بررسی کشندهی کاماز 5490، روح آکسور در جلد کاماز
کاماز 5490 یک کامیون جدید ساخت شرکت کامیونسازی روسی کاماز است که دارای کابینی راحت، پیشرانهای ساخت دایملر آلمان و ظرفیت کشش بیشتری است. کابین جدید کاماز 5490 از فولاد با کیفیت ساخته شدهاست و دارای ظاهری جذاب، سیستم تعلیق بادی 4 نقطهای با کیفیت، آیرودینامیک مناسب و سیستم حفظ تعادل و تنظیم نوسان الکتریکی است.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ K7 ایرانی
کابین کشنده کاماز5490 به روزرسانیهایی همچون افزایش فضای داخلی، افزایش ارتفاع سقف و استفاده از دوتخت خواب را تجربه کردهاست که این کشنده را نسبت به محصولات قبلی کمپانی کاماز برای ترددهای طولانیتر و حمل بار در سطح بین المللی، سازگارتر کردهاست. مشخصات فنی کشنده کاماز
بررسی کشنده دوو Maximus ، نمایندهی جدید کره در ایران
نگاهی به کمپرسی ولوو اف ام ایکس 460، جان سخت سوئدی بازار ایران
بررسی کشنده دایون N8H، موتور 430 اسبی ویچای به همراه گیربکس ZF
در ادامه ما قصد داریم به بررسی هر چه بیشتر این محصول تازه وارد به بازار کامیونهای ایران بپردازیم . با ریونمگ همراه باشید.
فهرست مطالب
- معرفی شرکت کاماز
- تاریخچهی ورود کامیونهای کاماز به بازار ایران
- کاماز 5490 با مرسدس بنز آمد
- طراحی ظاهری
- طراحی داخلی
- پیشرانه
- جعبه دنده
- سیستم تعلیق، اکسل و شاسی
- سیستم ترمز
- سیستمهای ایمنی
- سیستم فرمان
- قیمت و تجهیزات
- تست جادهای
- جمعبندی
معرفی شرکت کاماز
کاماز یک شرکت کامیونسازی روسی است که عنوان بزرگترین شرکت کامیونسازی روسیه را یدک میکشد. در ابتدا کاماز برای رفع نیاز ارتش روسیه به انواع کامیونها و تانکبرها توسط گروه شرکتهای فورد آمریکا راه اندازی شد و بعدها در زمینهی ساخت کامیونهای تجاری وارد شد. کاماز سی سال پیش کار خود را با ساخت کامیونهای حامل راکت اندازهای ارتش آغاز کرد و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از طریق فروش سهام به بخش خصوصی واگذار شد.کص ننه ادمین دیزل ایران
معایب کشنده آمیکو 2640 ، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست
برای خواندن مقالهی مقایسهی کشندههای سیتراک و دافرانH7 کلیک کنید
برای خواندن مقالهی بررسی کشنده رنو پریمیوم 460 کلیک کنید
کارخانهی مادر کاماز در شمال شرق روسیه واقع شده است که اولین کامیون خود را در سال 1976 تولید و رونمایی کرد. ظرفیت تولید کامیون توسط شرکت کاماز در حدود 250 تا 260 کامیون در روز برآورد شدهاست که این کامیونها به کشورهای اروپای غربی، چین، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و شمال آفریقا صادر میشوند.
کاماز در کشورهایی مثل کرهی شمالی، افغانستان، شیلی، لهستان، عربستان و چند کشور دیگر دارای کارخانههای تولید و مونتاژ است.
کامیونهای کاماز چون در ابتدا برای ارتش طراحی شده بودند، دارای طراحی ساده و ارزان قیمتی هستند و حداقل در محصولات قبلی این شرکت زرق و برق و لوکس بودن کامیونهای اروپایی دیده نمیشود. از طرفی کامیونهای کاماز برای شرایط سخت آب وهوایی و جادهای طراحی شدهاند و از زیربندی، شاسی و اکسلهای قدرتمندی برخوردار هستند. موتورهای کامیونهای کاماز در دماهای زیر صفر کارآیی خوبی نسبت به کامیونهای اروپایی دارند چرا که برای آب و هوای سرد روسیه طراحی و پیکربندی شدهاند.
تاریخچهی ورود کامیونهای کاماز به بازار ایران
در سال 1385 شمسی شرکت کاماز با کشندههای کاماز تک محور 5460 و جفت محور 6460 با واسطهی شرکت رخش خودرو دیزل وارد سیستم حمل و نقل ایران شد. این کشندهها در مدلهای تک و جفت محور عرضه میشدند که از دوام خوبی از نظر جعبه دنده، شاسی، دیفرانسیل و اکسل برخوردار بودند.
کشندههای 6460 و 5460 از نظر فنی کاملا مشابه هم بودند و تنها تفاوت آنها در شش چرخ یا ده چرخ بودن بود. در سال 1385 قیمت صفر کیلومتر سری 5460 کاماز در حدود 54 میلیون و سری 6460 در حدود 63 میلیون تومان بودهاست.
کاماز سری 5460 تا قبل از عرضهی کاماز 5490 معروفترین محصول کمپانی روسی بودهاست.
موتور کشندهیکاماز 5460 از فناوری شرکت کامینز بهره میبرد و 360 اسب بخار قدرت تولید میکرد. نقطه ضعف کامازهای ورودی به ایران پیشرانهی آنها بود. پمپ سوخت این کشنده به سرعت خراب میشد و نیاز به تعمیر پیدا می کرد و انژکتور هم با سوخت دیزل ایران هماهنگی نداشت و به دوسال نکشیده نیاز به تعمیر پیدا میکرد. کص ننه ادمین دیزل ایران
این کشنده در دراز مدت با کاهش کمپرس موتور و کاهش فشار پاشش سوخت مواجه میشد که موجب کاهش شدید قدرت موتور و سوختن ناقص گازوییل در سیلندرها و کاهش رسیدن گازوییل به سیلندرها میشد که در درازمدت موجب سایش و آسیب دیدن سیلندرها میشد. مشخصات فنی کشنده کاماز
هزینهی تعمیرات زیاد موتور این کامیون، جان سختی دیفرانسیل و اکسل را کمرنگ میکرد.
برای مطالعهی بررسی کشندهی دانگفنگKX480 کلیک کنید
نقطه ضعف دیگر این کشندهها رادیاتور بیکیفیت آنها بود که به سرعت توسط رسوبات آب مسدود میشد و پس از یکسال راننده نیاز به تعویض کلی رادیاتور و شیلنگهای آن پیدا میکرد.
مشکل بعدی ترموستات این کشندهها بود که برای سرمای روسیه تنظیم شده بودند و باید به سرعت توسط ترموستاتهای بنزی جایگزین میشدند و گرنه به سیلندرها و سر سلیندر کامیون آسیب جدی وارد میشد. این ترموستات بسیار گیر میکرد و این موضوع موجب جوش آوردن کشنده در گردنهها میشد.
از نظر راحتی و جاداری کابین هم کشندههای کاماز 5460 خیلی در سطح پایینی قرار میگرفتند به طوری که حتی از نظر راحتی کابین از کشندههای ساخت دهه 80 میلادی اروپایی هم ضعیفتر بودند.
چند سال پس از توقف تولید کاماز در رخش خودرو دیزل این کشنده در بازار با کمبود قطعات یدکی شدیدی مواجه شد که دارندگان این کشنده را مجبور کرد که پیشرانه، گیربکس و بعضا دیفرانسیل و حتی سیستم ترمز این کشنده را با سیستمهای ساخت شرکتهای ولوو یا بنز تعویض کنند.
با اینکه کاماز5460 کشندهای جان سخت بود که می توانست در انواع مسیرهای صعبالعبور بدون مشکل حرکت کند، اما این کشنده از کابین سقف کوتاه با فضای کمی بهره میبرد و همچنین کابین آن تکانهای شدیدی در حرکت داشت.
با پیشرفت صنعت کامیون سازی جهان، کشندههای کاماز 5460 دیگر با آن طراحی قدیمی و فضای کم کابین جایی در عرصهی کامیونها نداشتند.
کاماز 5490 با مرسدس بنز آمد
شرکت کاماز برای جایگزینی کشندههای قدیمی خود با کشندهای نسبتا به روز با کابینی جادارتر و راحتتر با شرکت مرسدس بنز شروع به همکاری کرد. مشخصات فنی کشنده کاماز
در سال 2007 طی یک مناقصهی بین المللی که برای طراحی کابین نسل بعدی کامیونهای شرکت کاماز انجام شد، شرکت DMEC کرهجنوبی که زیر مجموعهای از شرکت KIA است، توانست عنوان طراح این کامیونها را به خود اختصاص دهد. طراحی جدید کامیونهای تازه نفس کاماز 40 میلیون دلار برای کمپانی روسی هزینه در برداشت.
در نهایت نتیجهی همکاری کمپانیهای کاماز روسیه، دایملر آلمان و DMEC کرهجنوبی در نمایشگاه ComTrans در سال 2011 به نام کاماز 5490 رونمایی شد. کص ننه ادمین دیزل ایران
در سال 2011 شرکت کاماز از محصولی رونمایی کرد که در نگاه اول همه را به یاد کشندهی میان ردهی شرکت مرسدس بنز یعنی آکسور میانداخت. با توجه به اینکه 11 درصد از سهام شرکت کامیونسازی کاماز در اختیار مرسدس بنز است، این کپیبرداری دور از انتظار نبود.
کاماز با معرفی 5490 قصد داشت که حدود یک چهارم بازار کشندههای روسیه را در دست بگیرد ولی این پیش بینی درست از آب در نیامد و کاماز 5490 با اینکه به عنوان کامیون سال 2014 روسیه انتخاب شد، ولی نتوانست به اندازهی نسل قبلی خود یعنی 5460 موفق باشد و توانست سهمی در حدود 5.4 درصد از بازار را کسب کند.
پس از توقف عرضهی کشندههای کاماز توسط رخش خودرو دیزل به علت مشکلاتی که با شریک روسی خود داشت، اینبار کشندههای مدرن کاماز 5490 توسط شرکت تایماز خودروی آذربایجان که همان رخش خودرو دیزل است که تغییر نام داده، در ایران عرضه میشوند. مشخصات فنی کشنده کاماز
کاماز 5490 از نظر نمای داخلی و ظاهر بسیار شبیه آکسور نسل 3 است و طبق گفتهی مدیران شرکت تایماز خودرو، این کشنده نه فقط طراحی، بلکه قطعات اصلی موتور و گیربکس را هم از کشندهی بی حاشیه و کم استهلاک آکسور به ارث بردهاست.
مدیران تایماز خودرو اذعان دارند که قطعات اصلی کشنده کاماز 5490 تحت لیسانس مرسدس بنز نبوده و کاملا اورجینال و تولید شده در آلمان هستند. به گفتهی مسئولان تایماز خودرو کشندهی کاماز 5490 از استانداردهای به روز دنیا برخوردار است و تکنولوژی و کیفیت مرسدس بنز را با قیمت کمتر ارائه میکند.
با توجه به علاقهی کامیون داران ایرانی به کشندههای ساخت مرسدس بنز و به خصوص کشندهی خوشنام آکسور، انتظار میرود که از کشندهی 5490 که نام آکسور را یدک میکشد، استقبال خوبی شود.
البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر تایماز خودرو میخواهد در ادامه راه و در صنعت کامیونسازی ایران موفق شود، باید اشتباه رخش خودرو دیزل را تکرار نکند و از این کشندهی تازه وارد با خدمات پس از فروش مناسب، توزیع مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی و آموزش و تربیت تعمیرکاران مجرب حمایت خوبی کند.
مسئلهای که کشندههای البرز و فراز را در ایران، با توجه به کیفیت خیلی پایین تر آنها نسبت به کاماز 5490، موفق کردهاست همین فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران در سرتاسر کشور است.
طراحی ظاهری
در ابتدا برنامه ریزیها بر این مبنا بود که متخصصان آلمانی طراحی پیشرانه و جعبه دنده را بر عهده بگیرند و وظیفهی طراحی کابین بر عهدهی روسها و شرکت کرهای باشد.
روسها و کرهایها برای کاهش هزینههای طراحی به این نتیجه رسیدند که طراحی کابین را بر پایهی کابین کشندهی آکسور انجام دهند. از آنجا که کابین آکسور در طراحی نسبت به طرح کابین کشندههای کاماز بی نقص بود، روسها به این نتیجه رسیدند که بهتر است تغییر چندانی در کابین آکسور ایجاد نکنند. کص ننه ادمین دیزل ایران
ظاهر کشندهی کاماز 5490 کپی کامل از کشندهی آکسور است. در نمای جانبی این کشنده با آکسور هیچ تفاوتی وجود ندارد. طراحی دربها، پلههای ورودی به کابین، هواکش موتور، گلگیرها و حتی آینهها هم با آکسور مو نمیزند. درب جعبهی کناری کاماز 5490 هم به مانند آکسور در سمت چپ قرار داشته و در سمت راست کشنده جعبهای وجود ندارد.
برای خواندن مقالهی مقایسهی کشندههای فاو و کاوه کلیک کنید
تفاوت کاماز 5490 با آکسور در نمای جانبی را میتوان در طراحی فلاپی یا اسپویلرهای بغل و گلگیرهای چرخهای عقب دانست. در نمای روبروی کابین هم کاماز بسیار شبیه به آکسور است با این تفاوت که جلوپنجرهی کاماز کوچکتر از آکسور است. در طراحی چراغهای جلو هم این دو کشنده کمی باهم تفاوت دارند. جلو پنجرهی کاماز 5490 بسیار شبیه به کشندهی ایویکو استرالیس 2014 تولید ایتالیا است. مشخصات فنی کشنده کاماز
دیگر تفاوتی که در طراحی کاماز میتوان دید، بیرون بودن محفظهی فیلتر هوای کاماز از زیر کابین است که می توان آنرا امضای طراحی کشندههای کاماز در نظر گرفت. در ضمن فیلترهوای کشندهی کاماز 5490 از کشندهی آکسور کوچکتر است.
از نظر ابعاد و ارتفاع کشنده از سطح زمین این دو کامل شبیه هم هستند و مشخصات کاماز 5490 همانند آکسور است.
کارشناسان اروپایی متعقدند که کاماز کابین کشندهی آکسور را دوباره رنگ کرده و با یک برچسب KAMAZ آن را به عنوان کامیون جدید عرضه کرده است. البته این جمله کمی خالی از لطف است، چرا که برای این بازطراحی کاماز چیزی حدود 40 میلیون دلار هزینه کرده است. کص ننه ادمین دیزل ایران
کابین استفاده شده در کاماز5490 یک طرح انقلابی در کشندههای روسی به حساب میآید. این کابین در کنار طراحی زیبا و چشمنواز از آیرودینامیک و کارآیی بسیار خوبی برخوردار است. البته آیرودینامیک بودن این کابین در حد کابین کامیونهای سوئدی نیست ولی برای یک کامیون روسی بسیار مناسب است.
اگرچه طراحی کابین کاماز 5490 به یک کشندهی تولید سال 2000 اروپایی برمیگردد، ولی همین طراحی برای اروپای شرقی بسیار به روز و پیشرفته است.
طراحی داخلی
در طراحی فضای داخلی نمیتوان گفت که پایهی طراحی بر مبنای کابین آکسور است، بلکه کابین و داشبورد خود کابین و داشبورد آکسور هستند. داخل کابین کاماز 5490 هم توسط شرکت کرهای DMEC و بر اساس کشندهی آکسور بازطراحی شدهاست.
طراحی داشبورد، طراحی غربیلک فرمان، کلیدهای داشبورد،اهرمهای کناری کنسول فرمان، کنسول تنظیم سیستم تهویه، خروجیهای سیستم تهویه، جعبههای بالای سر و حتی سردندهی گیربکس دستی همان طراحی آکسور را دارا هستند.
اگر نگاهی به داخل کشندهی کاماز 5490 بیندازید متوجه تکنولوژی بیهمتای متخصصان آلمانی در طراحی داخلی میشوید. کابین با سختگیرانهترین استانداردها و ریزبینی بسیار طراحی شدهاست و جاگیری اشیا درون کابین با وسواس خاصی انجام شدهاست.
ارتفاع کابین و فضای داخلی کابین دقیقا مشابه آکسور است و راحتی و جاداری تختهای خواب هم از آکسور عاریت گرفته شدهاست.
تفاوتهایی که میتوان در طراحی کابین کشنده کاماز 5490 با آکسور مشاهده کرد به قرار زیر است :
استفاده از صندلی بادی با تنظیمات بیشتر که دارای زیر بازویی است
تفاوت طراحی آمپرها، سرعت سنج و دورموتور سنج
استفاده از سیستم تعلیق بادی 4 نقطهای در سیستم تعلیق کاماز 5490
سردندهی متفاوت در مدل اتوماتیک
این کابین جادارترین کابین در بین کشندههای روسی است. ارتفاع سقف کابین به 1.91 متر میرسد که به راننده این امکان را میدهد که به طور کامل در کابین کاماز 5490 سرپا بایستد. کص ننه ادمین دیزل ایران
صندلیها توسط Grammer نصب شدهاند که دارای راحتی مناسبی است و از یک سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم بهره میبرد که صندلی تنظیمات بیشتری نسبت به صندلی آکسورهای مونتاژی ایرانخودرودیزل دارد. ستون فرمان را هم میتوان در موقعیتهای گوناگون تنظیم کرد.
کشنده کاماز 5490 مجهز به کروز کنترل، شیشههای برقی، آینههای برقی گرمکندار و قابل تنظیم و سیستم تهویه هوای مطبوع است.
دو تخت در کابین کاماز 5490 تعبیه شدهاست که دارای طولی به اندازه ی 2 متر و عرض 70 سانتیمتر است.
درون کابین چند جعبه برای نگهداری اشیا وجود دارد. دو جعبه در بالای شیشهی جلو و یک جعبهی بزرگ در زیر تخت در کنار یک جعبهی کناری نیاز راننده را برای فضای ذخیرهسازی مناسب برطرف میکند. کص ننه ادمین دیزل ایران
داشبورد دارای پوشش ضد بازتاب است و دو جا لیوانی را در خود جای دادهاست. در زیر تخت یک فضا برای قرارگیری بخچال درون کابین تعبیه شدهاست که مشتریان میتوانند به عنوان آپشن یخچال را سفارش دهند.
در کل کابین کاماز 5490 یک کابین راحت، با فضای مناسب و بدون لغزش است که از صندلیهای بادی راحت و تختهایی با فضای مناسب بهره میبرد. اگرچه باید به این نکته توجه داشت که کیفیت ساخت داشبورد از داشبورد آکسور کمی ضعیفتر است ولی نسبت به داشبورد و طراحی کشندههای قبلی تولید کاماز بسیار پیشرفتهتر، مرغوبتر و راحتتر است.
پیشرانه مشخصات فنی کشنده کاماز
در ابتدا بر روی کشندهی کاماز 5490 یک موتور 11.76 لیتری هشت سیلندر با توان 440 اسب بخار و گشتاور 1900 نیوتنمتر نصب شدهبود. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 4 پیروی میکرد و مجهز به سیستم توربوشارژ و اینترکولر بود. این موتور به علت هشت سیلندر بودن، هزینهی تعمیر و نگهداری بالا و همچنین مصرف سوخت بیشتری دارد. کص ننه ادمین دیزل ایران
کاماز به این نتیجه رسید که برای رقابت در بازارهای خارج از روسیه نیاز به موتوری اقتصادیتر، کممصرفتر و کم استهلاکتر دارد. پس از بررسیهای متخصصان آلمانی، این نتیجه حاصل شد که از موتور کشندهی آکسور با کد OM 457LA بر روی کاماز 5490 استفاده شود. کص ننه ادمین دیزل ایران
پیشرانهی به کار رفته در کاماز 5490 همان پیشرانهی معروف کشندهی آکسور یعنی OM457LA است که از ویژگیهای این موتور میتوان به استهلاک کم، قدرت و گشتاور مناسب، سادگی تعمیر و مصرف مناسب اشاره کرد.
موتور کاماز 5490 در دور موتور 1900 دور بر دقیقه به توان حداکثر 428 اسب بخار می رسد و گشتاور حداکثر این موتور 2100 نیوتنمتر در 1100دور بر دقیقه است.
موتور OM457LA نصب شده بر روی کاماز 5490 نسبت به موتور نصب شده بر روی آکسور از استاندارد آلایندگی بالاتری بهره میبرد که یورو5 EEV است. مشخصات فنی کشنده کاماز
مزیت اصلی این موتور اقتصادی بودن آن و عمر مفید بالای آن ( بیش از 1.2 میلیون کیلومتر) است. این موتور از یک سیستم تزریق سوخت با مکانیسم PLD بهره میبرد که دارای پمپ انژکتور SE5000 است. مصرف سوخت کاماز به طور متوسط 33 لیتر در 100 کیلومتر است و مصرف آن با سرعت 80 کیلومتر در ساعت، 27.5 لیتر است. کص ننه ادمین دیزل ایران
علاقهمندان به خودروهای سنگین میتوانند از مقالات زیر استفاده کنند:
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری
با توجه به اینکه کشندهی آکسور از دههی 80 شمسی وارد کشور شد و موتور آن کارآیی خوبی از خود نشان داد به طوری که به طور متوسط این پیشرانه تا 1.5 میلیون کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی نداشت، باید دید که موتور به کار رفته در کاماز 5490 که به گفتهی سازندگان و مسئولان شرکت تایماز موتور از قطعات اصلی آلمانی بنز استفاده میکند آیا میتواند دوام خوب کشندهی آکسور را داشته باشد. کص ننه ادمین دیزل ایران
جعبه دنده
جعبهدندهی دستی به کار رفته در کاماز 5490 همان جعبهدندهی کشندهی آکسور است. این گیربکس یک گیربکس 16 سرعته با کد ZF 16S-2221 است که هماهنگی فوق العادهای با قلب تپندهی آلمانی کاماز 5490 دارد. این گیربکس 410 کیلوگرمی مجهز به نیم دنده بوده و گشتاور ورودی به آن 2200 نیوتنمتر است. نسبت دندههای این گیربکس به صورت زیر است:
R | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
12.97-10.85 | 1.00-0.84 | 1.43-1.2 | 2.08-1.74 | 3.02-2.53 | 4.58-3.83 | 86.56-5.4 | 9.52-7.96 | 13.86-11.56 |
جعبه دندهی کاماز 5490 توسط یک کلاچ دیافراگمی تک صفحهای ساخت SACHS با مدل MFZ 430 به پیشرانه متصل میشود. گشتاور این کلاچ بین 700 تا 2100 نیوتنمتر است. سیستم بادی و کنترلگر کلاچ کاماز ساخت وابکو است.
در کنار این جعبهدنده 16 سرعته دستی، یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک با کد ZF AS-TRONIC-12AS2131 هم قابل سفارش است. گیربکسهای سری AS-Tronic سابقهی به کارگیری بر روی کشندههای داف XF و مان TGX را دارند. اما این گیربکس بعدها توسط گیربکس جدیدتر و بهتر TraXon ساخت ZF در محصولات شرکت داف و مان جایگزین شد. آخرین استفادهی شرکت داف از گیربکس AS-Tronic به استفاده از گیربکس 12AS2330 DD برمیگردد که بر روی اولین نسخههای کشنده داف XF یورو6 به کار رفت. البته این گیربکس در کارخانهی داف تراکس دستخوش تغییرات و بهروزرسانیهایی شد تا بتواند پاسخگوی کشندهی سطح بالایی همچون داف XF باشد. پس از مدتی گیربکس تراکسون بر روی داف XF نصب شد و گیربکسهای سری ASTronic بر روی محصول میان ردهی داف یعنی داف CF به کار رفت. آخرین استفادهی شرکت مان از گیربکس ASTronic هم مربوط به کشندههای مان TGX مدل 2013 است که پس از آن گیربکس تراکسون کم کم جای این سری از گیربکسهای ZF را در محصول پرچم دار مان گرفت. کص ننه ادمین دیزل ایران
گیربکس اتوماتیک کشنده کاماز 5490، مجهز به اینتادر هیدرولیکی ساخت ZF از نوع یکپارچه با گیربکس است. شرکت ZF در محصولات جدیدتر خود، سعی بر استفاده از اینتادرهای آفلاین دارد. چراکه این نوع اینتاردرها، خرابی کمتر و همچنین فشار کمتری را بر گیربکس وارد میکند. اما اینتاردر کاماز، از نوع داخلی یا یکپارچه است و این هم سندی بر قدیمی بودن تکنولوژی گیربکس این کشنده است.
در نسخه اتوماتیک کاماز 5490، بر روی کلاچ مبدل گشتاوری وجود ندارد که این باعث میشود در تعویض دندهها تکانها مشهود باشد و دنده به نرمی تعویض نشود. در تعویض دندههای اتوماتیک میتوان به راحتی کمبود گشتاور را حس کرد و این نه به علت عملکرد بد گیربکس، بلکه به علت عملکرد ضعیف کلاچ به علت نداشتن مبدل گشتاوری است. این ضعف باعث شده بود که رانندگان روسی نسخهی دستی را بیشتر بپسندند. در ادامه کاماز با نصب مبدل گشتاوری بر روی کلاچ، این مشکل را حل کرد.
سیستم تعلیق، اکسل و شاسی
سیستم تعلیق جلو فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه به علاوه پایدارکننده است که نسبت به کشندههای قبلی کاماز، تقویت شدهاست. همچنین مجهز به سیستم محاسبهی مقدار بار وارد بر محور جلو است که در کامپیوتر کشنده، این مقدار نمایش داده میشود. مشخصات فنی کشنده کاماز
در تعلیق عقب از یک سیستم تعلیق بادی دو محوره مستقل از هم استفاده شدهاست که توسط سیستم ECAS به صورت اتوماتیک تنظیم میشود تا از برهم خوردن تعادل کشنده جلوگیری شود. این سیستم تعلیق، ساخت وابکو است. کص ننه ادمین دیزل ایران
محور محرک عقب یا دیفرانسیل کشنده کاماز 5490، دیفرانسیل HL6 شرکت دایملر است که دارای نسبت نهایی 3.077 و کاهندهی تک مرحلهای به همراه قفلکن است. این دیفرانسیل بر روی کشندههای آکتروس MP2 یا نسل دوم با قدرت موتور زیر 480 اسببخار هم نصب شدهاست. این دیفرانسیل باکیفیت دارای عمر مفید بیش از 2.2 میلیون کیلومتر بوده و برای اولین بار در سال 2004 معرفی شدهاست. شرکت مرسدس بنز بر روی آکتروسهای نسل دوم با موتور قویتر از 480 اسببخار دیفرانسیلهای HL7 وHL8 را به کار بردهاست. مشخصات فنی کشنده کاماز
دیفرانسیل HL6 آکتروس دارای ظرفیت مجاز 13تن و حداکثر ظرفیت 16 تن است. به علت اینکه سیستم تعلیق عقب کشنده کاماز 5490 بر اساس سیستم تعلیق کشنده آکسور است که از کیفیت و مقاومت کمتری از سیستم تعلیق آکتروس برخوردار است، شرکت کاماز ظرفیت مجاز محور عقب کاماز 5490 را 11.5 تن اعلام کردهاست. این موضوع به دلیل کیفیت پایینتر اکسل عقب نبوده و تنها به علت کیسه بادهایی باکیفیت پایینتری از کشنده آکتروس است. برای کاماز دیفرانسیلهای تندروتری با نسبت نهایی 2.53 و 2.84 هم قابل نصب است. کص ننه ادمین دیزل ایران
دیفرانسیل HL6 دارای وزن خشک 698 کیلوگرم است که وزن متعادلی برای محور محرک یک کشنده تکمحور است. این دیفرانسیل از دیفرانسیل مشهور سری R آکتروس نسل سوم مثل R440، یک نسل عقبتر است.
یکی از ویژگیهای خوب دیفرانسیلهای تولیدی شرکت مرسدس بنز، کیفیت ساخت بالا و مقاومت خوب آنها در شرایط سخت است. به طوریکه دیفرانسیلهای ساخت این شرکت در بارگذاریهای بیشتر از ظرفیت، خرابی کمتری نسبت به دیفرانسیلهای شرکتی مثل رنوتراکس دارند. کص ننه ادمین دیزل ایران
محور جلوی کشنده کاماز 5490، از نوع AL7 ساخت دایملر است که دارای وزن 260 کیلوگرم است.
فریم اصلی شاسی کشنده کاماز، از فولاد S600MC با مقاومت بالا که دارای استحکام تسلیم 600 مگاپاسکال است، تولید شدهاست. ضخامت فریم اصلی شاسی 8 میلیمتر میباشد. قسمتهای عرضی شاسی دارای ضخامت 6 میلیمتر و از فولاد 570MC تولید شدهاند.
سیستم ترمز
تمام چرخهای جلو و عقب کاماز 5490 مجهز به ترمز دیسکی هستند که نسبت به ترمزهای کاسهای از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
این ترمزها مجهز به سیستمهای ایمنی از جمله :
سیستم ترمز ضد قفل یا ABS کص ننه ادمین دیزل ایران
سیستم ترمز الکترونیکی EBS کص ننه ادمین دیزل ایران
می باشند. مشخصات فنی کشنده کاماز
دیسک ترمز کاماز 9 اینچی است. کاماز در محصول پرچمدار خود، سیستم و دیسک ترمز ساخت شرکتهای زیر را به کار میبرد:
وابکو
HALSEX
Knorr-Bremse
نسخهی عرضه شده در ایران به سیستم ترمز ساخت وابکو مجهز است که مجهز به سنسور الکترونیکی میزان مصرف لنت است.
خط ترمز کشنده کاماز 5490 با سرعت 70 کیلومتر در ساعت بدون استفاده از ریتاردر، 36 متر و با سرعت 50 کیلومتر در ساعت 32 متر است. مشخصات فنی کشنده کاماز
کاماز 5490 در زمینهی ترمز کمکی از دو نوع ترمز بهره میبرد:
1- ترمز موتوری 2 حالته
2- اینتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی 4 حالته با یک حالت B برای ترمزگیری خودکار
ترمز موتوری در هر دو نسخهی گیربکس دستی و اتوماتیک کشنده کاماز به کار رفته است، اما اینتاردر گیربکسی تنها با گیربکس اتوماتیک AS-Tronic عرضه میشود. کص ننه ادمین دیزل ایران
سیستمهای ایمنی
سیستمهای ایمنی الکترونیکی زیادی در کشندهی کاماز 5490 به کار رفتهاست که رانندگی ایمن را فراهم می آورد. از جملهی این سیستمها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
سیستم الکترونیکی ضد لغزش ASR
برنامهی کنترل پایداری الکترونیکی ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل تعلیق بادی ECAS که وظیفهی تنظیم اتوماتیک تعلیقهای بادی را در عبور از سرعت گیرها یا پیچهای خطرناک دارد تا کشنده همواره ثبات خود را حفظ کند و از برهم خوردن تعادل جلوگیری میکند.
سیستم فرمان
جعبه فرمان و مشتقات آن توسط یک تیم مهندسی آلمانی طراحی و ساخته شدهاست. این جعبه فرمان در ابتدا بر روی کامیونهای شرکتکننده در رالی داکار آزمایش شد و بعد بر روی کشنده کاماز 5490 به کار رفت. کص ننه ادمین دیزل ایران
از ویژگیهای خوب این جعبه فرمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
استهلاک پایین
عمر مفید بالا
قطر گردش کافی
اما رانندگان روسی برای این جعبه فرمان چند نقطه ضعف هم بیان کردهاند، از جمله:
ناپایداری فرمان در هنگام استفاده از تریلرهایی مثل کمپرس
لاستیکسایی محور جلو مشخصات فنی کشنده کاماز
قیمت و تجهیزات
شرکت کاماز قیمت اولیهی این کشنده را در زمان عرضه، در حدود 2 میلیون 900 هزار روبل یا حدود 38000 دلار آمریکا اعلام کرد. کارشناسان و رانندگان با تجربه معتقدند که کاماز برای فروش بهتر و به دست آوردن سهم خوبی از بازار باید قیمت را در حدود 20 درصد کاهش دهد. کص ننه ادمین دیزل ایران
بیشتر رانندگان روسی ترجیح میدهند که یک ایویکو استرالیس کار کرده که امتحان خود را پس دادهاست را با 400 هزار روبل یا یک ولوو اف اچ 12 مدل 2006 را با 800 هزار روبل خریداری کنند تا یک کشندهی کاماز 5490 که مانند یک هندوانه ی سربسته است.
با این تفاسیر اعتمادی که به کشندههای اروپایی کارکردهاست نسبت به کشندههای نو کاماز حتی در خود روسیه وجود ندارد. کاماز باید همانند شرکتهای کامیون سازی اسکاندیناوی این اعتماد سازی به برند را ایجاد کند.
تجهیزات استاندارد کاماز 5490
داشبورد مجهز به پوشش ضد تابش نور خورشید | سنسور تمام شدن لنت ترمز |
صندلی بادی راننده گرمکن دار | سیستم تعلیق بادی محور عقب |
فرمان هیدرولیک | شیشه بالابر برقی |
سیستم تهویه مطبوع | چراغهای هدلایت LED |
پیش گرمکن موتور | سیستم پخش صوتی |
بخاری درجا Eberspacher با توان 2.2 کیلووات | اسپویلرهای سقف و جانبی |
چراغ مه شکن | مخازن سوخت آلومینیومی |
سنسور دمای بیرون | پیشگرمکن موتور ADVERS 14TC |
برای کشنده کاماز 5490 سه سری چرخ پنجم یا ریش در نظر گرفته شدهاست:
چرخ پنجم مدل JSK 37C-150 ساخت شرکت JOST
چرخ پنجم مدل GF SKS 36.20/150 ساخت شرکت SAF آلمان
چرخ پنجم ساخت ORLANDI
آپشنهای سفارشی :
یخچال درون کابین
کولر درجا
سیستم پخش چند رسانهای
سیستم ناوبری ماهوارهای
تست جاده ای
با ورود به کابین کاماز 5490 حس آلمانی بودن کشنده بر شما چیره میشود. همه چیز با نظم و ترتیب خاصی چیده شدهاست( همانند ترکیب تیم ملی فوتبال آلمان)
با نشستن بر صندلی کشنده، راحتی به مانند راحتی صندلی آکسور را میتوانید تجربه کنید. اما زمانیکه فرمان را در دست میگیرید یا دستی بر داشبورد میکشید یا از دکمهای بر روی داشبورد استفاده میکنید، میتوانید کیفیت پایین قطعات به کار رفته در کابین را نسبت به آکسور حس کنید. داشبورد کشندههای آکسور موجود در ایران با اینکه بیش از 15 سال از عمر آنها میگذرد ولی هنوز هم از کیفیت بهتری نسبت به داشبورد کاماز 5490 برخوردار هستند. کص ننه ادمین دیزل ایران
با استارت زدن کامیون و به حرکت در آمدن آن، حس نرمی و راحتی آکسور به شما منتقل میشود. دندهها به خوبی و بدون گیر کردن تعویض میشوند و فرمان بسیار عالی و خوش دست است. کابین از عایق صدایی نسبتا خوبی برخوردار بوده و تکانهای شدیدی به لطف تعلیق بادی ندارد. مشخصات فنی کشنده کاماز
کشش کاماز5490 بسیار خیره کنندهاست و شتابی مثل شتاب آکسور دارد البته باید به این نکته توجه داشت که تست انجام شده بدون بار و تریلر است، پس نمیتوان به طور قطعی در مورد کشش کاماز 5490 صحبت کرد. شتاب کاماز از 0 تا 80 کیلومتر در ساعت در حدود 80 ثانیه است. کص ننه ادمین دیزل ایران
کامیون در عبور از شیبها توانایی خوبی دارد و در سربالاییها با مشکل تعویض دندهی اشتباه توسط گیربکس اتوماتیک مواجه نیستیم. مشکلی که در مسیر با آن مواجه شدیم، گیر کردن سطح زیرین کاماز به زمین در هنگام عبور از چالهها به علت ارتفاع کم کشنده از سطح زمین بود. مشخصات فنی کشنده کاماز
مقالات مشابه :
نگاهی به کشنده ی سیتراک C7 و T7
شیشهی جلوی کشنده دید بسیار خوب و گستردهای به راننده میدهد و آینههای جانبی از کارآیی بسیار خوبی برخوردارند.
با این تفاسیر اما طراحی و مشخصات فنی کاماز 5490 الهام گرفته از یک کشندهی اروپایی تولید سال 2000 میلادی است و با وجود کشندههای به روز دنیا در ایران مثل کشنده ولوو اف اچ 500 یا رنو تی 480 و یا کشندههای اسکانیا ، این کشنده از تکنولوژی قدیمی و همچنین طراحی و تجهیزات قدیمی برخوردار است.
یکی از ایراداتی که میتوان به کاماز 5490 گرفت، مجهز نبودن به بادگیرهای جانبی کابین است که هم در بحث آیرودینامیک مشکل ساز است و هم در زیبایی ظاهری با وجود بادگیر سقف نبود بادگیر جانبی نقص به حساب میآید.
جمع بندی
پس از معرفی کشنده کاماز 5490 با تغییرات انقلابی در کشندههای روسی مواجه شدیم. از یک طرف کابین 5490 هیچ شباهتی با کابینهای منسوخ قبلی کاماز نداشت و یک کابین زیبای اروپایی است که نکات آیرودینامیک را به خوبی رعایت کردهاست. همچنین آینههای جدید با دید مناسب، شیشهی جلوی گسترده، واحدهای قدرتی جدید و به روز به همراه جعبهدندههای ارتقایافته قدرت رقابتی این کشنده را افزایش دادهاست.
از طرف دیگر در داخل کابین هم تغییرات مثبت بسیاری زیادی اعمال شدهاست. دیگر خبری از کابینهای خشک، سقف کوتاه و کوچک قدیمی کاماز نیست. درون کابین یک صندلی بادی راحت برای نشستن وجود دارد که قابلیت تنظیم خوبی دارد و یک فرمان مناسب با نرمی فوق العاده در دسترس راننده قرار دارد. کص ننه ادمین دیزل ایران
دسترسی به انواع تنظیمات و دکمهها به راحتی امکانپذیر است. چینش داخلی و ارگونومی داشبورد عالی است.
بعد از رانندگی و احساس خستگی میتوان کامیون را در پارکینگ پارک کرد و در تختهای راحت و جادار به خوبی استراحت کرد و با داشتن بخاری درجا دیگر نیازی به روشن ماندن کامیون برای گرم کردن فضای داخل کابین نیست.
درهر صورت این کشنده را نمیتوان با کشندههای به روز اروپایی مقایسه کرد چرا که طراحی و فناوری این کشنده برای سال 2000 است و کشندههای اروپایی به اندازهی 18 تا 20 سال از این کشنده جلو هستند. ولی از کیفیت و کارآیی بهتری نسبت به اکثر کشندههای چینی داشته و میتواند به خوبی با آنها رقابت کند.
اگر بخواهید یک کشندهی متوسط به بالای صفر کیلومتر را با قیمت کمتر تهیه کنید، مطمئنا کشندهی کاماز 5490 با تکنولوژی مرسدس بنز یک انتخاب خوب است.
به هر حال کاماز 5490 هم طراحی و هم بخشی از مشخصات فنی خود را از مرسدس بنز آکسور قرض گرفتهاست و این امر موجب اعتماد کردن خریداران این کشنده شده و باعث میشود آنها با دید یک کشندهی باکیفیت به آن نگاه کنند. پس تایماز موتور نباید از این اعتماد سو استفاده کند و برای سود بیشتر به استفاده از قطعات بی کیفیت چینی به جای قطعات آلمانی رو بیاورد یا خدمات پس از فروش ضعیفی ارائه کند. مشخصات فنی کشنده کاماز
کشندهی کاماز 5490 با قطعات آلمانی امتحان خوبی در تستهای 2و نیم سالهی کشور روسیه و قزاقستان پس دادهاست، اگر در ایران با مشکلات فنی مواجه شود مطمئنا مشکل از عده ای سودجو است که قطعات اصلی را با قطعات کپی چینی با کیفیت کم جایگزین میکنند تا قیمت تمام شدهی این کشنده کاهش یافته و سود بیشتری کنند ولی به چه قیمت؟ به قیمت بیکیفیت نشان دادن محصولات یک برند کامیونسازی.مشخصات فنی کشنده کاماز
کامیون کاماز 5490 در روسیه توسط شرکت کاماز تا 80000 کیلومتر گارانتی شدهاست، باید دید که تایماز موتور میخواهد تا چند کیلومتر کاماز را گارانتی کند.
نکات مثبت
تجهیزات پایهای نسبتا خوب
ظاهر مدرن و جدید
پیشرانهی قدرتمند با استاندارد مناسب آلایندگی
کابین آیرودینامیک
مصرف سوخت مناسب
هماهنگی خوب جعبهدنده با پیشرانه
سیستم تعلیق نرم و کم تکان
سیستم تعلیق بادی کابین
استفاده از سیستمهای الکترونیکی ایمنی بهروز
فضای داخلی راحت و بزرگ
صندلیها زیبا و راحت با قابلیت تنظیم مناسب
فرمان با طراحی مناسب و قابلیت تنظیم
دید مناسب و گسترده کابین
نکات منفی
تکنولوژی قدیمی
کوچک بودن مخزن سوخت
ضعف صندلیها در گردش به طرفین
در هنگام استفاده از تریلرهایی مثل کمپرسی تعادل مناسبی ندارد
داشبورد با کیفیت پایین نسبت به مدلهای اروپایی
فرمان نه چندان نرم
کص ننه ادمین دیزل ایران
مشخصات فنی کاماز 5490
وزن شاسی | 7900 کیلوگرم |
ظرفیتمجاز محور جلو | 5300 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور جلو | 7100 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب | 11500 کیلوگرم |
ظرفیتمجاز | 44000 کیلوگرم |
طول | 6090 میلیمتر |
عرض | 2500 میلیمتر |
ارتفاع کابین | 3705 میلیمتر |
فاصلهی محوری | 3580 میلیمتر |
نوع موتور | OM457LA ساخت شرکت دایملر مجهز به توربوشارژ و اینترکولر |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ |
حجم موتور | 11964 سی سی |
حداکثر قدرت موتور | 428 اسببخار در دورموتور 1900 |
حداکثر گشتاور | 2100 نیوتنمتر در دور موتور 1100 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 + EEV |
مدل جعبهدنده 1 | AF 16S-2221 ساخت شرکت ZF |
تعداد دندهها | 16 دنده جلو + 2 دنده عقب |
مدل جعبهدنده 2 | ZF 12AS 2131 |
تعداد دنده | 12 سرعته اتوماتیک AS ترونیک |
سیستم تعلیق جلو | پارابولیک تخت با میل موجگیر و کمک فنر اضافه |
سیستم تعلیق عقب | تعلیق بادی دو محوره مجزا با میل موجگیر و کمک فنر |
اکسل جلو | AL6 ساخت دایملر |
دیفرانسیل | HL6 دایملر نصب شده بر روی آکتروس MP2 |
سیستم ترمزها | دیسکی پنوماتیکی |
ترمز کمکی | ترمز موتوری 2 زمانه اینتاردر گیربکسی 4 زمانه ساخت ZF در نسخههای گیربکس اتوماتیک |
تجهیزات ایمنی | EBS,ASR,TCS,ESP,ECAS |
سایز چرخها | 315/60 R22.5 |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 تا 80 کیلومتر در ساعت | 80 ثانیه |
توان بالاروی از شیب | 18 درصد |
شعاع چرخش خارجی | 8.5 متر |
مخزن سوخت | 2 عدد آلومینیومی 400 لیتری |
باتری | 2 عدد 12 آمپر – 190 اهم |
دینام | 28 آپر – 2000 وات |
مشخصات فنی کشنده کاماز
منابع
مقایسهی کشندهی سیتراک و دافران
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری
واقعا جای تاسف داره که بازار کامیون ایران روزی شاهد ورود به روزترین کشنده های اروپایی بود، حالا باید محصولات روسیه که طبق استانداردهای 20 سال پیش اروپا ساخته شدن رو پذیرا باشه …
اونم با قیمت های سر به فلک کشیده
اف اچ صفر کیلومتر رو سال 86 با اون تکنولوژی بالا میشد با 120 میلیون خرید
ولی خوب نسبت به کامیون های چینی با اون استهلاک بالا، این کشنده بهتره
این افزایش قیمت ها هم به دلیل بی ارزش شدن پول ملی و وجود دلال های زیاد تو بازار خودرو و کامیون هست.
الان طرف چند تیکه زمین داشته فروخته رفته نمایشگاه کامیون راه انداخته، فقط به فکر پر کردن جیب خودش تو کوتاه مدته و اصلا براش مهم نیست در درازمدت چه بلایی سر اقتصاد کشور میاره
چونکه یه بی سوادی هست که تو موقعیت خوبی قرار گرفته، از کشاورزی رسیده به اینجا و خودشو گم کرده
جناب کتابی خدانکنه که هرکسی اول جنبه ظرفیتش رو داشته باشه بعد چیزی رو بدست بیاره
صد در صد 👍👍
سلام واقعا جای تاسف دارد که راننده ایرانی که لایق بهترینها در دنیاست وباید کامیونهای به روز اروپایی سوار شود مجبور به استفاده از کامیونهای آشغال چینی و روسی شود
هر چه آید به سرم باز بگویم گذرد
وای کزین عمر که با میگذرد، میگذرد
سلام از چینی بهتره درضمن یخچال وکولردرجا را دیگه آپشن نکنید چون نیازه
درود بر شما
بله کیفیت نسبتا بهتری داره
کولر درجا و یخچال در استاندارد اکثر کامیونسازان اروپایی دیگه آپشن محسوب نمیشه، اما در ایرانی که بیشتر سیستمهای ایمنی و رانندگی ضروری رو حذف میکنن و حتی به صورت آپشن ارائه نمیدن، برای اینکه هزینه ی تموم شده به شدت کاهش پیدا کنه و سود بیشتری کنن، متاسفانه آپشن محسوب میشه
با سلام
سیستم صوتی ویخچال وکولر درجا رو ماشینهای قدیمی
هم دارن واقعا دیگه زشت هس که ی کامیون جدید
این تجهیزات رونداشته باشه بجای اینکه چیزی اضافه کنن ازش کم کردن
سلام
در ایران کلا رسم بر اینه که پایهای ترین کامیون رو وارد میکنن، اف اچ و رنو تی هم در مدلهای پایهای وارد شدن
به این خاطر پایهای بودن هم این مواردی که جز امکانات پایهای محسوب میشن رو آپشن میکنن
جناب کتابی خدانکنه که هرکسی اول جنبه ظرفیتش رو داشته باشه بعد چیزی رو بدست بیاره
سلام، بله درسته . یک لیوان هم تا یک حد مشخص ظرفیت آب داره، بیش از اون سرریز میکنه ….
با سلام.چطوری میشه کاماز جدید رو ثبت نام کرد؟درسته میگن شرایطی میفروشن؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید.
سلام یک بازهای شرایطی بود فروش این کشنده، اما خیلی کوتاه و در تعداد کم
بعد از اون قیمتش بسیار بالا رفت
جدیدا نشنیدم که شرایطی باشه، الان تنها کشنده فوتون 430، دیما شرایطی فروش دارند.
متاسفانه قیمت کاماز 5490 حدود 3.8 تا 4 میلیارد شده ، کشندهای که قرار بود با زیر 2 میلیارد عرضه بشه !!!!!!
سلام اقای کتابی ممنونم از مقاله مفیدتون
نظرتون راجب کشنده دیما چیه معایبش چیه ؟ رقبای بهتر از این کدومان و اینکه شرکت جک با توجه به سابقه خوب در خودروسازی در صنایع سنگین هم موفق هست؟
درود بر شما
سپاس از توجه شما
بررسی کشنده دیما و همچنین فوتون در حال آماده شدن است تنها جمع آوری عکس هایش مانده
ببینید برای کشنده جک گالوپ k7 یک موتور mc13 تحت تکنولوژی مان قابل سفارش است که در ایران عرضه نمیشود. اگر دیما با این موتور عرضه میشد هیچکدام از کشندههای چینی بازار توانایی رقابت با این کشنده رو نداشتن.
درود
مقاله به نسبت کاملی بود ولی تمام موارد رو پوشش نداد و قسمت های تاریکی برای بنده بع عنوان یک راننده باقی ماند
در مقاله اشاره میشود که کابین ، موتور و گیربکس مشابه اکسور هست
اما حرفی از شاسی زده نمیشود
طبق تحقیقات بنده شاسی این کشنده ساخت روسیه است و متفاوت از شاسی اکسور است
میتوان بگم شاسی کاماز از اکسور بهتره
نکته بعدی که در مقاله به آن هیچ اشاره ای نمیشود بحث سیستم های الکترونیک این کشنده است .
آیا برقی کشی این کشنده مشابه اکسور است؟؟؟
آیا سنسور های استفاده شده مشابه اکسور هست ؟؟؟
آیا دیاگ این کشنده مشابه دیاگ اکسور هست؟؟؟
این موارد . بسیار مهم و کلیدی هستند که در مقاله بهش اشاره نشده و نقط تاریک این مقاله هست.
در مورد دیفرانسیل بهتر بود بیشتر صحبت میشد و مثلا گفته میشد از این دیفرانسیل در کشنده مان یا … استفاتده شده
این مورد به شناخت بهتر و تامین راحت قطعات کمک میکند
راجب اکسل این کشنده نیز صحبتی نشده
شاید برای یک مخاطب عادی این مقاله کافی باشه
اما برای بنده به عنوان یک راننده کامیون و شخصی که این کامیون را به دید خریدار نگاه میکند کافی نیست
تشکر ویژه دارم از نویسنده مقاله چون هیچ مقاله فارسی مثل این مقاله وجود نداشت .
ممنون میشم اگر نقاط تاریک را پوشش بدید یا منبع یا منابعی را به بنده معرفی کنید
درود بر شما دوست عزیز
سپاس از توجه و انتقاد سازندهی شما
بله حق با شماست که موارد تاریکی در نوشته وجود دارد، اما این نکاتی بود که دوستان ما تونستند جمع کنند و می تونم بگم که چکیده ی 9 مقاله به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، روسی و آلمانی است. نکته ی بسیار مفیدی در مورد شاسی گوشزد کردید، سپاس از شما
در مورد دیفرانسیل هم اشاره شده که دیفرانسیل HL6 دایملر هست.
در مورد نکات دیگری که شما فرمودید، تلاش میکنیم موارد بیشتری پیدا کنیم
درود
بنده چون قصد خرید داشتم راجب این کامیون تحقیقات زیادی انجام دادم.
این کشنده ترکیبی از تکنولوژی آلمانی و روسی است
میتوان آن را کاماز اکسور نامید.
موتور ۴۵۷ بنز با قدرت ۴۳۰ اسب بخار و استاندارد آلایندگی یورو ۵
در بخش موتوری تفاوت زیادی به اکسور دیده نمیشود
گیربکس این کشنده گیربکس ۸ دنده اور دار ساخت zf روسیه هست و به مانند گیربکس اکسور های مدل ۸۸ هست
دیفرانسیل این کشنده hl6 دایملر هست که از این دیفرانسیل در اکتروس نسل ۳ و ۴ استفاده شده
اکسل این کشنده ساخت روسیه هست و سه لا فنر هست در صورتی که اکسل اکسور ساخت بنز و دو لا فنر هست .
کابین این کشنده و فضای داخلی به مانند داشبورد د…. با اکسور کاملا یکی میباشد.
کاماز موجود در ایران تخت دوم نداره
شاسی این کشنده متفاوت از شاسی اکسور هست و ساخت روسیه است . شاسی این کشنده به نسبت اکسور ضخامت و طول بیشتری دارد شاسی این کشنده ۹۰ سانت بلند تر از شاسی اکسور هست . از نظر کیفی بنده به عنوان کسی که ۱۰ سال با اکسور کارکرده میگم کیفیت شاسی کاماز از اکسور بهتره
سیم کشی این کشنده ساخت مرسدس است
درود بر شما
سپاس فراوان از شما به خاطر نکات بسیار خوب و مهمی که بیان کردید.
دیفرانسیل HL6 به کار رفته در کاماز۵۴۹۰ ، از نوعی است که بر روی آکتروس MP2 به کار رفته و بر روی آکسورهای وارداتی هم به کار رفته
اما برویم سراغ تفاوت های کاماز و اکسور
در بخش ظاهری قسمت جلوی کاماز متفاوت از اکسور هست کاپوت، جلو پنجره، سپر و چراغ ها متفاوت از اکسور هستند .
نکته خوب در مورد کاماز استفاده از چراغ روز هست که این مورد در اکسور وجود ندارد
به راحتی میشود سینه جلو کشنده کاماز رو به اکسور تغییر داد.
گلیگر های کاماز و پله های ورود به کابین تفاوت زیادی با اکسور ندارن و تفاوت ها جزئی است
مثلا پله های کاماز کوچک تر از اکسور هستند
اگر وارد کابین بشوید اولین تفاوتی که به چشم می آید پشت آمپر متفاوت کاماز با اکسور است .
بنظر بنده پشت آمپر کاماز بهتر از پشت آمپر اکسور میباشد ، اطلاعات بهتری رو در اختیارت میزاره
با چرخاندن سویچ اطلاعاتی مثل میزان شارژ باتری ها ، روغن و موقعیت دنده را در صفحه اصلی میبنید
تفاوت بعد کابین کاماز با کابین اکسور استفاده از تعلیق بادی برای کابین است کاماز ۴ کیسه باد دارد .که باعث میشود ناهمواریهای جاده را راننده احساس نکند . اکسور ایرانی تعليق بادی کابین ندارد ، همچنین در بخش جلوی کابین کاماز از میل تعادل استفاده شده که متاسفانه اکسور های مونتاژ ایران میل تعادل ندارن
تفاوت بعدی دیفرانسیل است ، دیفرانسیل کاماز بسیار بروز تر و بهتر از دیفرانسیل اکسور هست .
موقعیت قرار گرفتن بالون ها یا بهتر بگم کیسه باد ها بسیار بهتر از اکسور است و باعث میشه کشنده تعادل بهتری داشته باشه و ناهمواریهای جاده رو به کابین منتقل نکنه و همچنین به دلیل قرار گرفتن بالون ها در موقعیت بهتر تعویض آن ها نیز ساده تر است همچنین در دیفرانسیل از میل تعادل استفاده شده که باعث پایداری بیشتر کشنده میشود، اکسور های مونتاژ ایران میل تعادل دیفرانسیل ندارن .
تفاوت بعدی انتقال ساعتی به زیر رکاب کشنده میباشد در صورتی که ساعتی اکسور در وسط شاسی قرار دارد .بنظر من مکان قرار گیری ساعتی در کاماز مکان بهتری هست این انتقال ساعتی باعث شده مسیر لوله ها باد کمی تغییر کند و یک لوله از سمت چپ موتور که پمپ باد قرار دارد به سمت راست موتور و زیر رکاب شاگرد بیاید مسیر این لوله از بالای سر موتور طی میشود
تفاوت بعدی پیش گرم کن سوخت است که اکسور مونتاژ ایران فقط پیش گرم سوخت میباشد
کشنده کاماز سیستم برق پیشرفته تری نسبت به اکسور های مونتاژ ایران دارد و در کاماز از برد های برقی بیشتری استفاده شده است . در تمام سیمکشی کاماز آرم بنز دیده میشود.
سیستم دیاگ کاماز متفاوت از دیاگ اکسور هست و متاسفانه شرکت رخش خودرو دیزل خدمات خوبی برای این کشنده ارائه نمی دهد در حاضر یعنی در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ دیاگ این کشنده فقط در تبریز و سبزوار موجود میباشد
راجب شاسی صحبت کردم باید بگم شاسی کاماز ۲ میلی متر ضخیم تر از اکسور است و همچنین بلند تر کیفیت ساخت شاسی از شاسی اکسور بهتر است و همین موضوع باعث افزایش وزن کشنده کاماز به نسبت اکسور است کاماز ۱ تن سنگین تر از اکسور میباشد و دلیل آن دو باک ۴۰۰ لیتری ، باد شکن سقف ، و گارد های بغل باک است، اکسور به صورت فابریک یک باک بیشتر ندارد
برویم سراغ تفاوت های جزئی تر
باتری کاماز در سمت شاگرد قرار دارد در صورتی که باتری اکسور در سمت راننده و کنار اگزوز قرار گرفته قرار گرفتن باتری در کنار اگزوز باعث کوتاه تر شدن عمر باتری های میشوند باتری های اکسور در کنار هم قرار دارند اما باتری های کاماز به صورتی عموی قرارگرفته ، در کشنده کاماز جای فیلتر هواکش تغییر کرده و متفاوت از اکسور مونتاژ ایران میباشد ، فیلتر هواکش اکسور در پشت چرخ سمت شاگرد قرار دارد و برای تعویض آن یا پاکسازی فیلتر کار سختی در پیش دارید اما کاماز فیلتر هواکش رو به بالای چرخ و پشت کابین سمت شاگرد قرار داده و تعویض یا پاکسازی آن بسیار راحت است همچنین شکل فیلتر تغییر کرده اکسور یه فیلتر بزرگ گرد دارد در صورتی که کاماز دو فیلتر دارد یکی داخلی و یکی بیرونی به مانند کشنده fh
جای پمپ جک اتاق نیز در کاماز تغییر کرده، در اکسور پمپ جک به صورت دستی و در جلوی چرخ سمت شاگرد و زیر رکاب سمت شاگرد قرار دارد اما در کاماز به پشت چرخ شاگرد منتقل شده و به صورت برقی و دستی است یعتی کابین هم برقی میره بالا هم دستی ،
مخرن ادبلو نیز در پشت چرخ سمت شاگرد قرار دارد .
در کاماز در پشت چرخ سمت راننده یک جعبه ابزار وجود دارد در صورتی که در اکسور این مکان مکان قرار گیری باتری ها است
از تفاوت های دیگر اکسور و کاماز سانروف است سانروف کاماز مثل اکسور شیشه ای نیست و بروز تر است که باعث آب بندی بهتر سقف میشه
در بخش سقف و جلو کامیون ۳ چراغ نصب شده که در اکسور این چراغ ها وجود ندارد
راجب برد های الکترونیک شایان ذکر هست که خیلی از برد ها با اکسور یکی هست و کاماز برد های الکترونیکی بیشتری دارد . شیشه جلو کاماز با شیشه اصلی اکسور یکی است ، حتی برف پاک کن های کاماز آلمانی است .
تفاوت های که بیان شد تفاوت اکسور مونتاژ ایران با کاماز است و گر نه اکسور های وارداتی تفاوت زیادی با کاماز ندارن
بنده کشنده کاماز رو به اکسور مونتاژ داخل ترجیح میدم .
اما متاسفانه شرکت رخش خودرو دیزل قیمت مناسبی برای این کشنده انتخاب نکرده
قیمت این کشنده در شهریور ۱۴۰۰ در نسخه دستی ۴۲۸۵ و نسخه اتوماتیک ۵۰۰ میلیون گرون تره
راستی کاماز در نسخه دستی ریتاردر گیربکسی ندارد اما در نسخه اتوماتیک ریتادر ۵ زمانه گیربکس دارد ، گیربکس اتومات کاماز با گیربکس داف یکی است
راستی ادمین عزیر تو متن گفتی ۴۰ میلیون دلار واسه توسعه این کشنده هزینه شده که غلطه
اون ۴۰ میلیون دلار واسه توسعه نسخه است که با همکاری کره ای ها ساخت شده و هیچ وقت به تولید انبوه نرسید اون نسخه از موتور ۸ سیلندر خورجینی بهره میبرد که ساخت خود روسیه بود و ۴۴۰ اسب قدرت داشت
سوالی بود من در خدمتم
میتوانید از موضوعات بیان شده برای تکمیل شدن مقاله استفاده کنید
شما با آکسورهای مونتاژ ایرانخودرو دیزل مقایسه کردید که همونطور میبینیم حتی کشندههای چینی که در ایران مونتاژ میشوند هم از نظر فنی و امکانات ناقص هستند چه برسد به اروپایی . علت هم سود بیشتر فروش است.
آکسور اصطلاحا نسل سوم که مجهز به گیربکس پاورشیفت۲ نصب شده بر آکتروس است، مجهز به تعلیق بادی محور عقب و کابین است و اینتاردر و دیفرانسیل باکیفیتتری دارد.
در ضمن گیربکس پاورشیفت۲ هم بسیار بهتر از گیربکس اتوماتیک کاماز است
بهتر است با آخرین نسل آکسور، کاماز رو مقایسه کرد تا با آکسور ایرانخودرودیزل
تو ایران بیشتر اکسور مونتاژ داخل داریم ، تعداد وارداتی ها کمه واسه همین اکسور مونتاژ داخل رو با کاماز مقایسه کردم و در توضیحات گفتم تمام موارد گفته شده در اکسور های وارداتی هست . راجب گیربکس اتومات کاماز هم گفتم گیربکسش با گیربکس داف یکی هست ، گیربکس دنده دستی مثل همون اکسور های گیربکس zf هست
من چون میخواستم بخرم رفتم تبریز کارخونش و خط مونتاژ رو از نزدیک دیدم . و کاملا با کشنده کاماز آشنا شدم ، قسمت نشد خودم بخرم اما یه دستگاه واسه دوستم خریدیم یه چند مدت دیگه تحویل میگیره
بله گفتهی شما درست است. اما منم منظورم اینه که نمیشه مثلا افاچ نسل چهارم را با آکتروس نسل دو مقایسه کرد، باید هم رده باشند. کاماز به عنوان یک کامیون نسبتا جدید بهتره با آخرین نسل از آکسور مقایسه بشه. نه آکسوری که طراحی سال 2004 و 2005 هست. گیربکس اتوماتیک کاماز AS-Tronic هست، گیربکسهای ZF-AS-TRONIC ، گیربکس منسوخ شدهای هست که در نسلهای قبلی داف و مان استفاده شده. در حال حاضرم در دانگفنگ KX ، دافران و دوو MAXIMUS هم استفاده میشه. شرکتهایی مثل داف و مان در محصولات جدیدشون از گیربکس TraXon شرکت ZF استفاده میکنند. آخرین کشندهی داف که از گیربکس AS-Tronic استفاده کرد، نسخههای اولیه داف یورو6 هستند که آنهم کلی تغییرات و به روزرسانی بر روی AS-Tronic توسط داف تراکس انجام شد تا به استاندارد مورد نظر برای سال 2016 برسه.
در حالیکه گیربکس آکسور اتوماتیک، گیربکس پاورشیفت1و2 مرسدس بنز است که بر روی آکتروس MP2 و MP3 استفاده شده و همواره در بررسیها از نظر کارآیی و تعویض دنده مناسب، بالاتر از گیربکس AS-Tronic داف قرار میگیره
نکاتی که شما اشاره کردید بسیار تخصصی تر و کاملتر از نوشتهی ماست. سپاس از شما که اطلاعاتی که دارید رو با بقیه به اشتراک میگذارید. چون واقعا ما نتوانستیم اطلاعاتی در مورد سیستم برق این کشنده پیدا کنیم. شما لطف کردید که اطلاعات خوبی به ما ارائه دادید. کامیون جدید هم مبارک دوستتان باشد و چرخش به خوبی برای ایشان بچرخد.
یه نسخه از کاماز وجود داره به اسم کاماز neo
تفاوت کاماز neo با کاماز معمولی فقط در فاصله محوری هست و یک سری جزئیات دیگه
میشه گفت کاماز neo نسخه است که به توصیه رانندگان روسیه تغییر پیدا کرده و عیوب نسخه معمولی درش رفع شده
راننده های روسی از فاصله محوری کاماز ناراضی بودن فکر کنم فاصله محوری کاماز ۵۴۹۰ در ابتدای تولید ۳۵۸۰ بود و در نسخه neo به ۳780 تغییر کرد این تغییر باعث تقسیم وزن بهتر و تعادل بیشتر کشنده شد و همچنین افزایش حجم باک ها در کاماز معمولی دو باک ۴۰۰ لیتری وجود داره و در کاماز neo یک باک ۷۰۰ لیتری و یک باک ۴۰۰ لیتری که باک ۴۰۰ لیتری به سفارشی مشتری قابل نصبه
رخش خودرو دیزل باید نسخه neo وارد میکرد که متاسفانه انجام نداده