خودرو

مشکلات رایج ایسیو چیست؟

5
(1)

ECU یا واحد کنترل موتور در واقع یک ماژول الکترونیکی است که مهمترین وظیفه آن کنترل عملکرد موتور اتومبیل است. به زبان ساده تر، ECU به کمک قطعاتی چون حسگرها، داده‌ها را دریافت و پردازش کرده و با توجه به استانداردهایی که در نرم‌افزار آن تعریف شده است، به موتور اعلام می‌کند. خرابی یا مشکلات ایسیو می‌تواند در نحوه عملکرد موتور اتومبیل اختلال ایجاد کند؛ بنابراین بسیار مهم است که از مشکلات رایج ایسیو، علائم و نحوه برطرف کردن آن‌ها آگاهی داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این مقاله این موضوع را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

اگر قصد تعمیر ECU انواع خودروهای ایرانی و وارداتی را داشتید می توانید تعمیرات ECU خودروی خود را به پارسیان صنعت خودرو بسپارید. همچنین اگر علاقمند به یادگیری این حرفه هستید میتوانید از دوره آموزش تعمیرات ایسیو پارسیان صنعت خودرو بهره مند شوید. ( اطلاعات بیشتر در آخر مقاله )

نگاهی به عملکرد ایسیو

همان طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، ایسیو اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف را پردازش کرده و این داده‌ها را به موتور ارسال می‌کند. مواردی چون جرقه موتوقر و نسبت سوخت به هوا از جمله مهمترین داده‌هایی است که توسط ایسیو بررسی می‌شود. مشکلات ایسیو می‌تواند تمام وظایف این قطعه حساس را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکلات ممکن است از اختلالات کارکرد موتور اتومبیل تا از کار افتادن خودرو را شامل شود.

علائم خرابی ایسیو

وقتی ایسیو یا کامپیوتر خودرو به درستی کار نکند، چراغ چک موتور همواره روشن خواه بود. همچنین عملکرد ضعیف موتور و گرمای بیش از حد ECU می‌تواند علائمی از معیوب بودن این قطعه باشد. مهمترین علائمی که می‌توان از طریق آن به اختلال در عملکرد ایسیو پی برد عبارتند از:

1. روشن بودن چراغ موتور

2. از دست دادن شتاب

3. از کار افتادن موتور

4. افت ناگهانی مصرف سوخت

5. عملکرد ضعیف موتور

6. روشن نشدن خودرو

7. گرم شدن بیش از اندازه ECU

رایج‌ترین مشکلات ایسیو

ایسیو قطعه‌ای است که عملکرد هر سیستم و قطعه مهم در خودرو را تنظیم می‌کند. بنابراین یک ایسیو خراب می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. این بسیار مهم است که شما بدانید مشکل ایسیو از کجاست و عامل اصلی این اختلال را شناسایی کنید. در ادامه به ۵ علت اصلی خرابی ECU اشاره خواهیم داشت.

1-خراب بودن باتری

سلول‌های الکترونیکی باتری خودرو برای کارکرد منظم ایسیو بسیار حیاتی هستند. بنابراین اگر یکی از سلول‌های باتری خالی و از کار افتاده باشد، مطمئنا در کارکرد ایسیو اختلالاتی را شاهد خواهید بود. بسیار مهم است که مراقب علائم هشداردهنده اولیه خرابی ایسیو باشید. در اولین گام بعد از مشاهده اختلال در عملکرد ایسیو و خودرو بهتر است ابتدا باتری اتومبیل را چک کنید.

2- خوردگی و زنگ زدگی ایسیو

در حالت استاندارد ECU پلمپ و مهر و موم شده است که اصلی‌ترین علت آن جلوگیری از ورود رطوبت به این قطعه است. گاهی ممکن است به مرور زمان این مهر و موم فرسوده شده و زمینه ورود رطوبت به ایسیو فراهم شود. در صورتی که کاسه نمدها فرسوده باشند رطوبت سریع‌تر و راحت‌تر به ایسیو نفوذ می‌کند. با ورود رطوبت به ایسیو اجزای آن به مرور دچار خوردگی شده و در صورت‌عدم رسیدگی به موقع این قطعات آسیب جدی خواهند دید.

3- کاهش ولتاژ

در شرایط نرمال ایسیو باید حداقل ۹ ولت داشته باشد اما بهتر است ولتاژ آن به        ۱۲ ولت برسد. شما می‌توانید از طریق سیم کشی کنترل ایسیو، مقدار ولتاژ آن را بررسی کنید. برای این کار باید از ولت متر استفاده کنید. اگر ولتاژ ایسیو کمتر از ۶ ولت باشد احتمالا ایسیو با مشکل مواجه شده است.

4- شروع پرش باتری

هر زمان که پرش روی باتری انجام می‌گیرد، باید از صحیح بودن اتصال کابل‌های جامپر مطمئن شوید. در صورتی که کابل‌های جامپر درست وصل نشده باشند، روشن کردن خودرو می‌تواند عمر ایسیو را کاهش دهد. پرش بد باتری باعث می‌شود که ایسیو دچار مشکل شده و گاهی حتی از کار بی‌افتد که در این صورت باید آن را تعویض کنید.

5-خرابی استارتر

در اغلب خودروها استارتر با سنسورهای خاصی کار می‌کند. یکی از این سنسورها override نام دارد که میزان ولتاژ دریافتی ایسیو را مدیریت می‌کند. در صورتی که این سنسور خراب باشد، ایسیو ولتاژ مناسب را دریافت نمی‌کند و همین مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلات و در نهایت خرابی ایسیو شود.

این مشکل زمانی که موتور استارتر خود را با یک استارتر جدید که با ایسیو اتومبیل شما سازگار نیست تعویض می‌کنید نیز ممکن است رخ دهد. بنابراین باید دقت کنید استارتری که خریداری می‌کنید دارای سنسورهای مناسب بوده و با ایسیو خودروی شما همخوانی دارد.

در صورت اختلال در عملکرد ایسیو چه کنیم؟

ایسیو یک قطعه کامپیوتری است که دارای سخت‌افزار و نرم افزارهای حساسی است. بنابراین توصیه می‌کنیم که هرگز خودتان دست به تعمیر یا بررسی ایسیو نزنید. برای این که بتوانید ایسیو را بررسی کنید نیاز به دستگاه‌های عیب‌یاب و کدخوان دارید.

در صورتی که ماشین روشن نمی‌شود بدون دستکاری کردن قطعات بهتر است آن را به تعمیرگاه برسانید. در صورتی که مطمئن هستید مشکل موجود در اثر عملکرد سیستم الکتریکی خودرو نیست بهتر است که خودرو را به یک نمایندگی مجاز ببرید تا با تعویض برنامه و برنامه ریزی مجدد ایسیو مشکل را رفع کنند.

تست ایسیو معیوب

برای این که از معیوب بودن ایسیو خودرو مطمئن شوید باید به مکانیک مراجعه کنید. یک مکانیک کاربلد و متخصص میت وانید با انجام اقدامات لازم ایسیو را بررسی کرده و عیوب آن را تشخیص دهد. برای تست ایسیو عموما از مولتی متر کمک می‌گیرند. برای این که به کمک این ابزار تست ایسیو را انجام دهید باید به این ترتیب عمل کنید.

تنظیم مولتی متر

ابتدا باید مولتی متر را به واحد کنترل موتور متصل کرده و تنظیم کنید.

شروع تست ECU

برای شروع ابتدا ایسیو را تست کرده و ولتاژ آن را روی کاغذ یادداشت کنید.

بررسی میزان ولتاژ باتری خودرو

بعد از آن ولتاژ ایسیو را بررسی کردید باید ولتاژ باتری را تست کنید. می‌توانید این کا را نیز با مولتی متر انجام دهید.

تطبیق ایسیو و ولتاژ باتری خودرو

اکنون با بررسی ولتاژ باتری و ایسیو می‌توانید عددهای خوانده را چک کنید. در صورتی که این عددها با استانداردهایی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم مغایرت دارند به آن معنا است که ایسیو خودروی شما دچار مشکل شده است.

جمع‌بندی

ایسیو یک قطعه بسیار کاربردی و مهم در خودرو است که کار تنظیم موتور را بر عهده دارد. بنابراین اختلال در عملکرد این قطعه می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کارکرد خودرو شود. برای این که به مشکلات احتمالی ایسیو پی ببرید باید آن را در زمان فعال بودن ایسیو تست کنید. ما در این مقاله به بررسی مهمترین نکاتی که پیرامون بروز مشکلات ایسیو وجود دارند پرداختیم.

در آخر اینکه اگر قصد تعمیر ایسیو و یا یادگیری حرفه تعمیرات ایسیو را داشتید می توانید از پارسیان صنعت خودرو کمک بگیرید.

سایت : https://pskecu.com

تلفن های تماس : 02166363082 – 02166362182 – 09120732297

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 5 از بین 1 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

حمزه شمسی

فکر این موضوع که سرچشمه همه انقلاب ها آگاهی است باعث شد که حمزه شمسی با تاسیس ریون مگ یک گام به این هدف نزدیک تر شود و با ایده های خلاقانه، آینده بهتری برای خود و دیگران رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا