کامیون‌

مقایسه‌ی کشنده دافران H7 با کشنده سیتراک

دو چینی جدید بازار کامیون ایران

3.8
(90)

کشنده‌های سیتراک و دافران H7 دو کشنده‌ی چینی تازه وارد به بازار ایران هستند که مثلا با هدف نوسازی ناوگان عرضه می‌شوند، اما قیمت بالا و نحوه‌ی عرضه بیشتر به سود دلال‌های بازار کامیون است تا رانندگان زحمت‌کش این عرصه.

این دو کشنده در ابتدا با قیمت زیر 2 میلیارد تومان ( در حدود 1 میلیارد و 800 تا 900 میلیون تومان) عرضه شدند، اما با ورود دلال‌های سازمان یافته که مسئولیت گران کردن خودروها را دارند، امروزه قیمتی بالای 2.5 میلیارد برای این دو کشنده بیان می‌شود. فشار و لابی سنگین، ورود کشنده‌های اروپایی دسته دوم به بازار ایران با مشکل مواجه کرده‌است و این موضوع باعث افزایش بی جهت و بدون اصول کشنده‌های چینی صفر یا کارکرده شده‌است. ( میدان خالی و … !!!)

همکاری ماک و اسکانیا در توسعه‌ی پیشرانه‌های V8 در جهان

بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ ایرانی

بررسی کامل و دقیق کشنده رنو پریمیوم 460، فرانسوی با موتور و گیربکس سوئدی

بررسی کشنده دایون با موتور ویچای 430 اسب‌بخاری، یکی از کشنده‌های صفر کیلومتر بازار

معایب کشنده آمیکو 2640 ، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست

در وصف آشفتگی بازار کامیون ایران همین بس که کشنده‌ی هوو مدل 1386 را زمانی می‌شد با 7 میلیون تومان پیش قسط یک صفر کیلومترش را صاحب شد، امروز برای 14 سال کارکرده‌اش باید حدود 1.5 میلیارد تومان وجه رایج مملکت را هزینه کرد. آخر ماشین چینی چیست که 14 سال کارکرده‌اش چه تحفه‌ای باشد.

در هر حال، ما در این پست قصد داریم با توجه به مشخصات فنی دو کشنده‌ی سیتراک و دافران H7 که محصول کشور دوست و برادر چین زمین‌خوار است، مقایسه‌ای انجام دهیم. با ریون‌مگ همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی اصل و نسب کشنده دافران و سیتراک

کشنده دافران

در ابتدای معرفی کشنده دافران، شاهد حقه‌ی قدیمی که برای کشنده‌های دانگ‌فنگ T300 به کار رفته بود، بودیم. در سال‌های نه چندان دور، راننده‌های ایرانی را یک شرکت کامیون‌سازی داخلی که عرضه کننده‌ی کشنده‌ی T300 بود ( ماهم نمی‌دانیم منظور کدام شرکت است!!) با بیان این موضوع که کشنده T300 محصول شرکت ژاپنی نیسان دیزل بوده و موتور و گیربکس با کیفیت این شرکت را دارد، برای پیش خرید این محصول فریب دادند.

نگاهی به کمپرسی قدرتمند اف ام ایکس 460، نماد مهندسی ناب سوئدی

این شرکت کامیون‌سازی داخلی، همانند کلاه‌برداران قهار، قشر ضعیف را هدف قرار داد، چراکه فریب دادن و خالی کردن جیب این قشر آسان‌تر و کم دردسرتر است. طبقه‌ی ضعیف (از نظر مالی) رانندگان کامیون که توانایی خرید کامیون‌های اروپایی را نداشتند، با امید خرید یک کامیون ژاپنی با قیمت پایین اقدام به پیش خرید کردند. اما پس از ورود این کشنده به کشور، متوجه کلاهی که بر سرشان رفته بود، شدند. یک کشنده‌ی بی‌کیفیت چینی که نه سینه کش را می‌تواند به خوبی بالا رود و نمی‌توان در گردنه از دنده معکوس استفاده کرد چراکه احتمال شکستن گیربکس افزایش پیدا می‌کرد و نه ترمزهای قابل اطمینانی داشت که بتوان در سراپایینی‌ها با سرعت مناسب پایین آمد. نه داشبورد و طراحی کابین جالبی داشت و نه راحتی.

بررسی جامع کشنده دوو Maximus با موتور 450 اسبی دوسان و گیربکس اتوماتیک ZF

بررسی کشنده دانگ‌فنگ KX480

شکایت دارندگان این کشنده هم مثل تمام خواسته‌های این قشر زحمت‌کش به جایی نرسید، جز در مواردی باقی‌مانده‌ی اقساط برخی بخشیده‌شد، اما با شرکت مذکور نه تنها برخورد نشد، بلکه این شرکت قدرت بیشتری در تحولات بازار کامیون با استفاده از دلال‌های سیستمی که در بازار داشت، پیدا کرد.

دلال‌ها برای کامیون دافران هم از این حقه می‌خواستند استفاده کند که چون این کشنده دارای اسمی بر وزن داف است، این کشنده دارای تکنولوژی داف بوده و هلندی است. اما باید گفت که با گسترش اینترنت این حقه دیگر گیرا نبوده و این حقه برای آن زمان است که اینترنت دیال‌آپ بود و کارت شبکه. نه حالا که عصر 4G و 5G و 6G است.

کشنده دافران H7 که در کشور برادر ما، چین با نام chenglong H7 شناخته می‌شود، محصول شرکت Dongfeng Liuzhou Motor است که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت دانگ‌فنگ موتورز می‌باشد. این شرکت سابقه‌ی 50 ساله‌ای در تولید خودرو دارد. شاید تنها اشتراکی که بتوان بین این کشنده و شرکت داف پیدا کرد، کمی شبیه بودن جلوی این کشنده به کامیون داف است و گرنه این کشنده یه چینی اصیل است.

کشنده دافران توسط شرکت شایان دیزل که به تازگی فعالیت خود را در زمینه‌ی خودروسازی آغاز کرده، عرضه می‌شود و گویا این کشنده اولین محصول مونتاژی این شرکت هم می‌باشد.

سیتراک SITRAK
کشنده سیتراک

در طرف دیگر میدان کشنده‌ی سیتراک قرار دارد که محصول شرکت سینوتراک است که در کنار تکنولوژی چینی از تکنولوژی مان آلمان هم بهره برده‌است. سیتراک در چین و سایر کشورهای آسیایی همچون قزاقستان، قرقیزستان، ویتنام و … از استقبال خوبی برخوردار بوده و علت را می‌توان در وجود نام شرکت معظم MAN در این کشنده دانست. سیتراک از تکنولوژی کامیون‌های مان سری TGA که نسل قبلی کشنده‌های مان است، استفاده می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با کشنده سیتراک کلیک کنید

این کشنده در ایران توسط شرکت پلیسان که یک شرکت وابسته به ماموت‌دیزل است، ارائه می‌شود و با توجه به حضور ماموت‌دیزل، می‌توان گفت که این کشنده از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار خواهد بود.

از نظر خدمات فنی، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، اگر ماموت‌دیزل، حمایت کاملی از پلیسان کند، مطمئنا سیتراک برتری بر کامیون دافران H7 که توسط یک شرکت تازه کار عرضه می‌شود، دارد. اما باید به این نکته اشاره داشت که شرکت شایان‌دیزل سه مرکز خدمات پس از فروش در تهران، شیراز و بندرعباس ایجاد کرده و قصد دارد 8 مرکز دیگر هم در کشور ایجاد کند.

مقایسه از نظر پیشرانه

موتور کشنده دافرانH7
پیشرانه کشنده دافران

در ادامه‌ی مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران به مقایسه‌ی پیشرانه و کیفیت ساخت موتورهای این دو کشنده می‌پردازیم.

کشنده دافران H7 مجهز به یک موتور 480 اسب‌بخاری ساخت شرکت یوچای Y&C چین است که با حجم 12.155 لیتری خود می‌تواند در دور موتور 2230 RPM به حداکثر توان خود و در دور 1300 RPM به حداکثر گشتاور 2230 نیوتن‌متر دست پیدا کند.

در کشور چین، علاوه بر پیشرانه‌های ساخت شرکت یوچای، پیشرانه‌های سری ISZ ، ISG و ISL شرکت کامینز هم برای نصب بر روی کشنده دافران، در دسترس هستند. پیشرانه‌ی ISG یکی از جدیدترین محصولاتی است که توسط فوتون کامینز تولید می‌شود و کیفیت ساخت و کارآیی خوبی دارد. نسخه‌های 430 اسب بخاری این پیشرانه بر روی کشنده فوتون مونتاژ شده ایرانخودرو به کار رفته است. موتور ISZ هم یکی از قوی‌ترین موتورهای کامینز است که دارای توان تولیدی و حجم بیشتری نسبت به موتور سری ISG است. این موتور توسط دانگ‌فنگ کامینز تولید می‌شود. شرکت کامینز این پیشرانه‌ها را تا یک میلیون کارکرد تضمین کرده‌است. متاسفانه کشنده دافران H7 های عرضه شده در ایران تنها به پیشرانه‌های یوچای مجهز هستند که مدل‌هایی از پیشرانه‌ی ساخت این شرکت، بر روی کشنده‌ی سی‌اندسی به کار رفت که نسبت به پیشرانه‌ی دانگ‌فنگ KX یا فوتون با خرابی بیشتری روبه‌رو شده‌است.

مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران
پیشرانه MC11 سیتراک

در مقابل پیشرانه‌ی کشنده‌ی سیتراک، توسط شرکت سینوتراک با همکاری شرکت مان بر اساس موتور D20 شرکت مان تولید شده‌است. این پیشرانه توانسته تمام استانداردهای مدنظر شرکت مان را تامین کند و بیش از 70 درصد قطعات آن ساخت مان یا تحت لیسانس این شرکت است.

پیشرانه‌ی MC11 سیتراک، دارای حجم 10.5 لیتر بوده و می‌تواند به حداکثر توان 440 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 2100 نیوتن‌متر در دور موتور 1000 RPM دست پیدا کند. 2100 نیوتن‌متر گشتاور برای یک پیشرانه‌ی 10.5 لیتری، یک رقم بسیار عالی است. این پیشرانه تا 1.5 میلیون کیلومتر توسط سینوتراک تضمین شده‌است.

در زمینه‌ی پیشرانه، با این‌که موتور کشنده دافران H7 برچسب 480 اسب‌بخاری را دارد و از نظر حداکثر توان تولیدی از سیتراک برتر است، اما از نظر کیفیت ساخت، دست برتر را سیتراک دارد. سیتراک دارای موتوری با تکنولوژی مان است و با تضمین 1.5 میلیون کیلومتری و استفاده از قطعات شرکت مان، کیفیت ساخت بالاتری را دارد. از طرفی دست‌یابی به گشتاور حداکثری در دور موتور پایین‌تر برای سیتراک یک امتیاز در برابر کامیون دافران است.

گشتاور تولیدی موتور دافران در بین کشنده‌های 480 اسب‌بخاری چینی، از گشتاور تولیدی دانگ‌فنگ KX480 با 2321 نیوتن‌متر در دور موتور 1200، ضعیف‌تر و نسبت به گشتاور 2200 نیوتن‌متری کشنده سی اند سی، بهتر است.

از طرفی با توجه به اینکه موتور کشنده دافران در حدود 1.6 لیتر از موتور سیتراک حجم بیشتری دارد، تنها 100 نیوتن‌متر گشتاور تولیدی بیشتری دارد که این مسئله نشان از کالیبراسیون دقیق‌تر، کارآیی و بازدهی بیشتر موتور سیتراک دارد. در ضمن هزینه‌ی نگهداری موتور 10.5 لیتری کمتر از 12.15 لیتری است.

کشنده‌های چینی اکثرا در بخش سیستم سوخترسانی از یک پلتفرم که کامان ریل و ECU ساخت بوش است، استفاده می‌کنند که این دو کشنده هم از این سیستم استفاده می‌کنند.

هر دو کشنده‌ دافران H7 و سیتراک مجهز به پیشگرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور برای استارت سرد و سیستم هشدار دهنده‌ی مسدود شدن فیلتر گازوییل هستند.

مقایسه از نظر جعبه‌دنده

گیربکس دافران
جعبه دنده‌ی کامیون دافران

با ریون‌مگ در مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران در زمینه‌ی گیربکس همراه باشید.

کشنده دافران از یک جعبه دنده‌ی 12 سرعته‌ی هوشمند نیمه اتوماتیک با لوگوی ZF استفاده می‌کند که نحوه‌ی کار با آن همانند گیربکس کشنده‌ی سی‌اندسی است. گیربکس با کد ZF-12TX2621TD سابقه‌ی به‌کارگیری بر روی کشنده‌ی داف را داشته‌است، اما مشخص نیست آیا گیربکس به‌کار رفته بر کشنده دافران همین گیربکس است یا یک گیربکس مونتاژی در چین. اگر این جعبه‌دنده محصول آلمان باشد، یکی از جدیدترین گیربکس‌های هوشمند ساخت ZF است که از کیفیت مطلوبی برخوردار می‌باشد. گیربکس دافران از سری تراکسون TraXon شرکت ZF است که یکی از به روزترین گیربکس‌های این شرکت است و بر روی محصولاتی همچون مان TGX و داف یورو6 به کار رفته‌است.

برخی کشنده‌های چینی دارای گیربکس با پوسته‌ی ZF هستند، اما زمانیکه گیربکس باز می‌شود، چرخدنده‌ها، بلبرینگ‌ها و … همه چینی بی نام و نشان هستند و گیربکس اصلا ZF نیست. باید دید که گیربکس دافران واقعا تراکسون است یا فقط پوسته‌ی تراکسون را دارد و در دل قطعات بی‌کیفیت چینی.

گیربکس سیتراک
جعبه دنده‌ی سیتراک

گیربکس سیتراک یک جعبه‌دنده‌ی 16 سرعته‌ی ZF ساخته شده در چین است که تا یک میلیون کیلومتر کارکرد تضمین شده‌است. این جعبه دنده با کد ZF 16S2230TO بر روی کامیون‌های ایویکو تراکر و رنو کراکس هم به کار رفته‌است. کمپرسی رنو کراکس 440 موجود در ایران به این گیربکس مجهز است. این جعبه‌دنده دارای گشتاور ورودی 2200 نیوتن‌متر و نسبت 13.8-0.84 است. گیربکس سیتراک یک گیربکس منسوخ شده در اروپاست که تولید آن به سال 2005 برمی‌گردد.

اگرچه گیربکس اتوماتیک دارای مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت و راحتی بیشتر راننده است، اما دارای معایبی مثل هزینه‌ی نگهداری بالاتر و خرابی بیشتر هم هست. آنهم گیربکس اتوماتیک از نوع چینی. جاده‌های غیراستاندارد ایران قاتل گیربکس‌های هوشمند کامیون‌هاست. علت این امر هم جابجایی زیاد بین حالت اتوماتیک و دستی است که اصطلاک را افزایش می‌دهد.

فاو بخریم یا کاوه؟ مقایسه‌ی دو کشنده‌ی چینی هم رده

به طورکلی یک کشنده‌ی چینی با گیربکس دستی با کیفیت از کشنده‌ی چینی با گیربکس اتوماتیک، دارای هزینه‌ی نگهداری و اصطلاک کمتری است. تعمیر گیربکس هوشمند نیاز به افراد متخصص دارد و در هر تعمیرگاهی امکان‌پذیر نیست. اما گیربکس‌های دستی ZF با توجه به سابقه‌ی حضور بیشتر در ایران، افراد متخصص بیشتری برای تعمیر آن‌ها وجود دارد و قطعات یدکی آن‌ها راحت‌تر بدست می‌آید. با این حال اگر گیربکس دافران واقعا تراکسون باشد، برای اولین بار است که یک کشنده‌ی چینی یک گیربکس به روز را استفاده می‌کند و می‌توان گفت دافران بهترین گیربکس را در بین چینی‌های بازار دارد.

مقایسه از نظر اکسل

کشنده دافران از اکسل ساخت واحد چین شرکت معروف DANA بهره می‌برد که کشنده‌های دانگ‌فنگ هم همه دارای این برند اکسل هستند. شرکت DANA در اکسل‌سازی بسیار معروف است، اما اکسل‌های تولید واحد چین این شرکت همواره با خرابی کرایول پینیون مواجه هستند.

دیفرانسیل سیتراک بر اساس دیفرانسیل 13تنی شرکت مان و تحت لیسانس مان ساخته شده‌است. دیفرانسیل سیتراک تا یک میلیون کیلومتر تضمین شده‌است. دیفرانسیل 13تنی مان یکی از باکیفیت‌ترین و کم اصطلاک‌ترین دیفرانسیل‌ها بین کشنده‌های تک‌محور است.

بررسی کشنده‌ی رنو تی، دورگه‌ی فرانسوی سوئدی

شاسی سیتراک تولید شده در شرکت سینوتراک بر اساس استاندارد مان آلمان می‌باشد که از جوشکاری لیزری با کامپیوتر و ورق با ضخامت 8 میلیمتر برای ساخت آن استفاده شده‌است.

مقایسه از نظر سیستم ترمز و ایمنی

کشنده دافران
مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران

در مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران این‌بار به مقایسه‌ی سیستم ترمز و ایمنی این دو کشنده می‌پردازیم.

کشنده دافران از یک سیستم ترمز تمام بادی دو مداره مستقل، ساخت شرکت وابکو استفاده می‌کند که دارای ترمزهای دیسکی در محور جلو و عقب می‌باشد.  از سیستم‌های ایمنی ترمز دافران می‌توان به

سیستم ترمز ضدقفل یا ABS

سیستم ضدلغزش ترمز یا ASR

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC

ترمز اضطراری هوشمند یا AEBS که از برخورد کشنده به مانع جلوگیری می‌کند

ترمز تپه یا اتوهلد

سیستم LDWS یا هشدار خروج از جاده

سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS

اشاره کرد.

در زمینه‌ی ترمز کمکی، کشنده دافران از لیست بسیار مناسب و کاملی بهره می‌برد:

ترمز اگزوز دستی

ترمز موتوری EVB اتوماتیک

ریتاردر گیربکسی یا هیدرولیکی 5 زمانه

در بخش ترمزهای کمکی، کشنده دافران یکی از کامل‌ترین کشنده‌های بازار است. ترمز موتوری این کشنده طبق اعلام سایت شرکت شایان‌دیزل ژاکوب بوده و گویا به صورت اتوماتیک با روشن کردن ترمز اگزوز تک مرحله‌ای این کشنده وارد مدار می‌شود. ریتاردر گیربکسی (اینتاردر) 5 زمانه‌ی آن ساخت ZF از نوع R3500 است که بر روی کشنده‌های اسکانیا سری G هم استفاده شده‌است.

نکته‌ی مثبت دیگر کشنده دافران، مجهز بودن به سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS است که امروزه بر روی کشنده‌های به روز اروپایی به کار می‌رود. سیستم EBS دارای ویژگی‌های خوب زیر است:

مجهز به سنسور مصرف لنت

مجهز به سنسور دمای دیسک ترمز

توزیع قدرت ترمز هر چرخ با توجه به شرایط

کاهش زمان عکس العمل ترمز به فشردن پدال ترمز

نظارت بر فشار باد سیستم ترمز

از کشنده‌های موجود در بازار ایران که به سیستم EBS مجهز هستند می‌توان به کاماز 5490، دوو Maximus ، رنو تی، اف اچ نسل چهارم و رنو پریمیوم 460 اشاره کرد.

سیتراک
مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران

سیتراک هم از سیستم ترمز دومداره پنوماتیکی با ترمز دیسکی بهره می‌برد که پمپ باد، مخزن باد و شیرهای سیستم ترمز ساخت وابکو هستند. از سیستم‌های ایمنی ترمز این کشنده می‌توان به

سیستم ترمز ضدقفل یا ABS

سیستم ترمز ضدلغزش ASR

سیستم الکترونیکی هوشمند توزیع قدرت ترمز هر چرخ یا EBL

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC

اشاره کرد.

ترمزهای کمکی سیتراک شامل ترمز اگزوز دستی و ترمز موتوری EVB خودکار است که یکی از ضعف‌های مهم سیتراک نداشتن ریتاردر گیربکس است و برای یک کشنده تک محور داشتن تنها ترمز موتوری و اگزوز تک زمانه، بسیار ضعف بزرگی است. البته کشنده سیتراک مجهز به اینتاردر گیربکسی است، اما در نسخه‌های مونتاژ شده در ایران این اینتاردر حذف شده‌است. البته رنو تی‌های مونتاژ شرکت آریادیزل هم به ریتاردر گیربکسی مجهز نیستند، اما ترمز موتوری قدرتمند VOITH را دارند که قوی‌ترین ترمز موتوری بازار است.

هم کشنده دافران و هم سیتراک به صورت آپشن سفارشی دارای سیستم ضدجرقه یا ADR هستند که این دو کشنده را برای حمل مواد نفتی مناسب کرده‌است.

به طور کلی می‌توان گفت که دافران دست برتر را از سیتراک در زمینه‌ی سیستم ترمز و ایمنی داراست و با داشتن اینتاردر گیربکسی 5 حالته، ترمز موتوری و اگزوز و همچنین ترمز الکترونیکی EBS بسیار به روزتر و مجهزتر از سیتراک در این زمینه است.

مقایسه از نظر تجهیزات و آپشن‌ها

کابین دافران
نمای داخلی کشنده دافران

از نظر تجهیزات استاندارد کشنده دافران و سیتراک تقریبا در یک سطح قرار دارند. هر دو کشنده مجهز به موارد زیر هستند:

سیستم تعلیق بادی محور عقب و کابینآینه‌های تمام برقی مجهز به گرمکن
سیستم تهویه‌ی مطبوع اتوماتیکمه شکن جلو و عقب
چراغ روزسنسور نورسنج اتوماتیک چراغ جلو
پیشگرمکن سوختبخاری درجا
نشانگر زمان تعویض فیلتر سوختکروز کنترل
دو باک آلومینومی مخزن ادبلو برای سیستم کنترل انتشار آلایندگی

در امکانات استاندارد سیتراک، یک مانیتور برای سیستم پخش و صوتی در داشبورد تعبیه شده‌است که کشنده دافران این مانیتور را در آپشن‌های اضافی دارد. البته باید بیان کرد که شایعاتی وجود دارد که شرکت پلیسان، بخاری درجا را از روی کشنده سیتراک حذف کرده و با پول بیشتر و به عنوان آپشن ارائه می‌کند که اگر درست باشد ….. بماند!!!

آپشن‌های اضافی کامیون دافران شامل

سیستم ضدجرقه یا ADR

کولر درجا

یخچال

سیستم صوتی با مانیتور

است.

سیتراک علاوه بر آپشن‌های کامیون دافران، سانروف برقی، صندلی بادی مسافر و سیستم نشانگر باد لاستیک را هم در سبد آپشن خود دارد.

یکی از برتری‌های مهم سیتراک در بخش امکانات، قرارگیری باکس باتری این کشنده در انتهای شاسی است. این موضوع که یکی از استانداردهای روز اروپا می‌باشد، علاوه بر ایمنی موجب افزایش عمر باتری به علت خنک ماندن باتری‌ها می‌شود. موضوعی که حتی در رنو تی‌های مونتاژی ایران دیده نمی‌شود.

یکی دیگر از برتری‌های سیتراک نسبت به کامیون دافران، مجهز بودن سیتراک به جعبه‌ی کناری بزرگ است که برای نگهداری ابزارآلات بسیار مناسب است.

کابین سیتراک
نمای داخلی سیتراک

کشنده دافران با لاستیک‌های سایز 22.5 بارز به بازار عرضه می‌شوند، در حالیکه کشنده سیتراک دارای لاستیک برند چینی ترای انگل هستند که در هر جفت در حدود 2 میلیون تومان از لاستیک بارز گران‌تر است.

بررسی کاماز5490، کامازی با قلب تپنده‌ی آکسور

در کشنده دافران دسترسی به ریتاردر گیربکسی نامتداول است و بهتر بود که ترمز اگزوز به صورت دکمه بر روی داشبورد تعبیه می‌شد و ریتاردر هیدرولیکی همانند کشنده‌های اسکانیا در اهرم کنار فرمان.

دو عیب بزرگ که در هر دو کامیون دافران و سیتراک مشاهده می‌شود، یکی عدم استفاده از چراغ عقب LED و دیگری استفاده از ترمز تریلر مستقل است که برای یک کشنده‌ی تک‌محور به‌روز بسیار ضعف بزرگی است.

مقایسه کلی

کشنده دافرانH7کشنده سیتراک
سازندهDongfeng Liuzhouسینوتراک
پیشرانهYC6K1248-50MC11.44-50
سازندهیوچای چینسینوتراک تحت لیسانس مان آلمان
حجم موتور12.15 لیتر 6سیلندر10.5لیتر 6 سیلندر
حداکثر قدرت موتور480 اسب‌بخار در دور 1900440 اسب‌بخار در دور 1900
حداکثر گشتاور2230 نیوتن‌متر در دور 13002100 نیوتن‌متر در دور 1000
سیستم پاشش سوختکامان ریل ساخت بوشکامان ریل ساخت بوش
استاندارد آلایندگییورو5+EEVیورو5+EEV
جعبه‌دندهZF-12TX2621 TDZF-16S2230 TO
تعداد دنده12 دنده جلو+4دنده عقب16 دنده جلو+2 دنده عقب
مکانیزم کارکردنیمه اتوماتیک هوشمنددستی تمام سنکرونیزه
سیستم کلاچSACHSACH
جعبه فرمانساخت ZFZF 8198
اکسلساخت DANA چینساخت سینوتراک بر اساس
دیفرانسیل 13تنی مان
سیستم ترمزدو مداره مستقل پنوماتیکی
ساخت وابکو از نوع دیسکی
دو مداره مستقل پنوماتیکی
ساخت وابکو از نوع دیسکی
سیستم ایمنی ترمزABS,EBS,ESC,ASR,AEBS,LDWSABS,EBS,ESC,ASR,EBL
ترمز کمکی1-اینتاردر(ریتاردر گیربکس) 5 زمانه
ساخت ZF از نوع R3500
2-ترمز اگزوز دستی تک مرحله‌ای
3-ترمز موتوری EVB ساخت ژاکوب
1-ترمز موتوزی EVB اتوماتیک
2-ترمز اگزوز دستی
سیستم تعلیق جلوپارابولیک با کمک‌فنر و میل موجگیرپارابولیک با کمک‌فنر و میل موجگیر
سیستم تعلیق عقبتعلیق بادی با کمک‌فنرتعلیق بادی با کمک‌فنر
سیستم تعلیق کابینبالن 4 نقطه‌ای بالن 4 نقطه‌ای
مخزن سوخت2 مخزن آلومینیومی
با ظرفیت 1200 لیتر
2 مخزن آلومینیومی
با ظرفیت 1160 لیتر
مخزن ادبلو60 لیتری40 لیتری
وزن شاسی7800 کیلوگرم7000 کیلوگرم
ظرفیت مجاز 44 تن42 تن
ظرفیت محور جلو6700 کیلوگرم7000 کیلوگرم
ظرفیت محور عقب12300 کیلوگرم13000 کیلوگرم
طول6040 میلیمتر6285 میلیمتر
عرض2525 میلیمتر2496 میلیمتر
ارتفاع3680 میلیمتر3850 میلیمتر
فاصله محوری3800 میلیمتر3600 میلیمتر
تجهیزاتکروز کنترل-سیستم تهویه اتوماتیک-
صندلی بادی راننده
چراغ روز-چراغ مه‌شکن
آینه برقی گرمکن‌دار
بادگیر جانبی و سقف
فلاپ بغل-شیشه‌شور چراغ
سنسور تنظیم روشنایی چراغ جلو
بخاری درجا-چراغ مه‌شکن
نشانگر زمان تعویض فیلتر سوخت
نشانگر گرفتگی فیلتر روغن
کروز کنترل-سیستم تهویه اتوماتیک-
صندلی بادی راننده
چراغ روز-چراغ مه‌شکن
آینه برقی گرمکن‌دار
بادگیر جانبی و سقف
فلاپ بغل-شیشه‌شور چراغ
سنسور تنظیم روشنایی چراغ جلو
بخاری درجا-چراغ مه‌شکن
نشانگر زمان تعویض فیلتر سوخت
نشانگر گرفتگی فیلتر روغن
سیستم صوتی مانیتوردار
آپشنیخچال-کولر درجا-سیستم ADR
سیستم صوتی با مانیتور
یخچال-کولر درجا-سیستم ADR
سانروف برقی-صندلی بادی مسافر- نشانگر باد لاستیک
مقایسه‌ی کشنده‌های سیتراک و دافران

بررسی کشنده اسکانیا سری S

منابع

Inf.news

Vnexpress

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 3.8 از بین 90 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا