Zenvo TSR-S 2020 ، ابرخودرویی از سرزمین دان ها
خودروی سوپر اسپرت یا ابرخودرو یا هایپرکار به دسته ای از خودروها گفته می شود که از نظر قابلیت حرکتی، امکانات رفاهی و لوکس بودن از سطح خیلی بالاتری نسبت به سایر کلاسهای اتومبیلی برخوردار باشند.
سوپراسپرتها دارای موتورهایی با توان خیلی بالاتر از خودروهای دیگر بوده و دارای بالاترین تکنولوژی در قوای فنی و ساخت بدنه می باشند. در بدنهی این خودروها از کامپوزیتهای فیبرکربنی استفاده میشود و از نظر آیرودینامیک در سطح خیلی بالاتری نسبت به دیگر خودروها قرار دارند.
ابرخودروها معمولا به صورت دست ساز و سفارشی تولید می شوند و تیراژ آنها در سال بسیار محدود است. مشتریهای این کلاس از خودروها معمولا افراد مشهور و سرمایهدار بوده و این خودروها در حد توان مالی طبقهی متوسط جامعه نیستند.
یکی از این ابرخودروها یا سوپراسپرتهای جدید و با کیفیت اما تقریبا گمنام ، اتومبیل Zenvo TSR-S است که در تستهای پیست سرعت توانسته رکوردهای خوبی از خود بجای بگذراد و همچنین فناوری و تکنولوژی بسیار به روزی را با خود همراه دارد.
فهرست مطالب
- مقدمه
- معرفی کوتاه شرکت Zenvo
- به روزرسانی های جدید بر روی Zenvo TSR-S 2020
- طراحی
- مشخصات فنی Zenvo TSR-S
- رانندگی با Zenvo TSR-S
- قیمت بازار جهانی
- رقبای Zenvo TSR-S در کلاس سوپرخودروها
- سخن آخر
مقدمه
اولین محصول شرکت زنوو، Zenvo ST-1 است که تا سال 2018 به مدت 9 سال به عنوان یک ابرخودروی قدرتمند، با طراحی و عملکرد فوقالعاده توانست نام خودرا در میان ابرخودروها ثبت کند.
ST-1 در دانمارک طراحی و تولید شد و تا سال 2016 در خط تولید باقی ماند و سپس در این سال با مدل TS-1 جایگزین شد که از نظر آیرودینامیک و پیشرانه تغییرات بخصوصی داشت. در سال 2017 یک مدل به روز تر از TS-1 با نام TSR معرفی شد که از ظاهری استخوانی تر نسبت به مدل قبلی بهره می برد.
Zenvo که همواره به دنبال تغییرات روبه جلو بود، اینبار در سال 2020 با رادیکالترین خودروی خود برای استفاده در خیابانها با نام Zenvo TSR-S گام به عرصهی رقابت ابرخودروهای اسپرت نهاد.
Zenvo TSR-S خلا بین دو اتومبیل جادهای TS1-GT و اتومبیل مسابقهای TSR را پر می کند و این خودرو را می توان خودرویی هم مناسب جاده و هم مناسب مسابقه دانست.
TSR-S دارای ظاهری شبیه به ST1 اما با آیرودینامیک اصلاح شده و ویژگی حرکتی مشابهی TSR است.
طبق سابقهی این شرکت خودروسازی دانمارکی، Zenvo تعداد تولیدات TSR-S خود را فقط به تعداد 5 نمونه در سال محدود کردهاست. این امر یک انحصار بخصوص مثل Koenigseeg برای شرکت دانمارکی فراهم می آورد.
در ادامه باید دید که آیا Zenvo TSR-S قدرت و سرعت آنرا دارد تا با محصولات Koenigseeg رقابت کند یا نه ؟
معرفی کوتاه شرکت Zenvo
Zenvo TSR-S تواناییهایی دارد که تا به حال توسط خودروهای موجود ارائه نشده است. شاید بسیاری از ما در مورد Aero فعال شنیده باشیم یا شاهد نصب فلاپها یا اسپویلرهای متحرک و ترمزهای هوایی بر روی خودروها بوده باشیم، اما بال عقبی که در Zenvo TSR-S به کار رفتهاست یک بال کاملا متفاوت است.
قبل از بررسی این اتومبیل بهتر است ابتدا در مورد شرکت سازندهی آن اطلاعاتی کسب کنیم، پس با ما همراه باشید.
Zenvo تنها شرکت خودروسازی کشور دانمارک است که کار خود را از سال 2007 شروع کردهاست. تعداد اتومبیلهای تولید شده توسط Zenvo شاید به 25 دستگاه نرسد، اما دانمارکی ها همانند Koenigsegg در سوئد، به جای اینکه به تامینکنندگان قطعات خودرو اعتماد کنند، کارهای وحشتناک و جنون آمیزی روی ماشینهای خود انجام میدهند.
Troels Vollertsen بنیانگذار شرکت Zenvo، یک مکانیک و مهندس اتومبیلهای مسابقه ای بودهاست. تخصص ویژهی او در زمینهی پیشرانه است و به همین دلیل است که Zenvo به موتورهای تولیدی فورد یا جنرال موتورز اعتماد نمی کند و در عوض از یک پیشرانهی هشت سیلندر سوپرشارژ 5.8 لیتری ساخت خود استفاده میکند.
Troels Vollertsen در مورد موتورهای ساخت شرکت خود می گوید:
در ابتدا همه از طراحی و سرهم کردن موتورها می ترسیدیم، ولی به اهمیت موتورها پی بردیم و به شدت و با پشتکار بر روی طراحی و تولید موتورهای خودمان کار کردیم. منیفولدهای ورودی جدیدی ساختیم، میل بادامک با مشخصات مدنظر خودمان را تولید کردیم. من فکر نمی کنم تولید و طراحی موتورها آنقدر هم وحشتناک باشد.
به روزرسانی های جدید بر روی Zenvo TSR-S 2020
Zenvo جدیدترین نسخهی هایپر اسپرت جادهای خودرا با نام Zenvo TSR-S در 3/12/2020 به نمایش گذاشت که با آپدیتهای جدیدی همراه بودهاست.
- رینگهای کربنی چند تکهای
- جعبهدندهی هیبریدی بهروزشده با چرخدندههای Helical-Cut Dog
- داشبورد با بافت کربنی دستباف
- واحد تقویت نیروی هیبریدی
- گیربکس هشت دندهی جدید
- کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی چرخها
- دو حالت انتقال سرعت جادهای و مسابقهای
- واحد جدید هیبریدی درون جعبه دنده
- بهبود سیستم کنترل کشش
- استفاده از یک موتور الکتریکی برای معکوس در دندهها
همانطور که در بالا اشاره کردیم، تولید Zenvo TSR-S فقط محدود به 5 دستگاه در سال است. نمای خارجی این خودرو توسط مالک آن تعیین می شود و می توان تغییرات شخصی زیادی در آن ایجادکرد.
استفاده از رینگ های کربنی تکه ای باعث شده که وزن چرخ ها در حدود 15 کیلوگرم نسبت به رینگ های آلومینیومی کاهش یابد.
در نمای داخلی تغییر چندانی نسبت به مدلهای گذشته ایجاد نشده است اما در مشخصات فنی تغییرات روبه جلوی فراوانی رخ دادهاست.
موتور استفاده شده همان موتور هشت سیلندر 5.9 لیتری است که 1177 اسب بخار قدرت فراهم می کند. اما جعبه دندهی هفت سرعته با یک گیربکس هشت دنده تعویض شده است که موجب شده است که قدرت بهتر منتقل شود. معکوس دادن دندهها توسط یک موتور الکتریکی کنترل می شود که با کمترین افت دور موتور و سرعت همراه باشد.
در این جعبهدندهی جدید دو حالت یا مود مختلف برای رانندگی وجود دارد:
1- حالت یا مود جادهای
2- حالت یا مود مسابقهای
در حالت جادهای گیربکس، انتقال قدرت به صورت الکترونیکی صورت می گیرد تا شیفتهای گیربکس و تغییر دندهها به سرعت انجام شود.
در حالت مسابقهای دنده در دور موتور بالاتر تعویض شده و حداکثر گشتاور موتور در هر دنده حفظ می شود.
با ارتقاهایی که در جعبه دنده رخ داده است، علاوه بر افزایش کشش، کنترل کشش هم بهبود یافته است.
Zenvo یک بال عقب ابتکاری و مخصوص به خود را با دو محور چرخش طراحی کرده است. زمانیکه بال از حالت افقی متمایل می شود، نیرویی ناشی از جریان هوا روبه پایین و عمود بر صفحهی بال ایجاد میشود که موجب بهوجود آمدن یک نیروی گریز از مرکز می شود. این نیرو باعث میشود که تمایل انتهای خودرو به لغزش کاهش یابد و خودرو در سر پیچها تعادل نسبتا خوبی داشته باشد و تعادل آن در سر پیچ ها نسبت به حالت عادی بهتر شود .
بال عقب به مانند یک وسیلهی ضد لغزش در عقب خودرو عمل می کند. همچنین با کم کردن قدرت اضافی وارد شده به قسمت داخلی چرخها، احتمال کاهش کشش در عقب خودرو را کاهش میدهد و همچنین نیروی روبه پایین چرخها را زیاد کرده که موجب چسبندگی بیشتر تایرها به سطح جاده می شود.
این بال عقب پیشرفتهترین و مدرنترین بال عقب ساخته شده برای یک سوپر اسپرت در جهان است.
تغییر گسترده ی دیگری که در قسمت عقب خودرو رخ داده است، طراحی جدید درب موتور است که موجب حرکت مارپیچی جریان هوا بر روی خود شده و از شدت نیروی درگ می کاهد.
دیفیوزر بسیار شبیه به TSR طراحی شده است اما Zenvo می گوید که برای بیرون کشیدن هوا از زیر بدنه و افزایش پایداری بهینه شده است.
از دیگر آپدیتهایی که می توان برای Zenvo TSR-S نام برد، باز طراحی دوبارهی چراغ های عقب برای کاهش وزن آنهاست.
طراحی
- کابین منحصر بهفرد
- طراحی جدید غربیلک فرمان
- صندلیهای اسپرت
- استفاده زیاد از فیبرکربن در طراحی داخلی
- استفاده از آلومینیوم وآلکانتارا در تریم داخلی
فضای داخلی Zenvo TSR-S معمولا مینیمالیستی و متمرکز بر راننده است.
نسخهی پایه ی این خودرو شامل سیستم صوتی وبلندگو، سیستم ناوبری، تهویه مطبوع و کیسه هوا نیست. چرا که این اتومبیل ساخته شده برای پیست مسابقه است و نه برای خرید درون شهر یا پیک نیک رفتن .
به هر حال برای استفاده در جادهها این امکانات برای سفارش در دسترس است. در کل این خودرو بر اساس سلیقهی صاحب آن توسط کمپانی در ریزترین جزییات شخصی سازی میشود.
طراحی داخلی Zenvo TSR-S بسیار مدرن و قابل ستایش است. از یک تم شش ضلعی قدرتمند استفاده شده است که آدمی را به یاد طراحی داخلی لامبورگینی می اندازد. این طراحی بسیار زیبا کار شده است و از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است.
برای علاقهمندان حوزهی خودرو:
بررسی فولکس واگن آپ ، یکی از بهترینها در خودروهای شهری
صفحهی نمایش به کار رفته در Zenvo TSR-S یک نمایشگر با کیفیت تصویر بالا و وضوح استثنایی است. دربها بسیار مقاوم بوده و از عایق بندی بسیار خوبی برخوردار هستند و در مقابل جریانهای باد شدید بسیار مقاوم هستند.
کربن به کار رفته در داشبورد، ساخت شرکت Zenvo بوده که از کیفیتی در حد استانداردهای جهانی برخورداراست. این الیاف کربنی با کیفیت در اکثر قسمتها و قطعات داخل کابین استفاده شدهاند.
غربیلک فرمان بر اساس TSR ساخته شده و دارای سوییچ هایی با طراحی مدرن است. صندلیها به صورت سفارشی دارای پوستههای فیبرکربنی بوده که برای چسبندگی مناسب در مادهی آلکانتارا پیچیده شدهاند.
اگر دوست دارید که فضای داخلی Zenvo TSR-S بیشتر حس یک ماشین مسابقهای را القا کند، می توانید یک صندلی 6 پایهای مسابقهای برای آن سفارش دهید.
در داشبورد در قسمتهایی برای از بین بردن بازتاب نور در شیشهی جلو، از مادهی آلکانتارا استفاده شده است. در بخش آمپرها و دورسنجها از آمپرهای اتومبیلهای مسابقهای دهه 80 میلادی که شمارندهی آنها به صورت افقی است، استفاده شده است.
در تزیینات داخلی TSR-S از تریم آلومینیومی آنودایز مشکی برای برجسته کردن طراحی ماشین مسابقهای استفاده شده است.
اگر کابین شیکتری می خواهید می توانید رنگهای دیگر طراحی داخلی را امتحان کنید. چون همانطور که در بالا اشاره شد این خودرو را می توان در ریزترین جزییات ممکن هم شخصی سازی کرد.
مشخصات فنی Zenvo TSR-S
- موتور دو توربوشارژی 5.9 لیتری V8
- توان 1177 اسب بخار
- سه حالت رانندگی
- 0 تا 62 مایل در ساعت در 2.8 ثانیه
- حداکثر سرعت محدود شده 202 مایل در ساعت
- گیربکس هشت سرعته
- گیربکس دوگانه با قابلیت تنظیم حالتهای جادهای و مسابقهای
- دیفرانسیل عقب بهبود یافته
- سیستم کنترل کشش پیشرفته
پیشرانه
Zenvo TSR-S هم مانند دیگر اعضای خانوادهی خود یعنی TS1 و TSR از یک موتور 5.9 لیتری هشت سیلندر دو سوپرشارژه استفاده میکند اما بر خلاف آنها از یک عملگر دستی با قابلیت تنظیم خروجی توان موتور متغیر برخوردار است.
توان خروجی موتور این سوپر اتومبیل چیزی در حدود 1177 اسب بخار است که با توجه به حداکثر وزن یک تن و نیمی Zenvo TSR-S، مقدار 0.785 اسب بخار برای هر کیلوگرم مقدار کافی است.
موتور این سوپرخودرو سه حالت خروجی توان دارد :
1- حالت Minimal :
در این حالت حداکثر توان خروجی موتور بر روی 700 اسب بخار محدود می شود. این حالت همچنین کم مصرف ترین حالت رانندگی با Zenvo TSR-S است.
2- حالت Max :
این حالت از رانندگی حداکثر توان خروجی از موتور Zenvo TSR-S را برای راننده فراهم می آورد که 1177 اسب بخار است. در کنار حداکثر توان این حالت، حداکثر مصرف سوخت را هم داراست.
حالت Max قویترین حالت موتور است که کوپه اسپرت را قادر میسازد در 2.8 ثانیه از سکون کامل به سرعت 62 مایل در ساعت دست یابد و در نهایت به سرعت 202 مایل در ساعت برسد.
3- حالت IQ :
حالت رانندگی سومی وجود دارد با نام IQ. Zenvo اعلام نکرده است که در این حالت توان خروجی موتور چقدر است اما ذکر کردهاست که در حالت IQ از هوش مصنوعی در کنار کامپیوترهای کنترل کنندهی پیشرانه و گیربکس و همچنین سیستم پیشرفته ی کنترل کشش استفاده شده است. این مود همواره خودرو را در بهترین حالت تعادل، کشش و بیشترین گشتاور ممکن نگه می دارد.
سیستم کنترل کشش پیشرفتهی Zenvo TSR-S به طور مداوم چسبندگی لاستیک به سطح جاده را ارزیابی می کند و قدرت خروجی موتور را بر اساس پارامتر چسبندگی محدود می کند. در مواردی که سیستم کنترل کشش اجازه می دهد حداکثر توان را به چرخهای عقب منتقل می کند. بهترین حالت رانندگی همین مود IQ است که همواره بهترین قدرت را بر اساس حفظ تعادل و کشش خودرو تنظیم می کند.
جعبه دنده
گیربکس یک جعبه دنده هشت سرعتهی Paddle Shift با چرخدندههای helical-cut dog است که دارای سیستم پیشرفتهی تنظیم بین دو حالت جاده و مسابقهی منحصر به فرد ساخت Zenvo است.
جعبه دندهی جدید خودرو این قابلیت را دارد که هم گشتاور ورودی به گیربکس و هم خروجی از آن را کنترل کند تا چرخ دندههای گیربکس به خوبی و به سرعت جای بگیرند.
چرخدندههای گیربکس ساخت شرکت CIMA بوده ولی دارای فناوری جدیدی هستند و طبق سفارش Zenvo تولید شده اند. چندین کنترلگر الکترونیکی بر روی گیربکس نصب شده است تا هماهنگی با موتور و هماهنگی تعویض دندهها را کنترل و بهبود ببخشند.
سیستم هیدرولیک تعویض دنده کاملا جدید Zenvo پس از 4 سال تحقیق، تولید شده است تا با گیربکس بیشترین هماهنگی را داشته باشد. این سیستم هیدرولیک تعویض دنده همواره سرعت شفت را 10 تا 20 دور در دقیقه تنظیم می کند تا از آسیب دیدن چرخدنده ها جلوگیری شود.
گیربکس Zenvo TSR-S یک گیربکس تک کلاچه است که از گیربکسهای دو کلاچه نصب شده بر روی دیگر ابرخودروها قویتر بوده و از سرعت واکنشی در حد آنها برخوردار است.
سرعت تغییر دنده از D به R کمی طولانی است چون هماهنگ شدن سرعت شفت نیاز به زمان دارد. اما هنگامی که در جاده هستید تعویض دندهها بسیار سریع و بدون معطلی هستند و می توانید با کنترل موقعیت دریچهی گاز سرعت تغییرات دنده را کنترل کنید.
جعبه دندهی Zenvo TSR-S دارای دو حالت رانندگی است :
1- حالت جادهای :
در حالت رانندگی جاده برای گیربکس، تعویض دنده الکترونیکی است و سنسورهای کامپیوتری سرعت چرخش شفت محوری اصلی و چرخدندههای گیربکس را برای جا رفتن نرم و به سرعت دندهها در گیریکس Zenvo TSR-S تنظیم میکنند تا یک رانندگی نرم و آرام داشته باشید.
2- حالت مسابقهای :
در حالت مسابقه این تعویض دندهها به صورت مکانیکی و در دور موتور بالا انجام می شود که رانندگی خشن به همراه دارد.
در آخر Zenvo از یک دیفرانسیل فعال در چرخهای عقب Zenvo TSR-S به همراه سیستم پیشرفتهی کنترل کشش برای نرم کردن سواری و سریع کردن هماهنگیهای بین موتور، گیربکس و دیفرانسیل استفاده می کند.
رانندگی با Zenvo TSR-S
رانندگی با این خودرو علی رغم اینکه در جادههای عمومی قانونی است ولی برای پی بردن به قابلیتهای اصلی این خودرو نیاز به تست آن در پیستهای سرعت است.
هدف زنوو در Zenvo TSR-S استفادهی بهینه از فشار هوا و نیروی درگ است. در این اتومبیل سعی شده است که از نیروی درگ و لیفت در جهت بهبود کنترل و هندلینگ خودرو استفاده شود. یعنی زنوو قصد دارد از یک پارامتر منفی استفادهی مثبت کند.
برای این منظور Zenvo از یک بال عقب استاندارد استفاده کرد و آن را در زوایای مختلف و شرایط متفاوت تست و شبیه سازی کرد. مهندسین Zenvo بعد از این تستها و شبیه سازیها به تاثیر گستردهی زاویهی بال عقب یا اسپویلر عقب در حفظ تعادل خودرو به خصوص در سر پیچ های تند پی بردند.
Vollertsen می گوید :
ماشین تست TSR دارای بال عقب ثابت بود، من فکر می کردم که ما می توانیم با متحرک کردن بال عقب، این نیروی درگ ناشی از جریان هوا را به پایین منتقل کنیم و فشار بیشتری را به قسمت داخلی چرخها در هنگام پیچیدن وارد کنیم. با این کار شما نه تنها نیروی درگ را بر روی بدنه کاهش داده اید بلکه از آن یک استفاده ی مفید برده اید که آن هندلینگ بهتر در سر پیچها و پیچیدن بهتر است.
از آنجا که نیروهای ناشی از جریان هوا با زاویهایی مستقیم نسبت به بال عقب وارد می شوند، اگر شما به سمت راست بپیچید، بال متحرک عقب به سمت چپ متمایل می شود ( مثل اینکه نیروی g گرانشی زمین به آن وارد می شود) و سپس جریان هوا دوباره جهت گیری کرده و به کمک پایههای نگهدارنده فشار هوا کاهش مییابد و باعث به وجود آمدن یک نیروی مخالف در جهت داخلی خودرو می شود که تعادل را حفظ می کند.
Zenvo با تغییر زاویهی حملهی بال، آنرا حداکثر در 270 کیلوگرم محدود می کند. این شرکت به همراه کمپانی Aerotak، که یک شرکت دانمارکی است و در زمینهی آیرودینامیک بر روی Koenigseeg One هم کار کرده است، یک بال عقب برای Zenvo TSR-S ساخته اند که اگر بیش از 15 درجه هم خم شود تنها سه درصد از کارآیی آن کاسته می شود و کمتر از 10 کیلوگرم کاهش نیروی کلی دارد.
شما وقتی که شروع به حرکت می کنید متوجه می شوید که تعادل و ثبات انتهای خودرو از جلو بهتر است. جلو خودرو حالت نرمی داشته و فرمان کمی حالت فنری دارد. بنابراین یک حس عدم تعادل از جلو به عقب منتقل می شود. اما این فقط در حد یک حس است و خودرو در حالت کلی از تعادل خوبی برخوردار است.
یک سیستم کنترل صدای موتور وجود دارد که می تواند سروصدای خودرو را به خوبی کاهش دهد. ولی مردم دوست دارند صدای دلنشین موتور و اگزوز این ابرخودرو را از فاصله ی 5 مایلی بشوند و سوپراسپرتی که صدای اگزوز آن گوش را آزار ندهد که سوپر اسپرت نیست، پرایده …
زمانی که دور موتور از 2000 دور بر دقیقه فراتر می رود یک صدای انفجار گونه از موتور بلند می شود گویی که موتور خشمگین شده است و توانایی کم کردن سرعت محدود می شود.
در تمام شتابگیریها و ترمزگرفتنها بال عقب برای تنظیم تعادل و کاهش درگ به عقب و جلو حرکت می کند.
سه حالت رانندگی در Zenvo TSR-S وجود دارد که حالت میانی یا IQ از همه جالبتر است. این حالت یک سیستم هوشمند است که به جای محدود کردن قدرت به یک چرخ خاص، هماهنگ با سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو کار می کند تا به هر اندازهای که سیستم کنترل پایداری اجازه میدهد تا تعادل بهم نخورده به چرخ ها نیرو منتقل کند. اگر سیستم پایداری لغزشی در یکی از چرخها تشخیص دهد ، این سیستم قدرت انتقالی به چرخ را کمی کاهش میدهد و بعدا که لغزش چرخ کاهش پیدا کرد دوباره قدرت انتقالی به مقدار قبل برمی گردد.
قیمت بازار جهانی
قیمت Zenvo TSR-S از مدل TS-1-GT با یک میلیون دلار بیشتر است ولی به 2 میلیون دلار نمی رسد.
قیمت Zenvo TSR-S در حدود 1.45 میلیون یورو یا 1.6 میلیون دلار برآورد شده است که با توجه به تولید خیلی کم این ابرخودرو در سال، اگر محبوبیتش افزایش یابد، مطمئنا قیمتش هم افزایش می یابد.
رقبای Zenvo TSR-S در کلاس سوپرخودروها
خودروهای سوپر اسپرت با قدرت بیش از 1000 اسب بخار در ده سال پیش بسیار نادر بودند اما امروزه تعداد کمی از این دست خودروها در بازار وجود دارد.
اولین خودروی سوپر اسپرت که به ذهن خطور می کند Koenigsegg Agera RS است که در سوئد ساخته می شود. این خودرو همواره جزو اولینهای لیست خودروهای سوپر اسپرت بوده است.
این خودرو که در اسکاندیناوی تولید می شود یکی از قدرتمندترین ابرخودروهای موجود در جهان است.
Agera RS از یک موتور تویین توربو 5 لیتری هشت سیلندر بهره می برد که قدرت خروجی آن 1341 اسب بخار است و دارای چندین رکورد جهانی در زمینه ی شتاب، ترمز و حداکثر سرعت است.
سوپر اسپرت سوئدی از 6 نوامبر 2017 لقب سریعترین خودروی جهان را با سرعت میانگین 277.9 مایل در ساعت یدک می کشد با سرعتی حدود ده مایل در ساعت بیشتر از رکورد بوگاتی ویرون .
تنها نکتهای که در مورد این خودرو وجود دارد این است که تمام مدلهای این خودرو قبلا به فروش رسیده شده است و مدل صفر کیلومتر برای فروش وجود ندارد.
دومین خودروی این رقابت، بوگاتی شیرون است. شیرون که به عنوان نماد جایگزینی مدل معروف ویرون شناخته می شود در سال 2016 با طراحی ظاهری جدید و کابینی تکامل یافته از ویرون معرفی شد.
شیرون در طراحی خارجی از ویرون دارای طراحی اسپرت تر و آیرودینامیکی بهتر است و در داخل هم کابینی لوکس تر را ارائه می کند.
موتور شیرون یک موتور چهار قلوی 8 لیتری 16 سیلندر است که دارای قدرت خروجی در حدود 1447 اسب بخار و گشتاوری در حدود 1180 پاوند فوت است که از یک گیربکس هفت سرعته ی دو کلاچه برای انتقال این نیروی عظیم به چهار چرخ متحرک خود استفاده می کند.
رکوردهای شیرون بسیار اغوا کننده هستند. شیرون در 2.4 ثانیه از صفر به سرعت 60 مایل در ساعت می رسد و 13.6 ثانیه طول می کشد تا به سرعت 186 مایل در ساعت برسد.
حداکثر سرعت شیرون برای ایمنی بیشتر بر روی 261 مایل در ساعت محدود شده است اما مهندسین بوگاتی اعتقاد دارند که شیرون می تواند به سرعت 288 مایل در ساعت دست پیدا کند.
این سرعت 288 مایل در ساعت هنوز توسط یک آزمایش مستقل میدانی تایید نشده است. بوگاتی قصد دارد تنها 500 دستگاه شیرون تولید کند و قیمت هر کدام از این غول های جاده در حدود 3 میلیون دلار است.
سخن آخر
گسترهی بازار خودروهای ابرخودرو دیگر به اندازهی گذشته کوچک نیست اما هنوز هم در مقایسه با بازار کلاسهای خودروهای دیگر بسیار محدود است.
شرکت Zenvo دانمارک بخش کوچکی از کوچکترین کلاس خودروهای جهانی است و تعداد بسیار محدودی خودرو تولید می کند.
در حالی که Koenigsegg موفق شده است با تولید خودروهای بیشتر و مدل های متنوع تر در کلاس ابرخودروها فروش و موفقیت خوبی نسبت به دیگر رقبا پیدا کند ولی زنو تنها یک مدل ابرخودرو ارائه می کند.
نکتهی منفی دیگری که برای این ابرخودروساز دانمارکی وجود دارد این است که Zenvo به اندازهی بوگاتی مشهور نیست.
با این حال خودروی جدید زنوو یعنی Zenvo TSR-S توانسته است چندین رکورد در سطح جهانی را به ثبت برساند و این امر موجب می شود که Zenvo در بازار هایپرکارها کمی بالاتر قرار گیرد.
طراحی فوق العاده، عملکرد چشم گیر، فناوریهای کنترلی پیشرفته، اسپویلر یا بال عقب مدرن، استفاده از هوش مصنوعی در سیستم توزیع قدرت و کنترل کشش، کامپیوترهای پیشرفته در پیشرانه، جعبه دنده و ترمزها امتیازات مثبتی است که زنوو در ابرخودروی Zenvo TSR-S خود از آن استفاده می کند.
شرکت سازنده | Zenvo دانمارک |
مدل | TSR-S |
کلاس خودرو | ابرخودرو یا سوپرخودرو |
سال تولید | 2020 |
نوع پیشرانه | دو سوپرشارژه تنفس مصنوعی ساخت Zenco |
حجم پیشرانه | 5.9 لیتر |
حداکثر توان پیشرانه | 1177 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 900 نیوتن متر |
جعبه دنده | 8 سرعته اتوماتیک |
شتاب | 0تا 60 مایل (96.5 کیلومتر بر ساعت) : 2.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 202 مایل در ساعت یا 354 کیلومتر بر ساعت |
سایز خودرو | متوسط |
کلاس بدنه | کوپه |
قیمت | 1.6 میلیون دلار |
عالی🖒
رانندگی با بوگاتی شیرون خیلی راحته خیلی فرمونش خوش دسته