ورود روسیه به بازار خودروی ایران – از شایعه تا واقعیت
مقدمه ای از بازار خودروی ایران
بازار خودروی ایران که پس از تحریم های سنگین غرب شاهد رفتن برندهای معروف خودروسازی دنیا بود، برای پر کردن این خلا مدتی است که دست به دامان شرکت های چینی شده است.
بازار ایران به آزمایشگاه خصوصی خودروهای چینی تبدیل شده است و چینی ها هر خودرویی را که می خواهند در یک موقعیت واقعی تست کنند به ایران می فرستند.
کشور دوست و برادر ما روسیه زمانی که مشاهده کرد که خودروهای چینی در بازار ایران بدون رقیب یکه تازی می کنند، به فکر بهره برداری و حضور در بازار ایران افتاد.
مدتی قبل زمزمه هایی از حضور شرکت های خودروسازی روسیه در ایران به گوش رسید که با واکنش همیشگی مسئولان ایرانی، یعنی تکذیب، مواجه شد.
گویا پس از مدتی این شایعه ی تکذیب شده رنگ واقعیت گرفته است و شرکت UAZ روسیه با سه محصول خود از پاییز امسال تجربه ی حضور در بازار خودروی ایران را کسب می کند.
محصولات شرکت UAZ در بازار خودروی ایران
شرکت UAZ نقش خط شکن روس ها برای ورود به بازار خودروی ایران را بر عهده گرفته است.
مونتاژ محصولات UAZ در ایران توسط یک شرکت خصوصی و در کارخانه ای به وسعت 25 هزار متر مربع در سه مدل پیکاپ تک و دوکابین و یک شاسی بلند SUV صورت می گیرد.
طبق اخبار واصله مراحل تست فنی پیکاپ UAZ به اتمام رسیده است و این خودرو موفق به گرفتن مجوز شماره گذاری شده است و اولین خودروی روسی مونتاژ ایران در پاییز لقب می گیرد.
قبل ها که شایعه ی حضور خودروهای روسی در ایران گرم شده بود، قیمت این خودروها در حدود 250 میلیون تومان برآورد می شد. ولی قیمت اعلامی جدید مقداری با قبل متفاوت است.
قیمت در نظرگرفته شده برای پیکاپ تک کابین UAZ که با نام “پروفی” شناخته می شود در حدود 570 میلیون تومان و برای نسخه ی دو کابین آن حدود 610 میلیون تومان است.
شاسی بلند SUV روس ها که در ایران می خواهد عرضه شود، “پاتریوت ” نام دارد و قیمتی در حدود 650 میلیون تومان دارد.
البته این قیمت ها نرخ اولیه هستند و ما ایرانیان همانطور که در زمان عرضه ی تندر ال 90 این تجربه را داشتیم، می دانیم که قیمت نهایی که در پاییز برای محصولات UAZ اعلام می شود، خیلی بالاتر از این قیمت اولیه است.
دو خودروی “پروفی” و “پاتریوت” از نظر فنی بسیار شبیه به هم هستند.
در تمام این خودروها از یک موتور 2.5 لیتری با حداکثر توان 149 اسب بخار و گشتاور 235 نیوتن متر استفاده شده است. مصرف ترکیبی این خودروها در جاده و شهر در حدود 11.5 لیتر برای 100 کیلومتر بیان شده است.
نسخه ی تک کابین “پروفی” می تواند سه نفر را در کابین خود جای دهد و طولی معادل 5940 میلیمتر و وزن 2065 کیلوگرم را داراست. این خودرو می تواند تا 1435 کیلوگرم بار حمل کند و برای مصارفی از جمله یخچال، اتاق باری و … کاربرد دارد.
نسخه ی دو کابین “پروفی” می تواند تا 725 کیلوگرم بار حمل کند و ابعادی مشابه نسخه ی تک کابین دارد.
نسخه ی SUV یا همان “پاتریوت” هم طولی در حدود 4785 میلیمتر و وزنی معادل 2125 کیلوگرم دارد که کمی از نسخه ی پیکاپ سنگین تر است.
این سه مدل خودروی UAZ از لاستیک هایی با ابعاد 225/75R16 و 235/75R16 استفاده می کنند.
تجهیزات استاندارد به کار رفته در پروفی و پاتریوت به قرار زیر هستند:
ترمز دیسکی جلو و کاسه ای عقب – سیستم ترمز ضد قفل ABS – سیتسم کنترل الکترونیکی پایداری ESP – سیستم تعلیق جلو غیرمستقل فنر لوله ای با میل موجگیر- سیستم تعلیق عقب غیرمستقل با دو محور نیمه بیضوی با میل موجگیر- شیشه برقی- مه شکن جلو وعقب – سیستم تهویه مطبوع- چهارچرخ متحرک- قفل دیفرانسیل محور عقب
قیمت پروفی تک کابین در بازار جهانی 11800 دلار بوده که با دلار 24000 تومنی در حدود 284 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت جهانی با قیمت اعلامی اولیه برای عرضه در ایران بسیار تفاوت دارد. در حالیکه بازهم باید منتظر افزایش قیمت این خودرو در زمان عرضه هم باشیم.
قیمت نسخه ی پایه ی خودروی پاتریوت هم در بازار جهانی در حدود 12500 تا 13000 دلار است.
طبق سابقه ی بازار خودروی ایران در مواجه با یک اتومبیل جدید، می توان قیمت نهایی پروفی تک کابین را در زمان عرضه بالای 650 میلیون تومان تخمین زد که با قیمت جهانی 284 میلیون تومانی تفاوت زیادی دارد.
زمانی که خودرویی تولید داخل، در ایران با قیمت 100 میلیون تومان به مردم ایران فروخته می شود و همین خودرو در یکی از کشورهای دوست با 40 میلیون تومان عرضه می شود، دیگر چه انتظاری از تکریم مشتری توسط خودروسازان می توان داشت و زمانی که مردم ایران هر خودرویی را با هر قیمتی که عرضه می شود می خرند، انتظار عرضه ی خودرو با قیمت معقول در بازار خودروی ایران یک دیدگاه عبث است.