
فضای استراحت در شرکتها؛ نیاز لوکس یا ضرورت کاری؟
کارکردن بیوقفه هرچقدر که فضا و موضوع کار نیز لذتبخش باشد، باعث فرسودگی و کاهش کارایی پرسنل میشود. گرچه سرکار رفتن در مقابل استراحت کردن قرار دارد، اما وجود محلی برای استراحت کردن در محل کار ضروری است. در گذشته ایجاد فضایی برای استراحت در دفتر کار، یک نیاز لوکس بود و تنها در برخی از شرکتهای بزرگ وجود داشت. اما با پیشرفت علم مشخص شد که برنامههای سلامتی شرکتی یک امر تجملی نیستند، بلکه یک ضرورت برای داشتن نیروی کار قوی و مولد محسوب میشود. از اینرو کسبوکارها باید به دنبال ایجاد فضایی برای استراحت نیروهای خود باشند تا بهرهوری بیشتری داشته باشند.
چرا ایجاد فضای استراحت در شرکتها ضرورت دارد؟
ایجاد محیطی در دفتر کار که کارکنان بتوانند در آن تایم کوتاهی استراحت کنند بسیار ضروری است و از کم شدن کارایی آنها جلوگیری میکند. از مهمترین علل ایجاد فضای استراحت در شرکتها را میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
· صمیمیت در محیط کار
قطعاً انجام دادن کاری که به آن علاقمند هستید، از ملزومات راضی بودن کار است اما کافی نخواهد بود. در واقع کارکردن در محیطی که در آن نتوانید در کنار همکارانتان شاد باشید موجب ایجاد فضایی سرد و خشک میشود و شرایط کار تیمی را سختتر میکند. این در حالی است که اگر صمیمیت بین کارکنان وجود داشته باشد، باعث افزایش انعطاف و همکاری آنها میشود و به کمک یکدیگر چالشها را حل میکنند تا دیگر مشکلی ایجاد نشود. از طرفی ایجاد فضایی صمیمی در محیط کار باعث افزایش وفاداری کارمندان به سازمان و در نتیجه دریافت نتایج مطلوب میشود.
· سلامتی
کاملاً طبیعی است که ۸ ساعت کار مداوم از نظر فیزیکی و فکری طاقتفرسا باشد و نیاز است که کارکنان پس از یک الی دو ساعت کار اندکی زمان را به استراحت بگذرانند. درصورتیکه این موضوع در محل کار رعایت نشود، کارکنان همیشه نیمه دوم زمان حضورشان در محل کار را در انتظار به پایان رسیدن زمان کاری طی میکنند و انرژی کافی ندارند. از طرفی کار طولانی سلامتی آنها را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. از اینرو باید امکانات لازم برای استراحت را در اختیار کارکنان قرار داد تا تایم کاری تأثیر کمتری بر بهرهوری آنها داشته باشد. البته باید به این نکته دقت نمود که فضای استراحت و کار باید از یکدیگر فاصله داشته باشند، تا کارمندان برای لحظاتی ذهنشان از چالشهای کاری رها شود و بتوانند دوباره انرژی لازم را کسب کنند.
· پیشرفت
کارکنان در سازمانها در سمتهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند که ممکن است از لحاظ کاری هیچوقت با هم ارتباط نگیرند. اما تمامی افراد در همه زمینهها نظرات ارزشمندی دارند، که اگر فرصت ابراز آنها را داشته باشند، میتواند به پیشرفت کار در تمامی زمینهها منجر شود. در واقع همیشه نمیتوان این نظرات را در فضای کاری ابراز کرد. اما در تایم استراحت و در میان گفتوگوها، افراد شانس ابراز عقاید و پیشنهادات خواهند داشت. بنابراین میتوان گفت در چیدمان پارتیشن اداری نیاز است که حتماً بخشی را به اتاق استراحت کارکنان اختصاص داد.
· جذب استعدادها
امروزه مفهوم رفاه دیگر با گذشته متفاوت است. در واقع سازمانها برای آنکه بتوانند افراد درجه یک را جذب کنند باید چیزی بیشتر از حقوق و مزایای خوب داشته باشند، زیرا افراد هنگامیکه با دوستان و آشنایان خود در مورد مزایای تفریحی و رفاهی محل کار یکدیگر صحبت میکنند، در صورتی که آن مزایا را در محل کار خود نبینند، به سراغ سازمانهای دیگر میروند. بنابراین سازمانی موفق به جذب استعدادها خواهد شد که بتواند از نظر تمامی ابعاد یک محیط خوب را برای کارکنان خود فراهم کند.
فضای استراحت در شرکتها باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
اتاق استراحت اداری باید دارای فضایی راحت و مملو از آرامش برای استراحت کارکنان باشد. همچنین در صورت امکان در این فضا بازی و فعالیتهای سرگرمکننده نیز تعبیه شده باشد تا کارکنان بتوانند از فضای کار و زمان استراحت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. در واقع نیازهای اتاق استراحت با توجه به نوع فعالیت، تعداد کارکنان شرکت و نیازهای آنها باید تجهیزات مختلفی داشته باشد. اما به طور کلی از لوازم و تجهیزات ضروری اتاق استراحت میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
· مبلمان راحتی
مبلمان اداری راحتی یکی از اصلیترین تجهیزات فضای استراحت هستند. این مبلمان شامل انواع صندلی، تخت، مبل، کوسن، فرش، میز و تمامی تجهیزاتی که میتواند باعث ایجاد احساس آرامش و استراحت در کارکنان شود میگردد.
· تجهیزات سرگرمی
تلویزیون، ایکسباکس، پلیاستیشن، میز بیلیارد، میز پینگپونگ، فوتبال دستی، تخته و انواع بازی فکری از جمله وسایل سرگرمی هستند که مدیران میتوانند برای ایجاد رقابت سالم و تفریح در میان کارکنان قرار دهند.
· تجهیزات سرو خوراکی و نوشیدنی
انواع خوراکی و نوشیدنی و تجهیزات سرو آنها مانند دستگاه چایساز، قهوهساز، قهوهخوری، چایخوری، ظروف سرو غذا، قاشق، چنگال و کارد، مایکروویو، یخچال و سایر لوازم آشپزخانه نیز باید در این فضا وجود داشته باشد.
· تجهیزات نظمدهنده
برای ایجاد احساس نظم و آرامش در این محیط باید از انواع قفسه، کمد کتابخانه اداری، سبد ارگانایزر، کمد و گیرههای آویز استفاده کرد.
· امکانات بهداشتی
اتاق استراحت همچنین باید به امکانات بهداشتی مناسب مانند صابون، دستمال کاغذی، حوله، سطل زباله و… مجهز باشد.
خرید تجهیزات فضای استراحت در شرکت
همانطور که اشاره شد اتاق استراحت فضایی است که کارکنان میتوانند برای استراحت و یا انجام فعالیتهای سرگرمکننده و تفریح از آن استفاده کنند. وجود این فضا در سازمانها باعث افزایش احساس رضایت، همکاری، خلاقیت و بهرهوری در محیط کار میشود. از اینرو برای این فضا باید تجهیزات مختلفی مانند مبلمان، میز اداری ، تلویزیون، یخچال، چایساز، بازیهای مختلف و انواع خوراکیها و امکانات بهداشتی تهیه کرد. در واقع این تجهیزات باید بر اساس نوع فعالیت و نیاز کارکنان تهیه شوند. بنابراین اگر به فکر طراحی فضای استراحت در شرکت خود هستید باید تجهیزات مورد نیاز آن را از مراکز و فروشگاههای معتبر در این حوزه خریداری نمایید تا بتوانید با تهیه وسایل با کیفیت مدت زمان طولانیتری از آنها استفاده کنید.