زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه
کشندهی سیتراک در دو مدل T7-H و C7-H مجصول جدید شرکت سینوتراک چین که ایرانیان با کشندههای بی کیفیت هوو آنرا میشناسند، میباشد. شرکت پلیسان که یکی از زیر مجموعههای شرکت معروف ماموت، که ایرانیان با کشندههای اسکانیا و تریلرهای با کیفیت آنرا میشناسند، است مونتاژ سری C7-H را بر عهده گرفتهاست.
محصولات قبلی شرکت سینوتراک توسط ایرانخودرو دیزل مونتاژ و پشتیبانی می شد. محصول جدید سینوتراک اینبار توسط شرکت ماموت که همواره جز بهترین شرکت های ایران در زمینه ی تامین قطعات و خدمات پس از فروش است، معرفی و عرضه می شود.
با ریون مگ در بررسی مهمان سنگین وزن جدید جاده های ایران همراه باشید.
فهرست مطالب
- مقدمه
- پیشرانه
- جعبه دنده و جعبه فرمان
- دیفرانسیل و شاسی
- سیستم تعلیق و ترمز
- طراحی سیتراک T7-H
- طراحی سیتراک C7-H
- تجهیزات استاندارد
مقدمه
با ورود شرکت ولووتراکس به بازار کامیونسازی مستعد چین با خرید سهام شرکت دانگ فنگ موتورز، شرکت مان که یکی از غولهای کامیون سازی آلمان و اروپاست در سال 2009 برای عقب نماندن از دیگر برندها و گسترش زمینههای فعالیتی خود در چین و سپس در آسیا اقدام به خرید 25 درصد از سهام شرکت کامیون سازی چینی سینوتراک کرد.
سینوتراک اگرچه به بزرگی و گستردگی شرکت دانگ فنگ موتورز نیست ولی بازهم جز 5 شرکت برتر کامیون سازی چین میباشد.
شرکت سینوتراک را ایرانیان با کامیونهای بی کیفیت هوو میشناسند. کامیونهایی که شعار “بی ترمز پریدن هنر ماست” را یدک میکشند و بیشتر جادههای ایران با ترمز بریدن هوو خاطره دارند.

بعدها با اصلاحاتی که بر روی هوو انجام شد که خروجی آن کشندهی فراز بود که جز نام ایرانی چیز دیگری را از ایران به ارث نبرده بود، کمی از مشکلات هوو کاسته شد. این کشنده با تغییراتی که در سیستم ترمز، فرمان و قوای محرکهی آن ایجاد شده بود نسبت به هوو کیفیت بهتری داشت و پیشرانهی آن 10 اسب بخار قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار میداد ( البته 10 اسب بخار چینی !! 10 اسب بخار قدرت بیشتر پیشرانه در کشندههای اروپایی از زمین تا آسمان تفاوت ایجاد میکند ولی در کشندههای چینی تفاوت چندانی حداقل توسط راننده قابل لمس نیست).
ولی مشکل گرم کردن و خرابی قطعات موتوری بیشتر نسبت به هوو رانندگان ایرانی را دوباره به سمت هوو ولی با سیستم ترمز قویتر که عمدتا این تقویت ترمز در شاهپور اصفهان انجام میشد سوق دارد.
هر دو کشندهی هوو و فراز از تکنولوژی اشتایر اتریش در پیشرانههای خود استفاده میکردند و تفاوت پیشرانهی آنها در نحوهی پاشش سوخت بود.
مقالاتی مناسب علاقهمندان خودروهای سنگین:
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری
بررسی کشندهی کاماز ۵۴۹۰، روح آکسور در جلد کاماز
مشکل اصلی کشندهی هوو و فراز بعد از رفع مشکل نقص ترمز، ضعیف بودن جعبه دنده و نبود نیم دنده در گیربکس آنها بود که در سربالاییها برای معکوس دادن بر خلاف کشنده البرز که با نیم دنده میشد دنده را سنگین کرد بدون اینکه بخواهیم یک دندهی کامل را تعویض کنیم، هوو به علت نداشتن نیم دنده باید یک دندهی کامل را عوض کرد که علاوه بر فشاری که به صفحه و دیسک و صفحه کلاچ میآمد خود گیربکس و چرخدندهها در معرض خرابی شدید قرار میگرفت و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس یا اصطلاحا شکستن گیربکس میشد.
علاوه بر اینها دور کشنده در سربالاییها گرفته میشد و به رینگ و پیستون موتور هم فشار میآمد.
عیب دیگر هوو دیفرانسیل ضعیف آن در مقایسه با رقیب مستقیم و هموطنش یعنی دانگ فنگ تی 375 بود. ( در ایران معروف به دنگولی!!!)

البته توان کشش بالاتر موتور هوو و همچنین حجم سیلندر زیادتر آن در سربالاییها کشش خوبی برای هوو فراهم میآورد و به علت طول زیادتر شاتون آن نسبت به تی 375 شاهد گرم کردن کمتر موتور آن هستیم.
نمایندهی دیگر شرکت سینوتراک در ایران کشندهی هوو آ7 یا آسون است که از یک موتور قدرتمند 420 اسبی با تکنولوژی اشتایر اتریش بهره میبرد. این کشنده یک سر و گردن از محصولات قبلی سینوتراک در ایران بالاتر بود و ترمزهای تقریبا قابل اطمینانی داشت( نه به اطمینان ترمز اف اچ و آکتروس) ولی باز عیب بزرگ کامیونهای سینوتراک در این کشنده رفع نشده بود و آن هم گیربکس بدون نیم دنده بود که برتری کشندههای البرز و کاوه که نمایندههای شرکت کامیون سازی دانگ فنگ در ایران بودند همین گیربکس نیم دندهدار و دیفرانسیل قویتر بود .

بعد از خرید سهام سینوتراک توسط مان این بار تکنولوژی کامیونهای سری TG مان به کشندههای سینوتراک منتقل شد.
اولین محصول شرکت سینوتراک با همکاری و تکنولوژی شرکت مان، سیتراک است. سینوتراک محصولات جدید خود را کشندههایی اقتصادی، قابل اطمینان، ایمن و راحت میداند.
پیشرانه سیتراک
موتور MC11 به کار رفته در سیتراک همان موتور معروف D20 MAN است که توانایی تولید گشتاور فوق العادهی 2100 نیوتن متر در دور موتور 1000 تا 2500 دور بر دقیقه را داراست. این موتور تا 1500000 کیلومتر گارانتی شده است که به این معنی است که این موتور تا این کیلومتر کارکرد نیاز به تعمیرات اساسی ندارد.

موتور MC-11 یک موتور 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ و حجم 10.5 لیتر است که میتواند در دور موتور 1900 ،440 اسب بخار توان تولید کند. این موتور 1300 کیلوگرمی ازاستاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بهره میبرد. موتور D20 مان استاندارد آلایندگی یورو3 را دارا بود که با به روزرسانیهایی که بر روی آن انجام شد، این موتور برای نصب بر روی سیتراک به استاندادر یورو5 ارتقا داده شد.


این موتور از یک توربوشارژ ساخت شرکت هولست HOLEST که معروفترین کارخانهی توربوشارژ سازی جهان است استفاده میکند. MC-11 علاوه بر توربوشارژ از اینترکولر یا خنک کنندهی داخلی بهره میبرد.
سیستم پاشش یا تزریق سوخت این کشنده از نوع کامان ریل Commomn Rail بوده که مجهز به کامپیوتر تنظیم کننده پاشش سوخت برای هر سیلندر یا ECUساخت شرکت معروف آلمانی بوش BOSCH است.
موتور کشندهی سیتراک از سیستم پیش گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور برای استارت زدن در زمستانها بدون آسیب رسیدن به سیلندرها بهره میبرد.
یک مقایسه خوب:
در زمستانها زمانیکه آب درون سیلندر یخ میزند در موتورهای دیزلی اگر استارت زده شود و سیستم پیش گرمکن چه به صورت سنتی یا جدید نباشد، سیلندر یا سر سیلندر ترک بر میدارد که در دراز مدت ممکن است موجب شاتون زدن موتور یا بریدن ساق سوپاپ موتور شود.
از سیستمهای کنترل آلایندگی به کار رفته در موتور سیتراک میتوان به سیستم SCR با کاتالیزور هوشمند اشاره کرد.
همانند کشندههای فراز و آ7 این کشنده از دکمهی مصرف سوخت بهینه یا ECO Switch استفاده میکند که در هنگامی که کشنده خالی است موجب کاهش تزریق سوخت به موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت میشود.
این کشنده مجهز به مخزن ادبلو برای تغذیهی سیستم SCR با ظرفیت 40 لیتر است که این مخزن نماد کشندههای یورو 5 است .
جعبه دنده و جعبه فرمان
جعبه دندهی به کار رفته بر روی این کشنده ساخت شرکت ZF بوده که یک گیربکس 16 سرعته با دوام میباشد که هماهنگی خوبی با موتور MC11 داشته و کشش و شتابگیری خوبی را برای کشنده فراهم میآورد. این جعبه دنده تا 1000000 تضمین شدهاست که خرابی نداشته باشد. این گیربکس بالاخره بر ضعف بزرگ کشندههای سینوتراک در گیربکس بدون نیم دنده خاتمه داد و این گیربکس یک گیربکس 8 سرعته اوردار یا در کل 16 سرعته است.

جعبه فرمان این کشنده همانند جعبه دندهی آن ساخت شرکت آلمانی ZF است که جعبه فرمانهای این شرکت برای کامیونها و اتوبوسها معروفترین جعبه فرمانهای دنیاست. این کشنده از جعبه فرمان با کد 8198 بهره میبرد .
دیفرانسیل و شاسی سیتراک
دیفرانسیل این کشنده از نوع MCY-13 است که همان دیفرانسیل 13 تنی شرکت مان بوده که دارای کیفیت ساخت بالا، راندمان بالا و استهلاک، سروصدا و لرزش کمی است این دیفرانسیل هم تا 1000000 تضمین شدهاست.

برخی مشخصات دیفرانسیل کشندهی سیتراک به قرار زیر است:
مجهز به کاهندهی تک مرحلهای
جوشکاری با قابلیت تحمل فشار بالا
ترمز دیسکی
نرخ بارگیری اکسل 2*13000 کیلوگرم
نسبت سرعت 2.85،3.08،3.36،3.70،4.11
فاصلهی محوری 950 میلیمتر
پایهی استاندارد کاسه چرخ 1816 میلیمتر
مجهز به قفلکن هوشمند دیفرانسیل
سایز دیسک ترمز Z3 و Z4
شاسی این کشنده تحت لیسانس شرکت مان ساخته شده که دارای فولاد آلیاژی بخصوص با مقاومت کششی زیاد با ضخامت 8 میلیمتر بوده که این شاسی با دستگاههای تمام اتوماتیک و کنترل لیزری جوشکاری شدهاست.
سیستم تعلیق و سیستم ترمز
در سیستم تعلیق مثل تمام کشندههای اروپایی در جلو از یک فنرپارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافه استفاده شدهاست.
سیستم تعلیق عقب از نوع بادی با کیسههای باد مجزا ساخت شرکت وابکو است که هم به صورت دستی از درون کابین با دکمه وهم به صورت اتوماتیک توسط خود کشنده قابلیت تنظیم دارد.
سیستم ترمز کشندهی سیتراک نسبت به نسلهای قبلی کشندههای سینوتراک بسیار قویتر و ایمنتر شدهاست.
سیستم ترمز دو مداره مستقل پنوماتیکی بوده که از سیستمهای هوشمندABS یا سیستم هوشمند ضد قفل ترمز، ASR یا سیستم ترمز ضد لغزش، EBL سیستم الکترونیکی هوشمند توزیع نیروی ترمز که بر اساس شرایط جادهای و آب وهوایی ( مثل لغزندگی جاده یا یخزدگی ) قدرت ترمز هر چرخ را تعیین میکند، و سیستم کارآمد ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی کشنده که میتوان گفت اولین بار است بر روی یک کشندهی مونتاژ داخل نصب میشود، بهره بردهاست.
سیستمهای الکترونیکی ترمز و همچنین پمپ باد و بوسترهای ترمز ساخت شرکت معروف در زمینهی ترمز و سیستمهای بادی دنیا یعنی شرکت وابکو آلمان است.

این کشنده از ترمز اگزوز دستی و ترمز موتوری EVB اتوماتیک به عنوان ترمز کمکی بهره می برد. این ترمز موتوری جدید دیگر از نوع مستقل نبوده و درون خود سیستم به کار میرود و مشکلات سیستمهای مستقل را ندارد.
میتوان یکی از ضعفهای این کشنده را نداشتن ریتاردر هیدرولیکی دانست که سعی شده این خلا توسط ترمز اگزوز و ترمز موتوری پر شود.
طراحی سیتراک T7-H
همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم دو کلاس کشندهی سیتراک توسط کمپانی سینوتراک معرفی شد.
1- سیتراک T7-H
2-سیتراک C7-H
البته مدل C7-H که دارای طراحی مدرنتری است در ایران مونتاژ میشود.
این دو کلاس از نظر مشخصات فنی بسیار شبیه هم هستند و فقط در نکات ریز اندکی باهم تفاوت دارند. برای مثال کشندهی سیتراک C7-H از صفحه کلاچ معروف ساچ SACHS بهره میبرد.
تفاوت C7 وT7 در طراحی ظاهری و داخلی آنهاست.
کابین سیتراک T7 از مدل T7H-G میباشد که توسط شرکت ایتالیایی GIUDIAORO و سینوتراک باز طراحی شدهاست.
این کابین از نوع سقف بلند و بزرگترین کابین شرکت سینوتراک است که از بادگیر سقفی و کناری بهره میبرد.
T7-H را در ظاهر میتوان نیوفیسی از کشندهی سینوتراک A7 دانست. سیتراک T7 در جلو پنجره نسبت به A7 کمی تغییرات و به روزرسانی داشته است.
در نمای جانبی کابین تغییر چشم گیری نسبت به A7 احساس نمیشود به طوریکه اگر شما لوگوی سیتراک را در جلوی کشنده نبینید، فکر میکنید که با یک A7 سروکار دارید.

از نظر طراحی داخلی هم T7 همان داشبورد و چینش داخلی A7 را دارد. استفاده از تریم تک رنگ مشکی درT7 در مقابل تریم دو رنگ کرم و مشکی A7 را میتوان یک عقبگرد در طراحی داخلی دانست.
سیتراک T7-H در داشبورد خود از یک سیستم صوتی و تصویری پیشرفته ( البته نسبت به کشندههای مونتاژ داخل مثل کشندهی کاوه) به همراه یک مانیتور 5.5 اینچی بهره میبرد.
طراحی فرمان، داشبورد، کنسول میانی، سوییچهای داشبورد، اهرمهای کنار فرمان، کنترلر سیستم تهویه مطبوع کاملا مشابه با A7 میباشد.


سیتراک T7-H از فرمان قابل تنظیم با دکمههای کنترلی، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، صندلی بادی قابل تنظیم، دو تخت خواب نسبتا بزرگ برای استراحت بهره میبرد.
فضای داخلی این کشنده نسبت به دیگر چینیها مقبولتراست و از نظم و چینش خوبی برخوردار میباشد.
سیستم تعلیق کابین بادی با 4 بالن بوده که بسیار نرمتر و کم تکانتر از محصولات دانگ فنگ میباشد.
آمپرها و سرعت سنج بسیار زیبا طراحی شدهاند و ترمز موتوری به صورت یک اهرم در کنار فرمان قابل دسترسی میباشد.
طراحی سیتراک C7-H
سینوتراک در طراحی کابین سیتراک C7 از کابین نسل قبلی کشندههای مان یعنی TGA بهره میبرد که همه در ایران این کابین را با کشندهی رویایی مان TGA 18480 میشناسند که در کنار قدرت و کارآیی عالی جاداری و راحتی فوق العادهای داشت.
این کابین در زمان خود توانست تمام استانداردهای اروپایی را در زمینهی ایمنی سرنشینان و راحتی و ارگونومی کابین پاس کند.
کابین سیتراک C7 جدیدتر از کابین T7 بوده و در طراحی آن از کابین متوسط سری TGA شرکت مان الهام گرفته شدهاست.
سیتراک C7 در نمای جانبی کاملا کپی از کابین مان TGA-460 XLX است به طوری که کرکرههای جانبی، آرم شیر مان، درب جعبههای کناری و بادگیرها کاملا شما را به یاد مان TGA میاندازد.
در طراحی آینهها و درب کشنده هم شرکت سینوتراک به خود زحمت طراحی دوباره ندادهاست و همان پلتفورم مان TGA را بدون تغییر به کار بردهاست.


در نمای جلویی سیتراک C7 هم اساس و پایهی طراحی کابین TGA مان است که کمی در طراحی جلو پنجره قسمت پایین از طراحی کابین TGX هم استفاده شدهاست.
نمای داخلی و داشبورد سیتراک C7 کپی از کابین TGX نرمال مان با اندکی چاشنی چینی میباشد.
داشبورد با اولین نگاه حس داشبورد مان TGX را القا میکند، ولی کیفیت ساخت خیلی پایینتری از داشبورد مان دارد. این بار از فریب قدیمی چینیها در داشبورد، یعنی استفاده از دوتریم رنگ برای پوشاندن عیب کیفیت پایین جنس به کار رفته در داشبورد خبری نیست.

برتری این کابین نسبت به کابینهای قبلی سینوتراک پایین بودن پالونی اتاق بوده که جابجایی درون کابین و رفتن به تخت خواب را برای سرنشینان راحت تر کردهاست.
از ویژگیها و خوبیهای کابین سیتراک C7 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
شیشههای بزرگ جلو که دید بسیار خوبی به راننده میدهد
صندلی بادی قابل تنظیم
فرمان با طراحی جدید و کلیدهای کنترلی
مانیتور بر روی داشبورد
دسترسی مناسب به کلیدهای داشبورد
سیستم تهویهی الکترونیکی و اتوماتیک
کابین بسیار نرم و بدون لغزش
فضای در دسترس بزرگ کابین
کیفیت خوب صندلیها نسبت به چینیهای دیگر
یک جعبه برای نگهداری اشیا در زیر داشبورد
از نقاط ضعف این کابین میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
نبود خروجی سیستم تهویه برای راننده و وجود دو خروجی در وسط داشبورد
ترمز موتوری بر عکس T7 که به صورت اهرمی بوده و در دسترستر به صورت دکمه بر روی داشبورد است
کیفیت ساخت پایین داشبورد
آمپرها نسبت به T7 ضعیفتر طراحی شدهاند

در کل میتوان گفت که از نظر طراحی داخلی سیتراک C7 جدیدتر است ولی طراحی T7 زیباتر و به دل نشینتر میباشد. از نظر ظاهری هم واقعا سیتراک C7 با بهره گیری از طراحی مان بسیار زیباتر و مدرنتر است.
تجهیزات استاندارد سیتراک T7وC7
آینههای تمام برقی مجهز به گرمکن
شیشه بالابرهای برقی
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ روز یا Daylight
سنسور نورسنج اتوماتیک چراغ جلو
فن ترموستاتیک سیلیکونی
هشداردهندهی صوتی دنده عقب
پیشگرمکن الکتریکی سوخت
فیلتر آبگیر سوخت
نشانگر و هشداردهنده ی زمان تعویض فیلتر سوخت
ریموت قفل درها
بخاری درجا
آپشنهای اضافی که میتوان سفارش داد:
صندلی بادی شاگرد
ADR یا سیستم ضد جرقه
رینگ آلومینیومی
سیستم نشانگر باد تایرها یا TPM
یخچال و فریزر داخل کابین
کولر درجا
بلوتوث
سانروف برقی
وجود سیستم نشانگر باد تایرها که یکی از سیستمهای ایمنی مدنظر اروپا میباشد، در زمرهی آپشنهای سفارشی کمی احترام به حقوق مشتری را کمرنگ کردهاست، ولی نسبت به شرکتهای دیگر کامیونسازی داخلی که بر روی مدل پایهی خود سیستمهای ایمنی ASR و EBL را حذف کردهاند و با پول بیشتر این سیستمها را در اختیار مشتری قرار میدهند یا حتی بادگیر را جزو آپشن به حساب میآورند، کار ماموت قابل تقدیر است.

ویژگیهای سیتراک
طول | 6285 میلیمتر |
عرض | 2496 میلیمتر |
ارتفاع | 3850 میلیمتر |
فاصلهیمحوری | 3600 میلیمتر |
ظرفیت مجاز | 42 تن |
وزن کشنده | 7تن |
ظرفیت مجاز محور جلو | 7 تن |
ظرفیت مجاز محورعقب | 13 تن |
موتور | MC-11.44-50 تحت لیسانس شرکت MAN |
حجم موتور | 10.5 لیتر |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خطی 24 سوپاپ |
قدرت موتور | 440 اسببخار در 1900RPM |
حداکثر گشتاور موتور | 2100 نیوتنمتر در دور 1000 تا 1400 |
مدل جعبهدنده | ZF 16S2230TO |
تعداد دندهها | 16 دنده جلو + 2 دنده عقب |
سیستم کلاچ | در مدل T7 وابکو آلمان – در مدل C7 ساچ آلمان |
جعبه فرمان | ZF 8198 |
مخزن سوخت | آلومینیومی با ظرفیت 600+560 لیتر |
مخزن ادبلو | با ظرفیت 40 لیتر |
دینام | 28 ولت – 80 آمپر |
سیستم تعلیقجلو | فنر پارابولیک با میل موجگیر |
سیستم تعلیقعقب | تعلیق بادی با کمک فنراضافی |
رینگ | سایز 9*22.5 اینچی |
لاستیک | سایز R225 318/80 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 EEV |
برای آگاهی از نحوه ی فروش و پیش فروش کشنده ی سیتراک می توانید به وب سایت شرکت پیلسان مراجعه کنید.

سلام
توضیحاتتون خیلی کامل تر از سایت های دیگه حتی از سایت فروشنده ی این کامیون بود .
چندتا سوال داشتم :
۱. برای این کشنده گیربکس اتوماتیک قابل سفارش نیست ؟
۲. قیمت روز این کشنده حدود چقدره ؟
۳. آیا در ایران هم نمونه های جفت محور عرضه میشه ؟
۴. مشکل مسدود شدن سوزن های پاشش انژکتور رو نداره این کشنده ؟
با توجه به کیفیت خیلی خیلی پایین سوخت دیزل تولیدی پالایشگاه های ایران .
درود – پاسخ شما به ترتیب سوالاتی که پرسیدین :
1- در سایت شرکت عرضه کننده ی این کشنده فقط با گیربکس 16 دنده دستی zf آمده است و حرفی از گیربکس اتوماتیک نیست
2- در اواخر تیرماه امسال قیمت این کشنده چیزی حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تا 1 میلیارد و 900 میلیون برآورد شده بود که با این بازار رو به گرانی ایران این کشنده هم گران تر شده است . از قیمت روز سیتراک متاسفانه اطلاعی ندارم .
3- عکس هایی که ما در مقاله استفاده کردیم از شرکت مادر یعنی سینوتراک برداشته شده اند . عکس هایی که شرکت ماموت از این کشنده منتشر کرده اند همه تک محور هستند و این احتمال قوی تر است که این کشنده هم مثل سینوتراک آ7 فقط در مدل تک محور عرضه شود.
4- این یکی از مشکلات اصلی کشنده های وارداتی به ایران است. مشکل گرفتگی سوزن انژکتور – برای حل این مشکل در این کشنده از دو فیلتر گازوییل برای تصفیه ی بهتر سوخت و یک فیلتر لجنگیر در زیر باک استفاده شده و همچنین سیستم هشدار دهنده ی زمان تعویض فیلترسوخت هم نصب شده تا قبل از اینکه فیلتر سوخت کارآیی خود را از دست بدهد آنرا عوض کرده و از آسیب رسیدن به سیستم سوخترسان کشنده جلوگیری شود.
توضیحات فوق العاده و کامل بود
ممنون