آموزش

نقش سواد مالی و یافتن زمان دقیق ورود به بازارهای مالی در کسب ثروت

Nobitex
5
(2)

افزایش سواد مالی یکی از مهمترین مسائلی است که تمام افراد برای کسب ثروت بدان نیاز خواهند شد. برخورداری از سواد مالی به خصوص برای ما ایرانیان که نرخ تورم بالایی را تجربه می‌کنیم، اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که روز به روز ارزش تومان در حال کاهش است باید بتوانیم به نحوی سرمایه‌گذاری کنیم که نرخ بازدهی بیشتری نسبت به نرخ تورم به دست بیاوریم. مثلا اگر طلا می‌خریم باید در بهترین موقع و زمانی که قیمت پایین است طلا را خریداری کنیم تا پس از یک سال سودی بیشتر از ۳۸٪ که نرخ کنونی تورم است به دست بیاوریم.

در صورتی که سود ما از بازار طلا، سهام، ارزهای دیجیتال و … معادل ۳۸٪ باشد، هیچ منفعتی کسب نکرده به جز اینکه ارزش سرمایه خود را برابر تورم موجود در بازه زمانی یک ساله حفظ کرده‌ایم. به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید توانایی انتخاب بهترین زمان برای ورود به بازارهای مالی را داشته باشند تا بتوانند درصد بازدهی خود را افزایش دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا مفهوم سواد مالی و یکی از مهمترین تحلیل‌ها که مکمل سواد مالی است را معرفی کنیم.

منظور از سواد مالی چیست؟

سواد مالی، ترکیبی از دانش‌ها و مهارت‌هایی است که به افراد کمک ‌می‌کند تا بهترین تصمیمات مالی را در زندگی بگیرند. به عنوان مثال:

۱- با سواد مالی ‌می‌توان تصمیم گرفت که باید چه مقدار از سرمایه خود را به «پس‌انداز کردن» اختصاص داد. البته در ایران به دلیل کمتر بودن نرخ تورم (38%) نسبت به نرخ سود بانکی (20.5%) پس‌انداز کردن پول در بانک با زیان همراه خواهد بود. به عبارت دیگر، با سپرده‌گذاری در بانک، ارزش سرمایه فرد در طول زمان کمتر ‌می‌شود.

۲- با استفاده از سواد مالی ‌می‌توان در بازارهای مالی پُربازده همچون فارکس، بورس، طلا، خودرو، ارزهای دیجیتال و … سرمایه‌گذاری کرد. البته برای سرمایه‌گذاری در این بازارها باید نحوه تحلیل قیمت را یاد بگیرید. یکی از مهمترین روش‌هایی که با استفاده از آن ‌می‌توان قیمت را ‌پیش‌بینی کرد، تحلیل تکنیکال است و یکی از مهمترین پلتفرم‌های رایگان برای انجام تحلیل تکنیکال، سایت تریدینگ ویو است.

چطور بهترین زمان ورود به بازارهای مالی را شناسایی کنیم؟

با استفاده از تحلیل تکنیکال ‌می‌توان قیمت را در بازارهای مالی ‌پیش‌بینی کرد و از این طریق بهترین زمان ورود (= هنگامی که قیمت پایین است) و سرمایه گذاری را شناسایی کرد. تحلیل تکنیکال، دانشی است که در آن با استفاده از ابزارها و مفاهیم مختلفی ‌می‌توان نمودارهای قیمت را تحلیل کرده و آینده قیمت را ‌پیش‌بینی کرد.

یکی از مهمترین پلتفرم‌هایی که امکان انجام تحلیل تکنیکال را به صورت رایگان فراهم کرده، وب سایت تریدینگ ویو (TradingView) است. در این پلتفرم آنلاین انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال وجود دارند و شما با استفاده از آموزش تریدینگ ویو ‌می‌توانید نحوه استفاده از تمامی آنها را به صورت تصویری و مرحله به مرحله یاد بگیرید. یکی از پُرطرفدارترین ابزارهای تحلیل تکنیکال که بسیاری از معامله‌گران بازار کریپتو و فارکس از آن استفاده ‌می‌کنند، ابزار فیبوناچی اصلاحی است. تصویر زیر که برگرفته از نمودار قیمت اتریوم در تریدینگ ویو است، ابزار فیبوناچی اصلاحی و واکنش قیمت به آن را نشان ‌می‌دهد.

سواد مالی و یافتن زمان دقیق ورود

فیبوناچی اصلاحی یکی از ابزارهای پُرکاربرد در دنیای معاملات است و چون افراد بسیاری از آن استفاده ‌می‌کنند، اعتبار بالایی در ‌پیش‌بینی قیمت دارد. در تصویر بالا، خط مورب زرد رنگ، نقطه ابتدا و انتهایی که از آن ابزار فیبوناچی ترسیم شده، نشان داده شده است. در بین این دو نقطه یک سری خطوط افقی با رنگ‌های مختلف و نسبت‌های مختلف قرار گرفته‌اند. این نسبت‌ها از طریق سری اعداد فیبوناچی به وجود آمده‌اند و دو مورد از آنها یعنی نسبت 61.80% و نسبت 78.60% محل‌های بهتری برای ورود به بازار هستند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده ‌می‌کنید پس از اتمام موج صعودی (خط مورب زرد رنگ) قیمت دچار ریزش (=اصلاح) شده است؛ ابزار فیبوناچی، با نسبت‌های خاص خود زمان پایان اصلاح و شروع افزایش قیمت را نشان ‌می‌دهد.

  • البته برای ‌پیش‌بینی قیمت نباید هرگز به یک ابزار اکتفا کنید. به عبارت دیگر، باید ترکیبی از ابزارها و مفاهیم تحلیل تکنیکال به شما سیگنال ورود دهند.

قیمت اتریوم ابتدا به سطح 61.80% واکنش نشان داده اما چون پس از آن علامت‌های دیگر صعود مشاهده نشده، از ورود به بازار خودداری خواهیم کرد. پس از مدتی قیمت به سطح 78.60% واکنش نشان داده و همراهی سایر نشانه‌های صعود (همچون الگوهای شمعی ژاپنی، خط حمایت و …) سیگنال ورود را صادر کرده است. پس از خرید اتریوم در این نقطه و رسیدن قیمت به اوج (منطقه مقاومتی)، سود تقریبی 90 درصدی را به دست آورده‌ایم.

نحوه استفاده از ابزارهای مختلف در پلتفرم تریدینگ ویو

برای استفاده از پلتفرم تریدینگ ویو و نحوه ذخیره اشکال ترسیمی و تحلیل خود باید ابتدا در آن ثبت نام کنید. پس از آن ‌می‌توانید به صورت رایگان از اغلب امکانات آن به صورت تک به تک استفاده کنید. در صورتی که بخواهید بیشتر از سه اندیکاتور استفاده کنید باید یکی از اشتراک‌های آن را تهیه کنید. با این وجود نیازی به استفاده همزمان از اندیکاتورها نیز وجود دارد. در واقع شما ‌می‌توانید اندیکاتورها را به صورت تک به تک در تریدینگ ویو استفاده کنید و سیگنال ورود و خروج آنها را بررسی کنید. برای اینکه با نحوه استفاده از اندیکاتورها در تریدینگ ویو آشنا شوید، در ادامه نحوه استفاده از اندیکاتور RSI در این پلتفرم را آموزش خواهیم داد.

نحوه استفاده از اندیکاتور RSI در پلتفرم تریدینگ ویو

برای استفاده از اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو باید در ابتدا با کاربرد آن آشنا شوید. اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی، ابزاری است که مناطق اشباع خرید و فروش را نشان ‌می‌دهد. فرض کنید افراد زیادی در ماه گذشته بیت کوین خریده‌اند و اکنون دیگر خریدار چندانی وجود ندارد. در این موقعیت اشباع خرید به وجود می‌آید. بدین معنی که:

  • آمار خریداران جدید به شدت کاهش یافته چون اکثر خریداران، بیت کوین خریده‌اند.
  • دارندگان بیت کوین، به فکر فروش و برداشت سود خود می‌افتند.
  • با شروع فروش در حجم بالا و نبود خریداران کافی، فرآیند کاهش قیمت آغاز ‌می‌شود.

پس از مدتی که دیگر فروشنده چندانی در بازار وجود ندارد و قیمت نیز کاهش یافته، اشباع فروش به وجود می‌آید.

اندیکاتور RSI با استفاده از فرمول‌های ریاضی خاصی مناطق اشباع خرید و فروش را نشان ‌می‌دهد.

  • مناطق اشباع فروش که با رفتن اندیکاتور به زیر سطح ۳۰ نشان داده ‌می‌شوند، سیگنال ورود به بازار یا خرید دارایی هستند.
  • مناطق اشباع خرید که با رفتن اندیکاتور به بالای سطح ۷۰ نشان داده ‌می‌شوند، سیگنال خروج از بازار یا فروش دارایی هستند.

برای استفاده از اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو، از قسمت «Indicators» در منوی بالا، نام RSI را جستجو کرده و در نهایت با کلیک بر روی نام آن (Relative Strength Index)، اندیکاتور به صورت خودکار در پایین نمودار ظاهر ‌می‌شود.

البته همان طور که پیشتر اشاره شد نمی‌توان صرفا بر اساس این سیگنال، خرید و فروش کرد. به همین علت یادگیری تحلیل تکنیکال و به خصوص آموزش تریدینگ ویو برای دستیابی به تحلیلی دقیتر در بازارهای مالی الزامی است.

افزایش سواد مالی و امکان استفاده از ابزارهای بیشمار تریدینگ ویو به شما کمک ‌می‌کند تا زمان دقیق ورود یعنی جایی که قیمت پایین است را شناسایی کرده و در نهایت با ‌پیش‌بینی درصد افزایش قیمت، بهترین نقطه برای فروش و کسب سود از معامله را انتخاب کنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 5 از بین 2 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

حمزه شمسی

فکر این موضوع که سرچشمه همه انقلاب ها آگاهی است باعث شد که حمزه شمسی با تاسیس ریون مگ یک گام به این هدف نزدیک تر شود و با ایده های خلاقانه، آینده بهتری برای خود و دیگران رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا