خودروخودرو سنگین

بررسی کشنده‌ی کاماز 5490‌‌، روح آکسور در جلد کاماز

4.2
(79)

کاماز 5490 یک کامیون جدید ساخت شرکت کامیون‌سازی روسی کاماز است که دارای کابینی راحت، پیشرانه‌ای ساخت دایملر آلمان و ظرفیت کشش بیشتری است. کابین جدید کاماز 5490 از فولاد با کیفیت ساخته شده‌است و دارای ظاهری جذاب، سیستم تعلیق بادی 4 نقطه‌ای با کیفیت، آیرودینامیک مناسب و سیستم حفظ تعادل و تنظیم نوسان الکتریکی است.

کابین کشنده کاماز5490 به روزرسانی‌هایی همچون افزایش فضای داخلی، افزایش ارتفاع سقف و استفاده از دوتخت خواب را تجربه کرده‌است که این کشنده را نسبت به محصولات قبلی کمپانی کاماز برای ترددهای طولانی‌تر و حمل بار در سطح بین المللی، سازگارتر کرده‌است.

در ادامه ما قصد داریم به بررسی هر چه بیشتر این محصول تازه وارد به بازار کامیون‌های ایران بپردازیم . با ریون‌مگ همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی شرکت کاماز

کاماز یک شرکت کامیون‌سازی روسی است که عنوان بزرگترین شرکت کامیون‌سازی روسیه را یدک می‌کشد. در ابتدا کاماز برای رفع نیاز ارتش روسیه به انواع کامیون‌ها و تانک‌برها توسط گروه شرکت‌های فورد آمریکا راه اندازی شد و بعدها در زمینه‌ی ساخت کامیون‌های تجاری وارد شد. کاماز سی سال پیش کار خود را با ساخت کامیون‌های حامل راکت اندازهای ارتش آغاز کرد و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از طریق فروش سهام به بخش خصوصی واگذار شد.

برای خواندن مقاله‌ی مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافرانH7 کلیک کنید

کارخانه‌ی مادر کاماز در شمال شرق روسیه واقع شده است که اولین کامیون خود را در سال 1976 تولید و رونمایی کرد. ظرفیت تولید کامیون توسط شرکت کاماز در حدود 250 تا 260 کامیون در روز برآورد شده‌است که این کامیون‌ها به کشورهای اروپای غربی، چین، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا صادر می‌شوند.

کاماز در کشورهایی مثل کره‌ی شمالی، افغانستان، شیلی، لهستان، عربستان و چند کشور دیگر دارای کارخانه‌های تولید و مونتاژ است.

کامیون‌های کاماز چون در ابتدا برای ارتش طراحی شده بودند، دارای طراحی ساده و ارزان قیمتی هستند و حداقل در محصولات قبلی این شرکت زرق و برق و لوکس بودن کامیون‌های اروپایی دیده نمی‌شود. از طرفی کامیون‌های کاماز برای شرایط سخت آب وهوایی و جاده‌ای طراحی شده‌اند و از زیربندی، شاسی و اکسل‌های قدرتمندی برخوردار هستند. موتورهای کامیون‌های کاماز در دماهای زیر صفر کارآیی خوبی نسبت به کامیون‌های اروپایی دارند چرا که برای آب و هوای سرد روسیه طراحی و پیکربندی شده‌اند.

تاریخچه‌ی‌ ورود کامیون‌های کاماز به بازار ایران

در سال 1385 شمسی شرکت کاماز با کشنده‌های کاماز تک محور 5460 و جفت محور 6460 با واسطه‌ی شرکت رخش خودرو دیزل وارد سیستم حمل و نقل ایران شد. این کشنده‌ها در مدل‌های تک و جفت محور عرضه می‌شدند که از دوام خوبی از نظر جعبه دنده، شاسی، دیفرانسیل و اکسل برخوردار بودند.

کشنده‌های 6460 و 5460 از نظر فنی کاملا مشابه هم بودند و تنها تفاوت آن‌ها در شش چرخ یا ده چرخ بودن بود. در سال 1385 قیمت صفر کیلومتر سری 5460 کاماز در حدود 54 میلیون و سری 6460 در حدود 63 میلیون تومان بوده‌است.

کاماز سری 5460 تا قبل از عرضه‌ی کاماز 5490 معروف‌ترین محصول کمپانی روسی بوده‌است.

موتور کشنده‌ی‌کاماز 5460 از فناوری شرکت کامینز بهره می‌برد و 360 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نقطه ضعف کاماز‌های ورودی به ایران پیشرانه‌ی آنها بود. پمپ سوخت این کشنده به سرعت خراب می‌شد و نیاز به تعمیر پیدا می کرد و انژکتور هم با سوخت دیزل ایران هماهنگی نداشت و به دوسال نکشیده نیاز به تعمیر پیدا می‌کرد.

این کشنده در دراز مدت با کاهش کمپرس موتور و کاهش فشار پاشش سوخت مواجه می‌شد که موجب کاهش شدید قدرت موتور و سوختن ناقص گازوییل در سیلندرها و کاهش رسیدن گازوییل به سیلندرها می‌شد که در درازمدت موجب سایش و آسیب دیدن سیلندرها می‌شد.

هزینه‌ی تعمیرات زیاد موتور این کامیون، جان سختی دیفرانسیل و اکسل را کمرنگ می‌کرد.

برای مطالعه‌ی بررسی کشنده‌ی دانگ‌فنگKX480 کلیک کنید

نقطه ضعف دیگر این کشنده‌ها رادیاتور بی‌کیفیت آن‌ها بود که به سرعت توسط رسوبات آب مسدود می‌شد و پس از یکسال راننده نیاز به تعویض کلی رادیاتور و شیلنگ‌های آن پیدا می‌کرد.

مشکل بعدی ترموستات این کشنده‌ها بود که برای سرمای روسیه تنظیم شده بودند و باید به سرعت توسط ترموستات‌های بنزی جایگزین می‌شدند و گرنه به سیلندرها و سر سلیندر کامیون آسیب جدی وارد می‌شد. این ترموستات بسیار گیر می‌کرد و این موضوع موجب جوش آوردن کشنده در گردنه‌ها می‌شد.

kamaz6460
کاماز 6460

از نظر راحتی و جاداری کابین هم کشنده‌های کاماز 5460 خیلی در سطح پایینی قرار می‌گرفتند به طوری که حتی از نظر راحتی کابین از کشنده‌های ساخت دهه 80 میلادی اروپایی هم ضعیف‌تر بودند.  

چند سال پس از توقف تولید کاماز در رخش خودرو دیزل این کشنده در بازار با کمبود قطعات یدکی شدیدی مواجه شد که دارندگان این کشنده را مجبور کرد که پیشرانه، گیربکس و بعضا دیفرانسیل و حتی سیستم ترمز این کشنده را با سیستم‌های ساخت شرکت‌های ولوو یا بنز تعویض کنند.

با اینکه کاماز5460 کشنده‌ای جان سخت بود که می توانست در انواع مسیرهای صعب‌العبور بدون مشکل حرکت کند، اما این کشنده از کابین سقف کوتاه با فضای کمی بهره می‌برد و همچنین کابین آن تکان‌های شدیدی در حرکت داشت.

با پیشرفت صنعت کامیون سازی جهان، کشنده‌های کاماز 5460 دیگر با آن طراحی قدیمی و فضای کم کابین جایی در عرصه‌ی کامیون‌ها نداشتند.

کاماز 5490 با مرسدس بنز آمد

شرکت کاماز برای جایگزینی کشنده‌های قدیمی خود با کشنده‌ای نسبتا به روز با کابینی جادارتر و راحت‌تر با شرکت مرسدس بنز شروع به همکاری کرد.

در سال 2007 طی یک مناقصه‌ی بین المللی که برای طراحی کابین نسل بعدی کامیون‌های شرکت کاماز انجام شد، شرکت DMEC کره‌جنوبی که زیر مجموعه‌ای از شرکت KIA است، توانست عنوان طراح این کامیون‌ها را به خود اختصاص دهد. طراحی جدید کامیون‌های تازه نفس کاماز 40 میلیون دلار برای کمپانی روسی هزینه در برداشت.

در نهایت نتیجه‌ی همکاری کمپانی‌های کاماز روسیه، دایملر آلمان و DMEC کره‌جنوبی در نمایشگاه ComTrans در سال 2011 به نام کاماز 5490 رونمایی شد.

در سال 2011 شرکت کاماز از محصولی رونمایی کرد که در نگاه اول همه را به یاد کشنده‌ی میان رده‌ی شرکت مرسدس بنز یعنی آکسور می‌انداخت. با توجه به اینکه 11 درصد از سهام شرکت کامیون‌سازی کاماز در اختیار مرسدس بنز است، این کپی‌برداری دور از انتظار نبود.

کاماز با معرفی 5490 قصد داشت که حدود یک چهارم بازار کشنده‌های روسیه را در دست بگیرد ولی این پیش بینی درست از آب در نیامد و کاماز 5490 با اینکه به عنوان کامیون سال 2014 روسیه انتخاب شد، ولی نتوانست به اندازه‌ی نسل قبلی خود یعنی 5460 موفق باشد و توانست سهمی در حدود 5.4 درصد از بازار را کسب کند.

کاماز 5490

پس از توقف عرضه‌ی کشنده‌های کاماز توسط رخش خودرو دیزل به علت مشکلاتی که با شریک روسی خود داشت، اینبار کشنده‌های مدرن کاماز 5490 توسط شرکت تایماز خودروی آذربایجان که همان رخش خودرو دیزل است که تغییر نام داده، در ایران عرضه می‌شوند.

کاماز 5490 از نظر نمای داخلی و ظاهر بسیار شبیه آکسور نسل 3 است و طبق گفته‌ی مدیران شرکت تایماز خودرو، این کشنده نه فقط طراحی، بلکه قطعات اصلی موتور و گیربکس را هم از کشنده‌ی بی حاشیه و کم استهلاک آکسور به ارث برده‌است.

مدیران تایماز خودرو اذعان دارند که قطعات اصلی کشنده کاماز 5490 تحت لیسانس مرسدس بنز نبوده و کاملا اورجینال و تولید شده در آلمان هستند. به گفته‌ی مسئولان تایماز خودرو کشنده‌ی کاماز 5490 از استانداردهای به روز دنیا برخوردار است و تکنولوژی و کیفیت مرسدس بنز را با قیمت کمتر ارائه می‌کند.

با توجه به علاقه‌ی کامیون داران ایرانی به کشنده‌های ساخت مرسدس بنز و به خصوص کشنده‌ی خوشنام آکسور، انتظار می‌رود که از کشنده‌ی 5490 که نام آکسور را یدک می‌کشد، استقبال خوبی شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر تایماز خودرو می‌خواهد در ادامه راه و در صنعت کامیون‌سازی ایران موفق شود، باید اشتباه رخش خودرو دیزل را تکرار نکند و از این کشنده‌ی تازه وارد با خدمات پس از فروش مناسب، توزیع مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی و آموزش و تربیت تعمیرکاران مجرب حمایت خوبی کند.

مسئله‌ای که کشنده‌های البرز و فراز را در ایران، با توجه به کیفیت خیلی پایین تر آنها نسبت به کاماز 5490، موفق کرده‌است همین فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران در سرتاسر کشور است.

طراحی ظاهری

در ابتدا برنامه ریزی‌ها بر این مبنا بود که متخصصان آلمانی طراحی پیشرانه و جعبه دنده را بر عهده بگیرند و وظیفه‌ی طراحی کابین بر عهده‌ی روس‌ها و شرکت کره‌ای باشد.

روس‌ها و کره‌ای‌ها برای کاهش هزینه‌های طراحی به این نتیجه رسیدند که طراحی کابین را بر پایه‌ی کابین کشنده‌ی آکسور انجام دهند. از آنجا که کابین آکسور در طراحی نسبت به طرح کابین کشنده‌های کاماز بی نقص بود، روس‌ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است تغییر چندانی در کابین آکسور ایجاد نکنند.

ظاهر کشنده‌ی کاماز 5490 کپی کامل از کشنده‌ی آکسور است. در نمای جانبی این کشنده با آکسور هیچ تفاوتی وجود ندارد. طراحی درب‌ها، پله‌های ورودی به کابین، هواکش موتور، گلگیرها و حتی آینه‌ها هم با آکسور مو نمی‌زند. درب جعبه‌ی کناری کاماز 5490 هم به مانند آکسور در سمت چپ قرار داشته و در سمت راست کشنده جعبه‌ای وجود ندارد.

برای خواندن مقاله‌ی مقایسه‌ی کشنده‌های فاو و کاوه کلیک کنید

تفاوت کاماز 5490 با آکسور در نمای جانبی را می‌توان در طراحی فلاپی یا اسپویلرهای بغل و گلگیرهای چرخ‌های عقب دانست. در نمای روبروی کابین هم کاماز بسیار شبیه به آکسور است با این تفاوت که جلوپنجره‌ی کاماز کوچکتر از آکسور است. در طراحی چراغ‌های جلو هم این دو کشنده کمی باهم تفاوت دارند. جلو پنجره‌ی کاماز 5490 بسیار شبیه به کشنده‌ی ایویکو استرالیس 2014 تولید ایتالیا است.

دیگر تفاوتی که در طراحی کاماز می‌توان دید، بیرون بودن محفظه‌ی فیلتر هوای کاماز از زیر کابین است که می توان آنرا امضای طراحی کشنده‌های کاماز در نظر گرفت. در ضمن فیلترهوای کشنده‌ی کاماز 5490 از کشنده‌ی آکسور کوچکتر است.

کاماز 5490
کاماز 5490

از نظر ابعاد و ارتفاع کشنده از سطح زمین این دو کامل شبیه هم هستند و مشخصات کاماز 5490 همانند آکسور است.

کارشناسان اروپایی متعقدند که کاماز کابین کشنده‌ی آکسور را دوباره رنگ کرده و با یک برچسب KAMAZ آن را به عنوان کامیون جدید عرضه کرده است. البته این جمله کمی خالی از لطف است، چرا که برای این بازطراحی کاماز چیزی حدود 40 میلیون دلار هزینه کرده است.

کابین استفاده شده در کاماز5490 یک طرح انقلابی در کشنده‌های روسی به حساب می‌آید. این کابین در کنار طراحی زیبا و چشم‌نواز از آیرودینامیک و کارآیی بسیار خوبی برخوردار است. البته آیرودینامیک بودن این کابین در حد کابین‌ کامیون‌های سوئدی نیست ولی برای یک کامیون روسی بسیار مناسب است.

اگرچه طراحی کابین کاماز 5490 به یک کشنده‌ی تولید سال 2000 اروپایی برمی‌گردد، ولی همین طراحی برای اروپای غربی بسیار به روز و پیشرفته است.

AXOR
کشنده آکسور 1843

طراحی داخلی

در طراحی فضای داخلی نمی‌توان گفت که پایه‌ی طراحی بر مبنای کابین آکسور است، بلکه کابین و داشبورد خود کابین و داشبورد آکسور هستند. داخل کابین کاماز 5490 هم توسط شرکت کره‌ای DMEC و بر اساس کشنده‌ی آکسور بازطراحی شده‌است.

طراحی داشبورد، طراحی غربیلک فرمان، کلیدهای داشبورد،اهرم‌های کناری کنسول فرمان، کنسول تنظیم سیستم تهویه، خروجی‌های سیستم تهویه، جعبه‌های بالای سر و حتی سردنده‌ی گیربکس دستی همان طراحی آکسور را دارا هستند.

اگر نگاهی به داخل کشنده‌ی کاماز 5490 بیندازید متوجه تکنولوژی بی‌همتای متخصصان آلمانی در طراحی داخلی می‌شوید. کابین با سختگیرانه‌ترین استانداردها و ریزبینی بسیار طراحی شده‌است و جاگیری اشیا درون کابین با وسواس خاصی انجام شده‌است.

نمای داخلی کاماز 5490

ارتفاع کابین و فضای داخلی کابین دقیقا مشابه آکسور است و راحتی و جاداری تخت‌های خواب هم از آکسور عاریت گرفته شده‌است.

تفاوت‌هایی که می‌توان در طراحی کابین کشنده کاماز 5490 با آکسور مشاهده کرد به قرار زیر است :

استفاده از صندلی بادی با تنظیمات بیشتر که دارای بازو است

تفاوت طراحی آمپرها، سرعت سنج و دورموتور سنج

استفاده از سیستم تعلیق بادی 4 نقطه‌ای در سیستم تعلیق کاماز 5490

سردنده‌ی متفاوت در مدل اتوماتیک

این کابین جادارترین کابین در بین کشنده‌های روسی است. ارتفاع سقف کابین به 1.91 متر می‌رسد که به راننده این امکان را می‌دهد که به طور کامل در کابین کاماز 5490 سرپا بایستد.

صندلی‌ها توسط Grammer  نصب شده‌اند که دارای راحتی مناسبی است و از یک سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم بهره می‌برد که صندلی تنظیمات بیشتری نسبت به صندلی آکسورهای مونتاژی ایران‌خودرودیزل دارد. ستون فرمان را هم می‌توان در موقعیت‌های گوناگون تنظیم کرد.

کشنده کاماز 5490 مجهز به کروز کنترل، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی گرمکن‌دار و قابل تنظیم و سیستم تهویه هوای مطبوع است.

دو تخت در کابین کاماز 5490 تعبیه شده‌است که دارای طولی به اندازه ی 2 متر و عرض 70 سانتیمتر است.

درون کابین چند جعبه برای نگهداری اشیا وجود دارد. دو جعبه در بالای شیشه‌ی جلو و یک جعبه‌ی بزرگ در زیر تخت در کنار یک جعبه‌ی کناری نیاز راننده را برای فضای ذخیره‌سازی مناسب برطرف می‌کند.

داشبورد دارای پوشش ضد بازتاب است و دو جا لیوانی را در خود جای داده‌است. در زیر تخت یک فضا برای قرارگیری بخچال درون کابین تعبیه شده‌است که مشتریان می‌توانند به عنوان آپشن یخچال را سفارش دهند.

در کل کابین کاماز 5490 یک کابین راحت، با فضای مناسب و بدون لغزش است که از صندلی‌های بادی راحت و تخت‌هایی با فضای مناسب بهره می‌برد. اگرچه باید به این نکته توجه داشت که کیفیت ساخت داشبورد از داشبورد آکسور کمی ضعیف‌تر است ولی نسبت به داشبورد و طراحی کشنده‌های قبلی تولید کاماز بسیار پیشرفته‌تر، مرغوب‌تر و راحت‌تر است.

نمای داخلی کشنده آکسور 1843

پیشرانه

در ابتدا بر روی کشنده‌ی کاماز 5490 یک موتور 11.76 لیتری هشت سیلندر با توان 440 اسب بخار و گشتاور 1900 نیوتن‌متر نصب شده‌بود. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 4 پیروی می‌کرد و مجهز به سیستم توربوشارژ و اینترکولر بود. این موتور به علت هشت سیلندر بودن، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری بالا و همچنین مصرف سوخت بیشتری دارد.

کاماز به این نتیجه رسید که برای رقابت در بازارهای خارج از روسیه نیاز به موتوری اقتصادی‌تر، کم‌مصرف‌تر و کم استهلاک‌تر دارد. پس از بررسی‌های متخصصان آلمانی، این نتیجه حاصل شد که از موتور کشنده‌ی آکسور با کد OM 457LA بر روی کاماز 5490 استفاده شود.

پیشرانه‌ی به کار رفته در کاماز 5490 همان پیشرانه‌ی معروف کشنده‌ی آکسور یعنی OM457LA است که از ویژگی‌های این موتور می‌توان به استهلاک کم، قدرت و گشتاور مناسب، سادگی تعمیر و مصرف مناسب اشاره کرد.

موتور کاماز 5490 در دور موتور 1900 دور بر دقیقه به توان حداکثر 428 اسب بخار می رسد و گشتاور حداکثر این موتور 2100 نیوتن‌متر در 1100دور بر دقیقه است.

پیشرانه ی OM457LA شرکت مرسدس بنز

موتور OM457LA نصب شده بر روی کاماز 5490 نسبت به موتور نصب شده بر روی آکسور از استاندارد آلایندگی بالاتری بهره می‌برد که یورو5 EEV  است.

مزیت اصلی این موتور اقتصادی بودن آن و عمر مفید بالای آن ( بیش از 1.2 میلیون کیلومتر) است. این موتور از یک سیستم تزریق سوخت با مکانیسم PLD بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر 33 لیتر است.

علاقه‌مندان به خودروهای سنگین میتوانند از مقالات زیر استفاده کنند:

بررسی کشنده رنو سری T

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری

با توجه به اینکه کشنده‌ی آکسور از دهه‌ی 80 شمسی وارد کشور شد و موتور آن کارآیی خوبی از خود نشان داد به طوری که به طور متوسط این پیشرانه تا 1.5 میلیون کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی نداشت، باید دید که موتور به کار رفته در کاماز 5490 که به گفته‌ی سازندگان و مسئولان شرکت تایماز موتور از قطعات اصلی آلمانی بنز استفاده می‌کند آیا می‌تواند دوام خوب کشنده‌ی آکسور را داشته باشد.

جعبه دنده

جعبه‌دنده‌ی دستی به کار رفته در کاماز 5490 همان جعبه‌دنده‌ی کشنده‌ی آکسور است. این گیربکس یک گیربکس 16 سرعته با کد AF 16S-2221 است که هماهنگی فوق العاده‌ای با قلب تپنده‌ی آلمانی کاماز 5490 دارد. گیربکس مجهز به یک اینتاردر هیدرولیکی است که در ترمزگیری‌ها کشنده را یاری می‌دهد.

گیربکس AF 16S-2221

جعبه دنده‌ی کاماز 5490 توسط یک کلاچ دیافراگمی تک صفحه‌ای ساخت SACHS با مدل MFZ 430 به پیشرانه متصل می‌شود.

در کنار این جعبه‌دنده 16 سرعته دستی، یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک با کد ZF-AS-TRONIC-12AS-2131 هم قابل سفارش است.

سردنده ی گیربکس اتوماتیک کاماز 5490

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق جلو یک فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه است که نسبت به کشنده‌های قبلی کاماز، تقویت شده‌است. همچنین مجهز به سیستم محاسبه‌ی مقدار بار وارد بر محور جلو است که در کامپیوتر کشنده، این مقدار نمایش داده می‌شود.

در تعلیق عقب از یک سیستم تعلیق بادی دو محوره مستقل از هم استفاده شده‌است که توسط سیستم ECAS به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود تا از برهم خوردن تعادل کشنده جلوگیری شود.

دیفرانسیل کاماز 5490 از شرکت مرسدس بنز خریداری شده‌است. دیفرانسیل HL6 ساخت دایملر دارای نسبت دنده‌ی 3.077 است که مجهز به کاهنده‌ی تک مرحله‌ای و قفل‌کن دیفرانسیل است.

سیستم ترمز

تمام چرخ‌های جلو و عقب کاماز 5490 مجهز به ترمز دیسکی هستند که نسبت به ترمزهای کاسه‌ای از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

این ترمزها مجهز به سیستم‌های ایمنی از جمله :

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS

سیستم کنترلی الکتروپنوماتیکی EBS

می باشند.

سیستم‌های ایمنی

سیستم‌های ایمنی الکترونیکی زیادی در کشنده‌ی کاماز 5490 به کار رفته‌است که رانندگی ایمن را فراهم می آورد. از جمله‌ی این سیستم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

سیستم الکترونیکی ضد لغزش ASR

برنامه‌ی کنترل پایداری الکترونیکی ESP

سیستم کنترل کشش TCS

سیستم کنترل تعلیق بادی ECAS که وظیفه‌ی تنظیم اتوماتیک تعلیق‌های بادی را در عبور از سرعت گیرها یا پیچ‌های خطرناک دارد تا کشنده همواره ثبات خود را حفظ کند و از برهم خوردن تعادل جلوگیری می‌کند.

سیستم فرمان

جعبه فرمان و مشتقات آن توسط یک تیم مهندسی آلمانی طراحی و ساخته شده‌است. این جعبه فرمان در ابتدا بر روی کامیون‌های شرکت‌کننده در رالی داکار آزمایش شد و بعد بر روی کشنده کاماز 5490 به کار رفت.

از ویژگی‌ها‌ی خوب این جعبه فرمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

استهلاک پایین

عمر مفید بالا

قطر گردش کافی

اما رانندگان روسی برای این جعبه فرمان چند نقطه ضعف هم بیان کرده‌اند، از جمله:

ناپایداری فرمان در هنگام استفاده از تریلرهایی مثل کمپرس

لاستیک‌سایی محور جلو

قیمت و تجهیزات

شرکت کاماز قیمت اولیه‌ی این کشنده را در زمان عرضه، در حدود 2 میلیون 900 هزار روبل یا حدود 38000 دلار آمریکا اعلام کرد. کارشناسان و رانندگان با تجربه معتقدند که کاماز برای فروش بهتر و به دست آوردن سهم خوبی از بازار باید قیمت را در حدود 20 درصد کاهش دهد.

بیشتر رانندگان روسی ترجیح می‌دهند که یک ایویکو استرالیس کار کرده که امتحان خود را پس داده‌است را با 400 هزار روبل یا یک ولوو اف اچ 12 مدل 2006 را با 800 هزار روبل خریداری کنند تا یک کشنده‌ی کاماز 5490 که مانند یک هندوانه ی سربسته است.

با این تفاسیر اعتمادی که به کشنده‌های اروپایی کارکرده‌است نسبت به کشنده‌های نو کاماز حتی در خود روسیه وجود ندارد. کاماز باید همانند شرکت‌های کامیون سازی اسکاندیناوی این اعتماد سازی به برند را ایجاد کند.

تجهیزات استاندارد کاماز 5490

داشبورد مجهز به پوشش ضد تابش نور خورشیدسنسور تمام شدن لنت ترمز
صندلی بادی راننده گرمکن دارسیستم تعلیق بادی محور عقب
فرمان هیدرولیکشیشه بالابر برقی
سیستم تهویه مطبوعچراغ‌های هدلایت LED
پیش گرمکن موتورسیستم پخش صوتی
بخاری درجااسپویلرهای سقف و جانبی
چراغ مه شکنمخازن سوخت آلومینیومی

آپشن‌های سفارشی :

یخچال درون کابین

کولر درجا

سیستم پخش چند رسانه‌ای

سیستم ناوبری ماهواره‌ای

تست جاده ای

با ورود به کابین کاماز 5490 حس آلمانی بودن کشنده بر شما چیره می‌شود. همه چیز با نظم و ترتیب خاصی چیده شده‌است( همانند ترکیب تیم ملی فوتبال آلمان)

با نشستن بر صندلی کشنده، راحتی به مانند راحتی صندلی آکسور را می‌توانید تجربه کنید. اما زمانی‌که فرمان را در دست می‌گیرید یا دستی بر داشبورد می‌کشید یا از دکمه‌ای بر روی داشبورد استفاده می‌کنید، می‌توانید کیفیت پایین قطعات به کار رفته در کابین را نسبت به آکسور حس کنید. داشبورد کشنده‌های آکسور موجود در ایران با اینکه بیش از 15 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد ولی هنوز هم از کیفیت بهتری نسبت به داشبورد کاماز 5490 برخوردار هستند.

با استارت زدن کامیون و به حرکت در آمدن آن، حس نرمی و راحتی آکسور به شما منتقل می‌شود. دنده‌ها به خوبی و بدون گیر کردن تعویض می‌شوند و فرمان بسیار عالی و خوش دست است. کابین از عایق صدایی نسبتا خوبی برخوردار بوده و تکان‌های شدیدی به لطف تعلیق بادی ندارد.

کشش کاماز5490 بسیار خیره کننده‌است و شتابی مثل شتاب آکسور دارد البته باید به این نکته توجه داشت که تست انجام شده بدون بار و تریلر است، پس نمی‌توان به طور قطعی در مورد کشش کاماز 5490 صحبت کرد.

کامیون در عبور از شیب‌ها توانایی خوبی دارد و در سربالایی‌ها با مشکل تعویض دنده‌ی اشتباه توسط گیربکس اتوماتیک مواجه نیستیم. مشکلی که در مسیر با آن مواجه شدیم، گیر کردن سطح زیرین کاماز به زمین در هنگام عبور از چاله‌ها به علت ارتفاع کم کشنده از سطح زمین بود.

مقالات مشابه :

نگاهی به کشنده ی سیتراک C7 و T7

بررسی کامیون نظامی M917A3

شیشه‌ی جلوی کشنده دید بسیار خوب و گسترده‌ای به راننده می‌دهد و آینه‌های جانبی از کارآیی بسیار خوبی برخوردارند.

با این تفاسیر اما طراحی و مشخصات فنی کاماز 5490 الهام گرفته از یک کشنده‌ی اروپایی تولید سال 2000 میلادی است و با وجود کشنده‌های به روز دنیا در ایران مثل کشنده ولوو اف اچ 500 یا رنو تی 480 و یا کشنده‌های اسکانیا ، این کشنده از تکنولوژی قدیمی و همچنین طراحی و تجهیزات قدیمی برخوردار است.

یکی از ایراداتی که می‌توان به کاماز 5490 گرفت، مجهز نبودن به بادگیرهای جانبی کابین است که هم در بحث آیرودینامیک مشکل ساز است و هم در زیبایی ظاهری با وجود بادگیر سقف نبود بادگیر جانبی نقص به حساب می‌آید.

جمع بندی

پس از معرفی کشنده کاماز 5490 با تغییرات انقلابی در کشنده‌های روسی مواجه شدیم. از یک طرف کابین 5490 هیچ شباهتی با کابین‌های منسوخ قبلی کاماز نداشت و یک کابین زیبای اروپایی است که نکات آیرودینامیک را به خوبی رعایت کرده‌است. همچنین آینه‌های جدید با دید مناسب، شیشه‌ی جلوی گسترده، واحدهای قدرتی جدید و به روز به همراه جعبه‌دنده‌های ارتقایافته قدرت رقابتی این کشنده را افزایش داده‌است.

از طرف دیگر در داخل کابین هم تغییرات مثبت بسیاری زیادی اعمال شده‌است. دیگر خبری از کابین‌های خشک، سقف کوتاه و کوچک قدیمی کاماز نیست. درون کابین یک صندلی بادی راحت برای نشستن وجود دارد که قابلیت تنظیم خوبی دارد و یک فرمان مناسب با نرمی فوق العاده در دسترس راننده قرار دارد.

دسترسی به انواع تنظیمات و دکمه‌ها به راحتی امکان‌پذیر است. چینش داخلی و ارگونومی داشبورد عالی است.

بعد از رانندگی و احساس خستگی می‌توان کامیون را در پارکینگ پارک کرد و در تخت‌های راحت و جادار به خوبی استراحت کرد و با داشتن بخاری درجا دیگر نیازی به روشن ماندن کامیون برای گرم کردن فضای داخل کابین نیست.

درهر صورت این کشنده را نمی‌توان با کشنده‌های به روز اروپایی مقایسه کرد چرا که طراحی و فناوری این کشنده برای سال 2000 است و کشنده‌های اروپایی به اندازه‌ی 18 تا 20 سال از این کشنده جلو هستند. ولی از کیفیت و کارآیی بهتری نسبت به اکثر کشنده‌های چینی داشته و می‌تواند به خوبی با آنها رقابت کند.

اگر بخواهید یک کشنده‌ی متوسط به بالای صفر کیلومتر را با قیمت کمتر تهیه کنید، مطمئنا کشنده‌ی کاماز 5490 با تکنولوژی مرسدس بنز یک انتخاب خوب است.

به هر حال کاماز 5490 هم طراحی و هم بخشی از مشخصات فنی خود را از مرسدس بنز آکسور قرض گرفته‌است و این امر موجب اعتماد کردن خریداران این کشنده شده و باعث می‌شود آنها با دید یک کشنده‌ی باکیفیت به آن نگاه کنند. پس تایماز موتور نباید از این اعتماد سو استفاده کند و برای سود بیشتر به استفاده از قطعات بی کیفیت چینی به جای قطعات آلمانی رو بیاورد یا خدمات پس از فروش ضعیفی ارائه کند.

کشنده‌ی کاماز 5490 با قطعات آلمانی امتحان خوبی در تست‌های 2و نیم ساله‌ی کشور روسیه و قزاقستان پس داده‌است، اگر در ایران با مشکلات فنی مواجه شود مطمئنا مشکل از عده ای سودجو است که قطعات اصلی را با قطعات کپی چینی با کیفیت کم جایگزین می‌کنند تا قیمت تمام شده‌ی این کشنده کاهش یافته و سود بیشتری کنند ولی به چه قیمت؟ به قیمت بی‌کیفیت نشان دادن محصولات یک برند کامیون‌سازی .

کامیون کاماز 5490 در روسیه توسط شرکت کاماز تا 80000 کیلومتر گارانتی شده‌است، باید دید که تایماز موتور می‌خواهد تا چند کیلومتر کاماز را گارانتی کند.

نکات مثبت

تجهیزات پایه‌ای نسبتا خوب

ظاهر مدرن و جدید

پیشرانه‌ی قدرتمند با استاندارد مناسب آلایندگی

کابین آیرودینامیک

مصرف سوخت مناسب

هماهنگی خوب جعبه‌دنده با پیشرانه

سیستم تعلیق نرم و کم تکان

سیستم تعلیق بادی کابین

استفاده از سیستم‌های الکترونیکی ایمنی به‌روز

فضای داخلی راحت و بزرگ

صندلی‌ها زیبا و راحت با قابلیت تنظیم مناسب

فرمان با طراحی مناسب و قابلیت تنظیم

دید مناسب و گسترده کابین

نکات منفی

تکنولوژی قدیمی

کوچک بودن مخزن سوخت

ضعف صندلی‌ها در گردش به طرفین

در هنگام استفاده از تریلرهایی مثل کمپرسی تعادل مناسبی ندارد

داشبورد با کیفیت پایین نسبت به مدل‌های اروپایی

فرمان نه چندان نرم

مشخصات فنی کاماز 5490

وزن شاسی7900 کیلوگرم
ظرفیت‌مجاز محور جلو 5300 کیلوگرم
ظرفیت‌مجاز محور عقب 2600 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور جلو 7100 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب 11500 کیلوگرم
ظرفیت‌مجاز 44000 کیلوگرم
طول 6090 میلیمتر
عرض2500 میلیمتر
ارتفاع کابین 3705 میلیمتر
فاصله‌ی محوری 3580 میلیمتر
نوع موتور OM457LA ساخت شرکت دایملر مجهز به توربوشارژ و اینترکولر
تعداد سیلندر6 سیلندر خطی 24 سوپاپ
حجم موتور 11964 سی سی
حداکثر قدرت موتور428 اسب‌بخار در دورموتور 1900
حداکثر گشتاور 2100 نیوتن‌متر در دور موتور 1100
استاندارد آلایندگی یورو 5 + EEV
مدل جعبه‌دنده 1AF 16S-2221 ساخت شرکت ZF
تعداد دنده‌ها 16 دنده جلو + 2 دنده عقب
مدل جعبه‌دنده 2ZF 12AS 2131
تعداد دنده 12 سرعته اتوماتیک AS ترونیک
سیستم تعلیق جلو پارابولیک تخت با میل موجگیر و کمک فنر اضافه
سیستم تعلیق عقب تعلیق بادی دو محوره مجزا با میل موجگیر و کمک فنر
سیستم ترمزهادیسکی پنوماتیکی
ترمز کمکی اینتاردر هیدرولیکی
تجهیزات ایمنی EBS,ASR,TCS,ESP,ECAS
سایز چرخ‌ها 315/60 R22.5
حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت
توان بالاروی از شیب18 درصد
شعاع چرخش خارجی 85 متر
مخزن سوخت 2 عدد آلومینیومی 400 لیتری
باتری 2 عدد 12 آمپر – 190 اهم
دینام28 آپر – 2000 وات

منابع

فاو بخریم یا کاوه ؟؟؟

بررسی کشنده رنو سری T

بررسی کشنده دانگ‌فنگ KX

نگاهی به کشنده ی سیتراک

مقایسه‌ی کشنده‌ی سیتراک و دافران

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4.2 از بین 79 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا جای تاسف داره که بازار کامیون ایران روزی شاهد ورود به روزترین کشنده های اروپایی بود، حالا باید محصولات روسیه که طبق استانداردهای 20 سال پیش اروپا ساخته شدن رو پذیرا باشه …
    اونم با قیمت های سر به فلک کشیده
    اف اچ صفر کیلومتر رو سال 86 با اون تکنولوژی بالا میشد با 120 میلیون خرید

    1. ولی خوب نسبت به کامیون های چینی با اون استهلاک بالا، این کشنده بهتره
      این افزایش قیمت ها هم به دلیل بی ارزش شدن پول ملی و وجود دلال های زیاد تو بازار خودرو و کامیون هست.
      الان طرف چند تیکه زمین داشته فروخته رفته نمایشگاه کامیون راه انداخته، فقط به فکر پر کردن جیب خودش تو کوتاه مدته و اصلا براش مهم نیست در درازمدت چه بلایی سر اقتصاد کشور میاره
      چونکه یه بی سوادی هست که تو موقعیت خوبی قرار گرفته، از کشاورزی رسیده به اینجا و خودشو گم کرده

  2. سلام واقعا جای تاسف دارد که راننده ایرانی که لایق بهترینها در دنیاست وباید کامیونهای به روز اروپایی سوار شود مجبور به استفاده از کامیونهای آشغال چینی و روسی شود

    1. هر چه آید به سرم باز بگویم گذرد
      وای کزین عمر که با میگذرد، میگذرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا