در دورانی که صنعت کامیونسازی ایران به شدت تحریم شد و خط تولید کشندههای اروپایی یکی از پس از دیگری در ایران بسته شدند، شرکتهای چینی و روسی فرصت را غنیمت شمردند و به وارد کردن کامیونهای خود به بازار ایران اقدام کردند. در این بین یک شرکت کامیونسازی ایرانی هم از این خلا استفاده کرد و کامیونهای خود را که مدتها بود در پارکینگها مانده بودند، عرضه کرد.
کامیونهای آمیکو و به خصوص کشنده آمیکو 2640 که با تبلیغات فراوان و شعار همکاری با شرکتهای معتبر اروپایی، توانست در دوران تحریم فروش خوبی نسبت به قبل داشته باشد، اما آمیکو 2640 آن چیزی نیست که در تبلیغات بر روی آن مانور داده میشد.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
معایب کامیونت آمیکو EM6 یا کامیونت 6 تن آمیکو
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ ایرانی
آمیکو 2640 در واقع یک کامیونی است که تنها کابین و شاسی آن در ایران تولید میشود و سایر قطعات آن از خارج از کشور وارد میشود. آنهم نه از برندهای اروپایی، بلکه از شرکتهای چینی که تحت لیسانس کار میکنند.
بررسی کشنده دوو Maximus با موتور 450 اسبی و گیربکس ZF
بررسی کشنده رنو پریمیوم 460 ، نسل آخر پریمیوم در ایران
بررسی کمپرسی اف ام ایکس 460 ، قدرتمندترین کمپرسی بازار ایران
با این تفاسیر باید دید را نسبت به این کشنده از یک کامیون حاصل همکاری با برندهای برتر به یک کشندهی چینی تغییر داد. به عبارت دیگر، آمیکو 2640 همانقدر چینی است که البرز و هوو چینی هستند. با ریون مگ در بررسی معایب کشنده آمیکو 2640 همراه باشید.
فهرست مطالب
- بررسی طراحی و مشخصات فنی کشنده آمیکو 2640
- نقاط ضعف کشنده آمیکو 2640
- 1- گرم کردن زیاد به خصوص در سربالاییها
- 2- کیفیت پایین اکسل عقب و دیفرانسیل
- 3- سواری خشک و کابین کوچک
- 4- سیستم سوخترسانی با کیفیت متوسط
- 5- ظرفیت کم روغن موتور برای یک موتور متوسط
- 6- استفاده از ترمز موتوری ضعیف
- 7- ضعف در جعبه فرمان
- 8- کولر در حد تبلیغات نیست
- آمیکو پس از چقدر کارکرد نیاز به تعمیر دارد؟
بررسی طراحی و مشخصات فنی کشنده آمیکو 2640
در این بخش یک توصیف کلی از طراحی و مشخصات فنی کشنده آمیکو 2640 بیان میکنیم.
با اولین نگاه به کشنده آمیکو 2640 ، کشندهی شاکمان X3000 مدل 2008 یا همان شاکمان 4185 در ذهن تداعی میشود. کابین آمیکو کپی کاملی از کابین شاکمان X3000 مدل 2008 است. آمیکو تنها در طراحی آینهها و جلوپنجره تغییراتی داده و مابقی قسمتهای ظاهری این کشنده از جمله چراغها، دربها، سقف، هواکش، جلوپنجره پایین و سپرها از طراحی شاکمان و بدون تغییر استفاده میکند.
فضای داخلی آمیکو همان تنگی کابین شاکمان را دارد. طراحی داشبورد البته با شاکمان 4185 متفاوت است. داشبورد بر اساس شاکمان X3000 مدل 2012 که خود بازطراحی از داشبورد آکسور است، تولید شدهاست. فرمان آمیکو هم بر اساس فرمان این کامیون تولید شدهاست.
با این تفاسیر، آمیکو 2640 نکتهی جدیدی در طراحی ظاهری و خارجی ندارد و ما با یک شاکمان با طراحی سال 2008 سروکار داریم.
پیشرانهی به کار رفته در آمیکو 2640 از سری موتورهای WP12 ساخت شرکت Landking Weichai یا ویچای است. موتورهای تولید این شرکت بر اساس تکنولوژی اشتایر اتریش و با همکاری با شرکت سینوتراک تولید میشوند. کشندههایی همچون دایون N8H ، بیبن و شاکمان از موتورهای ساخت ویچای استفاده میکنند.
موتور آمیکو 2640 از نوع WP12.400E40 است که دارای حداکثر توان 394.26 اسببخار در دور موتور 1900 و حداکثر گشتاور 1920 نیوتنمتر در بازهی دور موتور 1000 تا 1400 است.
این موتور یک موتور دیزلی 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ است که حجم کلی سیلندرهای آن 11.596 لیتر میباشد. موتور آمیکو از نوع خنک شونده با آب به همراه بوش خشک است که مجهز به اینترکولر و توربوشارژ میباشد. استاندارد آلایندگی موتور WP12 ساخت ویچای از یورو2 تا 6 است که موتور آمیکو 2640 یورو3 است.
موتورهای سری WP12 ویچای، در حدود 4500 ساعت مورد تست قرار گرفتند و عمر مفید کارکرد آنها توسط مرکز استاندارد چین در حدود 3000 ساعت یا بیش از 1.8 میلیون کیلومتر بیان شدهاست. در تستهایی که بر روی این موتور در فیلیپین انجام شد، موتور WP12 به طور متوسط بین 650 تا 720 هزار کیلومتر کارکرد نیاز به تعمیر پیدا کردهاست. این تست بر روی کشنده شاکمان F3000 که مجهز به این موتور بود، انجام شد. البته این میانگین کارکرد برای تعمیر قطعات موتوری مثل میللنگ، یاتاقان، بوش، شاتون و … است و شامل تعمیر سیستم سوخترسانی نیست.
بر روی کشنده دایون N8H هم موتور سری WP12 ساخت ویچای به کار رفته اما این موتور از نوع WP12.430E50 است که دارای کیفیت ساخت بهتر و به روزتر است که باعث شده عمر مفید آن بیش از 2.5 کیلومتر و اولین تعمیر آن به طور متوسط در یک میلیون کیلومتر کارکرد باشد.
میزان صدای تولیدی موتور WP12 در دور موتور نرمال در حدود 81 دسی بل است که نسبت به موتورهای ساخت یوچای که بر روی کشنده سی اند سی به کار رفته، 2 دسی بل کمتر است. همچنین این موتور در دور موتور بالا دارای لرزش کمتری نسبت به موتورهای دانگفنگ کامینز همانند موتور کاوه، است.
موتور به کار رفته در آمیکو، دارای مصرف سوخت 187 گرم بر کیلووات ساعت بوده و زاویهی پاشش سوخت آن 10 درجه است. این موتور در دور موتور 800 به 81 درصد از حداکثر گشتاور خود میرسد که عملکرد خوبی در بین پیشرانههای چینی در زمینهی تولید گشتاور در دور موتور پایین دارد.
سیستم سوخترسانی این کشنده از نوع کامان ریل با سوزن و پمپ انژکتور تولید ویچای تحت لیسانس بوش است. وزن خشک این موتور 1060 کیلوگرم است و ظرفیت روغن موتور آن 28 لیتر و مایع خنککننده 25 لیتر است.
موتور آمیکو دارای عملکرد خوبی در ارتفاعهای بالا است. عملکرد این موتور تا ارتفاع 3000 متر از سطح دریا، هیچ تغییری ندارد. در ارتفاع 4000 متر از سطح دریا، این موتور تنها 5 درصد کاهش توان تولیدی دارد. طبق ادعای ویچای، موتور WP12 تا دمای -30 درجه سانتیگراد، توانایی کار دارد.
گیربکس به کار رفته در آمیکو یک گیربکس 16دنده با کد 16S1850 است که تحت لیسانس ZF در چین تولید شدهاست. این گیربکس بر روی کشندههای تولید شاکمان، نورث بنز به کار رفتهاست. گیربکس اورداری که بر روی هوو هم به کار رفت، اما در ایران عرضه نشد، همین گیربکس بود. این گیربکس یکی از تولیدات قدیمی شرکت ZF آلمان است که تولید آن به سال 2000 بازمیگردد.
اکسل عقب کشنده آمیکو 2640 از نوع HD425 است که در شرکت Shaanxi چین تحت لیسانس اشتایر تولید شدهاست. این اکسل دارای ظرفیت مجاز 11.5 تن و حداکثر 13 تن است. این اکسل 720 کیلوگرمی دارای گشتاور خروجی 3000 نیوتنمتر است.
سیستم ترمز کشنده آمیکو هم ساخته شده در شرکت شاکمان و تحت لیسانس وابکو است.
نقاط ضعف کشنده آمیکو 2640
1- گرم کردن زیاد به خصوص در سربالاییها:
اولین ضعف مهم کشنده آمیکو، گرم کردن زیاد این کشنده در سربالایی و فشار کارآیی زیاد است. این گرم کردن موجب افت کارآیی آمیکو و همچنین خرابی سریعتر قطعات موتوری میشود. علت این مشکل، کارآیی پایین سیستم خنککاری به خصوص رادیاتور کم حجم و کیفیت پایین در کنار واترپمپ ضعیف است. کشش پایین این کشنده در سربالایی را هم میتوان به گردن اینترکولر بیکیفیت آن انداخت.
برخی دارندگان آمیکو با تعویض رادیاتور و اینترکولر معتقد هستند که کشش آمیکو در حدود 2 دنده افزایش پیدا کردهاست.
2- کیفیت پایین دیفرانسیل و اکسل عقب:
ضعف بعدی کشنده آمیکو، دیفرانسیل آن است. دیفرانسیلی که ساخت چین تحت لیسانس اشتایر است، مشکلی همانند مشکل دیفرانسیل A7 دارد. این دیفرانسیل بسیار گرم میکند و به علت کرایول پینیون کوچک، خرابی زیادی دارد. به طور متوسط خرابی دیفرانسیل این کشنده از گیربکس آن بیشتر است.
کیفیت دیفرانسیلهای تولید شده در چین تحت لیسانس اشتایر را در محصولات سینوتراک مثل هوو و A7 همه به یاد داریم. این سری دیفرانسیلهای چینی نسبت به محصولات ساخت کمپانی DANA چین که بر روی کامیونهای دانگفنگ به کار میروند، کیفیت پایینتری دارند.
در مقالهای در مورد آمیکو 2640 بیان میشود که شرکت اشتایر، تولید کننده دیفرانسیل و اکسل برای رنو و مان است.
ابتدا که منظور کدام رنو است؟ رنوی ما یا اونا؟ رنوتراکس از زمانیکه با ولووتراکس همکاری میکند و زیرمجموعهی شرکت معظم ولوو شده است، اکسلها و دیفرانسیل خود را براساس تکنولوژی ولوو میسازد. به طور مثال دیفرانسیل رنو پریمیوم بر اساس افاچ نسل سوم تولید شدهاست.
در مورد کمپانی مان هم باید گفت که از سال 1990 شرکت اشتایر اتریش زیرمجموعهی مان شدهاست. این شرکت به تولید اکسل و قطعات دیفرانسیل برای کامیونهای سبک مان میپردازد. مان بر روی کامیونهای متوسط به بالای خود از اکسلهای اشتایر استفاده نمیکتد. از طرفی هم اکسل آمیکو تولید شده در چین و بر اساس اشتایر است. این شرکت چینی اکسلهای هوو، A7 و شاکمان را تولید میکند. از نظر کیفیت هم در استاندارد کشور چین پایینتر از اکسلهای DANA چین قرار میگیرند.
بررسی کشنده کاماز 5490 با قلب تپنده و گیربکس آکسور
بررسی کشنده دایون N8H با موتور 430 اسبی و گیربکس FAST
نگاهی به کشنده سیتراک، کامیونی با فناوری مان آلمان
با توجه به خرابی زیاد اکسلهای چینی اشتایر کشنده A7 ، شرکت سینوتراک در محصولات جدید خود یعنی سیتراک از دیفرانسیل تولیدی مان استفاده میکند. نقطه ضعف دیگر آمیکو، سنگینی گاردان است که بهتر است با گاردانهای سبکتر که گریس خور ندارند تعویض شود.
3- سواری خشک و کابین کوچک:
مشکل بعدی آمیکو خشکی سواری و تکانهای شدید عرضی کابین با وجود سیستم تعلیق بادی است. البته باید جاداری نامناسب کابین را هم به این ضعف اضافه کرد. کلیات کابین بر اساس کشنده شاکمان طراحی شده و همان تنگی کابین، تختهای کم عرض، فضای کم پای راننده و بالا بودن تونل موتور شاکمان را دارد.
علت تکانهای عرضی کابین آمیکو را در کم عرض بودن کابین در قیاس با ارتفاع بلند آن میتوان دانست. زمانیکه یک کابین سقف بلند طراحی میشود، باید با یک نسبت مشخص، عرض و طول کابین آن هم برای تقسیم مرکز جرم افزایش یابد. کابین آمیکو سقف بلندی دارد، اما عرض و طول کابینش تناسبی با ارتفاع آن نداشته که موجب میشود، مرکز جرم آن توزیع نامناسبی داشته باشد و ضربهگیرها و سیستم تعلیق کابین نتوانند تکانها را خنثی کنند. مشکلی که در کشنده البرز هم مشاهده میشود، اما در کشنده هوو و فراز نیست.
بوشهای اتاق هم خیلی زود خراب میشوند و نیاز به تعویض پیدا میکنند. چینش صندلی راننده و ستون فرمان نامناسب است و موجب خستگی زیادتر راننده در پشت فرمان آمیکو نسبت به کشندهی فاو شدهاست.
4- سیستم سوخترسان باکیفیت متوسط: معایب کشنده آمیکو 2640
نکتهی بعدی که در مورد آمیکو بسیار بر روی آن مانور داده میشد، کالیبراسیون و هماهنگی بسیار زیاد سیستم سوخترسانی مثل سوزن انژکتور این کشنده با گازوییل بیکیفیت ایران است و بیان میشد که سیستم سوخترسان این کشنده از نمونههای اروپایی دیرتر نیاز به تعمیر پیدا میکند. در این باب بیان دو نکته ضروری است:
ابتدا اینکه گازوییل تولید ایران آنقدر بیکیفیت است که تنها موتوری که با آن هماهنگی دارد، موتور تراکتور رومانی است. یکی از مشکلات گازوییل ایران در رنگ به کار رفته در آن است. محصولات نفتی پالایشگاهها همه بی رنگ هستند، برای اینکه بتوان بین آنها تمایز قائل شد به این محصولات رنگ مخصوص اضافه میشود. این رنگ برای اینکه کیفیت سوخت را پایین نیاورد و به سیستم سوخترسانی خودرو آسیب نزد، باید گیاهی باشد. اما به علت تحریم، ایران به گازوییلهای خود توپکهای رنگی شیمیایی میزند که در استفادهها این رنگ در سوزن انژکتور و پمپ انژکتور رسوب کرده و موجب خرابی آنها میشود.
بررسی کشنده دانگ فنگ KX480 ، جایگزین اف اچ 500 بر خط تولید سایپادیزل
مقایسهی کشندهی دافران با سیتراک، یکی با موتور 480 اسبی و دیگری با موتور مان
بررسی کشنده رنو تی، جایگزین رنو پریمیوم در خط تولید رنوتراکس فرانسه
دوم اینکه، اگر سیستم سوخترسان آمیکو دیر خراب میشود، باید سری به تعمیرگاهها زد و تعویض سوزن و پمپ انژکتور آمیکو با نسخههای اروپایی را دید. به طور متوسط سوزنهای آمیکو 400 تا 500 هزار نیاز به تعمیر یا حتی تعویض پیدا میکنند. فشار پاشش سوخت 1600 بار هم کار شاخی برای موتور دیزلی نیست و موتور اف اچ 12 با فناوری سال 2001 هم بین 1800 تا 1900 بار فشار پاشش سوخت دارد.
5- ظرفیت کم روغن موتور برای یک موتور متوسط:
مشکل بعدی آمیکو، ظرفیت روغن موتور کم برای یک موتور 11.5 لیتری است. موتورهای به کار رفته در کشندهها از نظر حجم موتور به سه دسته تقسیم میشوند:
1- موتورهای کوچک : که دارای حجم موتور زیر 11 لیتر مثل 10.8، 10.5 ، 10 و 9 لیتری هستند. مثل پیشرانهی DXI-11 رنو پریمیوم، موتور MC11 سیتراک و موتور DV11K کشنده دوو.
2- موتورهای متوسط: که دارای حجم سیلندر از 11 تا 13.5 لیتر هستند. مثل موتور DTI13 رنو تی، ISZ-480 دانگفنگ KX ، موتور یوچای دافران و موتور OM457LA کاماز 5490.
3- موتورهای بزرگ: که دارای حجم بالای 13.5 لیتر هستند.
موتور کشنده آمیکو 2640 با حجم 11.56 لیتری خود جز دستهی موتورهای متوسط قرار میگیرد. طبق استاندارد اروپایی موتورهای متوسط نباید زیر 30 لیتر روغن موتور داشته باشند چراکه هر چقدر هم اویل پمپ عملکرد خوبی داشته باشد، بازهم یک حداقل روغن موتوری است که کمتر از آن مقدار، موتور دچار سایش درازمدت میشود. حجم کم روغن موتور نه تنها یک امتیاز مثبت برای آمیکو نیست، بلکه بسیار هم مضرر است.
هر چقدر هم اویل پمپ موتور آمیکو قوی باشد، بازهم در مواردی روغن کاری کم میشود و این آنجاست که موتور از پای درمیآید. نکتهی دیگر اینکه اویل پمپ موتور WP12 از نوع دو مرحلهای است که به طور متوسط خرابی بیشتری نسبت به اویل پمپهای تک مرحلهای دارد. استفاده از اویل پمپ دو مرحلهای برای پوشش کمبود روغن موتور است.
شرکت ویچای در نسخههای جدید موتور WP12 یعنی E50 و E63 میزان روغن موتور را به 30.5 لیتر افزایش دادهاست.
6- استفاده از ترمز موتوری ضعیف:
مشکل بعدی آمیکو، استفاده از ترمز موتوری تک مرحلهای است. در حالیکه شرکت ویچای برای این موتور، ترمز موتوری 2 و 3 زمانهی اختصاصی خود را با نام Youshun هم ارائه میدهد.
7- ضعف جعبه فرمان:
برخی دارندگان آمیکو از جعبه فرمان این کشنده ناراضی هستند و متعقد هستند که پس از مدتی که از صفر کیلومتر با این کشنده کار میکنید، فرمان سفت میشود. برخی به تعویض پمپ و حتی جعبه فرمان آمیکو روی آوردند.
8- کولر در حد و اندازه تبلیغات نیست:
کولر این کشنده هم همانند چینیهایی مثل البرز و هوو، کارآیی چشمگیری ندارند و با تعویض کمپرسور و حتی نصب کولر موسوم به تویوتایی میتوان کولر بهتری داشت.
آمیکو به طور متوسط پس از چقدر کارکرد نیاز به تعمیر دارد ؟
سیستم سوخترسانی کشنده آمیکو پس از 400 تا 500 هزار کیلومتر در صورت نگهداری در حد متوسط، نیاز به تعمیر پیدا میکند. این کشنده پس از 650 تا 700 هزار کیلومتر کارکرد به تعمیر موتور نیاز پیدا میکند. گیربکس 16 دندهی آمیکو هم پس از 1 میلیون کارکرد به تعمیر نیاز پیدا میکند.
منبع
سلام بنظرتون کاویان 106 gls بخرم موتورش کامینز4BT3_9 Cummins هست و گیربکسش دانگ فانگه یکیش رو نگاه کردم ارم کمنز روی موتورش بود بنظر شما بین این و فوتون قدیمی و خاور و بادسان کدوم رو بخرم ممنون میشم راهنمایی کنید
درود
کاویان کلا ماشین پرحاشیهایه ، از موتور گرفته تا گیربکس و سیستم ترمزش
کامیونت ۶ تنش نسخههای قدیمیش که اصلا ارزش خرید نداره و همه ش تعمیرگاه هستن
نسخهی جدیدش که مجهز به موتور ISF شده بهترن، این موتور روی الوند و شیلر و فاو تایگر هم به کار رفته.
البته اگر موتور همون باشه و فقط اسم ISF رو یدک نکشه
بادسان هم خرابی موتور زیادی داره
فوتون قدیمی هم ماشین محبوبی نیست
اگر بین کاویان نسخه قدیمی، بادسان، فوتون و خاور بخوایم انتخاب کنیم، مطمئنا یه خاور تمیز خیلی بهتره
اما اگر بخواهید بیشتر خرج کنید، کامیونت فاو تایگر خیلی خوبه، جک هم خوبه و الوند
ایسوزو هم نسخههای قدیمیش عالی هستن و به نظرم بهتر از این جدیدا که کلا چینی شدن
در کل فاو تایگر، الوند، شیلر، جک از یک پلتفورم برای موتور و گیربکس استفاده میکنن
و میشه شرکت های تولید کننده ی موتور های چینی رو از لحاظ کیفیت رده بندی کنید.
درود
بله در کوتاه ترین زمان ممکن سعی میکنیم
سلام
آقای کتابی میشه نقدی درباره آمیکو ۶تن یا ۵۲۰۰ داشته باشید؟
سلام آمیکو em6 با m5.2 متفاوت است. پست نقد آمیکو em6 در حال آماده شدن است