بررسی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰‌‌، روح آکسور در جلد کاماز

کاماز 5490
۴٫۸
(۱۷)

زمان تقریبی مطالعه: ۱۴ دقیقه

کاماز ۵۴۹۰ یک کامیون جدید ساخت شرکت کامیون سازی روسی کاماز است که دارای کابینی راحت، پیشرانه‌ای ساخته دایملر آلمان و ظرفیت کشش بیشتری است. کابین جدید کاماز ۵۴۹۰ از فولاد با کیفیت ساخته شده است و دارای ظاهری جذاب، سیستم تعلیق بادی ۴ نقطه‌ای با کیفیت، آیرودینامیک مناسب و سیستم حفظ تعادل و تنظیم نوسان الکتریکی است.

کابین کشنده کاماز۵۴۹۰ به روزرسانی‌هایی همچون افزایش فضای داخلی، افزایش ارتفاع سقف و استفاده از دوتخت خواب را تجربه کرده است که این کشنده را نسبت به محصولات قبلی کمپانی کاماز برای ترددهای طولانی‌تر و حمل بار در سطح بین المللی، سازگارتر کرده است.

در ادامه ما قصد داریم به بررسی هر چه بیشتر این محصول تازه وارد به بازار کامیون‌های ایران بپردازیم .

فهرست مطالب

معرفی شرکت کاماز

کاماز یک شرکت کامیون سازی روسی است که عنوان بزرگترین شرکت کامیون سازی روسیه را یدک می‌کشد. در ابتدا کاماز برای رفع نیاز ارتش روسیه به انواع کامیون‌ها و تانک برها توسط گروه شرکت‌های فورد آمریکا راه اندازی شد و بعدها در زمینه‌ی ساخت کامیون‌های تجاری وارد شد. کاماز سی سال پیش کار خود را با ساخت کامیون‌های حامل راکت اندازهای ارتش آغاز کرد و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از طریق فروش سهام به بخش خصوصی واگذار شد.

کارخانه‌ی مادر کاماز در شمال شرق روسیه واقع شده است که اولین کامیون خود را در سال ۱۹۷۶ تولید و رونمایی کرد.

ظرفیت تولید کامیون توسط شرکت کاماز در حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ کامیون در روز برآورد شده است که این کامیون‌ها به کشورهای اروپای غربی، چین، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا صادر می شوند.

کاماز در کشورهایی مثل کره‌ی شمالی، افغانستان، شیلی، لهستان، عربستان و چند کشور دیگر دارای کارخانه‌های تولید و مونتاژ است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 1

کامیون‌های کاماز چون در ابتدا برای ارتش طراحی شده بودند، دارای طراحی ساده و ارزان قیمتی هستند و حداقل در محصولات قبلی این شرکت زرق و برق و لوکس بودن کامیون‌های اروپایی دیده نمی شود. از طرفی کامیون‌های کاماز برای شرایط سخت آب وهوایی و جاده‌ای طراحی شده اند و از زیربندی، شاسی و اکسل‌های قدرتمندی برخوردار هستند. موتورهای کامیون‌های کاماز در دماهای زیر صفر کارآیی خوبی نسبت به کامیون‌های اروپایی دارند چرا که برای آب و هوای سرد روسیه طراحی و پیکربندی شده‌اند.

تاریخچه‌ی‌ ورود کامیون‌های کاماز به بازار ایران

در سال ۱۳۸۵ شمسی شرکت کاماز با کشنده‌های کاماز تک محور ۵۴۶۰ و جفت محور ۶۴۶۰ با واسطه‌ی شرکت رخش خودرو دیزل وارد سیستم حمل و نقل ایران شد. این کشنده‌ها در مدل‌های تک و جفت محور عرضه می شدند که از دوام خوبی از نظر جعبه دنده، شاسی، دیفرانسیل و اکسل برخوردار بودند.

کشنده‌های ۶۴۶۰ و ۵۴۶۰ از نظر فنی کاملا مشابه هم بودند و تنها تفاوت آن‌ها در شش چرخ یا ده چرخ بودن بود. در سال ۱۳۸۵ قیمت صفر کیلومتر سری ۵۴۶۰ کاماز در حدود ۵۴ میلیون و سری ۶۴۶۰ در حدود ۶۳ میلیون تومان بوده است.

کاماز سری ۵۴۶۰ تا قبل از عرضه‌ی کاماز ۵۴۹۰ معروفترین محصول کمپانی روسی بوده است.

موتور کشنده‌ی‌کاماز ۵۴۶۰ از فناوری شرکت کامینز بهره می برد و ۳۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. نقطه ضعف کاماز‌های ورودی به ایران پیشرانه‌ی آنها بود. پمپ سوخت این کشنده به سرعت خراب می شد و نیاز به تعمیر پیدا می کرد و انژکتور هم با سوخت دیزل ایران هماهنگی نداشت و به دوسال نکشیده نیاز به تعمیر پیدا می کرد.

این کشنده در دراز مدت با کاهش کمپرس موتور و کاهش فشار پاشش سوخت مواجه می شد که موجب کاهش شدید قدرت موتور و سوختن ناقص گازوییل در سیلندرها و کاهش رسیدن گازوییل به سیلندرها می شد که در درازمدت موجب سایش و آسیب دیدن سیلندرها می شد.

هزینه‌ی تعمیرات زیاد موتور این کامیون، جان سختی دیفرانسیل و اکسل را کمرنگ می کرد.

نقطه ضعف دیگر این کشنده‌ها رادیاتور بی کیفیت آن‌ها بود که به سرعت توسط رسوبات آب مسدود می شد و پس از یکسال راننده نیاز به تعویض کلی رادیاتور و شیلنگ‌های آن پیدا می کرد.

مشکل بعدی ترموستات این کشنده‌ها بود که برای سرمای روسیه تنظیم شده بودند و باید به سرعت توسط ترموستات‌های بنزی جایگزین می شدند و گرنه به سیلندرها و سر سلیندر کامیون آسیب جدی وارد می شد. این ترموستات بسیار گیر می کرد و این موضوع موجب جوش آوردن کشنده در سربالایی‌ها می شد.

kamaz6460
کاماز ۶۴۶۰

از نظر راحتی و جاداری کابین هم کشنده‌های کاماز ۵۴۶۰ خیلی در سطح پایینی قرار می گرفتند به طوری که حتی از نظر راحتی کابین از کشنده‌های ساخت دهه ۸۰ میلادی اروپایی هم ضعیف‌تر بودند.  

چند سال پس از توقف تولید کاماز در رخش خودرو دیزل این کشنده در بازار با کمبود قطعات یدکی شدیدی مواجه شد که دارندگان این کشنده را مجبور کرد که پیشرانه، گیربکس و بعضا دیفرانسیل و حتی سیستم ترمز این کشنده را با سیستم‌های ساخت شرکت های ولوو یا بنز تعویض کنند.

با اینکه کاماز۵۴۶۰ کشنده‌ای جان سخت بود که می توانست در انواع مسیرهای صعب‌العبور بدون مشکل حرکت کند، اما این کشنده از کابین سقف کوتاه با فضای کمی بهره می برد و همچنین کابین آن تکان‌های شدیدی در حرکت داشت.

با پیشرفت صنعت کامیون سازی جهان، کشنده‌های کاماز ۵۴۶۰ دیگر با آن طراحی قدیمی و فضای کم کابین جایی در عرصه ی کامیون‌ها نداشتند.

کاماز ۵۴۹۰ با مرسدس بنز آمد

شرکت کاماز برای جایگزینی کشنده‌های قدیمی خود با کشنده‌ای نسبتا به روز با کابینی جادارتر و راحت‌تر با شرکت مرسدس بنز شروع به همکاری کرد.

در سال ۲۰۰۷ طی یک مناقصه‌ی بین المللی که برای طراحی کابین نسل بعدی کامیون‌های شرکت کاماز انجام شد، شرکت DMEC کره‌جنوبی که زیر مجموعه‌ای از شرکت KIA است، توانست عنوان طراح این کامیون‌ها را به خود اختصاص دهد. طراحی جدید کامیون‌های تازه نفس کاماز ۴۰ میلیون دلار برای کمپانی روسی هزینه در برداشت.

در نهایت نتیجه‌ی همکاری کمپانی‌های کاماز روسیه، دایملر آلمان و DMEC کره‌جنوبی در نمایشگاه ComTrans در سال ۲۰۱۱ به نام کاماز ۵۴۹۰ رونمایی شد.

در سال ۲۰۱۱ شرکت کاماز از محصولی رونمایی کرد که در نگاه اول همه را به یاد کشنده‌ی میان رده‌ی شرکت مرسدس بنز یعنی آکسور می‌انداخت. با توجه به اینکه ۱۱ درصد از سهام شرکت کامیون‌سازی کاماز در اختیار مرسدس بنز است، این کپی‌برداری دور از انتظار نبود.

کاماز با معرفی ۵۴۹۰ قصد داشت که حدود یک چهارم بازار کشنده‌های روسیه را در دست بگیرد ولی این پیش بینی درست از آب در نیامد و کاماز ۵۴۹۰ با اینکه به عنوان کامیون سال ۲۰۱۴ روسیه انتخاب شد ولی نتوانست به اندازه‌ی نسل قبلی خود یعنی ۵۴۶۰ موفق باشد و توانست سهمی در حدود ۵٫۴ درصد از بازار را کسب کند.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 2
کاماز ۵۴۹۰

پس از توقف عرضه‌ی کشنده‌های کاماز توسط رخش خودرو دیزل به علت مشکلاتی که با شریک روسی خود داشت، اینبار کشنده‌های مدرن کاماز ۵۴۹۰ توسط شرکت تایماز خودروی آذربایجان که همان رخش خودرو دیزل است که تغییر نام داده، در ایران عرضه می شوند.

کاماز ۵۴۹۰ از نظر نمای داخلی و ظاهر بسیار شبیه آکسور نسل ۳ است و طبق گفته‌ی مدیران شرکت تایماز خودرو، این کشنده نه فقط طراحی، بلکه قطعات اصلی موتور و گیربکس را هم از کشنده‌ی بی حاشیه و کم استهلاک آکسور به ارث برده‌است.

مدیران تایماز خودرو اذعان دارند که قطعات اصلی کشنده کاماز ۵۴۹۰ تحت لیسانس مرسدس بنز نبوده و کاملا اورجینال و تولید شده در آلمان هستند. به گفته‌ی مسئولان تایماز خودرو کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ از استانداردهای به روز دنیا برخوردار است و تکنولوژی و کیفیت مرسدس بنز را با قیمت کمتر ارائه می‌کند.

با توجه به علاقه‌ی کامیون داران ایرانی به کشنده‌های ساخت مرسدس بنز و به خصوص کشنده‌ی خوشنام آکسور، انتظار می رود که از کشنده‌ی ۵۴۹۰ که نام آکسور را یدک می‌کشد، استقبال خوبی شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر تایماز خودرو می‌خواهد در ادامه راه و در صنعت کامیون‌سازی ایران موفق شود، باید اشتباه رخش خودرو دیزل را تکرار نکند و از این کشنده‌ی تازه وارد با خدمات پس از فروش مناسب، توزیع مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی و آموزش و تربیت تعمیرکاران مجرب حمایت خوبی کند.

مسئله‌ای که کشنده‌های البرز و فراز را در ایران، با توجه به کیفیت خیلی پایین تر آنها نسبت به کاماز ۵۴۹۰، موفق کرده است همین فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران در سرتاسر کشور است.

طراحی ظاهری

در ابتدا برنامه ریزی‌ها بر این مبنا بود که متخصصان آلمانی طراحی پیشرانه و جعبه دنده را بر عهده بگیرند و وظیفه‌ی طراحی کابین بر عهده‌ی روس‌ها و شرکت کره‌ای باشد.

روس‌ها و کره‌ای‌ها برای کاهش هزینه‌های طراحی به این نتیجه رسیدند که طراحی کابین را بر پایه‌ی کابین کشنده‌ی آکسور انجام دهند. از آنجا که کابین آکسور در طراحی نسبت به طرح کابین کشنده‌های کاماز بی نقص بود، روس‌ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است تغییر چندانی در کابین آکسور ایجاد نکنند.

ظاهر کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ کپی کامل از کشنده‌ی آکسور است. در نمای جانبی این کشنده با آکسور هیچ تفاوتی وجود ندارد. طراحی درب‌ها، پله‌های ورودی به کابین، هواکش موتور، گلگیرها و حتی آینه‌ها هم با آکسور مو نمی زند.

درب جعبه‌ی کناری کاماز ۵۴۹۰ هم به مانند آکسور در سمت چپ قرار داشته و در سمت راست کشنده جعبه‌ای وجود ندارد.

تفاوت کاماز ۵۴۹۰ با آکسور در نمای جانبی را می توان در طراحی فلاپی یا اسپویلرهای بغل و گلگیرهای چرخ‌های عقب دانست.

در نمای روبروی کابین هم کاماز بسیار شبیه به آکسور است با این تفاوت که جلوپنجره‌ی کاماز کوچکتر از آکسور است. در طراحی چراغ‌های جلو هم این دو کشنده کمی باهم تفاوت دارند. جلو پنجره‌ی کاماز ۵۴۹۰ بسیار شبیه به کشنده‌ی ایویکو استرالیس ۲۰۱۴ تولید ایتالیا است.

دیگر تفاوتی که در طراحی کاماز می توان دید، بیرون بودن محفظه‌ی فیلتر هوای کاماز از زیر کابین است که می توان آنرا امضای طراحی کشنده‌های کاماز در نظر گرفت. در ضمن فیلترهوای کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ از کشنده‌ی آکسور کوچکتر است.

کاماز 5490
کاماز ۵۴۹۰

از نظر ابعاد و ارتفاع کشنده از سطح زمین این دو کامل شبیه هم هستند و مشخصات کاماز ۵۴۹۰ همانند آکسور است.

کارشناسان اروپایی متعقدند که کاماز کابین کشنده‌ی آکسور را دوباره رنگ کرده و با یک برچسب KAMAZ آن را به عنوان کامیون جدید عرضه کرده است. البته این جمله کمی خالی از لطف است، چرا که برای این بازطراحی کاماز چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

کابین استفاده شده در کاماز۵۴۹۰ یک طرح انقلابی در کشنده‌های روسی به حساب می آید. این کابین در کنار طراحی زیبا و چشم‌نواز از آیرودینامیک و کارآیی بسیار خوبی برخوردار است. البته آیرودینامیک بودن این کابین در حد کابین‌های کامیون‌های سوئدی نیست ولی برای یک کامیون روسی بسیار مناسب است.

اگرچه طراحی کابین کاماز ۵۴۹۰ به یک کشنده‌ی تولید سال ۲۰۰۰ اروپایی برمی‌گردد ولی همین طراحی برای اروپای غربی بسیار به روز و پیشرفته است.

AXOR
کشنده آکسور ۱۸۴۳

طراحی داخلی

در طراحی فضای داخلی نمی توان گفت که پایه‌ی طراحی بر مبنای کابین آکسور است، بلکه کابین و داشبورد خود کابین و داشبورد آکسور هستند.

داخل کابین کاماز ۵۴۹۰ هم توسط شرکت کره‌ای DMEC و بر اساس کشنده‌ی آکسور بازطراحی شده است.

طراحی داشبورد، طراحی غربیلک فرمان، کلیدهای داشبورد،اهرم‌های کناری کنسول فرمان، کنسول تنظیم سیستم تهویه، خروجی‌های سیستم تهویه، جعبه‌های بالای سر و حتی سردنده‌ی گیربکس دستی همان طراحی آکسور را دارا هستند.

اگر نگاهی به داخل کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ بیندازید متوجه تکنولوژی بی‌همتای متخصصان آلمانی در طراحی داخلی می شوید. کابین با سختگیرانه ترین استانداردها و ریزبینی بسیار طراحی شده است و جاگیری اشیا درون کابین با وسواس خاصی انجام شده است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 3
نمای داخلی کاماز ۵۴۹۰

ارتفاع کابین و فضای داخلی کابین دقیقا مشابه آکسور است و راحتی و جاداری تخت‌های خواب هم از آکسور عاریت گرفته شده است.

تفاوت‌هایی که می توان در طراحی داخلی کشنده کاماز ۵۴۹۰ با آکسور مشاهده کرد به قرار زیر است :

تفاوت در طراحی دسته‌ی ترمز دستی و استفاده از دسته ترمز دستی چینی در کاماز ۵۴۹۰

اضافه زدن چند جا لیوانی در زیر داشبورد

بالابودن پالونی بین دو صندلی نسبت به آکسور

تفاوت طراحی آمپرها، سرعت سنج و دورموتور سنج

استفاده از سیستم تعلیق بادی ۴ نقطه ای در سیستم تعلیق کاماز ۵۴۹۰

این کابین جادارترین کابین در بین کشنده‌های روسی است. ارتفاع سقف کابین به ۱٫۹۱ متر می رسد که به راننده این امکان را می دهد که به طور کامل در کابین کاماز ۵۴۹۰ سرپا بایستد.

صندلی‌ها توسط Grammer  نصب شده اند که دارای راحتی مناسبی است و از یک سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم بهره می برد.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 4

ستون فرمان را هم می توان در موقعیت‌های گوناگون تنظیم کرد.

کشنده کاماز ۵۴۹۰ مجهز به کروز کنترل، شیشه های برقی، آینه‌های برقی گرمکن دار و قابل تنظیم و سیستم تهویه هوای مطبوع است.

دو تخت در کابین کاماز ۵۴۹۰ تعبیه شده است که دارای طولی به اندازه ی ۲ متر و عرض ۷۰ سانتیمتر است.

درون کابین چند جعبه برای نگهداری اشیا وجود دارد. دو جعبه در بالای شیشه‌ی جلو و یک جعبه‌ی بزرگ در زیر تخت در کنار یک جعبه‌ی کناری نیاز راننده را برای فضای ذخیره‌سازی مناسب برطرف می کند.

داشبورد دارای پوشش ضد بازتاب است و دو جا لیوانی را در خود جای داده است. در زیر تخت یک فضا برای قرارگیری بخچال درون کابین تعبیه شده است که مشتریان می توانند به عنوان آپشن یخچال را سفارش دهند.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 5

در کل کابین کاماز ۵۴۹۰ یک کابین راحت، با فضای مناسب و بدون لغزش است که از صندلی‌های بادی راحت و تخت‌هایی با فضای مناسب بهره می برد. اگرچه باید به این نکته توجه داشت که کیفیت ساخت داشبورد از داشبورد آکسور کمی ضعیف‌تر است ولی نسبت به داشبورد و طراحی کشنده‌های قبلی تولید کاماز بسیار پیشرفته‌تر، مرغوب‌تر و راحت‌تر است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 6
بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 7
نمای داخلی کشنده آکسور ۱۸۴۳

پیشرانه

در ابتدا بر روی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ یک موتور ۱۱٫۷۶ لیتری هشت سیلندر با توان ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰۰ نیوتن متر نصب شده بود. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۴ پیروی می‌کرد و مجهز به سیستم توربوشارژ و اینترکولر بود.

این موتور به علت هشت سیلندر بودن، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری بالا و همچنین مصرف سوخت بیشتری دارد.

کاماز به این نتیجه رسید که برای رقابت در بازارهای خارج از روسیه نیاز به موتوری اقتصادی‌تر، کم‌مصرف‌تر و کم استهلاک‌تر دارد.

پس از بررسی های متخصصان آلمانی، این نتیجه حاصل شده که از موتور کشنده ی آکسور با کد OM 457LA بر روی کاماز ۵۴۹۰ استفاده شود.

پیشرانه‌ی به کار رفته در کاماز ۵۴۹۰ همان پیشرانه‌ی معروف کشنده‌ی آکسور یعنی OM457LA است که از ویژگی‌های این موتور می توان به استهلاک کم، قدرت و گشتاور مناسب، سادگی تعمیر و مصرف مناسب اشاره کرد.

موتور کاماز ۵۴۹۰ در دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه به توان حداکثر ۴۲۸ اسب بخار می رسد و گشتاور حداکثر این موتور ۲۱۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰دور بر دقیقه است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 8
پیشرانه ی OM457LA شرکت مرسدس بنز

موتور OM457LA نصب شده بر روی کاماز ۵۴۹۰ نسبت به موتور نصب شده بر روی آکسور از استاندارد آلایندگی بالاتری بهره می برد که یورو۵ EEV  است.

مزیت اصلی این موتور اقتصادی بودن آن و عمر مفید بالای آن ( بیش از ۱٫۲ میلیون کیلومتر) است. این موتور از یک سیستم تزریق سوخت با مکانیسم PLD بهره می برد و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳۳ لیتر است.

علاقه‌مندان به خودروهای سنگین میتوانند از مقالات زیر استفاده کنند:

بررسی کشنده رنو سری T

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری

با توجه به اینکه کشنده‌ی آکسور از دهه‌ی ۸۰ شمسی وارد کشور شد و موتور آن کارآیی خوبی از خود نشان داد به طوری که به طور متوسط این پیشرانه تا ۱٫۵ میلیون کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی نداشت، باید دید که موتور به کار رفته در کاماز ۵۴۹۰ که به گفته‌ی سازندگان و مسئولان شرکت تایماز موتور از قطعات اصلی آلمانی بنز استفاده می کند آیا می تواند دوام خوب کشنده‌ی آکسور را داشته باشد.

در تست های جاده ای کاماز ۵۴۹۰ توانایی کششی در حد آکسور ۱۸۴۳ از خود نشان داده است.

جعبه دنده

جعبه دنده‌ی دستی به کار رفته در کاماز ۵۴۹۰ همان جعبه دنده‌ی کشنده‌ی آکسور است. این گیربکس یک گیربکس ۱۶ سرعته با کد AF 16S-2221 است که هماهنگی فوق العاده ای با قلب تپنده‌ی آلمانی کاماز ۵۴۹۰ دارد.

گیربکس مجهز به یک اینتاردر هیدرولیکی است که در ترمزگیری ها کشنده را یاری می دهد.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 9
گیربکس AF 16S-2221

جعبه دنده ی کاماز ۵۴۹۰ توسط یک کلاچ دیافراگمی تک صفحه ای ساخت SACHS با مدل MFZ 430 به پیشرانه متصل می شود.

در کنار این جعبه دنده ۱۶ سرعته دستی، یک گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک با کد ZF-AS-TRONIC-12AS-2131 هم قابل سفارش است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 10
سردنده ی گیربکس اتوماتیک کاماز ۵۴۹۰

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق جلو یک فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه است.

در تعلیق عقب از یک سیستم تعلیق بادی دو محوره مستقل از هم استفاده شده است که توسط سیستم ECAS به صورت اتوماتیک تنظیم می شود تا از برهم خوردن تعادل کشنده جلوگیری شود.

دیفرانسیل کاماز ۵۴۹۰ از شرکت مرسدس بنز خریداری شده است. دیفرانسیل HL6 ساخت دایملر دارای نسبت دنده ی ۳٫۰۷۷ است که مجهز به کاهنده‌ی تک مرحله‌ای و قفل‌کن دیفرانسیل است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 11

سیستم ترمز

تمام چرخ‌های جلو و عقب کاماز ۵۴۹۰ مجهز به ترمز دیسکی هستند که نسبت به ترمزهای کاسه‌ای از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

این ترمزها مجهز به سیستم‌های ایمنی از جمله :

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS

سیستم کنترلی الکتروپنوماتیکی EBS

می باشند.

سیستم های ایمنی

سیستم‌های ایمنی الکترونیکی زیادی در کشنده ی کاماز ۵۴۹۰ به کار رفته است که رانندگی ایمن را فراهم می آورد. از جمله‌ی این سیستم‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سیستم الکترونیکی ضد لغزش ASR

برنامه ی کنترل پایداری الکترونیکی ESP

سیستم کنترل کشش TCS

سیستم کنترل تعلیق بادی ECAS که وظیفه ی تنظیم اتوماتیک تعلیق های بادی را در عبور از سرعت گیر ها یا پیچ های خطرناک دارد تا کشنده همواره ثبات خود را حفظ کند و از برهم خوردن تعادل جلوگیری می کند.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 12

سیستم فرمان

جعبه فرمان و مشتقات آن توسط یک تیم مهندسی آلمانی طراحی و ساخته شده است. این جعبه فرمان در ابتدا بر روی کامیون‌های شرکت کننده در رالی داکار آزمایش شد و بعد بر روی کشنده کاماز ۵۴۹۰ به کار گرفته شد.

از ویژگی‌ها‌ی خوب این جعبه فرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

استهلاک پایین

عمر مفید بالا

فرمان پذیری مناسب

قطر گردش کافی

قیمت و تجهیزات

شرکت کاماز قیمت اولیه‌ی این کشنده را در زمان عرضه، در حدود ۲ میلیون ۹۰۰ هزار روبل یا حدود ۳۸۰۰۰ دلار آمریکا اعلام کرد.

کارشناسان و رانندگان با تجربه معتقدند که کاماز برای فروش بهتر و به دست آوردن سهم خوبی از بازار باید قیمت را در حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

بیشتر رانندگان روسی ترجیح می دهند که یک ایویکو استرالیس کار کرده که امتحان خود را پس داده است را با ۴۰۰ هزار روبل یا یک ولوو اف اچ ۱۲ مدل ۲۰۰۶ را با ۸۰۰ هزار روبل خریداری کنند تا یک کشنده ی کاماز ۵۴۹۰ که مانند یک هندوانه ی سربسته است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 13

با این تفاسیر اعتمادی که به کشنده‌های اروپایی کارکرده است نسبت به کشنده‌های نو کاماز حتی در خود روسیه وجود ندارد. کاماز باید همانند شرکت‌های کامیون سازی اسکاندیناوی این اعتماد سازی به برند را ایجاد کند.

تجهیزات استاندارد کاماز ۵۴۹۰

فرمان هیدرولیک

داشبورد مجهز به پوشش ضد تابش نور خورشید

شیشه بالابر برقی

سیستم تهویه مطبوع

چراغ‌های هدلایت LED

سنسور تمام شدن لنت ترمز

پیش گرمکن موتور

چراغ مه شکن

سیستم پخش صوتی

بخاری درجا

سیستم تعلیق بادی محور عقب

صندلی بادی راننده گرمکن دار

اسپویلرهای سقف و جانبی

مخازن سوخت آلومینیومی

آپشن‌های سفارشی :

یخچال درون کابین

کولر درجا

سیستم پخش چند رسانه‌ای

سیستم ناوبری ماهواره‌ای

تست جاده ای

با ورود به کابین کاماز ۵۴۹۰ حس آلمانی بودن کشنده بر شما چیره می شود. همه چیز با نظم و ترتیب خاصی چیده شده است( همانند ترکیب تیم ملی فوتبال آلمان)

با نشستن بر صندلی کشنده، راحتی به مانند راحتی صندلی آکسور را می توانید تجربه کنید. اما زمانی که فرمان را در دست می گیرید یا دستی بر داشبورد می کشید یا از دکمه‌ای بر روی داشبورد استفاده می کنید، می‌توانید کیفیت پایین قطعات به کار رفته در کابین را نسبت به آکسور حس کنید. داشبورد کشنده‌های آکسور موجود در ایران با اینکه بیش از ۱۵ سال از عمر آن‌ها می گذرد ولی هنوز هم از کیفیت بهتری نسبت به داشبورد کاماز ۵۴۹۰ برخوردار هستند.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 14

با استارت زدن کامیون و به حرکت در آمدن آن، حس نرمی و راحتی آکسور به شما منتقل می شود. دنده‌ها به خوبی و بدون گیر کردن تعویض می شوند و فرمان بسیار عالی و خوش دست است. کابین از عایق صدایی نسبتا خوبی برخوردار بوده و تکان‌های شدیدی به لطف تعلیق بادی ندارد.

کشش کاماز۵۴۹۰ بسیار خیره کننده است و شتابی مثل شتاب آکسور دارد البته باید به این نکته توجه داشت که تست انجام شده بدون بار و تریلر است، پس نمی توان به طور قطعی در مورد کشش کاماز ۵۴۹۰ صحبت کرد.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 15

کامیون در عبور از شیب ها توانایی خوبی دارد و در سربالایی ها با مشکل تعویض دنده ی اشتباه توسط گیربکس اتوماتیک مواجه نیستیم. مشکلی که در مسیر با آن مواجه شدیم، گیر کردن سطح زیرین کاماز به زمین در هنگام عبور از چاله ها به علت ارتفاع کم کشنده از سطح زمین بود.

مقالات مشابه :

نگاهی به کشنده ی سیتراک C7 و T7

بررسی کامیون نظامی M917A3

شیشه ی جلوی کشنده دید بسیار خوب و گسترده ای به راننده می دهد و آینه های جانبی از کارآیی بسیار خوبی برخوردارند.

با این تفاسیر اما طراحی و مشخصات فنی کاماز ۵۴۹۰ الهام گرفته از یک کشنده‌ی اروپایی تولید سال ۲۰۰۰ میلادی است و با وجود کشنده‌های به روز دنیا در ایران مثل کشنده ولوو اف اچ ۵۰۰ یا رنو تی ۴۸۰ و یا کشنده‌های اسکانیا ، این کشنده از تکنولوژی قدیمی و همچنین طراحی و تجهیزات قدیمی برخوردار است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 16

یکی از ایراداتی که می توان به کاماز ۵۴۹۰ گرفت، مجهز نبودن به بادگیرهای جانبی کابین است که هم در بحث آیرودینامیک مشکل ساز است و هم در زیبایی ظاهری با وجود بادگیر سقف نبود بادگیر جانبی نقص به حساب می آید.

جمع بندی

پس از معرفی کشنده کاماز ۵۴۹۰ با تغییرات انقلابی در کشنده‌های روسی مواجه شدیم. از یک طرف کابین ۵۴۹۰ هیچ شباهتی با کابین‌های منسوخ قبلی کاماز نداشت و یک کابین زیبای اروپایی است که نکات آیرودینامیک را به خوبی رعایت کرده است.

همچنین آینه‌های جدید با دید مناسب، شیشه ی جلوی گسترده، واحدهای قدرتی جدید و به روز به همراه جعبه دنده‌های ارتقا یافته قدرت رقابتی این کشنده را افزایش داده است.

از طرف دیگر در داخل کابین هم تغییرات مثبت بسیاری زیادی اعمال شده است. دیگر خبری از کابین های خشک، سقف کوتاه و کوچک قدیمی کاماز نیست.

درون کابین یک صندلی بادی راحت برای نشستن وجود دارد که قابلیت تنظیم خوبی دارد و یک فرمان مناسب با نرمی فوق العاده در دستان شما وجود دارد.

دسترسی به انواع تنظیمات و دکمه ها به راحتی امکانپذیر است. چینش داخلی و ارگونومی داشبورد عالی است.

بعد از رانندگی و احساس خستگی می توان کامیون را در پارکینگ پارک کرد و در تخت های راحت و جادار به خوبی استراحت کرد و با داشتن بخاری درجا دیگر نیازی به روشن ماندن کامیون برای گرم کردن فضای داخل کابین نیست.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 17

به هرحال این کشنده را نمی توان با کشنده‌های به روز اروپایی مقایسه کرد چرا که طراحی و فناوری این کشنده برای سال ۲۰۰۰ است و کشنده های اروپایی به اندازه ی ۱۸ تا ۲۰ سال از این کشنده جلو هستند. ولی از کیفیت و کارآیی بهتری نسبت به اکثر کشنده‌های چینی داشته و می تواند به خوبی با آنها رقابت کند.

اگر بخواهید یک کشنده‌ی متوسط به بالای صفر کیلومتر را با قیمت کمتر تهیه کنید، مطمئنا کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰ با تکنولوژی مرسدس بنز یک انتخاب خوب است.

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز 18

به هر حال کاماز ۵۴۹۰ هم طراحی و هم بخشی از مشخصات فنی خود را از مرسدس بنز آکسور قرض گرفته است و این امر موجب اعتماد کردن خریداران این کشنده شده و باعث می شود آنها با دید یک کشنده ی با کیفیت به آن نگاه کنند. پس تایماز موتور نباید از این اعتماد سو استفاده کند و برای سود بیشتر به استفاده از قطعات بی کیفیت چینی به جای قطعات آلمانی رو بیاورد یا خدمات پس از فروش ضعیفی ارائه کند.

کشنده ی کاماز ۵۴۹۰ با قطعات آلمانی امتحان خوبی در تست های ۲و نیم ساله ی کشور روسیه و قزاقستان پس داده است، اگر در ایران با مشکلات فنی مواجه شود مطمئنا مشکل از عده ای سودجو است که قطعات اصلی را با قطعات کپی چینی با کیفیت کم جایگزین می کنن تا قیمت تمام شده ی این کشنده کاهش یافته و سود بیشتری کنن ولی به چه قیمت ؟ به قیمت بی کیفیت نشان دادن محصولات یک برند کامیون سازی .

کامیون کاماز ۵۴۹۰ در روسیه توسط شرکت کاماز تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر گارانتی شده است، باید دید که تایماز موتور می خواهد تا چند کیلومتر کاماز را گارانتی کند.

نکات مثبت

تجهیزات پایه ای نسبتا خوب

ظاهر مدرن و جدید

پیشرانه ی قدرتمند با استاندارد مناسب آلایندگی

کابین آیرودینامیک

مصرف سوخت مناسب

هماهنگی خوب جعبه دنده با پیشرانه

سیستم تعلیق نرم و کم تکان

سیستم تعلیق بادی کابین

استفاده از سیستم های الکترونیکی ایمنی به روز

فضای داخلی راحت و بزرگ

صندلی ها زیبا و راحت با قابلیت تنظیم مناسب

فرمان با طراحی مناسب و قابلیت تنظیم

دید مناسب و گسترده کابین

نکات منفی

تکنولوژی قدیمی

کوچک بودن مخزن سوخت

عرض کم تخت خواب ها

ضعف صندلی ها در گردش به طرفین

در هنگام استفاده از تریلرهایی مثل کمپرسی تعادل مناسبی ندارد

داشبورد با کیفیت پایین نسبت به مدل های اروپایی

مشخصات فنی کاماز ۵۴۹۰

وزن خالص۷۹۰۰ کیلوگرم
ظرفیت مجاز محور جلو۵۳۰۰ کیلوگرم
ظرفیت مجاز محور عقب۲۶۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور جلو۷۱۰۰ کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب۱۱۵۰۰ کیلوگرم
ظرفیت مجاز۴۴۰۰۰ کیلوگرم
طول۶۰۹۰ میلیمتر
عرض۲۵۰۰ میلیمتر
ارتفاع کابین۳۷۰۵ میلیمتر
فاصله ی محوری۳۵۸۰ میلیمتر
نوع موتورOM457LA ساخت شرکت دایملر مجهز به توربوشارژ و اینترکولر
تعداد سیلندر۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ
حجم موتور۱۱۹۶۴ سی سی
حداکثر قدرت موتور۴۲۸ اسب بخار در دورموتور ۱۹۰۰
حداکثر گشتاور۲۱۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۱۰۰
استاندارد آلایندگییورو ۵ + EEV
مدل جعبه دنده ۱AF 16S-2221 ساخت شرکت ZF
تعداد دنده ها۱۶ دنده جلو + ۲ دنده عقب
مدل جعبه دنده ۲ZF 12AS 2131
تعداد دنده۱۲ سرعته اتوماتیک AS ترونیک
سیستم تعلیق جلوپارابولیک تخت با میل موجگیر و کمک فنر اضافه
سیستم تعلیق عقبتعلیق بادی دو محوره مجزا با میل موجگیر و کمک فنر
سیستم ترمز هادیسکی پنوماتیکی
ترمز کمکیاینتاردر هیدرولیکی
تجهیزات ایمنیEBS,ASR,TCS,ESP,ECAS
سایز چرخ ها۳۱۵/۶۰ R22.5
حداکثر سرعت۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
توان بالاروی از شیب۱۸ درصد
شعاع چرخش خارجی۸۵ متر
مخزن سوخت۲ عدد آلومینیومی ۴۰۰ لیتری
باتری۲ عدد ۱۲ آمپر – ۱۹۰ اهم
دینام۲۸ آپر – ۲۰۰۰ وات

منابع

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء ۴٫۸ از بین ۱۷ نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

15+
2 نظر برای "بررسی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰‌‌، روح آکسور در جلد کاماز" ارسال شده
  1. Avatar حافظ گفت:

    واقعا جای تاسف داره که بازار کامیون ایران روزی شاهد ورود به روزترین کشنده های اروپایی بود، حالا باید محصولات روسیه که طبق استانداردهای ۲۰ سال پیش اروپا ساخته شدن رو پذیرا باشه …
    اونم با قیمت های سر به فلک کشیده
    اف اچ صفر کیلومتر رو سال ۸۶ با اون تکنولوژی بالا میشد با ۱۲۰ میلیون خرید

    1+
    1. Avatar محمد کتابی گفت:

      ولی خوب نسبت به کامیون های چینی با اون استهلاک بالا، این کشنده بهتره
      این افزایش قیمت ها هم به دلیل بی ارزش شدن پول ملی و وجود دلال های زیاد تو بازار خودرو و کامیون هست.
      الان طرف چند تیکه زمین داشته فروخته رفته نمایشگاه کامیون راه انداخته، فقط به فکر پر کردن جیب خودش تو کوتاه مدته و اصلا براش مهم نیست در درازمدت چه بلایی سر اقتصاد کشور میاره
      چونکه یه بی سوادی هست که تو موقعیت خوبی قرار گرفته، از کشاورزی رسیده به اینجا و خودشو گم کرده

      1+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *