشتاوری است که همواره گشتاور ورودی به گیربکس را در حدود 2540 نیوتنمتر ثابت نگه داشته و گشتاور خروجی به سمت محور محرک را بر روی 2000 نیوتنمتر تنظیم میکند.
گیربکس سری AS Tronic ، یک گیربکس با فناوری قدیمی در بین محصولات اروپایی است که دیگر بر روی کشندههای به روز به کار نمیرود. به این علت این گیربکسها دارای قیمت پایینتری هستند و در محصولات چینی، روسی و حتی کرهای به طور گسترده به کار میروند. علاوه بر کشنده دانگفنگ KX کشندههایی همچون کاماز 5490، دوو Maximus هم از این سری گیربکس بهره میبرند.
البته در نسخهی جدید کشنده دانگفنگ KX که در سال 2021 معرفی شد، دو گیربکس جدید به کار رفتهاست. در نسخهی تکمحور گیربکس تراکسون شرکت ZF و در نسخهی جفت محور گیربکسی ساخت مشترک Eaton و کامینز که مجهز به چرخدندهی خزشی و دندهی فوق سنگین است که برای اولین بار است بر روی یک کشندهی چینی به کار میرود.
برای آشنایی بیشتر با نسخهی جدید کشنده دانگفنگ KX ، کلیک کنید
صفحه کلاچ این کشنده ساخت ساچ آلمان از نوع MFZ 430 میباشد که کامیون سازان چینی علاقهی بسیاری به استفاده از این نوع صفحه کلاچ بر روی محصولات خود دارند. عملکرد این صفحه کلاچ به صورت تک صفحهای هیدرولیک با کنترل بادی است.
دیفرانسیل، سیستم ترمز و تعلیق
دیفرانسیل به کار رفته بر روی دانگفنگ 13 تنی مجهز به کاهندهی تک مرحلهای است که برای عبور از مسیرهای سخت دارای قفلکن هم میباشد. این دیفرانسیل تولید شعبهی چین شرکت DANA است که دارای نسبت 2.69 است.
سیستم ترمز به کار رفته بر روی کشنده دانگفنگ KX از نوع دیسکی و دو مداره مستقل بادی میباشد که مجهز به سیستم ضد قفل EBD و کمپرسور بادی دو سیلندر است. تمام سیستم بادی و ترمز KX تولید وابکو هستند. کامیونهایی که دارای سیستم EBD هستند، به سیستم ABS هم مجهز هستند.
مخازن باد این کشنده از جنس آلومینیوم بوده و از کیفیت ساخت بهتری نسبت به کشندهی البرز برخوردار است. مشکلی که سیستم ترمز این کشنده دارد، مجزا بودن ترمز تریلر است که برای یک کشندهی تک محور به روز، یک نقص بزرگ است.
کشنده دانگفنگ KX دارای دو ترمز کمکی میباشد:
ترمز اگزوز
ترمز موتوری J-Brake دو حالته
دانگفنگ KX عرضه شده در ایران فاقد ریتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی است که در نسخههای عرضه شده در سایر کشورها همچون مالزی، این ریتاردر وجود دارد.
کشنده دانگفنگ KX در زمینهی سیستم ترمز و ایمنی در سطح پایینتری نسبت به کشندههایی همچون دیما، دافران و کاماز 5490 قرار میگیرد. در قیاس با کشنده سی اند سی میتوان گفت که دانگفنگ KX به خصوص در قسمت ترمز کمکی، دارای برتری نسبی است.
سیستم تعلیق جلو از نوع فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر بوده و سیستم تعلیق عقب از نوع بادی مجهز به کیسه باد مجزا است. کابین هم از تعلیق بادی چهارنقطه استفاده میکند که سواری نرم بسیار مناسبی را برای سرنشینان فراهم میآورد.
آپشنها
چراغ جلو قابل تنظیم | کروز کنترل | فیلتر آبگیر سوخت | چراغ مه شکن |
سیستم ناوبری ماهوارهای | کابین سقف بلند با پوشش ضدزنگ | صندلی راننده بادی با قابلیت تنظیم | سیستم تعلیق بادی کابین |
شیشه بالابر برقی | بالابر برقی اتاق | آفتابگیر | جک 20 تن |
قفل مرکزی | سیستم تهویه اتوماتیک | بخاری درجا | سلکتور باک |
آینه برقی با گرمکن | حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت | صندلی مسافر بادی | بادگیر سقفی و جانبی |
جعبه ابزار | دکمه استارت خارج کابین |
نتیجهگیری
دانگفنگ KX گل سرسبد محصولات شرکت کامیونسازی دانگفنگ موتور است که به دلیل عملکرد مناسب و قدرتمند و همچنین کابین جادار از فروش خوبی در آسیا و به خصوص کشورهای فیلیپین و اندونزی برخوردار بودهاست. نمایش این کشنده در نمایشگاه وسایل نقلیهی تجاری IAA نشان دهندهی کیفیت مناسب این کامیون میباشد. اما هنوز هم راه بسیاری تا رسیدن به کیفیت محصولات شرکتهای کامیون سازی اروپایی در پیش دارد.
کشنده دانگفنگ KX با داشتن کابینی بزرگ، کف تخت و سیستم تعلیق بادی سواری راحت و نرمی را عرضه میکند، اما بازهم طبق رسم چینیها مواد به کار رفته در تولید داشبورد نسبت به کشندههای اروپایی از کیفیت پایینتری برخوردار است. از طرفی، نسخهی عرضه شده در ایران توسط سایپادیزل نسبت به نسخههای عرضه شده در کشورهای دیگر، دارای قابلیتها و آپشنهای کمتری هم هست.
در ایران KX تنها به صورت تک محور با موتور 480 اسببخاری و گیربکس اتوماتیک تحت لیسانس ZF عرضه میشود. در حالیکه در دیگر کشورها، این کشنده با موتور 520 اسببخاری در نسخهی جفت محور با گیربکس ساخته شده توسط ولوو هم عرضه میشود.
از دیگر مواردی که بر روی کشنده دانگفنگ KX عرضه شده در ایران حذف شدهاند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ریتاردر هیدرولیکی | سردکن صندلی | سیستم ASR |
سیستم AEB | سیستم LDW | سیستم TPMS |
سیستم هشدار کاهش فاصله | سیستم پایش هوشیاری راننده | کیسه هوا |
در بخش فنی این کشنده باید در نظر داشت که موتور و گیربکس این کشنده تولید شده توسط کامینز و ZF نبوده، بلکه تولید شده در چین و تحت لیسانس این دو شرکت میباشد. این بدان معناست که کیفیت ساخت نسبت به محصولات اورجینال کمتر است.
گیربکس ZF به کار رفته بر روی کشنده دانگفنگ KX را نمیتوان در حد گیربکس ZF کشندهای مثل مان TGX دانست یا مثلا آلیاژ بلوک سیلندر موتور KX را با آلیاژ موتور کشندهای همچون اف اچ 12 مقایسه کرد که 8 تا 10 سال دچار خرابی نمیشود.
شرکت دانگفنگ این کشنده را تا 300 هزار کیلومتر پیمایش تضمین کردهاست که کوچکترین خرابی نداشته باشد و تا 800 هزار کیلومتر تضمین کرده که تعمیر اساسی نداشته باشد.
حالا شما مقایسه کنید با کشندهای مثل آکسور که در زمان عرضه شرکت دایملر آنرا تا 1.5 میلیون کیلومتر تضمین کرده بود. با یک حساب ساده میتوان در نظر گرفت که کیفیت و اطمینان پذیری کشندهی KX یک پنجم کشندهای مانند آکسور است.
مقالات مشابه:
نکتهی منفی دیگری که در مورد KX وجود دارد، گرانی اجناس مصرفی و هزینهی نگهداری بالای آن است.
موتورهای کامینز اساسا موتورهای دمای بالا بوده و در دمای بالای 80 درجه سانتیگراد دارای عملکرد بهینه میباشند. به این علت سیستم خنککاری آنها به گونهای است که موتور را همواره در دمای بالا نگه دارد. این کارکرد در دمای بالا موجب افزایش احتمال خرابی قطعات موتوری و فرسایش زودتر آنها نسبت به موتورهایی با فناوری ولوو که در دمای پایینتر کار میکنند، شدهاست.
از طرفی موتور دمای بالا، نیاز به نگهداری دقیقتر و انجام سرویس و تعویض موارد مصرفی همچون روغن موتور، فیلترهای روغن، سوخت و به خصوص آب بیشتری دارند. این موارد باعث میشود که هزینهی نگهداری این گونه موتورها بیشتر شود. به طور مثال فیلتر روغن که برای موتوری با فناوری ولوو تا 10000 یا 11000 کیلومتر نیاز به تعویض ندارند در موتورهای کامینز در 7000 کیلومتر باید تعویض شود، چراکه موجب آسیب رسیدن به موتور میشود.
در کل از این کشنده نمیتوان کار در شرایط سخت را انتظار داشت، چراکه اگر به خوبی نگهداری نشود و سرویسهای آن به موقع انجام نشود، خرابیهای متعددی خواهد داشت. خرابی پمپ باد که کلا رسم کامیونهای چینی است، در کشنده دانگفنگ KX هم در مواردی مشاهده شدهاست.
با تمام این نکات منفی، باید به این نکته توجه کرد که خرابی قطعات موتوری KX نسبت کشندهی سی اند سی کمتر بوده و با اینکه موتور این دو کشنده تحت فناوری کامینز تولید شدهاست، اما موتور KX کیفیت ساخت بهتری دارد.
قیمت نسخهی فول آپشن این کشنده در بازارهای جهانی در حدود 60000 دلار میباشد که اگر با دلار 30000 تومانی هم محاسبه شود در حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تومان ارزش دارد.
این کشنده در سال 95 با قیمت قطعی 265 میلیون تومان توسط سایپادیزل عرضه میشد. در سال 96 قیمت این کشنده تا 400 میلیون تومان توسط کارخانه افزایش پیدا کرد. همانند تمام کشندههای موجود در بازار، کشنده دانگفنگ KX هم با این قیمت نجومی حال حاضر ارزش خرید ندارد، اما چه میتوان کرد!!!
نکات مثبت
موتور قدرتمند با گشتاور مناسب
گیربکس هوشمند مجهز به مبدل گشتاوری
ترمز موتوری باکیفیت
کابین جادار و راحت
کشش مناسب در شیب
نکات منفی
نداشتن اینتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی
مجهز نبودن به ترمز الکترونیکی یا EBS
مجهز نبودن به سیستم پایش باد لاستیکها
وزن زیاد شاسی نسبت به رقبا
ضعف در سیستم تعلیق جلو
ضربه زدن دیفرانسیل در هنگام حرکت با بار سنگین
ضعیف بودن سیم کشی
ریون مگ مطالعه مقالات زیر را پیشنهاد می دهد:
- بررسی کشندهی سیتراک، محصول جدید سینوتراک چین
- نگاهی به کشندهی اسکانیا سری S
- مقایسهی کشندهی سیتراک با دافران
- مقایسهی کشندهی فاو با کاوه
- بررسی کشندهی کاماز 5490، مرسدس بنز روسی
- بررسی کشنده رنو تی، زیبای فرانسوی در کنار مهندسی سوئدی
واقعا ممنون از نویسنده و پژوهشگر
خیلی دقیق و کاربردی و با جزئیات بالا نوشتند
سپاس از شما
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده عزیز و محترم ، بینهایت مطالب کاااامل و بصورت دقیق در هر عنوان مورد بحث و مقایسه قرار گرفته من شخصا کلا اطلاعاتم نسبت به این کشنده تکمیل شد یدنیا تشکر از شما
درود بر شما
سپاس از توجه شما