بررسی کشنده رنو سری T

رنو تی
۴٫۸
(۶۲)

رنو T تلفیقی از طراحی ناب فرانسوی و مهندسی بی عیب سوئدی

کشنده رنو T

معرفی شرکت رنوتراکس

شرکت رنو تراکس از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در اروپا به شمار می‌رود. جدید ترین محصول این شرکت کشنده رنو T است که توانسته عنوان کامیون برتر را کسب کند. تاریخچه تأسیس این شرکت به آغاز تولید اولین خودروهای سواری شرکت رنو در سال‌های ۱۸۹۵ و ۱۸۹۸ توسط ماریوس برلیت و لویی رنو باز می‌گردد. سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ آغاز تولید انبوه خودروهای سواری، کامیون و موتورهای هواپیما در شرکت رنو بود.

از سال ۱۹۸۳، شرکت رنو تراکس به عنوان یکی از پیشروان صنعت کامیون‌های سنگین در جهان مطرح شده است. محصولات شرکت رنو تراکس علاوه بر کشور فرانسه در کشورهای دیگر جهان همچون اسپانیا نیز تولید می‌شود و نمایندگی‌های این شرکت در بیش از ۱۰۰ کشور در ۵ قاره جهان فعال هستند.

همچنین شرکت رنو تراکس دارای ۸ مرکز مونتاژ در سراسر جهان می‌باشد. ولوو در سال ۱۹۹۹ به‌منظور حضور قوی تر در عرصه ی کامیون سازی ،  تمامی ۱۰۰ درصد سهام بخش کامیون‌های شرکت رنو شامل شرکت رنو وی آی و شرکت ماک را در قبال واگذاری ۱۵ درصد از سهام ولوو خریداری نمود تا بدین ترتیب کامیون‌های رنو و ماک با قرار گرفتن در کنار کامیون‌های ولوو در عرصه رقابت جهانی پس از شرکت دایملر کرایسلر بزرگ‌ترین تولید کننده کامیون‌های سنگین به شمار روند. محصولات رنوتراکس توسط شرکت آریا دیزل در ایران مونتاژ میشود.

بررسی کشنده رنو سری T 1

همکاری آریا دیزل و رنو به سال ۲۰۰۶ و تاسیس آریا دیزل با مونتاژ کشنده رنو پریمیوم ۴۴۰ برمیگردد.

مقدمه

در ۱۲۵ سال حضور رنو ، همواره این برند کامیون سازی هدف خود را بر افزایش آسایش راننده ، بهینه سازی رانندگی و کاهش مصرف سوخت قرار داده است.

شرکت رنو پروژه ی سری T را در سال ۲۰۱۳ برای جایگزینی سری پریمیوم (Premium) راه اندازی کرد. ولی آیا کشنده رنو T می تواند جایگزین خوبی برای سری استثنایی مگنوم که تضمین کننده ی فروش رنو در این سال ها بوده است ، هم باشد ؟ کشنده رنو T در سال ۲۰۱۴ رو نمایی شد و در سپتامبر همان سال در جشنواره IAA در فرانسه موفق به دریافت جایزه کامیون سال ۲۰۱۵ شد.

کشنده رنو T به دلیل کیفیت بالای خود توانست استاندارد آلایندگی زیست محیطی EEV+EUROS را دریافت کند.

بررسی کشنده رنو سری T 2

طراحی ظاهری

در نگاه اول با دیدن کامیون رنو T شما یاد سری مشهور مگنوم با آن کابین سه تکه ی معروف  می افتید ، اما با دقیق شدن متوجه تفاوت های چشمگیری خواهید شد که به شما می فهماند این مگنوم نیست این سری T  است.

طراحی ظاهری مدرن با جذابیت خاص چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند، همانند زیبایی جذب کننده اسکانیا R420 نسل ۲ در زمان خودش .

یکی از مزیت های نمای بیرونی این کشنده ، جعبه های جانبی بزرگ آن است. طراحی جذاب جلو پنجره که هماهنگ با چراغ های جلو است، منظره ای چشم نواز از جلو به نمایش می گذارد.

کشنده سریT

در نمای جانبی جز ساختار درب ها که کمی ضعیف است، مشکل دیگری به چشم نمی آید. مهندسان رنو علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی در طراحی کابین، سعی درآیرودینامیک و هدفمند کردن کابین برای کاهش وزن و در نتیجه کاهش مصرف سوخت داشته اند.

رنو T دارای کابین کاملا آیرودینامیک است که مقاومت هوا را کاهش می دهد و باعث کاهش مصرف سوخت میشود. صفحه شیشه ی جلویی با زاویه ۱۲ درجه قرار می گیرد و کابین در قسمت جلویی کمی باریک تر از قسمت عقب است. علاوه بر این، کامیون دارای گلگیرهای جانبی تاشو و اسپویلرهای سقف است. یک نوار اضافی در زیر سپر وجود دارد و یک اسپویلر در محفظه چراغهای جلو به خوبی جای گرفته است . تعدادی ازقطعات کابین با قطعات آلومینیومی تعویض شده که کامیون را کمی سبک تر کرده است.

طراحی داخلی

به لطف تخت بودن کف کابین ، ارتفاع کابین کشنده رنو T به ۲٫۰۵ متر می رسد و فضای سخاوتمندانه ای را به ما پیشکش می کند که حتی از بزرگترین کابین ولوو یعنی Globetrotter XXL هم بهتر است.

بررسی کشنده رنو سری T 3

برای ورود به کامیون چهار مرحله را دقیقا مثل کشنده ی آکتروس گیگااسپیس باید طی کرد. این بدان معنی است که ورود به کابین با یک چمدان کمی سخت است ! اما هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد، برای داشتن فضای بزرگتر و راحتر باید این سختی را تحمل کرد. فضای داخلی کابین بسیار عالی و منظم است. فضای کافی برای قرار دادن وسایل شما وجود دارد. تنها عیب کابین رنو T را می توان لغزنده بودن کف کابین در حین حرکت دانست که آن هم قابل چشم پوشی است .

بررسی کشنده رنو سری T 4

در داخل کابین بسیاری از انتظارات شما در مورد یک وسیله ی نقلیه ی مسافت طولانی ، برآورده شده است. پنج محفظه ی نگهداری وسیله در بالای کنسول، دو محفظه نگهداری در زیر تخت، میز ناهارخوری تاشو، سه حالت روشنایی محیط، یک محفظه ذخیره سازی در پشت صندلی، جا لباسی، یک محفظه نگهداری چمدان که از بیرون هم قابل دسترسی است، سیستم تصفیه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، یخچال، بخاری و کولر درجا ، دو تخت خواب برای استراحت که از نظر راحتی و فضا فوق العاده هستند، همه و همه برای آسایش و راحتی بیشتر سرنشینان تعبیه شده اند.

مقالات مشابه:

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S

بررسی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰

نگاهی به کشنده ی سیتراک

فضای داخلی کشنده سریT

رانندگی با رنو T نیز لذت بخش است. کنسول ارگونومیک، صندلی و فرمان قابل تنظیم  در حالی که فرمان  چند منظوره برای کنترل تلفن، کنترل کروز در دستان شماست و به لطف شیشه ی جلوی بزرگ  میدان دید وسیعی در اختیار دارید، می توانید با اطمینان خاطر جاده ها را بشکافید و جلو بروید.

پیشرانه و جعبه دنده

پیشرانه ی نصب شده بر روی کشنده رنو T  تلفیقی از تکنولوژی ولوو و رنوتراکس است. موتورهای به کار رفته بر روی رنو T همه ۱۳ لیتری بوده و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی می کنند. این موتور ها در قدرت های ۴۴۰ ،۴۸۰ و ۵۲۰ اسب بخاری قابل سفارش هستند. نمونه ی مونتاژ شده توسط آریا دیزل از موتور ۴۸۰ اسبی با کد DTI13 بهره می برد. گشتاور تولیدی توسط این موتورها حداقل ۲۲۰۰ نیوتن متر و حداکثر ۲۵۵۰ نیوتن متر است. این گشتاور در دور موتور ۹۵۰ RPM تا ۱۴۰۰ RPM قابل دستیابی است.

کشنده سریT

موتور DTI 13 دارای یک سیستم SCR گسترده است که شامل یک سیستم گرمایش موتور می شود که گازهای خروجی را با دریچه ی ورودی و یک انژکتور هفتم باز می کند. موتور جدید رنو دارای سیستم کاتالیست اکسیداسیون دیزل DOC، فیلتر جاذب  ذرات معلق دیزل DPF، کاهش کاتالیزوری انتخابی SCR، کاتالیزور لغزش آمونیاک ASC که باعث کاهش آمونیاک باقی مانده موتور می شود، است. همچنین مجهز به یک سیستم پیشرفته AdBlue است که خوراک سیستم SCR را تامین میکند که میزان اکسیدهای نیتروژن خروجی موتور را کاهش می دهد. رنوتراکس از معدود خودروسازانی است که وزن موتور خود را اعلام می کند. موتور DTI 13  با روغن کامل دارای وزنی معادل ۱ تن و ۱۵۰ کیلوگرم است.

در بخش جعبه دنده رنو دیگر از گیربکس زد اف استفاده نکرده است و گیربکس جدیدی به نام OptiDrive را بر روی رنو T نصب کرده است که در واقع همان گیربکس مشهور I-Shift  ولوو است اما با نامی دیگر! بسته به موتور انتخابی شما، سه گیربکس اتوماتیک OptiDrive برای انتخاب در دسترس است که تفاوت آن ها در قدرت و گشتاور ورودی و خروجی آنهاست. به طور مثال بر روی کشنده رنو T با موتور ۵۲۰ اسب بخاری اکثرا گیربکس با کد AT2612E نصب شده است.

کشنده سریT

نکته ی منفی که در مورد کشنده رنو T وجود دارد این است که گیربکس دستی برای این کامیون وجود ندارد. تمام OptiDrive ها دارای ۱۲ دنده جلو و سه دنده عقب هستند و در حدود ۲۷۱ کیلوگرم وزن دارند .

ضریب دیفرانسیل رنو تی ۲٫۶۴ است که بسیار مناسب می باشد .

امکانات ایمنی

ترمزهای جلو وعقب رنو T از نوع دیسکی هوشمند دارای خنک کن و قابلیت تنظیم قدرت ترمز هر چرخ هستند. سیستم های الکترونیکی ترمز شامل ترمز اضطراری اتوماتیک، ترمز پارک الکترونیکی و Auto Hold است.

رنو T دارای سیستم ایمنی AEBS است که هشداردهنده ی برخورد به مانع بوده و در صورت عدم توجه راننده به صورت اتوماتیک اقدام به ترمزگیری کرده و کامیون را نگه می دارد . سیستم ESC برای پایداری کامیون و کنترل بهتر و مسلط تر کامیون است و از واژگونی کامیون در اثر تغییر مسیر ناگهانی جلوگیری میکند. سیستم Hill Start Aid که در هنگام شروع به حرکت در شیب های تند و جاده های کوهستانی کاربرد دارد مانع از پس زدن کامیون در سربالایی ها می شود . رنو T دارای یک سیستم نظارت بر فشار باد تایرها یا TPMS است که راننده را از کاهش باد لاستیک ها خبر دار میکند .

رنو T برای حرکت در سراپایینی ها دارای سیستم Optifuel است که سرعت کامیون را در محدوده ی ۷۵ تا ۹۳ کیلومتر بر ساعت نگه میدارد و راننده بدون نگرانی می تواند به خوبی شیب را پایین بیاید . رنو T با تکیه بر ترمز های قوی خود، ترمز موتوری و ریتاردر سه حالته قدرتمند در زمینه ی ایمنی ترمز جزو بهترین کامیون های اروپا است .

ترمز های کمکی کشنده رنو T شامل :

۱- ترمز موتوری دارای قدرت ۳۸۲ KW در دور ۳۳۰۰ RPM است .

۲- ریتاردر هیدرولیکی سه حالته Voith VR3520 که دارای قدرت ۷۰۰ KW است.

کشنده سریT

یک سیستم عالی دیگر کامیون رنو Tسیستم Optivision  است، که با استفاده از اطلاعات توپوگرافی که از GPS میگیرد ، کل جاده را زیر نظر دارد. قبل از رسیدن به سربالایی ها سرعت را کمی کم میکند تا به خوبی تا انتهای سربالایی بالا برود و معکوس میدهد .  در هنگام پایین آمدن هم کمی سرعت را افزایش داده تا با کاهش سوخت به خوبی به حرکت ادامه دهد .

RenaultTRetarder

امکانات رفاهی کشنده رنو T

اتاق نسل جدید
فیلترآبگیر سوخت
چراغ مه شکن عقب وجلو
بالابر برقی
کولر
بخاری درجا
قفل درب مخزن سوخت
گارد بغل
بادگیر سقف  وجانبی
سانروف برقی
صندلی برقی قابل تنظیم راننده و صندلی بادی شاگرد
فرمان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم زاویه  و عمق
کابین سقف بلند
دوتخت خواب
یخچال ۲۴ لیتری
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
جک بالابر ۲۰تن
پروژکتور عقب
Mp3 player با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان با بلوتوث و پورت usb
قفل مرکزی همراه با کنترل از راه دور
سیستم ضد سرقت
آینه های جانبی برقی
همراه با گرمکن
چراغ خواب
تاخوگراف

برنامه ی Optifleet در آخر سفر ، مشخص میکند که ما چه مسیری را طی کرده ایم ، مقدار مصرف سوخت چقدر بوده است ، مدت زمان رانندگی مدت زمان توقف و نمره ی رانندگی چقدر است .

تست جاده ای

کامیون مورد بررسی ما کامیون رنو T High 480  با بزرگترین کابین خانواده ی کشنده رنو T که مناسب برای مسافت های طولانی است، می باشد.

این کامیون از یک موتور ۴۸۰ اسب بخاری با کد DTI 13 EURO 6D بهره می برد. این ماشین مدل ۲۰۱۹ است پس میتوان آخرین بهینه سازی های انجام شده روی این پروژه را بررسی کرد.

این موتور با قطعات سبک تر ساخته شده تا وزن نهایی کشنده کاهش پیدا کند. آلیاژ پیستون ها ارتقا چشمگیری داشته و انژکتور شماره ی ۷ حذف شده است.

این بلوک موتور با گیربکس E+ Optidriver  که دارای ۱۲ دنده جلو و سه دنده عقب است، همراه شده است.

با ورود به کابین تم زیبای کامیون با صندلی چرم و کربن به کار رفته در کنسول میانی حسی نو به آدمی می بخشد.

فضای بزرگ درون کابین همراه با سقف بلند آن که به راحتی میتوان در آن ایستاد، این حس را تلقین می کند که راحتی و آرامش راننده که رنو تراکس از آن صحبت می کند ، فقط یک شعار نیست.

با روبرو شدن با سیستم های مختلف به کار رفته در این کامیون، نیاز به آموزش کار کردن با کامیون حس می شود به طور مثال اگر شما آموزش ندیده باشید، نمی توانید دکمه های کروز کنترل که زیر بازوی فرمان قرار گرفته اند را پیدا کنید دسته ی ریتاردر طوری است که گویا همین حالا می خواهد بشکند.

کار کردن با گیربکس اتوماتیک آن بسیارآسان است.

با بارگیری کامیون وزن کلی آن به ۴۴ تن می رسد و تست جاده ای شروع می شود.

شروع حرکت کامیون بسیار خوب است و موتور دارای قدرت مناسبی است و هماهنگی گیربکس و موتور بسیار عالی است. تعویض دنده ها سریع و با کمترین افت دور موتور همراه است.

با رسیدن به اولین سر بالایی، معکوس دادن گیربکس شروع می شود. در این وضعیت کامیون مشکلی نداشته و به خوبی و بدون افزایش دمای زیاد به پیش می رود.

عملکرد کشنده در سربالایی راضی کننده بود با توجه با اختصاص ۱۱ اسب بخار برای هر تن همین انتظار راهم باید داشت.

در سرازیری هم با تکیه بر ترمزهای قوی، ریتاردر و ترمز موتوری قدرتمند می توان با خیال راحت و اطمینان خاطر با تنظیم کردن کروز کنترل با یک سرعت ثابت به جلو حرکت کرد.

فرمان پذیری کامیون در سر پیچ ها عالی و باتوجه به سیستم ایمنی ESC از ثبات خوبی  درپیچیدن برخوردار است.

به لطف داشتن شیشه ی جلوی گسترده و آینه های عالی ، دید جلو و عقب عالی هستند. همانطوری که از محصولات رنوتراکس انتظار می رود، سواری رنو T هم نرم و بسیار خوشایند است. با کمک سیستم های Feul Eco + Pack Eco Cruise Control می توان در بزرگراه ها در اقتصادی ترین حالت به رانندگی پرداخت. ( باکمترین مصرف سوخت )

نتیجه گیری:

کشنده رنو T فناوری ولوو را با قیمت کمتری ارائه می دهد و با داشتن کابین بزرگتر ،فضای بهتری نسبت به گلوبتروتر XL فراهم می کند. وزن ۸۸۰۰ کیلوگرم برای یک کشنده تک محورشاید کمی زیاد باشد ، ولی باز هم ۲۵۰ کیلوگرم نسبت به کشنده Scania S450، که رقیب مستقیم آن است، سبکتر است. امکانات رفاهی و سیستم های ایمنی رنو T از پریمیوم و مگنوم بیشتر و بهتر است. در زمینه ی مصرف سوخت، در دامنه ی آزمایشی ۳۵۲ کیلومتری، مصرف رنو T همانند کشنده Actros برابر ۲۶٫۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود، ولی برتری رنو در این است که مصرف سوخت آن در سرعت میانگین بیشتری رخ داده است .

سرعت متوسط رنو T در این تست ۷۹٫۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده که ۶ کیلومتر بر ساعت از کشنده ی آکتروس ۱۸۴۸ بیشتر است .

تغییرات آینده

کمپانی کامیون سازی  رنو پس از طرح های OptiFuel Lab یک و دو اینک برای تطبیق بهتر کشنده رنو T با استانداردهای اروپایی وهمچنین کاهش مصرف سوخت تا ۱۳ درصد پروژه جدید را تحت نام Falcon با همکاری شرکت های صاحب نامی همچون میشلن و توتال، آغاز کرده است.

این پروژه تمرکز خود را بر روی طراحی یک کشنده و تریلر ترکیبی قرار داده است که بتواند مصرف سوخت را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ایرودینامیک بهتر، تایر با مقاومت غلتشی کمتر و بهبود قابلیت‌های موتور از جمله اهداف این برنامه است که تا سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

مشخصات فنی کشنده رنو T480 مونتاژی آریادیزل

نوع موتورRenault DXI13
تعداد سیلندر۶ سیلندر خطی
حجم موتور۱۳ لیتر
قدرت موتور۴۸۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۴۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه
استاندارد آلایندگیEEV + EUROS
نوع جعبه دندهAT16 12F – Optidriver
تعداد دنده۱۲ دنده جلو + ۳ دنده عقب
حداکثر گشتاور جعبه دنده۲۵۵۰ نیوتن متر
نوع سیستم تعویض دندهاز نوع پشت غربیلک فرمان
وزن مجموع ناخالص۱۳ تن
وزن کشنده۸ تن
حداکثر وزن مجاز۴۴ تن
میزان تحمل محور جلو۸ تن
سیستم تعلیق محور جلوپارابولیک با میل موج گیر
سیستم تعلیق محور عقبکیسه باد مجهز به ریموت تنظیم ارتفاع
سایر امکاناتسیستم خنک کن روغن جعبه دنده – سیستم قطع کن هوشمند موتور
[smartslider3 slider=”4″]

برای مشاهده ی عکس های بیشتری از کشنده رنو تی ، می توانید به سایت ایران ترانزیت مراجعه کنید .

منابع :

آریادیزل

Trucker

ttm.com

با تشکر از امیرحافظ عزیز

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء ۴٫۸ از بین ۶۲ نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

114+
5 نظر برای "بررسی کشنده رنو سری T" ارسال شده
  1. Avatar رضوان گفت:

    عالیییی خیلی کامل و خوب بود
    ممنون از سایت خوبتون

    11+
  2. Avatar وحید ناصری گفت:

    بین این کشنده و اف اچ ۵۰۰ کدوم بهتره ؟

    10+
    1. Avatar محمد کتابی گفت:

      هر کدوم خوبی های خودشون رو دارن . از نظر تعادل رنو تی بهتره و اف اچ ۵۰۰ خیلی چپ شدگی داشته . ولی خوب رنو تی از فناوری ولوو استفاده می کنه . موتور اف اچ قوی تر هم هست

      11+
  3. Avatar رسول گفت:

    کلا چند نوع رنو T داریم؟رنو تی مگا رو اطلاعات ندارین در موردش؟

    6+
    1. Avatar محمد کتابی گفت:

      سری مگا رو میشه میان رده ی رنو سری تی دونست که دارای موتورهای ۱۱ لیتری با قدرت ۳۸۰و۴۴۰و۴۶۰ اسبی هستند و همچنین کابین سایز متوسط رو دارند. این مدلی که ما در ریون مگ بررسی کردیم مدل فول آپشن و پرچمدار سری تی با کابین بزرگ و موتور ۱۳ لیتری است. سری مگا رو میشه یک تیونینگ در نظر گرفت

      7+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *