نگاهی به کشندهی سیتراک C7 و T7، هدیهی وانشدهی شرکت ماموت
زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه
کشندهی سیتراک در دو مدل T7-H و C7-H محصول جدید شرکت سینوتراک چین که ایرانیان با کشندههای بی کیفیت هوو آنرا میشناسند، میباشد. شرکت پلیسان که یکی از زیر مجموعههای شرکت معروف ماموت، که ایرانیان با کشندههای اسکانیا و تریلرهای با کیفیت آنرا میشناسند، است مونتاژ کشنده سیتراک C7H را بر عهده گرفتهاست. سیتراک در کنار دافران، فوتون430، دیما و دایون یکی از کشندههای بازار ایران است که به صورت صفر کیلومتر عرضه میشود.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ K7 ایرانی
محصولات قبلی شرکت سینوتراک توسط ایرانخودرو دیزل مونتاژ و پشتیبانی می شد. محصول جدید سینوتراک اینبار توسط شرکت پلیسان که نامی جدید در صنعت نه چندان موفق کامیونسازی ایران است، عرضه و پشتیبانی میشود.
با ریون مگ در بررسی مهمان سنگین وزن جدید جاده های ایران همراه باشید.
بررسی کشنده دوو Maximus ، نسل جدید کشندهها کرهای در ایران
بررسی کشنده رنو پریمیوم 460، نتیجهی همکاری رنوتراکس و ولووتراکس
مقایسهی کشندههای سیتراک و دافران از نظر فنی و کارآیی
فهرست مطالب
- مقدمه
- پیشرانه
- جعبه دنده و جعبه فرمان
- دیفرانسیل و شاسی
- سیستم تعلیق و ترمز
- طراحی سیتراک T7-H
- طراحی سیتراک C7-H
- تجهیزات استاندارد
مقدمه
با ورود شرکت ولووتراکس به بازار کامیونسازی مستعد چین با خرید سهام شرکت دانگ فنگ موتورز، شرکت مان که یکی از غولهای کامیون سازی آلمان و اروپاست در سال 2009 برای عقب نماندن از دیگر برندها و گسترش زمینههای فعالیتی خود در چین و سپس در آسیا اقدام به خرید 25 درصد از سهام شرکت کامیون سازی چینی سینوتراک کرد.
بررسی کشنده آمیکو 2640 ، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست
نگاهی به کمپرسی اف ام ایکس 460، جانسخت ولوو، قویترین کمپرسی ایران
سینوتراک اگرچه به بزرگی و گستردگی شرکت دانگ فنگ موتورز نیست، ولی بازهم جز 5 شرکت برتر کامیون سازی چین میباشد. شرکت سینوتراک را ایرانیان با کامیونهای بی کیفیت هوو میشناسند. کامیونهایی که شعار “بی ترمز پریدن هنر ماست” را یدک میکشند و بیشتر جادههای ایران با ترمز بریدن هوو خاطره دارند.
بعدها با اصلاحاتی که بر روی هوو انجام شد که خروجی آن کشندهی فراز بود که جز نام ایرانی چیز دیگری را از ایران به ارث نبرده بود، کمی از مشکلات هوو کاسته شد. این کشنده با تغییراتی که در سیستم ترمز، فرمان و قوای محرکهی آن ایجاد شده بود نسبت به هوو کیفیت بهتری داشت و پیشرانهی آن 10 اسب بخار قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار میداد ( البته 10 اسب بخار چینی !! 10 اسب بخار قدرت بیشتر پیشرانه در کشندههای اروپایی از زمین تا آسمان تفاوت ایجاد میکند ولی در کشندههای چینی تفاوت چندانی حداقل توسط راننده قابل لمس نیست).
ولی مشکل گرم کردن و خرابی قطعات موتوری بیشتر نسبت به هوو رانندگان ایرانی را دوباره به سمت هوو ولی با سیستم ترمز قویتر که عمدتا این تقویت ترمز در شاهپور اصفهان انجام میشد سوق دارد.
هر دو کشندهی هوو و فراز از تکنولوژی اشتایر اتریش در پیشرانههای خود استفاده میکردند و تفاوت پیشرانهی آنها در نحوهی پاشش سوخت بود.
مقالاتی مناسب علاقهمندان خودروهای سنگین:
بررسی کشنده دایون 430 اسببخاری، چینی با چاشنی آلمان
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری
بررسی کشندهی کاماز ۵۴۹۰، روح آکسور در جلد کاماز
مشکل اصلی کشندهی هوو و فراز بعد از رفع مشکل نقص ترمز، ضعیف بودن جعبه دنده و نبود نیم دنده در گیربکس آنها بود که در سربالاییها برای معکوس دادن بر خلاف کشنده البرز که با نیم دنده میشد دنده را سنگین کرد بدون اینکه بخواهیم یک دندهی کامل را تعویض کنیم، هوو به علت نداشتن نیم دنده باید یک دندهی کامل را عوض کرد که علاوه بر فشاری که به صفحه و دیسک و صفحه کلاچ میآمد خود گیربکس و چرخدندهها در معرض خرابی شدید قرار میگرفت و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس یا اصطلاحا شکستن گیربکس میشد.
علاوه بر اینها دور کشنده در سربالاییها گرفته میشد و به رینگ و پیستون موتور هم فشار میآمد.
عیب دیگر هوو دیفرانسیل ضعیف آن در مقایسه با رقیب مستقیم و هموطنش یعنی دانگ فنگ تی 375 بود. ( در ایران معروف به دنگولی!!!)
البته توان کشش بالاتر موتور هوو و همچنین حجم سیلندر زیادتر آن در سربالاییها کشش خوبی برای هوو فراهم میآورد و به علت طول زیادتر شاتون آن نسبت به تی 375 شاهد گرم کردن کمتر موتور آن هستیم.
نمایندهی دیگر شرکت سینوتراک در ایران کشندهی هوو آ7 یا آسون است که از یک موتور قدرتمند 420 اسببخاری با تکنولوژی اشتایر اتریش بهره میبرد. این کشنده یک سر و گردن از محصولات قبلی سینوتراک در ایران بالاتر بود و ترمزهای تقریبا قابل اطمینانی داشت( نه به اطمینان ترمز اف اچ و آکتروس) ولی باز عیب بزرگ کامیونهای سینوتراک در این کشنده رفع نشده بود و آن هم گیربکس بدون نیم دنده بود که برتری کشندههای البرز و کاوه که نمایندههای شرکت کامیون سازی دانگفنگ موتورز در ایران بودند همین گیربکس نیم دندهدار و دیفرانسیل قویتر بود. یکی دیگر از عیوب آ7، دیفرانسیل ضعیف آن بود که برای کارآیی بهتر، باید در اسرع وقت دیفرانسیل استوک کشندههای آکسور یا رنو را جایگزین آن کرد.
بعد از خرید سهام سینوتراک توسط مان این بار تکنولوژی کامیونهای سری TG مان به کشندههای سینوتراک منتقل شد. اولین محصول شرکت سینوتراک با همکاری و تکنولوژی شرکت مان، سیتراک است. سینوتراک محصولات جدید خود را کشندههایی اقتصادی، قابل اطمینان، ایمن و راحت میداند.
پیشرانه سیتراک
موتور MC11 به کار رفته در سیتراک، بر اساس موتور معروف D20 MAN تولید شدهاست که توانایی تولید گشتاور فوق العادهی 2100 نیوتن متر در دور موتور 1000 تا 2500 دور بر دقیقه را داراست. این موتور تا 1.5 میلیون کیلومتر گارانتی شدهاست که نیاز به تعمیر اساسی نداشتهباشد.
موتور MC-11 یک موتور 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ و حجم 10.5 لیتر است که میتواند در دور موتور 1900 ،440 اسب بخار توان تولید کند. این موتور 1300 کیلوگرمی از استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بهره میبرد. موتور D20 مان استاندارد آلایندگی یورو3 را دارا بود که با به روزرسانیهایی که بر روی آن انجام شد، این موتور برای نصب بر روی سیتراک به استاندادر یورو5 ارتقا داده شد.
این موتور از یک توربوشارژ ساخت شرکت هولست HOLEST که معروفترین کارخانهی توربوشارژ سازی جهان است استفاده میکند. MC-11 علاوه بر توربوشارژ از اینترکولر یا خنک کنندهی داخلی بهره میبرد.
سیستم پاشش یا تزریق سوخت این کشنده از نوع کامان ریل Commomn Rail بوده که مجهز به کامپیوتر تنظیم کننده پاشش سوخت برای هر سیلندر یا ECU ساخت چین تحت لیسانس شرکت معروف آلمانی بوش BOSCH است.
موتور کشندهی سیتراک از سیستم پیش گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور برای استارت زدن در زمستانها بدون آسیب رسیدن به سیلندرها بهره میبرد.
مقایسهی کشنده فاو و کاوه، دو رقیب 420 اسببخاری
در زمستانها زمانیکه آب درون سیلندر یخ میزند در موتورهای دیزلی اگر استارت زده شود و سیستم پیش گرمکن چه به صورت سنتی یا جدید نباشد، سیلندر یا سر سیلندر ترک بر میدارد که در دراز مدت ممکن است موجب شاتون زدن موتور یا بریدن ساق سوپاپ موتور شود.
از سیستمهای کنترل آلایندگی به کار رفته در موتور سیتراک میتوان به سیستم SCR با کاتالیزور هوشمند اشاره کرد.
همانند کشندههای فراز و آ7 این کشنده از دکمهی مصرف سوخت بهینه یا ECO Switch استفاده میکند که در هنگامی که کشنده خالی است موجب کاهش تزریق سوخت به موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت میشود.
این کشنده مجهز به مخزن ادبلو برای تغذیهی سیستم SCR با ظرفیت 40 لیتر است که این مخزن نماد کشندههای یورو 5 است .
جعبه دنده و جعبه فرمان
جعبه دندهی به کار رفته بر روی این کشنده ساخته شده در چین و تحت لیسانس شرکت ZF بوده که یک گیربکس 16 سرعته با دوام میباشد که هماهنگی خوبی با موتور MC11 داشته و کشش و شتابگیری خوبی را برای کشنده فراهم میآورد. این جعبه دنده تا یک میلیون کیلومتر تضمین شدهاست که خرابی نداشته باشد. این گیربکس بالاخره بر ضعف بزرگ کشندههای سینوتراک در گیربکس بدون نیم دنده خاتمه داد و این گیربکس یک گیربکس 8 سرعته اوردار یا در کل 16 سرعته است.
چینیهاهمواره به مونتاژ گیربکسهای مسنوخ شده میپردازند. گیربکس ZF 16S2230TO به کار رفته بر کشنده سیتراک، هم یک گیربکس قدیمی است که تولید آن به سال 2005 برمیگردد. چون لایسنس گیربکسهای از رده خارج شده ارزانتر است، چینیها بیشتر به مونتاژ این دست از گیربکسها میپردازند. موضوعی که در کشندههای دانگفنگ KX، آمیکو 2640، دایون N8H و حتی دوو MAXIMUS کرهای هم مشاهده میشود.
گیربکس به کار رفته در سیتراک، سابقهی به کارگیری در کشندههای ایویکو تراکر و رنو کراکس را دارد.
جعبه فرمان این کشنده همانند جعبه دندهی آن ساخته شده بر اساس طرحی از شرکت آلمانی ZF است که جعبه فرمانهای این شرکت برای کامیونها و اتوبوسها معروفترین جعبه فرمانهای دنیاست. این کشنده از جعبه فرمان با کد 8198 بهره میبرد که در کشندههای چینی همچون کاوه هم سابقهی به کارگیری دارد.
دیفرانسیل و شاسی سیتراک
دیفرانسیل این کشنده از نوع MCY-13 است که بر اساس دیفرانسیل 13 تنی شرکت مان در سینوتراک تولید شدهاست که دارای کیفیت ساخت بالا، راندمان بالا و استهلاک، سروصدا و لرزش کمی است. این دیفرانسیل هم تا یک میلیون کیلومتر تضمین شدهاست.
برخی مشخصات دیفرانسیل کشندهی سیتراک به قرار زیر است:
مجهز به کاهندهی تک مرحلهای
جوشکاری با قابلیت تحمل فشار بالا
ترمز دیسکی
نرخ بارگیری اکسل 2*13000 کیلوگرم
نسبت سرعت 2.85،3.08،3.36،3.70،4.11
فاصلهی محوری 950 میلیمتری
پایهی استاندارد کاسه چرخ 1816 میلیمتر
مجهز به قفلکن هوشمند دیفرانسیل
سایز دیسک ترمز Z3 و Z4
شاسی این کشنده تحت لیسانس شرکت مان ساخته شده که دارای فولاد آلیاژی بخصوص با مقاومت کششی زیاد با ضخامت 8 میلیمتر بوده که این شاسی با دستگاههای تمام اتوماتیک و کنترل لیزری جوشکاری شدهاست.
سیستم تعلیق و سیستم ترمز
در سیستم تعلیق مثل تمام کشندههای چینی در جلو از یک فنرپارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه استفاده شدهاست. سیستم تعلیق عقب از نوع بادی با کیسههای باد مجزا ساخت شرکت وابکو است که هم به صورت دستی از درون کابین با دکمه وهم به صورت اتوماتیک توسط خود کشنده قابلیت تنظیم دارد.
سیستم ترمز کشندهی سیتراک نسبت به نسلهای قبلی کشندههای سینوتراک بسیار قویتر و ایمنتر شدهاست.
سیستم ترمز دو مداره مستقل پنوماتیکی بوده که از سیستمهای هوشمند ABS یا سیستم هوشمند ضد قفل ترمز، ASR یا سیستم ترمز ضد لغزش، EBL سیستم الکترونیکی هوشمند توزیع نیروی ترمز که بر اساس شرایط جادهای و آب وهوایی ( مثل لغزندگی جاده یا یخزدگی ) قدرت ترمز هر چرخ را تعیین میکند، و سیستم کارآمد ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی کشنده که میتوان گفت اولین بار است بر روی یک کشندهی مونتاژ داخل نصب میشود، بهره بردهاست.
سیستمهای الکترونیکی ترمز و همچنین پمپ باد و بوسترهای ترمز ساخت شرکت معروف در زمینهی ترمز و سیستمهای بادی دنیا یعنی شرکت وابکو آلمان است.
این کشنده از ترمز اگزوز دستی و ترمز موتوری EVB اتوماتیک به عنوان ترمز کمکی بهره می برد. این ترمز موتوری جدید دیگر از نوع مستقل نبوده و درون خود سیستم به کار میرود و مشکلات سیستمهای مستقل را ندارد.
اما ضعف اصلی سیتراک در زمینهی سیستم ترمز، حذف اینتاردر یا ریتاردر گیربکسی از این کشنده است که نقص بسیار مهم و غیرقابل چشم پوشی است. سیتراک در چین با ریتاردر گیربکسی 5 زمانه ساخت ZF عرضه میشود.
طراحی سیتراک T7-H
همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم دو کلاس کشندهی سیتراک توسط کمپانی سینوتراک معرفی شد.
1- سیتراک T7-H
2-سیتراک C7-H
البته مدل C7-H که دارای طراحی مدرنتری است در ایران مونتاژ میشود.
این دو کلاس از نظر مشخصات فنی بسیار شبیه هم هستند و فقط در نکات ریز اندکی باهم تفاوت دارند. برای مثال کشندهی سیتراک C7-H از صفحه کلاچ معروف ساچ SACHS بهره میبرد.
تفاوت C7 وT7 در طراحی ظاهری و داخلی آنهاست. کابین سیتراک T7 از مدل T7H-G میباشد که توسط شرکت ایتالیایی GIUDIAORO و سینوتراک باز طراحی شدهاست.
یک تخفیف بزرگ
این کابین از نوع سقف بلند و بزرگترین کابین شرکت سینوتراک است که از بادگیر سقفی و کناری بهره میبرد. T7-H را در ظاهر میتوان نیوفیسی از کشندهی سینوتراک A7 دانست. سیتراک T7 در جلو پنجره نسبت به A7 کمی تغییرات و به روزرسانی داشته است.
در نمای جانبی کابین تغییر چشم گیری نسبت به A7 احساس نمیشود به طوریکه اگر شما لوگوی سیتراک را در جلوی کشنده نبینید، فکر میکنید که با یک A7 سروکار دارید.
از نظر طراحی داخلی هم T7 همان داشبورد و چینش داخلی A7 را دارد. استفاده از تریم تک رنگ مشکی درT7 در مقابل تریم دو رنگ کرم و مشکی A7 را میتوان یک عقبگرد در طراحی داخلی دانست.
سیتراک T7-H در داشبورد خود از یک سیستم صوتی و تصویری پیشرفته ( البته نسبت به کشندههای مونتاژ داخل مثل کشندهی کاوه) به همراه یک مانیتور 5.5 اینچی بهره میبرد.
طراحی فرمان، داشبورد، کنسول میانی، سوییچهای داشبورد، اهرمهای کنار فرمان، کنترلر سیستم تهویه مطبوع کاملا مشابه با A7 میباشد.
سیتراک T7-H از فرمان قابل تنظیم با دکمههای کنترلی، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، صندلی بادی قابل تنظیم، دو تخت خواب نسبتا بزرگ برای استراحت بهره میبرد. فضای داخلی این کشنده نسبت به دیگر چینیها مقبولتراست و از نظم و چینش خوبی برخوردار میباشد.
سیستم تعلیق کابین بادی با 4 بالن بوده که بسیار نرمتر و کم تکانتر از محصولات دانگ فنگ میباشد. آمپرها و سرعت سنج بسیار زیبا طراحی شدهاند و ترمز موتوری به صورت یک اهرم در کنار فرمان قابل دسترسی میباشد.
طراحی کشنده سیتراک C7-H
سینوتراک در طراحی کابین سیتراک C7 از کابین نسل قبلی کشندههای مان یعنی TGA بهره میبرد که همه در ایران این کابین را با کشندهی رویایی مان TGA 18480 میشناسند که در کنار قدرت و کارآیی عالی جاداری و راحتی فوق العادهای داشت. این کابین در زمان خود توانست تمام استانداردهای اروپایی را در زمینهی ایمنی سرنشینان و راحتی و ارگونومی کابین پاس کند.
کابین سیتراک C7 جدیدتر از کابین T7 بوده و در طراحی آن از کابین متوسط سری TGA شرکت مان الهام گرفته شدهاست. سیتراک C7 در نمای جانبی کاملا کپی از کابین مان TGA-460 XLX است به طوری که کرکرههای جانبی، آرم شیر مان، درب جعبههای کناری و بادگیرها کاملا شما را به یاد مان TGA میاندازد.
در طراحی آینهها و درب کشنده هم شرکت سینوتراک به خود زحمت طراحی دوباره ندادهاست و همان پلتفورم مان TGA را بدون تغییر به کار بردهاست.
در نمای جلویی سیتراک C7 هم اساس و پایهی طراحی کابین TGA مان است که کمی در طراحی جلو پنجره قسمت پایین از طراحی کابین TGX هم استفاده شدهاست.
نمای داخلی و داشبورد سیتراک C7 کپی از کابین TGX نرمال مان با اندکی چاشنی چینی میباشد. داشبورد با اولین نگاه حس داشبورد مان TGX را القا میکند، ولی کیفیت ساخت خیلی پایینتری از داشبورد مان دارد. این بار از فریب قدیمی چینیها در داشبورد، یعنی استفاده از دوتریم رنگ برای پوشاندن عیب کیفیت پایین جنس به کار رفته در داشبورد خبری نیست.
برتری این کابین نسبت به کابینهای قبلی سینوتراک پایین بودن پالونی اتاق بوده که جابجایی درون کابین و رفتن به تخت خواب را برای سرنشینان راحت تر کردهاست.
از ویژگیها و خوبیهای کابین سیتراک C7 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
شیشههای بزرگ جلو که دید بسیار خوبی به راننده میدهد
صندلی بادی قابل تنظیم
فرمان با طراحی جدید و کلیدهای کنترلی
مانیتور بر روی داشبورد
دسترسی مناسب به کلیدهای داشبورد
سیستم تهویهی الکترونیکی و اتوماتیک
کابین بسیار نرم و بدون لغزش
فضای در دسترس بزرگ کابین
کیفیت خوب صندلیها نسبت به چینیهای دیگر
یک جعبه برای نگهداری اشیا در زیر داشبورد
از نقاط ضعف این کابین میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
ترمز موتوری بر عکس T7 که به صورت اهرمی بوده و در دسترستر به صورت دکمه بر روی داشبورد است
کیفیت ساخت پایین داشبورد
آمپرها نسبت به T7 ضعیفتر طراحی شدهاند
در کل سیتراک C7 دارای طراحی جدیدی در داخل و خارج نسبت به T7 بوده و رگههایی از طراحی مان را در خود دارد.
تجهیزات استاندارد سیتراک T7وC7
تجهیزات پایهای کشنده سیتراک به قرار زیر است:
آینههای تمام برقی مجهز به گرمکن | شیشه بالابرهای برقی | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک |
چراغ مه شکن جلو و عقب | چراغ روز یا Daylight | سنسور نورسنج اتوماتیک چراغ جلو |
فن ترموستاتیک سیلیکونی | فیلتر آبگیر سوخت | هشداردهندهی صوتی دنده عقب |
پیشگرمکن الکتریکی سوخت | ریموت قفل درها | نشانگر و هشداردهنده ی زمان تعویض فیلتر سوخت |
آپشنهای اضافی که میتوان سفارش داد به صورت زیر است:
صندلی بادی شاگرد | ADR یا سیستم ضد جرقه |
رینگ آلومینیومی | سیستم نشانگر باد تایرها یا TPM |
کولر درجا | یخچال و فریزر داخل کابین |
سانروف برقی | بلوتوث |
بخاری درجا |
وجود سیستم نشانگر باد تایرها که یکی از سیستمهای ایمنی مدنظر اروپا میباشد، در زمرهی آپشنهای سفارشی کمی احترام به حقوق مشتری را کمرنگ کردهاست، ولی نسبت به شرکتهای دیگر کامیونسازی داخلی که بر روی مدل پایهی خود سیستمهای ایمنی ASR و EBL را حذف کردهاند و با پول بیشتر این سیستمها را در اختیار مشتری قرار میدهند یا حتی بادگیر را جزو آپشن به حساب میآورند، کار پلیسان قابل تقدیر است.
در نسخههای اولیه بخاری درجا آپشن نبود و جز تجهیزات پایهای به شمار میرفت، اما گویا جدیدا بخاری درجا از روی این کشنده حذف شده و به عنوان آپشن با پول بیشتر ارائه میشود.
جای تاسف دارد که سیستم ضدجرقه یا ADR که یکی از سیستمهای ایمنی مهم برای حمل مواد سوختی است، به عنوان آپشن ارائه میشود. این مصداق بازی با جان و مال مردم به خاطر پول است.
بزرگترین ایراد سیتراک که هیچ جوره نمیشود آنرا لاپوشانی کرد، نداشتن اینتاردر گیربکسی یا بهتر است بگوییم حذف اینتاردر است که برای کشندهای جدید بسیار ضعف بزرگی است.
مشخصات فنی سیتراک
طول | 6285 میلیمتر |
عرض | 2496 میلیمتر |
ارتفاع | 3850 میلیمتر |
فاصلهیمحوری | 3600 میلیمتر |
ظرفیت مجاز | 42 تن |
وزن کشنده | 7تن |
ظرفیت مجاز محور جلو | 7 تن |
ظرفیت مجاز محورعقب | 13 تن |
موتور | MC-11.44-50 تحت لیسانس شرکت MAN |
حجم موتور | 10.5 لیتر |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ |
قدرت موتور | 440 اسببخار در 1900RPM |
حداکثر گشتاور موتور | 2100 نیوتنمتر در دور 1000 تا 1400 |
مدل جعبهدنده | ZF 16S2230TO |
تعداد دندهها | 16 دنده جلو + 2 دنده عقب |
سیستم کلاچ | در مدل T7 وابکو آلمان – در مدل C7 ساچ آلمان |
جعبه فرمان | ZF 8198 |
مخزن سوخت | آلومینیومی با ظرفیت 600+560 لیتر |
مخزن ادبلو | با ظرفیت 40 لیتر |
دینام | 28 ولت – 80 آمپر |
سیستم تعلیقجلو | فنر پارابولیک با میل موجگیر |
سیستم تعلیقعقب | تعلیق بادی با کمک فنراضافی |
رینگ | سایز 9*22.5 اینچی |
لاستیک | سایز R225 318/80 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 EEV |
سلام
توضیحاتتون خیلی کامل تر از سایت های دیگه حتی از سایت فروشنده ی این کامیون بود .
چندتا سوال داشتم :
۱. برای این کشنده گیربکس اتوماتیک قابل سفارش نیست ؟
۲. قیمت روز این کشنده حدود چقدره ؟
۳. آیا در ایران هم نمونه های جفت محور عرضه میشه ؟
۴. مشکل مسدود شدن سوزن های پاشش انژکتور رو نداره این کشنده ؟
با توجه به کیفیت خیلی خیلی پایین سوخت دیزل تولیدی پالایشگاه های ایران .
درود – پاسخ شما به ترتیب سوالاتی که پرسیدین :
1- در سایت شرکت عرضه کننده ی این کشنده فقط با گیربکس 16 دنده دستی zf آمده است و حرفی از گیربکس اتوماتیک نیست
2- در اواخر تیرماه امسال قیمت این کشنده چیزی حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تا 1 میلیارد و 900 میلیون برآورد شده بود که با این بازار رو به گرانی ایران این کشنده هم گران تر شده است . از قیمت روز سیتراک متاسفانه اطلاعی ندارم .
3- عکس هایی که ما در مقاله استفاده کردیم از شرکت مادر یعنی سینوتراک برداشته شده اند . عکس هایی که شرکت ماموت از این کشنده منتشر کرده اند همه تک محور هستند و این احتمال قوی تر است که این کشنده هم مثل سینوتراک آ7 فقط در مدل تک محور عرضه شود.
4- این یکی از مشکلات اصلی کشنده های وارداتی به ایران است. مشکل گرفتگی سوزن انژکتور – برای حل این مشکل در این کشنده از دو فیلتر گازوییل برای تصفیه ی بهتر سوخت و یک فیلتر لجنگیر در زیر باک استفاده شده و همچنین سیستم هشدار دهنده ی زمان تعویض فیلترسوخت هم نصب شده تا قبل از اینکه فیلتر سوخت کارآیی خود را از دست بدهد آنرا عوض کرده و از آسیب رسیدن به سیستم سوخترسان کشنده جلوگیری شود.
دیما را نقد کنید ممنون
توضیحات فوق العاده و کامل بود
ممنون
بررسی بسیار عاااااااااااالی و جذاب
سپاس
از اینکه مطالب بسیار جذاب و مفید رو ارائه دادید کمال تشکر را دارم
یه لطف هم بکنید
کشنده جدیدتر پیلسان یعنی C7H 480
را هم بررسی و مقایسه با رقبا کنید خیلی خوشحال میشم
❤🌹🌹
باسلام بسیار مطلب خوبی بود بین این کشنده و کشنده دافران کدام یک با کیفیت تر و بهتر است؟ برای یک راننده کامیون
سیتراک دارای پشتوانهی مان آلمان هست و موتور تا 1.5 میلیون و گیربکس تا 1 میلیون تضمین شده. درضمن گیربکس دستی داره که استهلاک کمتری داره نسبت به گیربکس اتوماتیک اونم چینی. اما دافران علاوه بر ترمز اگزوز و موتور دارای ریتاردر هیدرولیکی هم هست که خیلی مهمه.
در مورد 40 اسببخار تفاوت قدرت موتورشون هم باید گفت که سیتراک موتورش تکنولوژی آلمان رو داره و دافران چینی. فک نمیکنم دافران برتری داشته باشه موتورش و گشتاور تولیدی موتورهاشون این رو نشون میده .
سیتراک سیستم اتوماتیک توزیع قدرت ترمز رو داره که بسیار در جادههای لغزنده مفیده و از قیچی کردن جلوگیری میکنه.
،کشنده چینی گیربکس اتوماتیک برای جاده های غیر استاندارد ایران مناسب نیست و استهلاک بالایی داره
اما بیان شده که گیربکس دافران تراکسونه، اگر واقعا تراکسون باشه و فقط پوستهی تراکسون نداشته باشه، اولین باره که یک کشنده چینی از یک گیربکس به روز اروپایی که همزمان بر روی مان و داف استفاده شده، استفاده میکنه
این دو کشنده هم هنوز یخشون باز نشده که مشخص بشه چه ایراداتی دارن.
گول اسمشم نخورین دافران هیچ ربطی به داف هلند نداره و یه کشنده چینی که توسط یه شرکت وابسته به دانگ فنگ موتورز تولید میشه ، موتورش ساخت ویچای چین است که موتور کشنده سی اند سی برای این شرکته،
توی کشندههای چینی بازار فوتون توسط خیلیا تایید میشه. اما این نسخهی جدید 430 اسبیش مثل اینکه نیاز به خیلی تغییرات و پول خرج کردن داره تا بشه وارد جاده ش کرد. به خاطر گروونی قطعات کلی ازش زدن
با این قیمتی که این دو کشنده دارند، کشندهی کم حاشیهی رنو پریمیوم 440 دندهای ارزش خرید بیشتری داره
این پست رو از دست ندید
مقایسهی کشندههای سیتراک و دافرانH7
سیتراک با داشتن تنها ترمز موتوری تک حالته و حذف ریتاردر گیربکسی، از نظر ترمز کمکی بسیار پایینتر از کشندههایی مثل دایون N8H، دافران قرار میگیره. حتی دانگفنگ KX ترمز موتوری دو حالته داره. مهمترین ضعف سیتراک نداشتن اینتاردره اونم برای کامیونی که تازه تولیده.
بررسی بسیار خوبی بود لطفا کشنده دیما رو هم نقد کنید تا ببینیم تو این شرایط چی بخریم چون کشنده دیما در حقیقت همان jac k7 است و جک هم برند خوبیه بنظرم میتونه گزینه مناسبی باشه نظر شما چیست؟
درود بر شما
بررسی کشنده دیما و همچنین فوتون در حال آماده شدن هستند، تنها جمع آوری عکس ها مانده است
باسلام درودوخسته نباشی برای زحمت کشان شرکت ماموت وآورزوی سلامتی برای شما عزیزان بنظر بنده قیمت این خودرو مونتاژ داخل بایدپایینتری داشته باشدتاهمکاران زحمت کش بنده توانای خرید داشته باشم که روی برماشینهای آورپای نروندومشکل سوزن نداشته باشد مثل فراز چون گازوییل داخلی بایورو پنج هم خوانی ندارد باتشگراززحمات شما
دمتوم گرم خیلی عالی بود از صداقتتون ممنون متاسفانه بخاری درجا هم ندارد شده ابشن از نظر شرکت
سپاس از شما، بله من هم شنیدم اما اول باور نکردم. ولی با توجه به گران شدن بخاری درجا و برای سود بیشتر این کار ممکن است
سلام دوستان عزیز.
من با دایون یک آشنا شدم و کارمیکنم..دایون نصبت به مشخصات فنی که داره..از لحاظ قدرتش همه جوره بیش از انتظار ماشالاه جواب داده…مثلا یه موتور ۴۳۰.ظرفین بارش Full..واقعا FH500 یا اسکانیا …چه قدرتی چه کنترل و ایمنی…واقعا سنگ تمام گذاشته…البته فعلا که اون قطعات اصلی ماشن تو هستن..اما مشکل هم خیلی داره..حتی مشکلی که در آینده برای این کشش و قدرت یک هزینه ها مخارج زیادی بخاد..مثلا این قدرت و تحمل حرارت با ظرفیت ۲۶ لیتر روغن موتور…؟؟؟؟اصلا خودش درآینده که قطعات فرسوده بشن یه عیب واقیه
سلام دوست عزیز و بقیه دوستان
از قدیم روی کاغذ و ماشین حساب اموختیم دو دوتا میشه چهار.اما در عمل چیز دیگه ای ثابت میشه
خواهشا این حرفای رو کاغذی رو ننویسید طرف پشت کامپیوتر نشسته اصلن رانندگی تو جاده نکرده اندازه مرسدس بنز تعریفش دادی.من خودم چینی سوارم و اینها سزای راننده ایرانی نیست