آموزش

علل استارت نخوردن خودرو

Nobitex
5
(1)

یکی از بدترین اتفاقاتی که احتمال دارد برای یک راننده بیفتد استارت نخوردن خودرو است. شما سوویچ را در ماشین خود می چرخانید، شاید صدای هشدار دهنده ای را بشنوید و بعد چیزی نشنوید. این روشن نشدن خودرو می تواند در زمان و مکان خوبی رخ ندهد از این رو می تواند بسیار راننده را آزار دهد.

Capture.JPG

استارت نخوردن خودرو می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر راننده داشته باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به تأخیر در رسیدن به مقصد، افزایش استرس و اضطراب، هزینه‌های اضافی برای تعمیرات و همچنین ایجاد اختلال در برنامه‌های روزانه اشاره کرد. علاوه بر این، در شرایط اضطراری مانند مواقعی که نیاز به استفاده فوری از خودرو وجود دارد، استارت نخوردن خودرو می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

اگر ماشین شما روشن نشود، می تواند نگران کننده باشد اما باید بدانید که علل استارت نخوردن خودرو چه می تواند باشد. در این مطلب که از سایت امداد خودرو اصفهان اقتباس شده قصد داریم شما را با علل استارت نخوردن خودرو آشنا کنیم.

استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو از اتفاق هایی است که شاید برایتان رخ داده و به نوعی شما را شوکه کرده است که چرا ماشین استارت نمی خورد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه می‌شوند، استارت نخوردن خودرو است. این مشکل می‌تواند در هر زمان و مکانی رخ دهد و راننده را در شرایط دشواری قرار دهد. دلایل مختلفی برای استارت نخوردن خودرو وجود دارد که تشخیص و رفع آن‌ها نیاز به دانش فنی و تجربه دارد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی دلایل مختلف استارت نخوردن خودرو، روش‌های تشخیص مشکل و راهکارهای رفع آن بپردازیم. با مطالعه این مقاله، می‌توانید درک بهتری از این مشکل پیدا کرده و در صورت بروز آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

خوابیدن باتری و استارت نخوردن خودرو

معمول ترین و البته اصلی ترین دلایلی که می تواند از علل استارت نخوردن خودرو باشد، خوابیدن باتری است. این استارت نخوردن خودرو معمولا زمانی اتفاق می افتد که خودرو چند روز پیاپی، روشن نشده و اینگونه باتری ماشین خوابیده است.

باتری قطعه ای مهم در سیستم الکتریکی خودرو است که اگر بنا به هر دلیلی باتری خودرو خراب باشد و یا یکی از قطعات باتری مثلا دینام یا سایر اتصالات معیوب باشد در این صورت با چرخاندن سوئیچ خودرو، توان الکتریکی برای روشن شدن ماشین تامین نمی شود.

در صورت خوابیدن باتری خودرو های گیربکس دستی، می توانید با هل دادن آن ها را روشن کنید ولی برای خودروهای اتومات بهتر است خودرو را هل نداده و تنها با باتری به باتری کردن، ماشین را روشن کنید.

باتری به چند دلیل خراب شده و یا مشکل دار خواهد شد و آن اینکه یا یک چیز الکتریکی مثل چراغ‌ها در ماشین روشن مانده بوده و یا ماشین به مدت زیادی روشن نشده و یا یکی از اجزای باتری دچار ایراد شده است. مشکلات باتری به‌ویژه در هوای سرد، زمانی که باتری سرد می‌شود و برای نگه داشتن شارژ تلاش می‌کند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

خراب بودن دینام و استارت نخوردن خودرو

دینام خودرو وظیفه تامین برق باتری و شارژ کردن باتری را بر عهده دارد که دینام به عنوان یک مبدل، انرژی مکانیکی حرکت خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. پس اگر دینام دچار مشکل شود و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد در این صورت استارت نخوردن خودرو را خواهیم داشت.

دینام، باتری را مجددا شارژ می کند و سیستم های الکتریکی خودرو را پس از روشن شدن خودرو روشن نگه می دارد. اگر دینام بدی دارید، باید تعویض شود، پس حتماً مراقب علائم خرابی دینام باشید.

خرابی استارت و استارت نخوردن خودرو

استارت یا استارتر از قطعات مهم در خودرو است که روشن شدن خودرو را سبب می شود. استارت اجزای مختلفی دارد که راننده با استارت زدن، برق را از باتری به سر استارت می رساند و اینگونه روشن شدن خودرو، رقم خواهد خورد. اگر خرابی استارت را داشته باشیم فرآیند برق رسانی مختل شده و از این رو با استارت زدن خودرو روشن نمی شود.

پس اگر مشکلی دراستارت یا استارتر خودرو که سیگنال الکتریکی را برای به حرکت درآوردن موتور دریافت می‌کند وجود داشته باشد، خودروی شما به چرخش کلید پاسخ نداده و استارت نخوردن خودرو را خواهیم داشت.

تمام شدن سوخت خودرو و استارت نخوردن خودرو

گاهی خودرو به دلیل نداشتن بنزین به میزان لازم، استارت نخورده و روشن نمی شود. در این مورد باید باک ماشین را از بنزین پر کنید تا خودرو استارت بخورد و اینگونه استارت نخوردن خودرو را نداشته باشیم.

قفل شدن موتور خودرو و استارت نخوردن خودرو

در صورتی که مشکل و ایرادی در سیستم برق رسانی خودرو وجود نداشته باشد علت استارت نخوردن خودرو می تواند به خاطر شکستن یاتاقان ها، جمع شدن آب سر پیستون ها و محفظه احتراق، سوختن واشر سر سیلندر، چسبیدن یاتاقان ها یاتاقان شاطون ها، شکستن استارت و قرار گرفتن این قطعه های شکسته بین دنده فلایول باشد.

خرابی فیوزها در خودرو و استارت نخوردن خودرو

فیوزها یکی از قطعات مهم در خودرو هستند که درون جعبه فیوز قرار دارند که در سیستم برق رسانی خودرو ایفای نقش می کند. فیوزهای خودرو به مرور دچار عیب می شوند و خرابی دارند و اینگونه استارت نخوردن خودرو را رقم می زنند. برای در دسترس قرار گرفتن فیوزهای خودرو می توانید به فرمان خودرو و یا زیر کاپوت خودرو مراجعه نمایید و با عوض کردن فیوز معیوب مشکل را رفع نمایید.

در برخی موارد دیده شده که خرابی یک فیوز به قدری شدید بوده که سیم کشی خودرو را هم دچار مشکل کرده است و در این موارد باید جدای از فیوز خودرو، سیم کشی خودرو را هم تعویض کنید.

خرابی شمع خودرو و استارت نخوردن خودرو

خرابی شمع ها از جمله مشکلات رایج است که در خودرو استارت نخوردن خودرو را رقم می زند. شمع ها در سیستم سوخت رسانی خودرو عمل جرقه زنی را در محفظه احتراق بر عهده دارند و زمانی که شمع های خودرو بنا به هر دلیلی خراب باشند در این صورت احتراقی صورت نمی گیرد و استارت نخوردن خودرو اتفاق خواهد افتاد. از جمله علائم خرابی شمع ها آن است که مصرف سوخت خودرو بالا می رود و در زمان شتاب گیری در خودرو افت خواهیم داشت، در این زمان باید شمع های آسیب دیده و معیوب را تعویض نماییم.

خرابی تسمه تایم و استارت نخوردن خودرو

اگر در خودرو خرابی تسمه تایم و یا تنظیم نبودن تسمه تایم را داشته باشیم استارت نخوردن خودرو اتفاق می افتد که در این صورت باید حتما به مکانیکی مراجعه نمایید و یا با امداد خودرو تماس حاصل فرمایید تا تسمه تایم تنظیم گردد و یا در صورت مشکل، تعویض گردد. تسمه تایم، میل سوپاپ را در خودرو به چرخش در می آورد.

توجه داشته باشید که در صورت خرابی تسمه تایم به هیچ عنوان سعی نکنید با استارت زدن خودرو را روشن کنید. در صورتی که در جاده های استان اصفهان هستید میتوانید با کمک یدک کش های امداد خودرو جاده ای اصفهان ماشین را به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز برسانید.

خرابی رله پمپ بنزین و استارت نخوردن خودرو

رله پمپ بنزین از جمله قطعاتی است که در خودرو های انژکتوری می باشد و یک قطعه الکتریکی است که کنترل برق ورودی به قطعات سیستم سوخت رسانی را بر عهده دارد. در صورت اختلال در رله پمپ بنزین، پمپ بنزین دیگر قادر نیست سوخت را از باک خودرو به محفظه احتراق برساند و در این صورت استارت نخوردن خودرو رخ می دهد. رله پمپ بنزین درون جعبه فیوز است که در صورت مشکل، باید حتما تعویض گردد.

خرابی سوئیچ احتراق در خودرو

زمانی که سوئیچ احتراق خودرو معیوب باشد جریان برق برقرار نمی شود و ما اینگونه استارت نخوردن خودرو را خواهیم داشت. از نشانه های خرابی سوئیچ احتراق خودرو، چشمک زدن داشبورد می باشد.

گرفتگی فیلتر سوخت و استارت نخوردن خودرو

فیلتر سوخت در مسیر انتقال سوخت از باک به محفظه احتراق قرار دارد و وظیفه جداسازی ذرات آلاینده موجود در سوخت را برعهده دارد که با گذشت زمان فیلتر گرفته می شود و اینگونه انتقال بنزین به محفظه احتراق با مشکل رو به رو خواهد شد و در نتیجه استارت نخوردن خودرو را خواهیم داشت که در این صورت باید فیلتر بنزین را تعویض کنیم.

توصیه شده که هر 30 هزار کیلومتر یکبار فیلتر را تعویض نماییم تا اینگونه مشکلات یکباره برایمان در زمان اشتباه اتفاق نیفتد و استارت نخوردن خودرو را شاهد نباشیم.

موتور شویی و استارت نخوردن خودرو

یک از موارد دیگری که می تواند سبب استارت نخوردن خودرو شود، موتور شویی خودرو است که در این زمان آب به سیستم الکتریکی خودرو رسیده و اینگونه استارت نخوردن خودرو کلید زده می شود.

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 5 از بین 1 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا