خودروفناوری‌های جدید

توسعه‌ی موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف برای کامیون‌های کشنده

Nobitex
4.5
(25)

موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف، قبل از این در بسیاری از اتوبوس‌ها به کار رفته‌اند. حالا وقت آن شده که این موتورها بر روی کشنده‌های سنگین امتحان شوند. نکته‌ی مهم این است که درست است 3 سیلندر در این موتورها وجود دارد، اما همچنان 6 پیستون درون این موتورها عمل می‌کند. پیش بینی شده‌است که فناوری موتور دیزل 3 سیلندر در حدود 8 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. Copyright reserved by ravenmag

شرکتی که در توسعه‌ی موتورهای 3 سیلندر پیش قدم شده‌است، شرکت موتورسازی Achates Power کالیفرنیا است که در سال 2004 تاسیس شده‌است. این شرکت به توسعه‌ی موتورهای پیستون مخالف برای انواع اتوبوس و پیکاپ مشهور است و حالا قدم در توسعه‌ی این موتورها برای کامیون‌های تجاری سنگین مثل کشنده‌ها نهاده است.

چرخ پنجم هوشمند، جدیدترین تکنولوژی برای جلوگیری از واژگونی کشنده

محور محرک SAF ، جدیدترین تکنولوژی تریلرهای شرکت آلمانی

عرضه کامیون 13 لیتری جدید اسکانیا در نوامبر

موتور دیزلی تولید شده توسط شرکت Achates Power به لطف داشتن مکانیزم دو پیستون مخالف در یک سیلندر، بسیار کارآمد است. دو پیستون باهم تشکیل یک سیلندر را داده و با جذب انرژی از هم، به حرکت کردن ادامه می‌دهند. در موتورهای دیزل معمولی، بخش قابل توجهی از انرژی به سر سیلندر منتقل شده و هدر می‌رود.

در موتور دیزل 3 سیلندر با پیستون مخالف، هر سیلندر شامل دو سوزن انژکتور برای تزریق سوخت در وسط سیلندر است. دو پیستونی که در هر سیلندر هستند از هم دور و بهم نزدیک می‌شوند. پس فرآیند احتراق به جای اینکه در بالای سیلندر رخ دهد، در وسط سیلندر و در مقطع بین دو پیستون رخ می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که اتلاف انرژی حرارتی به حداقل برسد و آن گرمایی که به سرسیلندر داده می‌شد، صرف به حرکت در آوردن پیستون‌ها شود. این موضوع علاوه بر افزایش راندمان، موجب کاهش خرابی سرسیلندر هم می‌شود.

مکانیزم موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف

نکته‌ی جالب‌تر این است که شرکت Achates Power برای رسیدن به طراحی ایده‌آل موتورهای خود را از 4 زمانه به 2 زمانه تغییر داده‌است. این به معنای بازگشت محبوبیت موتورهای دو زمانه به صنعت حمل و نقل پس از 40 سال است.

موتور دیزل شرکت Achates Power که برای کامیون‌های کشنده کلاس سنگین توسعه پیدا کرده‌است دارای حجم 10.6 لیتر بوده و حداکثر توان 450 اسب‌بخار و گشتاور 2375 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور از نظر کارآیی در حد بسیاری از موتورهای 6 سیلندر حال حاضر کامیون‌هاست.Copyright reserved by ravenmag

قرار است که این موتور مجهز به فیلتر DPF ، سیستم تزریق AdBlue و سیستم SCR هم شود. Copyright reserved by ravenmag

اکسل‌های ضد خوردگی جدید شرکت SAF ، راهکاری برای افزایش عمر کارآیی تریلرها

بررسی کشنده دوو Maximus ، کره‌ای جدید بازار ایران

به احتمال زیاد اولین ناوگان بزرگ از کامیون‌ها با موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف در ارتش آمریکا وارد خدمت خواهد شد. طبق پیش بینی‌ها در سال 2024 بخش اعظمی از کامیون‌های تولیدی با این موتور عرضه می‌شوند.

طی قراردادی که بین Achates Power و شرکت کامینز که یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های موتور دیزل در دنیا است، منعقد شده، وظیفه‌ی تولید در مقیاس زیاد موتور دیزل 3 سیلندر بر عهده‌ی این شرکت نهاده شده‌است. اگر ارتش آمریکا از فناوری این موتورها راضی باشد، ممکن است که در بخش غیرنظامی هم از این نوع موتورهای دیزل استفاده شود.

مزیت‌های موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف تولید شرکت Achates Power :

مصرف سوخت 8 درصد کمتر Copyright reserved by ravenmag

کاهش 20 تا 30 درصدی تولید CO2 موتور دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف

کاهش 90 درصدی تولید اکسیدها نیتروژن Copyright reserved by ravenmag

راندمان حرارتی بالاتر Copyright reserved by ravenmag

وزن کمتر و ابعاد کوچکتر Copyright reserved by ravenmag

منبع

40TON

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4.5 از بین 25 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا