با توجه به ترک بازار کامیون ایران توسط برندهای معتبر جهانی همچون ولووتراکس، اسکانیا، رنوتراکس، ایویکو و …. ، فرصت برای کشورهای سطح دوم در زمینهی تولید کامیون همچون چین، روسیه و بلاروس برای ارائه محصولات خود، فراهم شد.
کشور کره جنوبی هم که قبلا با برند هیوندای موتورز در بازار کامیون ایران حضور موفقی نداشت، اینبار بازار ایران را با کامیونهای ساخت دووتراکس هدف قرار داده تا بتواند از این بازار آشفتهی ایران حداکثر استفاده را ببرد. جادههای ایران که زمانی محل عبور کامیونهای به روز و باکیفیت از برندهای معتبر جهانی بود، حالا تبدیل به مدل آزمایشگاهی کامیونسازان چینی و روسی شدهاست که کامیونهای خود را با پایهای ترین آپشنها و امکانات به آن عرضه میکنند. کص ننه ادمین دیزل ایران
با ریونمگ در بررسی خواب جدیدی که برای سنگین سواران دیده شده، همراه باشید.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ ایرانی
معایب کشنده آمیکو 2640 ، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست
فهرست مطالب
- معرفی شرکت دووتراکس
- بررسی پیشرانه کشنده دوو Maximus
- بررسی جعبهدنده کشنده دوو Maximus
- بررسی سیستم ترمز و ایمنی کشنده دوو Maximus
- بررسی شاسی، سیستم تعلیق و اکسل کشنده دوو Maximus
- بررسی طراحی ظاهری کشنده دوو Maximus
- بررسی طراحی داخلی کشنده دوو Maximus
- جمع بندی
- مشخصات فنی کشنده دوو Maximus
معرفی شرکت دووتراکس
دوو تراکس در سال 1972 با همکاری شرکت جنرال موتورز به عنوان تولید کنندهی کامیونهای تجاری در گانسان کره جنوبی تاسیس شد. دوو تراکس در ابتدا زیر مجموعهی ابر شرکت دوو بود که علاوه بر تولید وسایل الکترونیک و صوتی تصویری، در زمینهی تولید شناور و نفتکش، وسایل راهسازی و معدن هم فعالیت دارد. بیلهای مکانیکی تولید این شرکت در ایران کاربرد دارند و تعدادی از نفتکشهای شرکت ملی نفتکش ایران هم ساخت دوو است. کص ننه ادمین دیزل ایران
تست جادهای و عملکرد کشنده رنو پریمیوم 460
بررسی کشنده رنو تی، فناوری ولوو در کنار طراحی رنوتراکس
در سال 2004 این شرکت توسط شرکت چند ملیتی هندی تاتا خریداری شد و تحت عنوان دووتراکس و تاتا دوو اقدام به تولید کامیون کرد. در ادامه تاریخچهی کوتاهی از شرکت دووتراکس را بیان میکنیم:
سال 1995: تولید آزمایشی کامیون نسل جدید دوو و تغییر نام شرکت به دوو موتورز
سال 1996: برنده جایزهی برترین طراحی کامیون در کره جنوبی
سال 1988: آغاز تولید کامیونهای راست فرمان در کره جنوبی
سال 2004: خریداری شرکت توسط تاتا موتورز هند و تغییر نام شرکت به دووتراکس
تولید کامیونهای سری NOVUS با استاندارد آلایندگی یورو3
سال 2005: افتتاح خط تولید کامیونهای متوسط NOVUS در کره جنوبی
عرضهی اولین کامیون دووتراکس به بازار آفریقا
سال 2006: انتخاب به عنوان برترین صادرکننده کامیون در کره جنوبی
توسعهی کامیونهای سوخت LNG
سال 2007: تاسیس شرکت KD با همکاری افضل موتورز در پاکستان
سال 2008: توسعهی کامیون NOVUS با موتورهای یورو4
تولید کامیون با سوخت LPG
انتخاب به عنوان صادر کننده برتر کامیون در کره جنوبی
سال 2009: راه اندازی خط تولید کامیون مدرن دوو Maximus
انتخاب کامیون دوو Maximus به عنوان کامیون سال کره جنوبی
انعقاد قرارداد بزرگ تولید 2570 دستگاه انواع کامیون سنگین برای وزرات دفاع عراق
سال 2010: افتتاح خط تولید کامیون متوسط دوو Maximus
سال 2012: توسعهی نسخهی پیشرفتهتر کامیون سری NOVUS
سال 2013: انتخاب به عنوان برترین صادر کننده کامیون در کره جنوبی
سال 2015: تولید موتور یورو6
شرکت دوو تراکس قصد دارد که به یک تولید کنندهی پیشرو در کامیون در سطح جهانی تبدیل شود. این شرکت قصد دارد در آینده با تاسیس خط تولید کامیونتهای سبک و همچنین اتوبوس، سبد محصولات خود را کامل کند.
دوو تراکس بر ایجاد خطوط مونتاژ در کشورهای دیگر بسیار تمرکز دارد. این شرکت دارای مراکز مونتاژ فعال در کشورهای پاکستان، روسیه، اجزایر، ویتنام، کنیا و آفریقای جنوبی است. در آیندهی نزدیک دوو تراکس قصد دارد مراکز مونتاژ دیگری در ایران، لهستان، مالزی و فیلیپین هم تاسیس کند. کص ننه ادمین دیزل ایران
در حال حاضر محصولات دوو تراکس در 70 کشور در آسیا، خاورمیانه، آفریقا، روسیه و آمریکای جنوبی عرضه میشوند. این شرکت دارای بیش از 300 نمایندگی فعال در بازارهای الجزایر، ویتنام، روسیه، امارات متحده عربی، کویت، لبنان، عراق و کلمبیا است.
محصولات دووتراکس هم به صورت مستقل با برند دوو و هم به صورت مشترک با عنوان تاتا دوو عرضه میشوند. دوو تراکس دارای دو دسته کلی کامیون است:
کامیون سری NOVUS SE
کامیون سری Maximus Prime
هر کدام از این دسته کامیونها دارای انواع کاربری کشنده، کمپرسی، باری و میکسر است. کامیونهای سری NOVUS را میتوان محصول میان ردهی دوو دانست که دارای طراحی قدیمیتری هستند.
کامیون سری Maximus پرچمدار محصولات دوو تراکس بوده و از طراحی مدرن و زیباتر و همچنین امکانات رفاهی بهتر و مشخصات فنی بهروزتری برخوردار است.
بررسی پیشرانه کشنده دوو Maximus
بر روی کشنده دوو MAXIMUS به طور معمولی دو نوع پیشرانه نصب میشود:
1- پیشرانهی تولید دوسان کره جنوبی
2- پیشرانهی کامینز
در ابتدا بر روی کشنده دوو ماکسیموس موتور DV11 ساخت دوسان نصب شد. این پیشرانه یک موتور 6 سیلندر V شکل یا خورجینی با حجم 10.964 لیتر است. این موتور دارای حداکثر توان 420 اسببخار ( به طور دقیق 414.37 اسببخار) در دور موتور 1800 و حداکثر گشتاور 1833 نیوتنمتر است. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو3 است و وزن خشک آن 904 کیلوگرم میباشد.
پس از مدتی، این پیشرانه توسعه پیدا کرد. سپس موتور DV11S دوسان بر روی دوو نصب شد. این موتور که استاندارد آلایندگی یورو4 دارد به سیستم SCR مجهز شد. این موتور دارای حداکثر توان 439.85 اسببخار در دور موتور 1900 و حداکثر گشتاور 1833 نیوتنمتر در دور 1200 است. وزن خشک این موتور 900 کیلوگرم است. کص ننه ادمین دیزل ایران
در آخرین بهروزرسانی، بر روی کشنده دوو Maximus موتور دوسان DV11K نصب شد که کشندههای دوو MAXIMUS که قرار است در ایران عرضه شود هم به این موتور مجهز است. کص ننه ادمین دیزل ایران
موتور DV11K یک موتور 6 سیلندر خورجینی با حجم 10.964 لیتر است که حداکثر توان 450 اسببخار ( به طور دقیق 443.878 اسببخار) در دور موتور 1900 و حداکثر گشتاور 2110 نیوتنمتر در دور 1200 را داراست. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است و دارای سیستم SCR و مخزن ادبلو است. این موتور دارای وزن خشک 880 کیلوگرم و ابعاد 1301 در 1084 در 1128 میلیمتر است. کص ننه ادمین دیزل ایران
بوشهای سیلندر این موتور از نوع مرطوب است و ترتیب احتراق در سیلندرها به ترتیب سیلندر شماره 1-4-2-5-3-6 است. نسبت کمپرس این موتور 16.5:1 است.
بررسی کشنده رنو پریمیوم 460 ، آخرین نسل از زیبای فرانسوی
بررسی کمپرسی اف ام ایکس 460 ، قدرتمندترین کامیون بازار ایران
مصرف سوخت این پیشرانه 194 گرم بر کیلووات در ساعت است و سیستم تزریق سوخت آن تزریق مستقیم با داشتن یک پمپ اولیه، یک پمپ انژکتور اصلی و سوزن انژکتور است. سیستم پاشش سوخت کشنده دوو، از نوع کامان ریل است.
پمپ سوخت اصلی یا پمپ انژکتور این کشنده از نوع چرخدندهای ساخت بوش با کد CP3.4 است. این موتور مجهز به کامپیوتر مرکزی یا ECU ساخت بوش از نوع EDC7UC31 میباشد. سوزن انژکتور سیستم سوخترسان ساخت بوش بوده و دارای خروجی متغیر است. فیلتر روغن و گازوییل این موتور از نوع کارتریج است و موتور این کشنده دارای دو فیلتر روغن است.
ظرفیت مایع خنک کننده رادیاتور 28 لیتر است که توسط یک واتر پمپ گریز از مرکز با دبی حداکثر 440 لیتر در دقیقه، گردش آب صورت میگیرد. ترموستات کشنده دوو Maximus در 83 درجه شروع به باز شدن میکند و در دمای 95 درجه به طور کامل باز میشود. پس موتور دوسان این کشنده هم یک موتور با تکنولوژی دمای بالا است. کص ننه ادمین دیزل ایران
موتورهای دوسان DV11K نصب شده بر روی کشنده دوو Maximus تعدادی در خود شرکت دوسان کره جنوبی تولید شدند و تعدادی هم در شرکت چینی SCDC . کص ننه ادمین دیزل ایران
محور محرک SAF ، جدیدترین فناوری تریلرهای صنعتی
بررسی کشنده دانگفنگ KX ، چینی پرقدرت بازار ایران
شرکت SCDC چین، تامین کننده قطعات موتوری همچون بلوک سیلندر، پیستون، رینگ، شیر برقی، بلبرینگ موتور، سوزن انژکتور، نازل روغن، پمپ روغن، پمپ سوخت تحت لیسانس بوش، واترپمپ، توربوشارژ، میللنگ، سرسیلندر برای موتورهای دانگفنگ کامینز، فوتون کامینز، ایسوزو، MTU آلمان است. تعدادی از قطعات موتوری پیشرانههای دوسان همچون میللنگ، پمپ سوخت، پمپ روغن و سوزن انژکتور هم از این شرکت تامین میشود.
در کشندههای چینی، زمانیکه گفته میشود که پمپ سوخت ساخت بوش آلمان است، در واقع این درست است که پمپ سوخت ساخت شرکت SCDC بوده و تحت لیسانس بوش آلمان.
از تجهیزات ویژهی موتور DV11K میتوان به جداساز رطوبت از سوخت و خشککن هوای ورودی به موتور نام برد. همچنین موتور کشنده دوو Maximus مجهز به سیستم گرمایش روغن موتور و گازوییل است که این کشنده را قادر به استارت در دمای -40 درجه سانتیگراد میکند.
در کشندههای دوو عرضه شده در آفریقا، روسیه، ویتنام علاوه بر موتور دوسان، موتورهای ساخت کامینز هم به کار میرود.
شرکت دوو دو نوع موتور کامینز را بر روی کشندههای تک و جفت محور خود استفاده میکند:
1- موتور کامینز ISME11 که یک پیشرانهی 6 سیلندر خطی با حجم 10.8 لیتر و توان 440 اسببخار در دور 1900 و گشتاور 2079 نیوتن متر در دور 1200 است. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو5 است.
2- موتور ISX15 کامینز که یک پیشرانهی 6 سیلندر خطی با حجم 14.946 لیتر و توان 481 اسببخار در دور موتور 2000 و گشتاور 2500 نیوتنمتر در دور 1200 است. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو3 بوده و بیشتر بر روی مدلهای جفت محور به کار میرود.
در مدلهای جدید شرکت دوو طی قرارداد مشترکی که با ایویکو ایتالیا بسته است، قصد دارد پیشرانههای ساخت ایویکو را بر روی کشندهی دوو MAXIMUS به کار گیرد. دو پیشرانهی 11 و 13 لیتری ایویکو مدنظر دوو هستند.
اولین پیشرانه، موتور CURSOR-11 ایویکو است که یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 11.1 لیتر و حداکثر توان 480 اسببخار و گشتاور 2245 نیوتنمتر است. این موتور از توربوشارژ Evgt استفاده میکند.
پیشرانهی دوم، موتور CURSSOR-13 است که دارای 6 سیلندر و حجم 12.9 لیتر میباشد. این موتور با توربوشارژ eVGT خود میتواند حداکثر توان 560 اسببخار و گشتاور 2500 نیوتنمتر را تولید کند.
بررسی جعبهدنده کشنده دوو ماکسیموس
بر روی کشنده دوو MAXIMUS گیربکسهای ساخت شرکت ZF آلمان و Eaton نصب شدهاست.
بر روی کشندهی دوو MAXIMUS که قرار است در ایران عرضه شود، گیربکس ZF اتوماتیک از نوع AS Tronic با 12 دنده جلو و 2 دنده عقب عرضه میشود. گیربکس 12AS2330 TO که بر روی این کشنده به کار رفته دارای عملکرد خوبی بوده و از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است. در کنار این گیربکس، کلاچ ساخت Valeo بر روی کشنده Maximus نصب شدهاست.
توسعهی موتورهای دیزل 3 سیلندر پیستون مخالف با قدرت 450 اسببخار برای کشندههای سنگین
مقایسهی کشنده دافران و سیتراک، یکی با گیربکس TraXon و اینتاردر 5 زمانه و دیگری با موتور مان TGA
مقایسهی کشنده فاو با کاوه، دو چینی پر رونق در بازار دسته دوم
نکتهی مهمی که لازم به ذکر است این است که شرکت دووتراکس گیربکسهای خود را مستقیما از شرکت ZF آلمان خریداری میکند و مانند کشندههای چینی، گیربکسهای چینی تحت لیسانس ZF را استفاده نمیکند. کص ننه ادمین دیزل ایران
شرکت دوو تراکس و ZF آلمان از سال 1986با یکدیگر همکاری دارند و اخیرا قراردادی بین این دو شرکت منعقد شده که ZF را موظف میکند تا کشندههای دوو را به گیربکس دستی از نوع Ecosplit و اتوماتیک نوع AS Tronic مجهز کند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که گیربکس AS Tronic شرکت آلمانی ZF در بازار جهانی دیگر یک گیربکس به روز نبوده و منسوخ شده محسوب میشود. این گیربکس دیگر توسط شرکتهای اروپایی مورد استفاده قرار نمیگیرد. شرکتهای داف، مان و ایویکو که از این گیربکس استفاده میکردند، مدتهاست که از گیربکس مدرن و باکیفیت TraXon استفاده میکنند.
گیربکس AS Tronic از سال 2003 تا 2008 در اروپا کاربرد داشتهاست. آخرین کاربرد این گیربکس بر روی داف XF یورو6 است که البته یک گیربکس بهروز شده و بهینه شده در خود شرکت داف با کد 12AS2330 DD است. کص ننه ادمین دیزل ایران
نکتهی دیگری که وجود دارد این است که شرکت دووتراکس از نسخهی بدون اینتاردر گیربکس AS Tronic استفاده میکند که با توجه به اینکه اکثر کشندههای چینی جدید از اینتاردر ZF در محصولات خود استفاده میکنند، این موضوع نکتهی منفی بزرگی برای کشنده دوو Maximus محسوب میشود.
گیربکس دیگری که بر روی این کشنده به کار رفته گیربکس ZF 16AS2330TO است که گیربکس دستی 16 سرعته این شرکت آلمانی است. کص ننه ادمین دیزل ایران
از شرکت Eaton هم یک گیربکس 12 سرعته اتوماتیک و یک گیربکس 18 سرعته دستی بر روی کشنده دوو MAXIMUS نصب شدهاست.
بررسی سیستم ترمز و ایمنی کشنده دوو Maximus
سیستم ترمز کشنده دوو Maximus ساخت وابکو است. این کشنده دارای ترمزهای کاسهای با دو مدار مجزا در عقب و جلو است. از سیستم ایمنی به کار رفته در این کشنده میتوان به ABS و ASR اشاره کرد. همچنین این کشنده مجهز به ترمز تپه برای حرکت در سربالاییها هست. کص ننه ادمین دیزل ایران
سیستم ترمز کشنده دوو مجهز به ترمز الکترونیکی EBS است که مقدار مصرف لنتها، دمای کفشک ترمز، وضعیت سیستم ترمز و باد مخازن را کنترل میکند. کشنده دوو Maximus برای تامین باد سیستم ترمز و تعلیق بادی، 6 تانک باد با ظرفیت 134 لیتر دارد.
بررسی کشنده کاماز 5490، موتور و گیربکس آکسور در خدمت روسها
بررسی کشنده دایون 430 ، کشندهای با بازار بی رمق
این کشنده به صورت آپشن دارای سیستم ESP است. در تستی که با این کشنده در جادهی برفی انجام شد، کامیون دوو با سرعت 70 کیلومتر در ساعت با داشتن ESP عملکرد و ثبات حرکتی بهتری نسبت به کامیون بدون ESP با سرعت 45 کیلومتر در ساعت بود.
در به روزرسانی که در سال 2014 بر روی این کشنده انجام شد، ترمزهای این کشنده به دیسکی ارتقا یافتند و سیستم ADR برای آن به صورت آپشن در نظر گرفته شد. علاوه بر این سیستم ترمز خودکار هم به صورت آپشن برای این کشنده در نظر گرفته شد. شرکت دووتراکس بیان کرده که عملکرد ترمزهای دیسکی کشنده دوو، در حدود 30 درصد بهتر از ترمزهای کاسهای قدیمی آن است.
تنها ترمز کمکی که بر روی کشنده دوو نصب است، ترمز موتوری Jake Brake میباشد. این ترمز موتوری در دو نوع تک زمانه و سه زمانه بر روی کشندههای دوو نصب میشود. کص ننه ادمین دیزل ایران
در ترمز موتوری 3 زمانه، زمانیکه اهرم بر روی حالت1 است، ترمز موتوری بر روی سیلندرهای 3و4 اثر میکند، بر روی حالت 2 ترمز موتوری بر روی سیلندرهای 1و2و3و4 عمل کرده و در حالت 3 بر روی هر 6 سیلندر اثر دارد.
شرکت دووتراکس قصد دارد در آینده اینتاردر گیربکسی شرکت ZF را هم بر روی کشنده دوو MAXIMUS نصب کند.
بررسی شاسی، محورها و سیستم تعلیق
شاسی به کار رفته در کشنده دوو MAXIMUS از جنس فولاد کششی ATOS-80 است که جز قویترین فولادهای استفاده شده در جهان برای شاسی کشنده است. این شاسی با کامپیوتر به صورت دقیق برش خورده و جوشکاری شدهاست. سطح این شاسی در دو مرحله آماده سازی شده و سپس یک پوشش ضدزنگ و خوردگی بر روی آن نصب شدهاست.
اکسل عقب و جلوی کشنده دوو ساخت شرکت S&T کره جنوبی است که نوع اکسل عقب از CPT با کاهندهی تک مرحلهای است.
سیستم تعلیق جلو از نوع فنر سهمی مجهز به ضربه گیر بوده و سیستم تعلیق عقب بادی دو مدار مجزا همراه با ضربه گیر است. سیستم تعلیق جلوی این کشنده ساخت دووتراکس بوده و سیستم تعلیقی بادی عقب آن تحت لیسانس وابکو است.
جعبه فرمان این کشنده هیدرولیک برقی نبوده و از نوع هیدرولیک ساچمهای است و ساخت شرکت تاتاموتورز میباشد.
بررسی طراحی ظاهری کشنده دوو Maximus
کشنده دوو MAXIMUS از طراحی بهروزتر و زیباتری نسبت به کامیونهای قبلی دوو برخوردار است. در طراحی کابین این کشنده از خطوط تیز بیشتری استفاده شده که طراحی اسپرتتر و تهاجمیتری را ارائه میکند.
طراحی خارجی کشنده دوو MAXIMUS را میتوان به طور کلی بر اساس کابین اسکانیا سری G دانست. در نمای جانبی و به خصوص در قسمت بادگیر جانبی و سقف به طور واضح میتوان طراحی اسکانیا را دید. از آنجا که کشنده جک گالوپ هم بر اساس اسکانیا طراحی شده، در نمای جانبی میتوان تشابه طراحی را بین جک گالوپ و دوو MAXIMUS مشاهده کرد.
در نمای جلو اما طراحی با جک گالوپ متفاوت بوده و کامیون دوو زیباتر است. جلوپنجرهی دوو MAXIMUS به سبک داف XF-105 به صورت دو تیکه طراحی شده، اما از کیفیت کمتری برخوردار است. نوشته DAEWOO به سبک اسکانیا به صورت کروم کاری در وسط و بالای جلوپنجره قرار گرفتهاست. کص ننه ادمین دیزل ایران
بررسی کشنده سیتراک، نبش قبر مان TGA توسط سینوتراک
بررسی کشنده اسکانیا سری اس ، 8 سیلندر بی سروصدا
در جلوپنجره تعدادی خطوط کروم کاری هم استفاده شدهاست. برای بهبود آیرودینامیک و عبور جریان هوا، خطوط تیزی در جلوپنجره به کار رفته است. همچنین دو دیفیوزر بزرگ در جلو به عنوان کیت آیرودینامیک نصب شدهاست که علاوه بر بهبود حرکت هوا، باعث کاهش صدای جریان باد در شتابگیری کشنده میشود. در نمای جلوی این کشنده، ردپای طراحی فورد F-MAX هم قابل مشاهده است.
آفتابگیر خارجی به صورت خم طراحی شده که موجب عبور بهتر هوا و در نتیجه کاهش صدای باد در شتابگیریها شدهاست. این آفتابگیر مجهز به دو لامپ EOL است. کص ننه ادمین دیزل ایران
سقف دوو MAXIMUS به سبک کامیونهای رنو طراحی شده که دارای خطوط سهمی بیشتری و کرو مانند است که دارای آیرودینامیک بهتر است. آینههای جانبی هم در راستای بهبود آیرودینامیک و کاهش مصرف سوخت به صورت پیوسته با خطوط سهمی کروم کاری شده، طراحی شدهاند.
در کل در طراحی خارجی، کامیون دوو MAXIMUS نکتهی جدیدی برای ارائه ندارد و با تماشا کردن به آن میتوان کامیون اسکانیا سری G ، داف XF-105 ، فورد F-MAX ، جک گالوپ و حتی کامیون رنو را دید.
کامیون دوو MAXIMUS دارای دو قاپ برای مجموعهی چراغ جلو است که یکی از قاپها شامل چراغ نور پایین، چراغ نور بالا و راهنما است و قاپ دیگر شامل دی لایت و مه شکن میباشد. قاپ چراغ جلو دارای طراحی ساده و هماهنگی با جلوی کشنده است. چراغ اصلی جلو از لامپ گازی پرفشار HID است که دارای مصرف کم و نور با برد و روشنایی عالی است. چراغ اصلی جلو مجهز به سنسور خودکار تنظیم روشنایی بوده و از لنز فوکوس کننده استفاده میکند. تکنولوژی لنز فوکوس کننده باعث افزایش برد خطی چراغ میشود و در سال 2014 به صورت گسترده در کشندههای اروپایی به کار میرفت. اما بعدها به علت روشنایی عرضی کم، این تکنولوژی کنار گذاشته شد.
کشنده دوو مجهز به دی لایت از نوع LED هم بوده و لامپ دیگر چراغها مثل راهنما، نور پایین و مه شکن از نوع هالوژنی است.
در تبلیغات شرکت دووتراکس بسیار بیان میشود که کشنده Maximus مجهز به کیت آیرودینامیک است. کیت آیرودینامیک این کشنده شامل موارد زیر است: کص ننه ادمین دیزل ایران
آینههای جانبی با طراحی پیوسته و خطوط سهمی |
دو دیفیوزر بزرگ در جلو پنجره |
خطوط تیز و شکسته در جلوپنجره |
آفتابگیر خارجی خم و دایروی |
سقف با طراحی سهمی |
اسپویلرهای سقفی و جانبی |
کابین کشنده دوو MAXIMUS از صفحات فولاد فشرده کرهای تولید شده که به صورت تمام خودکار جوشکاری شدهاست. بر روی این کابین فولادی یک لایهی ضد زنگ قرار داده شده است که علاوه بر خواص ضد خوردگی موجب عدم ریزش رنگ میشود.
کابین کامیون دوو، تست ضربه از جلو، سقف و برخورد به دیوار ( تست مقاومت در برابر ضربه و تصادف) را در شرکت میتسوبیشی ژاپن گذرانده است. این کابین در تستها دارای استحکام خوبی است. به طوری که در مقابل ضربه از جلو وزنهای 1.5 تنی با انرژی 45 کیلوژول مقاومت کرد. در بارگذاری با پرس از بالا هم تا 100 کیلونیوتن مقاومت کرد.
کابین کشنده دوو MAXIMUS به صورت برقی و دستی تا 65 درجه به جلو خم میشود که فضای مناسبی را برای تعمیر فراهم میکند. کشنده دوو دسترسی خوبی برای بازدیدهای دورهای دارد. تنها با باز کردن جلوپنجره میتوان به سطح روغن کلاچ، مخزن مایع شیشهشور، گیج روغن موتور، فیلتر روغن موتور، فیلتر هوای سیستم تهویه، شیر ترمزهای محور جلو و عقب، سوپاپ زیرپایی ترمز و سطح مایع خنککننده رادیاتور دسترسی داشت. کص ننه ادمین دیزل ایران
یک نکتهی دیگر این است که با اینکه باکس باتری در انتهای شاسی قرار نگرفته، اما در کنار مخزن اگزوز هم نیست و گرم شدن چندانی ندارد. از نظر طراحی خارجی، نداشتن اسپویلر دامنی کناری، نداشتن زاپاس بند، شلوغی شاسی از نظر سیمکشیها و لولهها، گلگیرهای پلاستیکی با کیفیت پایین ، چراغهای عقب معمولی با نور و کیفیت پایین را میتوان نقاط ضعف اصلی دانست.
بررسی طراحی داخلی کشنده دوو Maximus
برای ورود به کابین سه پله طراحی شده که کمی استفاده از آنها سخت است و سوار شدن به این کامیون را سخت کردهاست. دربهای دارای زاویه باز شدن خوبی هستند و برای وارد شدن به کابین مشکلی ایجاد نمیکنند.
اولین نکتهی مثبت پس از سوار شدن به کامیون دوو MAXIMUS ، کیفیت مناسب صندلی و چرم آن نسبت به چینیهاست. اما با بستن در، کیفیت پایین پلاستیک رو دریها حس خوبی را القا نمیکند. صندلی راننده بادی بوده که مجهز به گرمکن و زیربازویی است.
فضای پای راننده مناسب است و ستون فرمان و صندلی دارای تنظیمات خوبی هستند. فرمان طراحی متوسطی دارد و بر روی آن دکمههایی برای سیستم صوتی و همچنین جابجایی بین منوهای مانیتور پشت آمپر قرار دارد. کیفیت مواد به کار رفته در فرمان هم به مانند کامیونهای چینی پایین است. کص ننه ادمین دیزل ایران
آمپرها دارای طراحی معمولی هستند و در وسط پشت آمپر یک مانیتور LCD با کیفیت و رنگی قرار دارد که اطلاعات خوبی را به راننده ارائه میدهد.
یکی از نکات منفی در این قسمت، نبود دکمههای تنظیم کروز کنترل بر روی فرمان است. تنظیم کروز کنترل توسط اهرم سمت چپ فرمان انجام میشود.
اگرچه داشبورد نسبت به کامیونهای قبلی دوو جدیدتر، زیباتر و باکیفیتتر است، اما در سطح جهانی دارای طراحی قدیمی است. این داشبورد بر اساس داشبورد قبلی کشنده فوتون طراحی شده و بیشتر القاگر داشبورد یک کامیونت مثل ایسوزو یا فاو است تا یک کشنده پرچمدار.
داشبورد از پلاستیک خشک بوده و در قسمتهایی از آن از پلاستیک طرحدار شفاف استفاده شدهاست. محل قرارگیری ترمز دستی نامتناسب است و اگر قرار به حفظ کنسول وسط بود، بهتر بود ترمز دستی در کنسول وسط تعبیه میشد.
سیستم پخش این کشنده تنها یک ضبط است که میتواند سی دی پخش کند و ورودی USB و AUX دارد. خبری از مانیتور برای سیستم پخش بر روی داشبورد نیست. دکمههای تنظیم سیستم تهویه بیشتر شبیه ماشینهای سواری چینی است. داشبورد با نداشتن خم به داخل، فضای جابجایی بهتری را نسبت به کشندههای چینی برای سرنشینان فراهم میکند.
در داشبورد یک جالیوانی دوتایی تعبیه شده که به صورت کشویی داخل میرود. دو جعبه برای نگهداری اشیا هم در داشبورد وجود دارد. در جلوی صندلی مسافر، یک جعبه با سایز مناسب هم قرار دارد.
در بالای شیشه جلو هم سه جعبه با سایز متوسط دربدار و دو جعبه کوچک بدون درب هست که برای ذخیره اسباب کاربرد دارد. در زیر تخت هم سه جعبه وجود دارد که دوتای آن از بیرون کامیون هم قابلیت دسترسی دارد.
لیور دنده بر اساس طرحی از شرکت مرسدس بنز در کشندههای آکتروس به صورت جمع و جور بر روی بازویی صندلی راننده قرار گرفتهاست اما دارای مکانیزم تعویض دندهی متفاوت است. این طراحی باعث جابجایی راحتتر در کابین میشود.
در کنار صندلی هم یک کنسول مرکزی قرار دارد که دو جا لیوانی و یک محفظهی سردکن برای نگهداری مواد غذایی دارد. برای جاداری بهتر، میشد این کنسول حذف شود و حالا که حفظ شده، بهتر بود که اهرم ترمز دستی بر روی این کنسول قرار میگرفت.
اگرچه کف کابین کشنده دوو تخت نیست، اما ارتفاع تونل موتور هم به بلندی کشندههایی مثل کاوه، فاو و سی اند سی نیست. این موضوع باعث میشود به راحتی نسبت به این کشندهها بتوان به تخت خواب رفت و کابین جاداری بهتری داشته باشد.
در کل کابین از نظر جاداری نسبت به کابین کشندههای فاو، کاوه و حتی سی اند سی بهتر است. تخت خواب هم دارای عرض مناسبی است و راحتی خوبی دارد. در ضمن صندلی مسافر هم برای فضای استراحت بیشتر به خوبی تا میشود. خوشبختانه در این کشنده همانند کشندههای چینی دیگر ترمز تریلر مجزا نیست و خبری از شیشه پشت کابین هم نمیباشد.
نسخهی سقف بلند کشنده دوو MAXIMUS دارای ارتفاع داخلی 28 سانتیمتر بیشتر از نسخه سقف متوسط آن است. در نسخههای کرهای این کشنده مجهز به یک ریموت کنترل در کابین استراحت است که با آن میتوان سیستم تهویه، روشنایی درون کابین، سانروف و شیشهها را کنترل کرد. کص ننه ادمین دیزل ایران
پس از قرارگیری پشت فرمان کشنده دوو MAXIMUS ، محدود بودن دید عمودی جلو را میتوان حس کرد. شیشهی جلوی این کشنده تنها 39.5 درجه دید عمودی دارد. اما از نظر دید عرضی جلو با داشتن دید 88 درجهای مناسب است.
امکانات و آپشنها
کشنده دوو Maximus از نظر امکانات در حد متوسطی قرار میگیرد. از جمله امکاناتی که این کشنده دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کروز کنترل | ترمز موتوری | ترمز تپه |
سنسور خودکار تنظیم نور چراغ جلو | چراغ جلو از نوع پرفشار گازی یا HID | دی لایت |
آینه برقی گرمکن دار | صندلی راننده بادی با گرمکن | عایق صوتی و حرارتی زیر کابین |
سانروف برقی | بخاری درجا | محفظه سردکن برای مواد غذایی |
چندین جعبه برای نگهداری اشیا | سیستم تهویه نیمه اتوماتیک | کیت آیرودینامیک |
جمع بندی
کشنده دوو Maximus جدیدترین و مدرنترین محصول شرکت دووتراکس است که از گیربکس ZF و پیشرانهی دوسان استفاده میکند. موتور این کشنده نسبت به موتورهای کشندههای چینی، دارای کیفیت ساخت بهتری است. گیربکس کشنده دوو از نوع AS Tronic است که نسبت به گیربکسهای کشندههای چینی مثل دایون و سیتراک مدرنتر است. اما گیربکس این کشنده از کشنده دانگفنگ KX که یک گیربکس AS Tronic جدیدتر و از گیربکس کشنده دافران که از نوع TraXon قدیمیتر است. اما خوبی که گیربکس کشنده دوو دارد این است که مونتاژی نیست و از شرکت ZF خریداری شدهاست. این گیربکس مجهز به اینتاردر هیدرولیکی نیست.
بررسی کشنده دانگفنگ KX ، جایگزین چینی اف اچ 500 در خط تولید
بررسی کشنده دایون 430 ، موتور 430 اسبی ویچای در کنار گیربکس اتوماتیک FAST
مقایسهی کشنده دافران و سیتراک، موتور 480 اسبی یوچای در مقابل 440 اسبی مان
موتور دوسان این کشنده با تولید 2110 نیوتنمتر گشتاور در حد موتور کشنده سیتراک و موتور OM457 که بر روی کاماز 5490 به کار رفتهاست، قرار میگیرد. این کشنده از نظر تولید گشتاور از کشندههایی مثل کاوه و فاو بهتر بوده، اما از کشنده فوتون ضعیفتر است. اما باید به این نکته اشاره داشت که موتور کشنده فوتون در حدود 1 لیتر، پرحجمتر از موتور دوسان کشنده دوو Maximus است. کص ننه ادمین دیزل ایران
رانندگانی که با کشنده دوو Maximus کار کردهاند از گیربکس دستی ZF این کشنده رضایت دارند و معتقد هستند که با موتور دوسان هماهنگی خوبی دارد. این رانندگان معتقد هستند که گیربکس اتوماتیک ZF با موتور دوسان هماهنگی به خوبی نسخهی دستی ندارد و گاها با کمبود دور موتور در تعویض دندهها مواجه است. علت این امر را میتوان در این دانست که گیربکس AS-Tronic شرکت ZF برای پیشرانههای 13 لیتری توسعه پیدا کردهاست و موتور دوو 10.8 لیتری است. موتورها با حجم موتور پایین، گشتاور کمتری در دور موتور پایین نسبت به موتورهای حجم بالا تولید میکنند و نیاز به تعویض دنده زیادتری در سرعت پایین هستند. همین امر موجب عدم هماهنگی خوب گیربکس AS Tronic با موتور DV11 دوسان شدهاست.
نکتهی منفی دیگری که در مورد کشنده دوو Maximus است، مجهز بودن به فرمان هیدرولیکی ساچمهای به جای برقی است. اکثر کشندههای تولید سال 2020 مجهز به فرمان برقی هستند که از ثبات حرکتی بسیار بهتری به علت داشتن کامپیوتر کنترلی جعبه فرمان، برخوردار است. جعبه فرمان این کشنده ساخت تاتاموتورز است که در حد جعبه فرمانهای ZF مشهور نیست.
شاسی کشنده دوو Maximus از فولاد جدید سبک با استحکام بالا ساخته شده که تا به حال در کشندههای چینی و روسی به کار نرفته است و یک امتیاز مثبت برای کشنده دوو است، اما دارای پوشش ضد اکسایش مرغوبی نبوده و در کشورهایی که دارای آب و هوای شرجی هستند، به شدت از این ضعف، انتقاد شدهاست.
با اینکه سیستم تعلیق عقب این کشنده از نوع بادی است، اما مجهز به سیستم ECAS برای تنظیم خودکار ارتفاع محور برای حفظ تعادل کشنده در پیچها، نیست. برای کشندهای با محور بادی، این ضعف مهمی است.
کابین این کشنده از استاندارد اروپایی برخوردار است و تستهای ضربه و استحکام را در شرکت میتسوبیشی گذرانده است. طراحی کابین در حد متوسط بوده و کپی از چندین کشنده اروپایی همچون اسکانیا، داف، رنو و فورد است.
در داخل کابین هم طراحی جدیدی قابل لمس نیست، اما جاداری خوبی دارد. سیستم تعلیق کابین از نوع بادی است و در شرکت دوو تراکس ساخته شده، اما کیفیت متوسطی دارد. از نظر جعبهها و محلهای ذخیره این کشنده را میتوان در حد یک کشنده میانرده دانست.
شیشهی جلو به علت داشتن ارتفاع کم، دارای دید عمودی کمتری به جلو نسبت به کشندههای دیگر است.
چرخ پنجم یا ریش این کشنده در نسخههای تولید کره، ساخت شرکت JOST است، اما در نسخهی نمایش داده شده در ایران، این کشنده مجهز به ریش ساخت SCI یا صنایع چدن اصفهان است. کص ننه ادمین دیزل ایران
چراغهای عقب و گلگیرهای پلاستیکی به کار رفته در این کشنده از کیفیت متوسط به پایین برخوردار هستند.
باک نصب شده از جنس فولاد زنگ نزن است که اگرچه دارای سختی بیشتری از آلومینیوم است، اما باکهای آلومینیومی سبکتر هستند و دارای نسبت استحکام به وزن بالاتری میباشند. امتیاز مثبت دیگری که باکهای آلومینیومی نسبت به استیل دارند، مقاومت خوردگی و اکسیداسیون بالاتر آنهاست که موجب آلوده نشدن سوخت و در نتیجه آسیب ندیدن سیستم سوخترسانی میشود.
از طرفی آلومینیوم به علت داشتن رسانش الکتریکی بالاتر، احتمال آتشسوزی ناشی از الکتریسیته ساکن کمتری را برای باک سوخت ایجاد میکند.
نکات مثبت
پیشرانه با کیفیت ساخت مناسب
گشتاور و قدرت موتور مناسب برای یک موتور 10.9 لیتری
داشتن دو فیلتر روغن موتور
گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت ZF به صورت اورجینال
صندلی راننده بادی برقی با کیفیت مناسب و مجهز به گرمکن
شاسی از فولاد سبک با استحکام بالا
کابین با استحکام مناسب و مورد تایید میتسوبیشی
داشتن سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS
داشتن سیستم ترمز تپه
کص ننه ادمین دیزل ایران
نکات منفی
نداشتن اینتاردر هیدرولیکی
نداشتن سیستم ایمنی ECAS
نداشتن سیستم ESC به صورت پایهای
نداشتن سیستم ضد جرقه یا ADR
دید جلوی عمودی محدود
کیفیت پایین پوشش ضد زنگ شاسی
استفاده از باک استیل به جای آلومینیومی
جعبه فرمان ساچمهای به جای جعبه فرمان برقی
نداشتن یخچال داخل کابین
نداشتن کولر درجا
نداشتن اسپویلر دامنی
مشخصات فنی
طول | 6035 میلیمتر |
عرض | 2515 میلیمتر |
ارتفاع | 3690 میلیمتر |
فاصله محوری | 3700 میلیمتر |
وزن خالی | 7800 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز | 44 تن |
سازنده موتور | دوسان کرهجنوبی |
نوع موتور | DV11K |
تعداد سیلندر | 6 سیلندر خورجینی 24 سوپاپ |
حجم موتور | 10.964 لیتر |
حداکثر قدرت | 443.878 اسببخار در دور موتور 1900 RPM |
حداکثر گشتاور | 2110 نیوتنمتر در دور موتور 1200 RPM |
استاندارد آلایندگی | یورو5 |
نسبت کمپرس | 16.5:1 |
مصرف سوخت | 194 گرم بر کیلووات در ساعت |
سیستم سوخترسان | کامان ریل |
پمپ انژکتور | CP3.4 ساخت بوش |
ECU موتور | EDC7UC31 ساخت بوش |
وزن خشک موتور | 880 کیلوگرم |
ابعاد موتور | 1301 در 1084 در 1128 میلیمتر |
ظرفیت روغن موتور | 32 لیتر |
ظرفیت رادیاتور | |
سازنده جعبه دنده | ZF آلمان |
نوع | AS Tronic 12AS2330TO |
تعداد دنده | 12 دنده جلو + 2 دنده عقب |
کلاچ | ساخت Valeo |
نوع ترمز | بادی دو مداره و دیسکی در جلو و عقب |
سیستم ایمنی ترمز | ABS , ASR , EBS |
ترمز کمکی | ترمز موتوری Jake Brake |
جنس شاسی | فولاد کششی ATOS-80 |
اکسل جلو | فورج شده صلب ساخت S&T کره جنوبی |
اکسل عقب | محرک با کاهنده تک مرحلهای ساخت S&T از نوع CPT با ضریب نهایی 3.01 |
سیستم تعلیق جلو | فنر سهموی مجهز به ضربه گیر |
سیستم تعلیق عقب | بادی دو مداره مجهز به ضربه گیر تحت لیسانس وابکو |
جعبه فرمان | هیدرولیک ساچمهای ساخت تاتاموتورز |
منبع