خودروفناوری‌های جدیدکامیون‌

قدرتمندترین کامیون‌های ساخت چین

5 کامیون قدرتمند ساخت چین

4
(58)

اولین کامیون تولید چین، کامیون Jiefang CA10 است که در سال 1956 اولین نمونه‌‌ی آن تولید شد. با تولید این کامیون، چین سرانجام به سابقه‌ی نداشتن توان تولید کامیون پایان داد.

با گذشت بیش از 65 سال از آن دوران، صنعت کامیون‌سازی چین، جهش بسیاری کرده‌است. چین در حال حاضر نه فقط بازار داخلی، بلکه بخش عمده‌ای از بازار آسیا و آفریقا را تامین می‌کند.

تاریخچه‌ی کامیون‌های ماک در اروپا

همکاری ماک و اسکانیا در توسعه‌ی پیشرانه‌های V8 در جهان

در سال‌های گذشته، کامیون‌های تولید چین، دارای موتورهایی با حداکثر توان 400 اسب‌بخار بودند. اما امروزه کامیون‌هایی با موتورهایی بیش از 600 اسب‌بخار هم در چین تولید می‌شود. در این نوشته ما قصد داریم قدرتمندترین کامیون‌های ساخت چین را از نظر توان تولیدی موتور، معرفی کنیم.

فهرست مطالب

  1. سینوتراک X7
  2. شاکمان X6000
  3. فوتون Auman گلکسی
  4. دانگ‌فنگ KX
  5. United Truck U

1- سینوتراک X7

قدرتمندترین کامیون های چینی
کشنده سینوتراک X7

رتبه اول قدرتمندترین کامیون‌های ساخت چین به کشنده X7 ساخت سینوتراک تعلق می‌گیرد. البته دلیل این موضوع این نیست که کامیون X7 قوی‌ترین کامیون ساخت چین است. دلیل این موضوع کیفیت ساخت بالای این کشنده در بین کشنده‌های قدرتمند چینی است.

شرکت سینوتراک در عرصه‌ی تولید کامیون در چین، همواره جز کمپانی‌های پیشرو در زمینه‌ی نوآوری بوده‌است. این شرکت با تولید کامیون JN150 در سال 1962، توانست بر ناتوانی چین در تولید کامیون‌های تجاری پایان دهد.

شرکت سینوتراک همواره در حال پیشرفت بوده‌است. سینوتراک اولین کمپانی کامیون‌سازی چینی است که پای شرکت ZF آلمان را به بازار چین باز کرد. همچنین برای اولین بار شرکت اشتایر اتریش، در همکاری با شرکت سینوتراک بود که پیشرانه‌های دیزل خود را در چین تولید کرد. این موضوع زمینه‌ساز ایجاد شرکت ویچای شد که موتورهای دیزل تولید این شرکت، جز باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های ساخت چین است.

شرکت سینوتراک با آغاز همکاری با شرکت مان آلمان در تولید پیشرانه و اکسل، به یک غول تکنولوژی در حوزه‌ی کامیون‌سازی چین مبدل گشته است.

قوی ترین کامیون‌های ساخت چین
کشنده سینوتراک X7

کامیون Huanghe X7 نه تنها دارای طراحی زیبایی است، بلکه در بین کشنده‌های تولید چین دارای کمترین ضریب دراگ یا اصطکاک هوا است. این کشنده مجهز به موتور 13 لیتری MC13H60-61 است که در سینوتراک و تحت لیسانس مان آلمان تولید شده‌است. این پیشرانه حداکثر توان 600 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 2700 نیوتن‌متر را برای X7 فراهم می‌آورد. سینوتراک برای انتقال این قدرت به محور محرک کشنده X7 که دارای نسبت 2.71 است از یک گیربکس 16 سرعته‌ی تمام اتوماتیک ساخت ZF استفاده می‌کند. ترکیب موتور قدرتمند، گیربکس اتوماتیک و دیفرانسیل با نسبت سرعت پایین، تا حد زیادی کامیون X7 را برای حمل‌ونقل‌های طولانی مدت هماهنگ کرده‌است.در ادمین دیزل ایران

2- شاکمان X6000

کشنده شاکمان X6000

شرکت شاکمان که از زیرمجموعه‌های کمپانی Shaanxi Automobile است را می‌توان فرزند شرکت سینوتراک دانست. شرکت ویچای هم زیر مجموعه‌ی Shaanxi Automobile است. اگرچه شرکت شاکمان در زمینه‌ی خودروهای تجاری سهم بین‌المللی به خوبی سینوتراک ندارد، اما در بازار داخلی چین حضور موثری دارد.

سینوتراک و Shaanxi Automobile در ابتدا به صورت مشترک دست به تولید می‌زدند، اما بعدها به دلیل اینکه فلسفه‌ی این دو متفاوت بود و سینوتراک بیشتر به دنبال تکنولوژی‌ها و همکاری‌های جدید با شرکت‌های برتر اروپایی بود و چشم به صادارت دوخته بود ولی Shaanxi Automobile بیشتر بر بازار داخلی چین تکیه داشت، از هم مستقل شدند.

شرکت شاکمان از نظر تکنولوژی‌های مدرن از سینوتراک عقب بوده و این شرکت تمایل به تولید کامیون‌هایی با توانایی جابجایی بارهای سنگین و فوق‌ سنگین ندارد. با این حال کشنده شاکمان X6000 یک استثنا در فلسفه‌ی این شرکت است. کامیون X6000 نه تنها قوی‌ترین کشنده ساخت شاکمان است، بلکه در بازار چین هم جز قوی‌ترین کامیون‌هاست.

کشنده شاکمان X6000

شاکمان X6000 مجهز به موتور 15.33 لیتری ساخت ویچای است که دارای حداکثر توان تولیدی 660 اسب‌بخار و گشتاور ماکزیمم 3200 نیوتن‌متر است. مهمترین نکته در مورد این کشنده این است که کامیون شاکمان X6000 در دور موتور 900 به گشتاور 3150 نیوتن‌متر می‌رسد که این توانایی فوق‌العاده‌ای برای یک کشنده‌ی چینی است. شاکمان X6000 از چنان شتاب و قدرتی در دور موتور پایین برخوردار است که کندن آسفالت جاده برای آن کاری ندارد. این کشنده از نظر توانایی پیشرانه از کشنده سینوتراک X7 برتر است.

کشنده شاکمان X6000 به گیربکس اتوماتیک SF16JZ280 ساخت شرکت FAST مجهز است. این کشنده به دیفرانسیل 2 محور 13 تنی ساخت Hande چین مجهز است که دارای نسبت سرعت 2.533 می‌باشد. نکته‌ی قابل توجه این است که شرکت شاکمان، ویچای، FAST و Hande همه زیر مجموعه‌ی Shaanxi Automobile هستند.

3- فوتون Auman گلکسی

کشنده فوتون Auman گلکسی

کامیون فوتون Auman گلکسی به عنوان یک کامیون سنگین کاملا جدید توسط شرکت فوتون دایملر تولید شده‌است. این کشنده دارای ظاهری علمی تخیلی است که یک سنت شکنی در بازار کامیون‌های چینی محسوب می‌شود. طراحی ظاهری کشنده فوتون گلکسی را می‌توان الهام گرفته از کانسپت کامیون برقی مرسدس بنز دانست. این کامیون از نظر قدرت پیشرانه حرف‌هایی برای گفتن دارد. اگر کامیونی را برای رقابت با کشنده شاکمان X6000 از نظر قدرت موتور بتوان پیشنهاد کرد، مطمئنا کشنده فوتون Auman گلکسی گزینه‌ی مناسبی است

فوتون گلکسی مجهز به موتور 14.5 لیتری ساخت فوتون کامینز است. این پیشرانه دارای حداکثر توان خروجی 660 اسب‌بخار و گشتاور 3200 نیوتن‌متر است. اگرچه موتور کشنده فوتون گلکسی از موتور شاکمان X6000 کم حجم‌تر است، اما فوتون به لطف داشتن توربوشارژ قوی‌تر و اینترکولر باکیفیت‌تر، دارای گشتاور و توان تولیدی برابر با شاکمان X6000 است.

فوتون گلکسی در بخش انتقال قدرت مجهز به گیربکس 16 سرعته‌ی اتوماتیک ساخت ZF است که مجهز به اوردرایو می‌باشد. کشنده فوتون گلکسی با داشتن دیفرانسیل با نسبت 3.38 و گیربکس مجهز به اوردرایو، نسبت به مابقی کشنده‌های چینی، توانایی حمل بارهای فوق‌ سنگین در جاده‌های سنگلاخی بیشتری دارد.

4- دانگ‌فنگ KX

کشنده دانگ‌فنگ KX

زمانیکه از کامیون‌های فوق سنگین تولید چین بحث به میان می‌آید، نمی‌توان به پرچمدار بزرگترین کمپانی کامیون‌سازی چین، یعنی دانگ‌فنگ KX اشاره نکرد.

شرکت کامیون‌سازی دانگ‌فنگ موتور یکی از ستون‌های اصلی صنعت کامیون‌سازی چین است که نه تنها در بازار داخلی چین، بلکه در بازارهای صادراتی هم یکی از مهمترین نمایندگان چین در عرصه‌ی کامیون سازی است.

جدیدترین نسل کشنده دانگ‌فنگ KX مجهز به موتور Z14 ساخت دانگ‌فنگ کامینز با حجم 14 لیتر است که این پیشرانه بر روی کشنده دانگ‌فنگ لیوژو چنگ لانگ H7 که نسل پیشرفته‌تر همان دافران خودمان است، هم نصب شده‌است.

موتور Z14 دارای حداکثر توان تولیدی 600 اسب‌بخار بوده که در دور موتور 900 به گشتاور 2750 نیوتن‌متر دست پیدا می‌کند. این کشنده در بین مابقی کشنده‌های این لیست دارای مصرف سوخت کمتری است.

گیربکس به کار رفته در نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX از نوع DT1428DD است که یک گیربکس اتوماتیک می‌باشد. نسبت سرعت محور محرک این کشنده 3.42 است.

برای آشنایی بیشتر با نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX کلیک کنید

5- United truck U

کشنده United U+ از نظر محبوبیت در بازار داخلی چین و همچنین شناخته شدگی در بازار خارجی، در حد 4 کامیون قبلی نیست. با این حال این کشنده یکی از کامیون‌های قدرتمند ساخت چین است.

این کامیون توسط شرکت CIMC و چری پشتیبانی می‌شود. در تولید این کشنده شرکت‌های یوچای، FAST و Fuhua همکاری دارند.

کشنده U+ تولید همان شرکت تولید کننده کشنده‌های سی‌اندسی است اما کشنده‌های سی اند سی نسخه‌های متوسط این کمپانی بوده و U+ نسخه‌ی سنگین است.

کشنده United U+ مجهز به موتور 6K13 600-60 ساخت ویچای است که دارای حداکثر توان 600 اسب‌بخار است. این کشنده مجهز به گیربکس 12 سرعته‌ی اتوماتیک ZF یا 16 سرعته FAST است. محور عقب این کشنده ساخت Fuhua از نوع Q470 با نسبت سرعت 2.846 است.

منابع

Min.news

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4 از بین 58 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا