خودروفناوری‌های جدید

چرخ پنجم هوشمند، راه حل جدید برای جلوگیری از واژگونی کشنده

Nobitex
4.3
(32)

شرکت استارت آپ Axicle Engineering یک نمونه ریش یا چرخ پنجم هوشمند را ابداع کرده که معتقد است که می‌تواند تریلر را قبل از واژگونی کشنده جدا کرده و کامیون را از خسارت دیدن و سرنشینان را از آسیب دیدگی حفظ کند.

گروهی از مهندسان این شرکت در حال کار بر روی یک چرخ پنجم هوشمند به عنوان راه‌حلی برای کاهش مرگ‌ومیر و خسارات ناشی از واژگونی کامیون‌ها کشنده هستند.

واژگونی کشنده‌ها در سال 2019 باعث مرگ بیش از 300 نفر در جاده‌های آمریکا شده‌است. بر اساس گزارشات پلیس آمریکا، سالانه 9000 نفر دیگر در واژگونی کشنده در جاده‌های آمریکا مجروح می‌شوند.

استیو کروگ، مهندس مکانیک سابق شرکت تسلا و با سابقه‌ی کار در مهندسی هوافضا، یک شرکت استارت آپ با نام Axicle Engineering با هدف کاهش مرگ‌ومیر و خسارات در بزرگراه‌ها تاسیس کرد. چرخ پنجم هوشمند این شرکت با استفاده از داده‌های سیستم ضدلغزش و واژگونی کشنده، تشخیص می‌دهد که کامیون در آستانه‌ی واژگونی است و با آزاد کردن تریلر، مانع از واژگونی کشنده می‌شود.

واژگونی کشنده
چرخ پنجم

استفاده از این ریش یا چرخ پنجم، دو مزیت دارد:

اول، حفظ راننده و سرنشینان از مرگ و آسیب‌های جسمی

دوم، جلوگیری از آسیب به کامیون که بسیار گران‌قیمت است. به خصوص کابین

تیم مهندسی این شرکت استارت آپ که شامل مهندسان سابق تسلا و اسپیس ایکس است، این چرخ پنجم هوشمند را که دارای تعدادی سنسور برای نظارت بر زاویه‌ی چرخش تریلر، سرعت کشنده و تعادل آن است، توسعه داده‌اند. سنسورهای این چرخ پنجم با استفاده از داده‌های سیستم ضدواژگونی کشنده و هوش مصنوعی، با دقت 99 درصد می‌تواند لحظه‌ی واژگونی تریلر را تشخیص دهد. البته تنها جداکردن تریلر از ریش در هنگام واژگونی کارساز نیست. چراکه تریلر ممکن است بر روی شاسی کشنده بیفتد و به شاسی آسیب بزند و هنوز هم خطر واژگونی هست. برای رفع این مشکل شرکت Axicle Engineering ، یک راه حل دیگر هم ارائه داده‌است.

چرخ پنجم این شرکت قادر است که 0.2 میلی‌ثانیه قبل از واژگونی، تریلر را آزاد کرده و با استفاده از یک سیستم محرک انفجاری که بر اساس صندلی پران جنگنده توسعه پیدا کرده، تریلر را از کامیون جدا کرده و آن‌ را از شاسی دور کند. با این کار، کشنده ثبات خود را حفظ کرده و از فشاری که تریلر در هنگام واژگونی بر آن وارد می‌کند، در امان باشد.

قیمت این چرخ پنجم یا ریش در حدود 4000 دلار برآورد شده که پیش بینی شده در حدود 80000 عدد از آن در سال تولید شود. اولین مشتری این چرخ پنجم، شرکت‌های بیمه‌ی کشنده بودند که 7500 عدد از آن را پیش خرید کرده‌اند.

شرکت‌های بیمه برای کامیون‌هایی که از این چرخ پنجم استفاده کنند، تخفیف خوبی در نظر می‌گیرد.

محور محرک SAF ، جدیدترین تکنولوژی تریلرها

عرضه‌ی اکسل‌های ضد خوردگی توسط شرکت SAF

توسعه‌ی موتورهای دیزلی 3 سیلندر پیستون مخالف برای کشنده

پیشرانه‌ی کامینز با سوخت گازی در کشنده کنورث تی680

منبع

Fleetowner

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4.3 از بین 32 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

یک دیدگاه

  1. این مدل چرخ پنجم توی جاده ها و مانع های جاده ای ما قطعا روزانه عمل میکنه حداقل من سالی یک بار پرواز ۳۰ سانتی به هوا دارم با مانع های جدید و بدور رنگ درشب توی جاده اصلی و بزرگراه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا