از آنجاکه دو کشندهی فاو J6 و کاوه KT420 در بازار کامیونهای دسته دوم از استقبال خوبی برخوردار بوده و نسبت به کشندههایی همچون البرز و فراز دارای کیفیت و عملکرد بهتری میباشند، برآن شدیم که مقایسهای از نظر طراحی، مشخصات فنی و استهلاک بین این دو کشندهی پرفروش بازار ایران انجام بدهیم.
با ریونمگ در مقایسهی کشندههای چینی فاو و کاوه همراه باشید.
مقدمه
با کاهش مونتاژ کشندههای برتر اروپایی همچون ولوو اف اچ و اسکانیا و همچنین افزایش قیمت زیاد کشندههای مطرح اروپایی، بازار کشندههای چینی از رونق بسیار خوبی برخوردار شدهاست.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کشنده دوو Maximus ، جدیدترین کشنده کرهای بازار ایران
بررسی کشنده رنو پریمیوم 460، یکی از بی حاشیهترین کشندههای بازار
بررسی کشندهی دایون 430، چینی دیگر با موتور ویچای و گیربکس ZF
کشندههای چینی که با دانگ فنگ تی300، تی 375 و هوو به بازار ایران پا نهادند، با کیفیت و امنیت پایین نتوانستند بازار خوبی را کسب کنند. اما با گذشت زمان کشندههای چینی در اثر همکاری شرکتهای کامیون سازی چینی با شرکتهای مطرح اروپایی همچون ولوو، مان و مرسدس بنز از پیشرفت خوبی برخوردار شدند و کیفیت آنها نسبت به محصولات قبلی بسیار افزایش پیدا کرد.
فاو J6 و کاوه KT420 را میتوان نسل سوم کشندههای چینی حاضر در بازار ایران دانست که به خواسته یا ناخواسته تبدیل به رقیب همدیگر شدهاند. علت این امر را میتوان موتور 420 اسببخاری این دو کشنده، عرضه در دو نسخهی تک و جفت محور و قیمت تقریبا برابر آنها در زمان عرضه دانست.
کشندهی فاو با داشتن موتور پرقدرت و امکانات و تجهیزات مناسب توانسته فروش خوبی را به خصوص در مدل تک محور در بازار ایران کسب کند. این کامیون توسط شرکت سیبا موتور که نمایندهی کمپانی فاو چین در ایران است، عرضه و پشتیبانی میشود. فاو را میتوان یکی از بی حاشیهترین کشندههای چینی فعال در عرصهی حملونقل داخلی دانست.
کشندهی کاوه هم محصول شرکت سایپادیزل میباشد که مونتاژ کنندهی محصولات دانگ فنگ موتور چین در ایران است. این کشنده به خاطر خدمات پس از فروش مناسب و فراوانی قطعات یدکی در کنار کیفیت بهتر، پیشرانه و جعبه دندهی قدرتمندتر نسبت به کشندهی البرز، توانسته فروش خوبی را تجربه کند.
طراحی ظاهری
فاو J6 :
کشندهی فاو J6 از طراحی ظاهری زیبا و منحصر به فردی در بین کشندههای چینی برخوردار است. جلوپنجرهی زیبا و هماهنگی خطوط طراحی آن نمای زیباتر و چشم نوازتری نسبت به دیگر چینیها به ارمغان آوردهاست. دستگیره در آن به سبک کامیونهای مدرن اروپایی همچون رنو پریمیوم و مان طراحی شده و از طراحی قدیمی چینیها استفاده نشدهاست.
داشتن جعبهی بغل در فاو، راننده را در نگهداری ابزارآلات یاری میدهد. در نمای جانبی هم طراحی دربها و آینهها مناسب است، اما در انتهای کابین طراحی کج باعث ناهماهنگی طراحی جانبی شدهاست. طراحی آفتابگیر شیشهی جلو کمی ضعیف بوده و با چراغهای بالای آن هماهنگی چندانی ندارد.
هواکش موتور به خوبی طراحی شده و به خوبی در پشت کابین جا داده شدهاست به طوریکه هماهنگی خوبی از نظر طراحی داشته و بی خوبی جزیی از بدنه شدهاست.
مدل تک محور این کشنده از زیبایی بیشتری نسبت به مدل جفت محور آن برخوردار است. در زمینهی ایمنی هم، کابین فاو دارای استاندارد اروپایی ECE-R29 در زمینهی حفظ جان سرنشینان است.
کاوه KT420 :
کاوه در اصل همان دانگ فنگ تی375 است که بعدها به البرز تبدیل شد و سپس مبدل به کاوه گشت.
کاوه در ابتدا به عنوان یک کامیون ایرانی که به طور کامل توسط سایپادیزل تولید و توسعه پیدا کرده، معرفی شد. حتی نام کامیون ملی را هم بر آن نهادند. اما بعدها معلوم شد که سایپادیزل یک مونتاژ کنندهای بیش نبوده و این صحبتها همه تبلیغات بودند و نقش اصلی را بازهم شرکت دانگ فنگ موتورز چین ایفا کردهاست.
کاوه را میتوان یک دانگ فنگ تولید شده برای ایران دانست. کاوه از نظر ظاهری بسیار شبیه به دانگ فنگ تی375 است و کابین آن بر اساس این طرح باز طراحی شدهاست.
از تفاوتهای ظاهری بین کشندهی کاوه و البرز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تفاوت در طراحی جلو پنجره
تفاوت در طراحی چراغهای جلو
اضافه شدن بادگیر در سقف و جانبی
تفاوت در دیفیوزر جلو
تفاوت در طراحی دور چراغهای جلو
در بقیه قسمتهای طراحی از جمله آینهها، دربها، گاردهای بغل، شیشهی جلو و… کاملا از طراحی مشابه کشنده تی375 استفاده شدهاست. کاوه در هر دو مدل تک و جفت محور از طراحی خوبی برخوردار است.
از نظر زیبایی نمیتوان بین دو کشنده فاو و کاوه مقایسه کرد چراکه این امر سلیقهای است، اما طراحی ظاهری کشنده فاو مدرنتر بوده و یادآور یک کشندهی چینی قدیمی نیست. در ضمن داشتن جعبهی بغل برای فاو در مقایسه با کاوه یک امتیاز مثبت است.
طراحی داخلی
فاو J6 :
فاو از یک کابین سقف بلند که به طور کامل جوشکاری شده و مجهز به عایق حرارتی و صوتی است بهره میبرد که دارای فضای مناسبی میباشد. این کابین دارای پوشش ضدزنگ و جک بالابر هیدرولیکی و برقی است و به خاطر داشتن سیستم تعلیق بادی از نرمی مقبولی برخوردار است.
داشبورد این کشنده را میتوان الهام گرفته از داشبورد ولوو سری اف اچ دانست. داشبورد و غربیلک فرمان از طراحی زیبایی برخوردار بوده و کلیدهای داشبورد به خوبی در دسترس راننده است.
تنظیم کروز کنترل در فاو مشابه ولوو اف اچ با استفاده از دسته اهرم سمت چپ فرمان امکانپذیر است. آینهها و شیشههای جانبی از دید بسیار خوبی برخوردار هستند.
مقالات بیشتر در زمینه بررسی کامیون
نگاهی به کمپرسی اف ام ایکس 460، باکیفیت بی رقیب در بازار ایران
یکی از برتریهای فاو J6 را میتوان در سیستم تهویهی اتوماتیک و قدرتمند آن دانست که کارآیی مناسبی در مناطق گرمسیر دارد. ترمز دستی و ترمز تریلر بر روی یک کنسول که در پشت دسته دنده است، قرار گرفتهاست که اگر بر روی داشبورد تعبیه میشد از قابلیت دسترسی بهتری برخوردار بود.
پالونی فاو نسبت به دیگر چینیها همانند هوو و تی375 پایینتر بوده و امکان جابجا شدن در کابین آن راحتتر است. اما باز هم نسبت به کامیونهای اروپایی بالاتر است.
تختخواب نسبتا راحت با عرض مناسبی دارد که راننده میتواند به خوبی در آن استراحت کند. فاو به تخت دوم هم مجهز بوده که میتوان آنرا تا کرد. صندلی راننده از نوع بادی بوده که قابلیت تنظیم در تمام جهات را دارد.
کابین از نرمی خوبی برخوردار بوده و در جادههای ناهموار دارای تکانهای شدید نمیباشد. البته نرمی کابین را نمیتوان با نرمی کابین کشندهای مثل رنو پریمیوم مقایسه کرد اما در بین چینیها جز راحتترین کابینهاست.
کاوه KT420 :
طراحی داخلی کاوه همان طراحی دانگ فنگ تی375 است، با اندک تغییری در طراحی سر دنده. این کابین نیز سقف بلند بوده و به طور کامل جوشکاری شدهاست و از عایق گرما و صوتی برخوردار میباشد. عایق صوتی کابین کاوه به خوبی کابین فاو نیست.
بالا بودن پالونی کاوه و همچنین به کار رفتن چند جعبه در بین دو صندلی این کشنده، ورود و خروج به کابین استراحت را مشکلتر از فاو کردهاست. تنظیم سیستم تهویهی کاوه همانند دانگ فنگ تی375 دستی بوده و کولر آن کمی از کولر فاو ضعیفتر است.
راحتی راننده در پشت فرمان کاوه از فاو کمتر بوده و در طولانی مدت به علت جاگیری نامناسب صندلی و کنسول فرمان گردن درد به سراغ راننده میآید.
در کنسول میانی، کاوه مجهز به یک جعبه سردکن گرمکن برای نگهداری مواد غذایی و دو جالیوانی بوده که یکی از جا لیوانیها میتواند برای سرد نگهداشتن یا گرم نگهداشتن مایعات مورد استفاده قرارگیرد. در بالای شیشهی جلو، سه جعبه برای نگهداری اشیا و یک جعبه در کنسول وسط قرار دارد. تخت خواب کاوه دارای عرض مناسبی بوده و همچنین تخت دوم به صورت تاشو در دسترس است.
پیشرانه
فاو J6:
کشندهی فاو J6 حاصل تلفیق چندین تکنولوژی کشورهای مختلف است:
سیستم ترمز و بادی ساخت وابکو آلمان
جعبه فرمان TRW ایالات متحدهی آمریکا
صفحه کلاچ EF-SACHS
جعبه دنده با تکنولوژی آلمان
فاو مجهز به یک موتور 6 سیلندر خطی 24 سوپاپه سری Xichai است که دارای حجم 11 لیتر و مجهز به اینترکولر و توربوشارژ میباشد. این موتور دارای حداکثر توان خروجی 420 اسببخار و حداکثر گشتاور 1900 نیوتن متر است. سیستم سوخترسانی فاو همانند دیگر کشندههای جدید چینی از نوع کامان ریل بوده که یک پمپ انژکتور ساخت بوش آنرا حمایت میکند. علاوه بر این سیستم کنترل عملکرد موتور یا ECU کشندهی فاو هم ساخت بوش است.
موتور فاو به علت فشار تزریق بالا در نتیجه سرعت اتمیزه کردن بالا دارای احتراق نسبتا کامل است. قطعات محرک موتور دارای طراحی تقویت شده برای افزایش عمر مفید در برابر سایش و اصطکاک هستند.
قطعاتی حیاتی موتور مثل پیستون، حلقه پیستون، میل لنگ، بوش یاتاقان از آلیاژهای درجه یک بر اساس استاندارد اروپایی ساخته شدهاند که این باعث شده که عمر کارکرد موتور بسیار بالا بوده و اعتماد بالایی در بین رانندگان بهره مند باشد. طبق ادعای سازندهی موتور فاو، بلوک سیلندر و سر سیلندر دارای عمری بیش از 1000000 کیلومتر است.
موتور فاو دارای لرزش بسیار کمی است به طوری در تست ارتعاش Holland Lms نمرهی بسیاری خوبی گرفتهاست. لرزش کم موتور علاوه بر کارکرد دقیق موتور موجب کاهش سایش قطعات محرک موتور هم میشود.
کاوه KT420 :
در مقابل، موتور به کار رفته در کشندهی کاوه، یک موتور تولید شده در شرکت دانگ فنگ موتورز است که بر اساس موتور نسل اول کشندههای رنو پریمیوم یعنی موتور DCI420 توسعه پیدا کردهاست.
این موتور 6 سیلندر 24 سوپاپه داری حجم 11 لیتر بوده و میتواند در دور موتور 1900 دور در دقیقه حداکثر توان 420 اسببخار را تولید کرده و در دور 1200 دور در دقیقه دارای حداکثر گشتاور 1870 نیوتن متر است. این پیشرانه بر روی کشندههای رنو پریمیوم نسل اول از سال 2000 تا 2004 نصب شدهاست و از استانداردهای آن زمان اروپا برخوردار بودهاست. موتور کشندهی کاوه مجهز به اینترکولر و توربوشارژ ساخت شرکت هولست است که نسبت به توربوشارژ کشندهی البرز قویتر میباشد.
موتور کامینز به کار رفته در کشندهی البرز اساسا یک موتور دمای بالا است که در دمای بالاتر از 75 درجه سانتیگراد دارای عملکرد بهتری است. به این خاطر این موتور دارای روغن خنک کاری کمتر و ظرفیت آب رادیاتور کمتری میباشد. این کارکرد در دمای بالا، فرسایش بیشتر قطعات موتوری و همچنین خرابی بیش از اندازهی سیستم سوخترسان کشندهی البرز را در بر داشت .
به همین علت سایپا دیزل اینبار از یک موتور استاندارد اروپایی که در دمای پایینتر کار میکند و ظرفیت روغن و رادیاتور بیشتری دارد، استفاده کرد.
موتور کشندهی کاوه دارای ظرفیت روغن 34 لیتر و ظرفیت مایع خنککنندهی 40 لیتر میباشد و سیستم خنککاری آن بر اساس روغن و آب است، یعنی سیستم خنککاری دو عملکرده دارد.
گشتاور تولیدی بالا، در کنار حجم بالای سیلندر و طول بیشتر شاتون موجب کشش بیشتر کشندهی کاوه نسبت به البرز در سرابالاییها شدهاست. در ضمن ظرفیت بالاتر روغن و مایع خنککاری موجب شده کاوه در گردنهها کمتر گرم کند.
جعبه دنده
فاو J6 :
وظیفهی انتقال قدرت کشندهی فاو J6 برعهدهی یک جعبه دندهی دستی 16 سرعتهی ZF ساخت آلمان بوده که مجهز به نیم دنده میباشد. این جعبه دنده با یک کلاج تک صفحهای خشک با قطر 430 میلیمتر همراه شدهاست. صفحه کلاج ساخته شده توسط فاو و تحت لیسانس آلمان میباشد.
پیشرانه و جعبه دندهی کشندهی فاو از هماهنگی خوبی برخوردار بوده و تعویض دندهها نسبتا راحت میباشد. از زمان عرضهی فاو تا به حال، گیربکس این کشنده دچار خرابیهای شدید نشده و این از کیفیت بالای چرخدندهها و قطعات گیربکس فاو حکایت دارد.
کاوه KT420 :
جعبه دندهی به کار رفته در کشندهی کاوه از نوع دستی و ساخت ZF آلمان است که دارای 16 دنده به جلو و دو دنده به عقب به همراه نیم دنده میباشد. یکی از مشکلات کشندههای البرز ضعیف بودن گیربکس آنها بود که این مشکل در کاوه با گیربکس قدرتمند ZF 16S221 مشاهده نمیشود.
جعبه دندهی ZF 16S221 سابقهی به کارگیری بر روی کشندههای رنو مگنوم مدل 2005، مان F2000، ایویکو استرالیس مدل 2005 و برخی از دافهای سری CF مدل 2004 را در کارنامه دارد.
کلاچ کاوه ساخت SACHS با کد MFZ430 است که از نوع تک صفحهای هیدرولیک با کنترل بادی است. قطر این صفحه کلاچ 430 میلیمتر میباشد. این صفحه کلاج بر روی کشندههای روسی ماز و کاماز و کشندهی مان F2000 که دارای گیربکس ZF بودهاند، هم استفاده شدهاست.
سیستم ترمز و تعلیق
فاو J6 :
ترمز کشندهی فاو از نوع دو مدارهی مستقل تمام پنوماتیکی و مجهز به سیستمهای ضد قفل ABS و سیستم ASR بوده که همگی ساخت شرکت وابکو میباشند. ترمز تریلر این کشنده هنوز هم همانند دیگر چینیها مستقل میباشد.
ترمز کمکی فاو شامل دو نوع ترمز است:
یک ترمز اگزوز یا خفهکن اگزوز
یک ترمز موتوری از نوع عملکننده بر روی سوپاپها با دو حالت قدرت
این ترمزهای کمکی در سرازیریها از گرمکردن لنتها، خالی شدن تانک باند و مصرف لنتها جلوگیری میکند.
کاوه KT420 :
سیستم ترمز اصلی کشندهی کاوه از نوع بادی دو مدارهی مستقل در جلو و عقب بوده که مجهز به کمپرسور دو سیلندر است تا از احتمال خالی کردن ترمز جلوگیری شود. کاوه از سیستم ترمز قدرتمندتر و قابل اطمینانتری نسبت به کشندهی البرز برخوردار است. تنها سیستم ایمنی به کار رفته در ترمز کاوه، سیستم ضد قفل ABS ساخت وابکو میباشد.
کاوه از ترمز اگزوز و ترمزی موتوری J-Brake از نوع عمل کننده بر روی سوپاپها به عنوان ترمز کمکی بهره میبرد و فاقد ریتاردر هیدرولیکی است.
سیستم تعلیق جلوی کشنده فاو از نوع فنر پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر اضافی بوده که دارای نرمی مناسب میباشد. سیستم تعلیق عقب از نوع فنر تخت فولادی با بازوی V شکل است که تعلیق بادی برای محور عقب به صورت آپشن در دسترس میباشد.
محور عقب دارای کاهندهی دو مرحلهای و مجهز به قفل دیفرانسیل است.
سایپادیزل در کشندهی کاوه از جعبه فرمان با کیفیت ساخت ZF استفاده میکند که در سالهای 1998 و 1999 سابقهی به کارگیری بر روی کشندههای ساخت مرسدس بنز را دارد.
سیستم تعلیق جلوی کشندهی کاوه شامل فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر بوده و سیستم تعلیق عقب از نوع فنر شمسی با کمک فنر و میل موجگیر است. چون سیستم تعلیق عقب کابین کاوه از نوع کیسه باد است، این کشنده از سواری نرمتری نسبت به کشندهی البرز با آن تکانهای شدید برخوردار است.
وزن کشندهی فاو تک محور 7900 کیلوگرم بوده که بار مجاز بر محور جلوی آن 6600 کیلوگرم و بر محور عقب 11400 کیلوگرم میباشد. حداکثر باری که میتوان با این کشنده جابجا کرد در حالت مجاز 45 تن میباشد.
وزن شاسی کشندهی کاوه تک محور 7500 کیلوگرم بوده که ظرفیت مجاز محور جلوی آن 7 تن و محور عقب 13 تن میباشد. کارت این کشنده 45 تن است.
بالاخره کاوه بخریم یا فاو ؟؟
کشندهی کاوه در حدود 350 کیلوگرم از کشندهی فاو سبکتر بوده و بار مجاز بر روی محور عقب این کشنده در حدود 1500 کیلوگرم از فاو بیشتر است که این نشان دهندهی شاسی و سیستم تعلیق قویتر کاوه نسبت به فاو دارد.
به طور کلی شاسی و سیستم تعلیق کشندهی کاوه از فاو قویتر و با کیفیتتر بوده که این امر موجب کمتر آسیب دیدن کمک فنرها و شاسی در عبور از جادههای ناهموار برای کشندهی کاوه شدهاست.
اگرچه مقدار مجاز بار در کارت کشندهی فاو 44 تن و در کشندهی کاوه تک 45 تن است، اما کشندهی فاو به علت گشتاور تولیدی بیشتر موتور نسبت به کاوه از کشش بهتری در سرابالاییها برخوردار است.
موتور فاو به علت فشار بالاتر تزریق سوخت، سوپاپهای دقیقتر و لرزش کمتر، نسبت به موتور کاوه از عملکرد بهتری برخوردار بوده و با اینکه توان تولیدی این دو موتور بر روی کاغذ برابر است، اما کشش بهتر و بیشتری برای فاو به ارمغان آوردهاست و این حس را در راننده ایجاد میکند که موتور فاو از کاوه قویتر است.
در شرایط برابر، کشندهی فاو با اختلاف نیم تا یک دنده بهتر از کشندهی کاوه، توانایی بالاروی از شیب را دارد.
موتور کشندهی کاوه از خرابی بیشتری بخصوص در بخش سوزن انژکتور و پمپ انژکتور نسبت به فاو برخوردار است. موتور فاو در این مدت ورود به بازار ایران خرابی آن چنانی نداشتهاست، اما کاوه همانند یک تخم مرغ شانسی است. برخی از این کشنده دارای کیفیت خوبی در موتور هستند و خرابی نداشتند، اما برخی به شدت خراب شدهاند. در کل قطعات موتوری فاو همچون سر سیلندر، رینگ و یاتاقان، پیستون و میلنگ از کیفیت بهتری نسبت به کاوه برخوردار هستند و خرابی کمتری دارند. در ضمن موتور فاو در حدود 200 کیلوگرم از موتور کاوه سبکتر است.
گیربکس این دو کشنده تقریبا مشابه هم بوده و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.
در قسمت اکسل و دیفرانسیل کشندهی کاوه تک محور اغلب با خرابی کرایول پینیون همراه است که این عیب در دیفرانسیل فاو دیده نمیشود.
در بخش ترمز اصلی این دو کشنده چون از سیستم ترمز وابکو استفاده میکنند دارای ترمزهایی با اطمینان پذیری و قدرت مشابهای هستند. کشندهی کاوه چون دارای کمپرسور ترمز دو سیلندر است از خالی شدن تانک باد در سرازیریها به علت ترمزگیری بیشتر، کمتری تا فاو برخوردار است.
در ریونمگ بخوانید:
بررسی کشنده کاماز 5490، کامازی با ظاهر آکسور
از نظر تجهیزات ایمنی ترمز، این دو کشنده در پایهای ترین حالت قراردارند. کشندهی فاو در کنار سیستم ضد قفل ABS مجهز به ASR هم هست که کشندهی کاوه از آن محروم است. مجهز بودن فاو به سیستم ASR برتری نسبی برای این کشنده در زمینهی ایمنی در برابر کاوه به ارمغان آوردهاست.
یکی از مهمترین مشکلاتی که اکثر دارندگان کشنده فاو با آن مواجه هستند، اشکال فراوان در سیستم برق این کشنده است که گاها شاهد آتشسوزی این کامیون هم در جادهها به علت نقص در سیستم برق بودهایم. این مشکل در کشنده کاوه کمتر وجود دارد.
از نظر راحتی هم فاو دارای کابین راحتتر و نرمتری در کنار سیستم تهویهی اتوماتیک و کولر قدرتمندتری است. همچنین طرز قرارگیری صندلی، کنسول فرمان و شیشهی جلو با دید بهتر، خستگی راننده را پشت فرمان فاو کمتر از کاوه کردهاست.
در کل همانگونه که دید عمومی رانندگان و فعالان عرصهی کامیون نسبت به فاو از کاوه بهتر است، فاو از نظر خرابی کمتر که موجب اصطلاک کمتر، راحتی و نرمی کابین و قدرت و کشش بیشتر از کاوه بهتر است . اما از نظر تامین قطعات یدکی، پشتوانهی کاوه شرکت سایپادیزل با خدمات فنی گسترده است که از این نظر از فاو برتر است.
شاید بتوان گفت که در ازای هر 5 کاوه که نیاز به تعمیر دارند در تعمیرگاه ها یک فاو وجود داشته باشد. اگرچه کشندهی فاو مونتاژ شده در ایران از نوع مدل 2007 این کامیون است، اما این کشنده توسط نهادهای بینالمللی در حدود 3.8 میلیون کیلومتر تست شده و عمر کارآیی آن در حدود 8 میلیون کیلومتر برآوردشدهاست.
فاو در هوای سرد در شمالیترین نقطهی چین و در هوای گرم و خشک در Xinjiang هم تست شدهاست. اما کشندهی کاوه در هیچ تست بین المللی شرکت نکردهاست.
👍🏽 Good
💣💥
مقایسه جالب و مفیدی برای من بود.
سپاسگزارم از توجهتون
سایتتون بسیار بسیار عالی هست …… لطفا راجع به کشنده چینی دایون و آمیکو هم مطلب بزارید ؛ همینطور کشنده ملی چاپار …
من به شخصه دیوانه کشنده رنو تی هستم ، ولی دوست دارم بدونم این چینی هایی که در داخل تولید میشن چی هستند
سپاس از شما
رنو تی که واقعا معرکهس، اما اگر نسخههای مونتاژ ایران اینتاردر داشتند که عالی تر میشد.
آمیکو و دایون هم در اسرع وقت بررسی میکنیم امیدوارم
سلام در مورد نقطه ضعف فاو در قسمت برقی چیزی نگفتید چون خیلی ها از این مشکل رنج میبرن.
ممنون از شما . مشکل برق را اکثر کشنده های چینی دارن، البته منم شنیدم که در فاو و KX480 بیشتره این مورد