تکنولوژی نظامیمنتخب سردبیر

12 تانک اصلی میدان نبرد برتر در جهان

4.2
(57)

اغلب این سوال پیش می‌آید که بهترین تانک اصلی میدان نبرد در جهان کدام است؟ کدام تانک MBT مدرن‌ترین تجهیزات را دارد ؟

در این رده‌بندی دوازده تانک برتر جهان از نظر زره حفاظتی، قدرت و دقت شلیک، سیستم‌های دفاعی و تحرک آورده شده‌است. هیچ کدام از این 12 تانک تا به امروز در یک جنگ واقعی در برابر یکدیگر قرار نگرفته‌اند. برخی هم در یک جنگ واقعی تا به حال شرکت نکرده‌اند. نمونه‌هایی مثل آبرامز و چلنجر2 در جنگ‌های واقعی شرکت کرده و عملکرد عالی از خود نشان داده‌اند.

بیشتر تجزیه و تحلیل‌ها و رتبه‌بندی‌ها در این مقاله بر اساس اطلاعات شرکت سازنده و عملکرد این تانک‌ها در آزمایشات است. تمام تانک‌های بیان شده در این بررسی بسیار قدرتمند و ویرانگر هستند. با این وجود میزان تجربه و توانایی خدمه یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد یک تانک در میدان نبرد است.

این لیست شامل تانک‌هایی که در مرحله‌ی تولید یا در مرحله‌ی نمونه‌ی اولیه هستند، نمی‌باشد به استثنای تانک آرماتا روسی که در تعداد کم برای تست و بررسی تولید شده‌است و هنوز به صورت فراگیر تولید نشده‌است.

با ریون‌مگ همراه باشید.

فهرست مطالب

مقدمه

تانک اصلی میدان نبرد یا Mean Battle Tank یا به اختصار MBT تانک‌هایی با وزن بیش از 45 تن هستند که ستون فقرات یگان‌های زرهی را تشکیل می‌دهند. این تانک‌ها از نظر وزن و ابعاد از تانک‌های متوسط بزرگتر بوده و دارای قدرت آتش بیشتر و زره بیشتری نسبت به تانک‌های میان وزن می‌باشند.

وظیفه‌ی اصلی جنگ زرهی در میدان نبرد و شکار تانک‌های دیگر بر عهده‌ی MBTهاست، البته زره‌کوب‌ها و تانک‌های متوسط هم می‌توانند این وظیفه را انجام دهند، اما MBTها از نظر فناوری، حفاظت زره و دقت آتش از دو دسته‌ی قبلی برتر هستند. عمدتا قدرت یک یگان زرهی را نسبت به کیفیت تانک اصلی میدان نبرد آن می‌سنجند.

ده جنگنده تک موتوره برتر تاریخ

10 هلیکوپتر ترابری سنگین برتر

10 کلاس مختلف هواپیمای بمب‌افکن در تاریخ هوانوردی

تانک اصلی میدان نبرد، اصلیترین نقش را در جنگ‌های زرهی ایفا میکنند به طوریکه یگانی که دارای تانک اصلی میدان نبرد قدرتمندتری باشد، احتمال پیروزی بیشتری در نبرد دارد.

فلسفه‌ی طراحی تانک‌ اصلی میدان نبرد بر دو اصل استوار است :

1- پیروزی در جنگ زرهی

2- زنده ماندن خدمه

اگرچه این کلاس از تانک‌ها در طراحی تفاوت‌هایی باهم دارند، اما در دو مورد باهم مشابه هستند. یکی در اختیار داشتن قدرت آتش گسترده و دیگری زره قدرتمند و تقریبا غیرقابل نفوذ.

1- تانک لئوپارد2- ای7+ از آلمان

LEOPARD2-A7+
+Leopard2-A7

تانک لئوپارد2- ای7+ یک تانک اصلی میدان نبرد نسل جدید است که توسط شرکت KMW آلمان در سال 2010 طراحی و تولید شد. این تانک نوید دهنده‌ی نسل بعدی تانک‌های MBT است.

این تانک جدیدترین نسخه‌ی خانواده‌ی تانک‌های لئوپارد2 است که دارای فناوری مدرن‌تری از جمله سیستم حفاظتی غیرفعال می‌باشد.

این تانک به دلیل داشتن توپ قدرتمند و سیستم پیشرفته‌ی کنترل آتش از دقت و دامنه‌ی آتش بیشتری نسبت به سایر MBT ها برخوردار است. در طی مسابقات متعدد بین تانک‌ها، تانک‌های سری لئوپارد2 از نظر عملکرد کلی از تانک آبرامز M1-A2 SEP آمریکایی، تانک چلنجر2 انگلیسی و تانک لکرک فرانسوی عملکرد بهتری داشته‌است.

ای7+ برای انواع ماموریت‌های جنگ در مناطق شهری و ماموریت‌های متعارف نظامی توسعه پیدا کرده‌است.

لئوپارد2- ای7+ مجهز به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان L55 است که قادر به شلیک گلوله‌های استاندارد ناتو و همچنین گلوله‌ی جدید 120 میلیمتری HE که قابلیت برنامه‌ریزی دارد، می‌باشد.

بر روی این تانک یک جایگاه سلاح سبک FLW200 با قابلیت کنترل از راه دور که می‌تواند مجهز به یک مسلسل 7.62 میلیمتری یا 12.7 میلیمتری یا یک نارنجک‌انداز 40 میلیمتری شود، نصب می‌شود.

سیستم حفاظتی غیرفعال( یا پسیو) ماژولار لئوپارد2، حفاظت تمام قسمت‌های بدنه در برابر موشک‌های ضدتانک، مین، مواد منفجره دست‌ساز و راکت‌های RPG را برای لئوپارد2-ای7+ فراهم می‌آورد. نارنجک‌اندازهای دودزا در دو طرف برجک، تانک را از دید دشمن پنهان نگه‌می‌دارد.

آشنایی بیشتر با این تانک :

تانک لئوپارد۲-ای۷+، برترین تانک عملیاتی دنیا

لئوپارد2-ای7+ می‌تواند تجهیزات اضافی مثل گاوآهن مین‌روب، غلتک مین‌روب و یا تیغه‌ی بولدوزر را برای پاکسازی مین‌ها و یا موانع جاده‌ای حمل کند.

این MBT ژرمن، از یک موتور دیزل 1500 اسب بخاری برای تولید قوای حرکتی خود استفاده می‌کند. با وجود اینکه به علت افزایش زره، وزن لئوپارد افزایش یافته است، اما با بهبود سیستم تعلیق، تحرک تانک بهتر شده‌است.

تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد2-ای7+ دارای سرعت جاده‌ای 72 کیلومتر در ساعت و برد عملیاتی 450 کیلومتر است. این تانک یکی از سریعترین تانک‌های عملیاتی در جهان است.

2- تانک آبرامز M1-A2 SEP از آمریکا

M1-A2 SEP Abrams
M1-A2 SEP Abrams

تانک M1-A2 SEP : System Enhanced Package  یک ارتقا عالی بر روی تانک‌های M1-A2 و M1-A1 است که به صورت کامل در ارتش آمریکا جایگزین نسل قبلی آبرامزها شد. این تانک از زره قدرتمندتر، سیستم حفاظتی، سیستم هدفگیری و آتش بهتر در کنار یک موتور توربین گازی چندسوخته‌ی قدرتمند و کم‌صدا بهره می‌برد.

برای اولین بار در سال 1999، 240 عراده از این نسخه تولید شد و 300 عراده از نسخه‌ی M1-A2 و 400 عراده M1-A1 به استاندارد SEP ارتقا داده شدند.

این تانک در نبرد‌های واقعی بارها و بارها امتحان خود را پس داده‌است و یک تانک جنگ دیده است که توانایی‌های خود را در موقعیت‌های جنگی واقعی نشان داده‌است. این دلایل موجب شده که آبرامز M1-A2 SEP یکی از ترسناک‌ترین MBT های عملیاتی باشد.

M1-A2 SEP یکی از قویترین تانک‌ اصلی میدان نبرد موجود در خدمت در جهان است که در جنگ واقعی در عراق امتحان خود را به خوبی پس داده‌است. این تانک دارای قدرت تهاجمی و دفاعی بسیار خوبی است و مجهز به زره پیشرفته‌ی چند لایه کامپوزیتی سنگین و فولادی است که در جاهای حساس مثل جلوی بدنه و برجک با اورانیوم ضعیف شده تقویت شده‌است. این زره حفاظت عالی در برابر تمام سلاح‌های ضدتانک معروف از خود نشان داده‌است. این تانک همچنین می ‌تواند یک کیت TUSK را برای حفاظت بیشتر در جنگ شهری استفاده کند.

این ترکیب زرهی موجب شده‌است که M1-A2 SEP در زمره‌ی تانک‌های اصلی میدان نبرد با حفاظت عالی برای خدمه قرارگیرد.

سلاح اصلی این تانک، یک توپ 120 میلیمتری XM256 است که دارای سیستم بارگذاری گلوله‌ی دستی بوده و می‌تواند انواع مهمات‌های استاندارد ناتو را بر علیه تجهیزات زرهی، پیاده نظام و هواپیماها و هلیگوپترهای ارتفاع پست، شلیک کند. این توپ قدرت شلیک و دقت کمتری نسبت به توپ تانک‌های لئوپارد2 و بلک پانتر دارد، چراکه دارای طول کوتاه‌تری نسبت به آنهاست، اما بازهم توانایی شکار خوبی دارد.

این تانک همچنین مجهز به دو مسلسل 7.62 میلیمتری M240 و یک مسلسل M2 است که می‌تواند 42 گلوله 120 میلیمتری برای توپ اصلی تانک و 11400 گلوله 7.62 میلیمتری و 900 گلوله برای مسلسل M2 حمل کند.

موتور توربین گازی چند سوخته‌ی آبرامز از کارآیی و اطمینان‌پذیری خوبی در میدان نبرد برخوردار است و یکی از نکات مثبت پیشرانه‌ی آبرامز این است که می‌توان هر نوع سوختی که در دسترس بود را برای روشن کردن آبرامز به‌کار برد. این موتور با تولید صدای کمتر نسبت به موتورهای دیزلی، امکان حرکت در خفای بهتری را برای آبرامز نسبت به دیگر MBT ها فراهم می‌آورد.

 نکات منفی هم در مورد این پیشرانه وجود دارد، اعم از هزینه‌ی نگهداری و تعمیر بالا و مصرف سوخت بیشتر نسبت به موتور دیزلی دیگر MBT ها.

برد عملیاتی این تانک در حدود 426 کیلومتر است و حداکثر سرعت این تانک برای ایمنی بیشتر بر روی 67.5 کیلومتر در ساعت محدود شده‌است.

در حال حاضر حداقل 900 عراده تانک M1-A2 SEP در خدمت ارتش آمریکا است و آمریکا قصد دارد که این تانک‌ها را تا سال 2050 در سرویس نگه‌دارد.

M1-A2 SEP تا به امروز فروش خارجی نداشته‌است، اما 218 عراده M1-A2 به کویت و 373 عراده به عربستان سعودی فروخته شده‌است.

3- تانک K2 بلک پانتر از کره‌جنوبی

K2-Black Panter
K2-Black Panter

کا2 بلک پانتر یک تانک اصلی میدان نبرد مدرن است که توسط کمپانی هیوندای روتم برای ارتش کره جنوبی طراحی و تولید شده‌است.  این تانک یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌ اصلی میدان نبرد و گران‌ترین تانک این کلاس است. این تانک از تحرک بالا، قدرت شلیک و حفاظت خوبی برخوردار است.

تحویل بلک پانتر از سال 2016 به ارتش کره جنوبی آغاز شد و تا به امروز چیزی در حدود 100 عراده از این تانک به نیروی زرهی کره اضافه شده‌است.

ارتش کره جنوبی نیاز به حدود 300 عراده دیگر از این تانک برای جایگزینی کامل K1 های خود دارد.

این تانک دارای یک زره کامپوزیتی و یک زره واکنش پذیر انفجاری ERA برای حفاظت همه جانبه در برابر آتش دشمن است. قفس‌ها و صفحات انفجاری تله‌ای، بلک پانتر را در برابر انفجارها محافظت می‌کند.

شرکت هیوندای روتم ادعا می‌کند که زره جلویی این تانک در برابر گلوله‌ی مستقیم 120 میلیمتری شلیک شده از توپ L55 مقاومت می‌کند.

سطح حفاظتی بلک پانتر کاملا شبیه آبرامز ام1-ای2 است درحالیکه بلک پانتر ازآبرامز سبک‌تر است. برای بقای بیشتر این تانک در میدان نبرد، کا2 مجهز به یک سیستم حفاظتی فعال شده‌است.

بلک پانتر مجهز به جدیدترین توپ تانک‌های دنیا، یعنی توپ 120 میلیمتری L55 بدون خان آلمانی است که بر روی تانک‌های لئوپارد2-ای6 و ای7  هم نصب شده‌است. بلک پانتر با توپ خود می‌تواند انواع مهمات استاندارد ناتو و مهمات انرژی جنبشی پیشرفته را شلیک کند.

این تانک مجهز به یک سیستم کنترل آتش بسیار پیشرفته است که می‌تواند بدون دخالت نیروی انسانی و به طور کاملا اتوماتیک، اهداف قابل مشاهده در اندازه‌ی خودرو و حتی بالگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند را به صورت خودکار ردیابی، رهگیری ومنهدم کند.

یکی از نکات مثبت تانک بلک پانتر، وجود یک سیستم بارگذاری اتوماتیک مهمات برای بارگیری گلوله در حین حرکت در زمین‌های ناهموار است.

تسلیحات ثانویه‌ی بلک پانتر شامل یک مسلسل 7.62 میلیمتر و یک مسلسل 12.7 میلیمتری است.

بلک پانتر مجهز به یک موتور دیزلی با توان 1500 اسب بخار است که با وجود وزن 55 تنی این تانک، سرعتی در حدود 70 کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم می‌آورد که کا2 را در زمره‌ی سریعترین تانک‌های MBT قرار می‌دهد.

این تانک دارای قدرت مانور و چالاکی مناسبی بوده که این را مدیون سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک پیشرفته‌ی خود است که به حرکت عالی K2 در زمین‌های ناهموار کمک می‌کند.

کا2 در مدل پایه دارای برد رزمی 450 کیلومتر می‌باشد.

4- تانک T-14 آرماتا از روسیه

T-14 Armata
T-14 Armata

آرماتا جدیدترین تانک اصلی میدان نبرد تولید روسیه است که در سال 2015 برای اولین بار به نمایش درآمد. این تانک توسط شرکت Uralvagonzavod برای ارتش روسیه ساخته شد و  ارتش روسیه در سال 2018 اولین دسته‌ی تانک آرماتا را سفارش داد و قرار بود که این تانک تا سال 2020 تحویل شوند که این امر محقق نشد.

ارتش روسیه در مرحله‌ی اول قصد به خدمت گرفتن 60 عراده آرماتا برای جایگزینی تعدادی از تانک‌های تی80، تی72 و تی90 موجود در خدمت را دارد.

آرماتا با تانک تی90 اشتراک کمی داشته و از مدل‌های قبلی تانک‌های تولید روسیه بزرگتر است. آرماتا هنوز به صورت رسمی عملیاتی نشده‌است، اما مطمئنا یکی از تانک‌های آینده‌دار خواهد بود.

به گفته‌ی کارشناسان نظامی، آرماتا پیشرفته‌ترین تانک تولید روسیه است. این تانک از طراحی جدید برجک بدون سرنشین برای اولین بار در جهان بر روی یک تانک MBT استفاده می‌کند.

به لطف استفاده از طراحی برجک بدون سرنشین، آرماتا تنها سه خدمه داشته که همه در درون کپسول بدنه در جلوی تانک قرار می‌گیرند. زره‌ی اصلی تانک T-14 یک زره‌ی جدید با پایه‌ی فولادی و افزودنی مواد سرامیکی و کامپوزیتی است.

برجک و بدنه‌ی آرماتا توسط زره‌ی واکنش‌دهنده‌ی انفجاری Malachit که دارای حالت انفجار دو مرحله‌ای است، محافظت می‌شود. در کنار این زره، تانک اصلی میدان نبرد روسی از یک سیستم حفاظت فعال Afghanit ساخت روسیه بهره می‌برد که می‌تواند مهمات ضدتانک را کشف، رهگیری و نابود کند. پیش بینی می‌شود که آرماتا بتواند سطح حفاظتی 5 را دریافت کند.

یکی از دلایل اینکه هنوز آرماتا نتوانسته وارد خدمت شود، همین سیستم حفاظت فعال Afghanit است که هنوز تکمیل نشده‌است.

آرماتا مجهز به یک توپ 125 میلیمتری بدون خان 2A82-1M جدید است که از نظر دقت و قدرت آتش از توپ‌های قبلی نصب شده بر روی تانک‌های روسی برتر است و طبق سنت تانک‌های روسی مجهز به سیستم خودکار لود گلوله است. این توپ علاوه بر گلوله‌های مرسوم، می‌تواند موشک‌های هدایت‌شونده‌ی ضدتانک را هم شلیک کند.

سلاح ثانویه‌ی تانک آرماتا شامل یک مسلسل 12.7 میلیمتری Kord و یک مسلسل 7.62 میلیمتری PKTM است. این تانک می‌تواند تا 45 گلوله توپ و موشک هدایت‌شونده‌ی لیزری لوله پرتاب را با خود حمل کند.

تانک اصلی میدان نبرد تی-14 از یک موتور دیزلی توربوشارژ A-85-3A با توان تولیدی 1200 اسب‌بخار استفاده می‌کند که حداکثر سرعت 90 کیلومتر در ساعت را برای آرماتا در کنار برد 500 کیلومتر فراهم می‌آورد.

معرفی این MBT جدید توسط روسیه، هیاهوی زیادی در غرب ایجاد کرد به طوریکه کشورهایی مانند آلمان و انگلستان اقدام به مدرن کردن تانک‌های خود در راستای مقابله با آرماتا کردند.

5- تانک چلنجر2 از انگلستان

Challenger2
Challenger2

تانک چلنجر2 توسط کمپانی British Vickers Defence Systems سابق و کمپانی BAE کنونی و بر اساس تانک اصلی میدان نبرد چلنجر1 طراحی و ساخته شد.

توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که چلنجر2 در نبردهای خود در بوسنی، کوزوو و عراق نشان داد، این تانک را به عنوان یکی از برترین تانک‌های اصلی میدان نبرد عملیاتی جهان معرفی کرد. به طوری که دورترین رکورد شکار تانک در یک عملیات جنگی بنام چلنجر2 در جنگ عراق ثبت شده‌است.

اولین نمونه‌ی چلنجر2 در سال 1998 وارد خدمت شد و جایگزین چلنجر1 نیروی زمینی بریتانیا شد. پیش‌بینی میشود که چلنجر2 تا سال 2030 در خدمت باقی بماند.

زره به کار رفته در تانک اصلی میدان نبرد چلنجر2 ، نسل دوم از زره مشهور چابهام است که یک زره چندلایه ساخته شده از سرامیک، فولاد و کامپوزیت می‌باشد. اکثر کارشناسان نظامی، زره چابهام2 را قوی‌ترین زره ساخته شده برای یک MBT می‌دانند.

چابهام2 چلنجر2 را به یکی از محافظت شده‌ترین MBTهای عملیاتی ارتش‌های دنیا تبدیل کرده‌است که می‌تواند در برابر آتش مستقیم توپ تانک‌های دیگر و انواع موشک‌های ضدزره مقاومت کند.

سلاح اصلی چلنجر2 یک توپ 120 میلیمتری خاندار L30-CHARM است که دارای حداکثر برد مفید 5 کیلومتر می‌باشد. این توپ با نرخ آتش بالا در کنار کامپیوتر سامانه‌ی هدفگیری سریع آن، این تانک را به یکی از سریعترین تانک‌ها در هدفگیری و شلیک تبدیل کرده‌است. این توپ دقیق‌ترین توپ عملیاتی تانک‌های اصلی میدان نبرد می‌باشد، به طوریکه دقت این توپ در برد 10 کیلومتر برابر دقت توپ تانک لئوپارد2 در 4 کیلومتر می‌باشد.

چلنجر2 با استفاده از زره چابهام2 و توپ با دقت 120 میلیمتری خود می‌تواند به جنگ هر تانکی برود. چلنجر2 مجهز به یک مسلسل 7.62 میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک مسلسل 7.62 میلیمتری بر روی برجک است.

چلنجر2 می‌تواند تا 50 گلوله‌ی 120 میلیمتری توپ را در کنار 4000 گلوله 7.62 میلیمتری حمل کند.

موتور تانک چلنجر2 از نوع Perkins-Condor CV12 است که حداکثر سرعت جاده‌ای 59 کیلومتر در ساعت و سرعت خارج جاده‌ای 40 کیلومتر در ساعت را برای MBT تولیدی انگلستان فراهم می‌آورد.

موتور چلنجر2 نسبت به دیگر تانک‌ها، قدرت کمتری تولید می‌کند که باعث شده این تانک دارای سرعت کمتری باشد.

در حال حاضر ارتش انگلستان با در اختیار داشتن 386 عراده چلنجر2 و ارتش عمان با 38 عراده تنها کاربران این MBT در جهان هستند.

6- تانک مرکاوا مارک4 از اسراییل

Merkava Mark4
Merkava Mark4

مرکاوا مارک4 آخرین نسخه از خانواده‌ی افسانه‌ای تانک‌ها مرکاوا ساخت اسراییل است. این تانک در سال 2004 وارد خدمت شد و جایگزین تانک مرکاوا مارک3 گشت.  مرکاوا مارک4 به عنوان یکی از بهترین تانک‌های حفاظت شده‌ی دنیا در زمینه‌ی حفظ جان خدمه شناخته می‌شود.

این تانک تا مدت‌ها بهترین تانک عملیاتی دنیا بود. مرکاوا در زبان عبری به معنای ارابه است.

موتور تانک مرکاوا بر خلاف طراحی معمول تانک‌های اصلی میدان نبرد در جلو قرار گرفته تا در صورت مورد اصابت قرارگرفتن تانک، خدمه شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشند. طراحی بدنه‌ی این تانک دارای شیب مناسبی است تا موشک‌های ضد زره انفجاری بر روی عملکرد مناسبی نداشته باشند. مرکاوا مارک 4 یکی از قویترین تانک‌ها در برخورد با موشک‌ها و راکت‌های ضدزره است که به علت شیب مناسب بدنه‌است.

تانک مرکاوا مارک4 Meil Ruach مجهز به سامانه‌ی حفاظت فعال Trophy است که در جنگ واقعی به اثبات رسیده و توانسته موشک‌ها و راکت‌های ضدتانک فراوانی را از بین ببرد. این تانک همچنین در برابر موشک‌های هدایت‌شونده‌ی هواپرتاب و سلاح‌های دیگر تانک‌ها به خوبی محافظت شده‌است.

مرکاوا مارک4 مجهز به زره مخصوص، زره‌های دامنی برای حفاظت از چرخ‌ها، سیستم هشداردهنده‌ی لیزری ساخت Elbit اسراییل و نارنجک‌های دودزا ساخت IMI است.

زره مرکاوا مارک4 به سرعت قابل تعویض است که این باعث میشود در صورت آسیب دیدن مرکاوا، این تانک در همان میدان نبرد ترمیم شده و به جنگ ادامه دهد.

مرکاوا مارک4 مجهز به یک توپ 120 میلیمتری بدون خان MG253 ساخت اسراییل است که در کنار سامانه‌ی پیشرفته‌ی کنترل آتش آن، ابزاری کشنده را برای اسراییلی‌ها فراهم آورده‌است. سامانه‌ی کنترل آتش این تانک توانایی شلیک به هلیکوپترها را هم دارد.

این توپ توانایی شلیک گلوله‌های ضدتانک با قدرت انفجاری بالا HEAT و گلوله‌های Sabot و همچنین موشک‌ ضدتانک هدایت‌شونده‌ی لوله پرتاب LAHAT را دارد.

مسلسل‌های 7.62 میلیمتری coaxial و 12.7 میلیمتری swivel-mounted ، در کنار نارنجک‌انداز 60 میلیمتری مکمل قدرت آتش توپ MG253 هستند.

همه‌ی تانک‌های مرکاوا به علت قرارگیری موتور در جلو، در قسمت عقب خود دارای یک محفظه‌ی مناسب برای حمل سرباز هستند که یک امتیاز مثبت برای مرکاوا نسبت به دیگر MBT ها به حساب می‌آید.

قدرت تحرکی مرکاوا مارک4 به دلیل وزن زیادآن، در حد متوسط است و این تانک می‌تواند با حداکثر سرعت 64 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

تا کنون 360 عراده مرکاوا مارک4 تولید شده که قرار است 300 عراده دیگر تولید شود.

7- تانک تایپ – 10 از ژاپن

Type-10
Type-10

تانک تایپ10 یک تانک اصلی میدان نبرد پیشرفته نسل چهارم است که توسط صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن برای نیروی زمینی این کشور طراحی و تولید شده‌است. این تانک در سال 2012 وارد خدمت شد و ادعای پرتحرک‌ترین MBT جهان را دارد.

توان شلیک این تانک توسط یک توپ 120 میلیمتری، یک مسلسل سنگین 12.7 میلیمتری و یک مسلسل 7.62 میلیمتری فراهم می‌شود.

تایپ10 مجهز به سیستم پیشرفته‌ی C4L است که قابلیت همکاری این تانک را با دیگر نیروهای زمینی فراهم ‌می‌کند.

بدنه‌ی تانک تایپ10 با زره کامپوزیتی سرامیکی ماژولار پوشانده شده‌است که در برابر راکت RPG ، گلوله‎های HEAT و موشک‌های ضدتانک مقاومت خوبی دارد. زره‌های الحاقی تانک تایپ10 را می‌توان به راحتی و به سرعت نصب و جدا کرد تا سطح حفاظتی مناسبی فراهم آید.

تایپ 10 ژاپنی از یک پیشرانه‌ی 1200 اسب بخاری دیزلی خنک‌کننده با آب استفاده می‌کند که حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت را برای این MBT خوشنام فراهم می‌آورد.

8- تانک تایپ-90 از ژاپن

Type-90
Type-90

تایپ90 توسط صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن با همکاری شرکت‌های آلمانی Krauss- Maffeiو  MaKطراحی و ساخته شده‌است.

این تانک از نظر ظاهری شباهت‌های زیادی به تانک آلمانی لئوپارد2 دارد وتولید در مقیاس وسیع آن از سال 1992 شروع شد.

این تانک در زمان خود یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان بود. ژاپن در ابتدا قصد تولید 600 عراده تایپ 90 داشت که هزینه‌ی سنگین تولید آن، مقدار تولیدی را تا 340 عراده کاهش داد. تایپ-90 هرگز صادر نشد چراکه قوانین آن زمان ژاپن اجازه‌ی صادرات تجهیزات نظامی را نمی‌داد.

تایپ90 دارای زره چند لایه از جنس کامپوزیت، سرامیک و فولاد است و همچنین مجهز به تعلیق هیدروپنوماتیک است.

تانک اصلی میدان نبرد ژاپنی، مجهز به یک توپ 120 میلیمتری Rheinmetall آلمانی‌ است که تحت لیسانس در ژاپن تولید شده‌است. این توپ می‌تواند تمام گلوله‌های استاندارد ناتو را شلیک کند.

تایپ-90 از سیستم خودکار لود گلوله که تنها در تانک‌ها روسی کاربرد دارد و تانک‌های تولید غرب از آن استفاده نمی‌کنند، بهره می‌برد. استفاده از چنین سیستمی باعث کاهش خدمه‌ی تایپ-90 به سه نفر شده‌است.

9- تانک لکرک از فرانسه :

Leclerc
Leclerc

لکرک یک تانک اصلی میدان نبرد نسل سوم فرانسوی است که توسط صنایع تسلیحاتی GIAT (Nexter System فعلی) برای ارتش فرانسه تولید شد و در حال حاضر نیز در کنار فرانسه، امارت هم از آن بهره می‌برد.

اولین نسخه از تانک لکرک در ژانویه 1992 تحویل نیروی زمینی ارتش فرانسه شد. لکرک به افتخار ژنرال فیلیپ لکرک دهاوتلوکوک که در آزادی پاریس در جنگ جهانی دوم شرکت داشت، نامگذاری شده‌است.

تانک لکرک آغازگر عصر جدید تانک‌های اصلی میدان نبرد در غرب بود و بیشتر تانک‌های جدید غربی از این تانک الهام گرفته‌شدند.

لکرک فرانسوی دارای زره کامپوزیت پیشرفته ماژولار است که می‌توانست با توجه به سطح تهدید، تغییر کند. برجک و جلوی بدنه برای مقاومت در برابر مهمات‌های قدرتمند، تقویت شده‌اند. این زره از فولاد، سرامیک و کولار ساخته شده‌است. البته این تانک را از لحاظ حفاظت نمی‌توان در حد تانک‌های آبرامز M1-A2 و چلنجر2 دانست.

فرانسه برای بقای بیشتر لکرک در میدان نبرد بر روی آن یک سیستم حفاظت از خود Galix را نصب کرده‌است. اکثر لکرک‎های ارتش فرانسه اخیرا با کیت AZUR در زمینه‌ی زره ارتقا پیدا کرده‌اند. این کیت شامل زره‌های اضافی جانبی برای حفاظت بیشتر چرخ‌ها برای بقای بیشتر لکرک در جنگ‌های شهری است.

لکرک یک تانک MBT نسل سوم است که مجهز به یک توپ 120 میلیمتری CN120-26، یک مسلسل 12.7 میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک مسلسل 7.62 میلیمتری بر روی برجک است.

لکرک می‌تواند تا 40 گلوله 120 میلیمتری برای توپ اصلی و بیش از 950 گلوله 12.7 میلیمتری با خود حمل کند.

فرانسه ادعا می‌کند که این تانک می‌تواند 6 هدف را در فاصله‌ی 1.5 تا 2 کیلومتری در طی یک دقیقه مورد هدف قرار دهد. این تانک مجهز به سیستم مدیریت میدان جنگ است که به طور خودکار گزارش موقعیت تانک، مقدار مهمات و سوخت باقی‌مانده را به فرمانده می‌دهد.

لکرک با برخورداری از یک موتور 1500 اسب‌بخاری و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک از توانایی حرکتی بسیار خوبی برخوردار است. حداکثر سرعت این تانک 72 کیلومتر در ساعت بوده و می‌تواند اهداف را با سرعت 50 کیلومتر در ساعت مورد هدفگیری و شلیک قرار دهد.

به کار گیرنده‌های لکرک در جهان، ارتش فرانسه و امارات‌متحده‌ی عربی است. قیمت هر عراده تانک لکرک در حدود 9.3 میلیون یورو است.

10- تانک اپلوت-ام از اوکراین

Oplot-M
Oplot-M

در زمانیکه هنوز اتحاد جماهیر شوروی از هم نپاشیده‌بود، بیشتر صنایع تولید تانک و زرهی شوروی در اوکراین مستقر بود و پس از تجزیه‌ی شوروی، میراث بسیار مناسبی برای اوکراینی‌ها از این صنایع به جا ماند، طوریکه در حال حاضر یکی از کشورهای رقیب روسیه در فروش سلاح، اوکراین است.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین دست به توسعه‌ی تانک T-80UD که یک طرح ناتمام ارتش شوروی بود، زد. آخرین نسخه از این تانک، اپلوت-ام است.

تانک Oplot-M یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تانک‌های تولید شده توسط اوکراین است که دارای زرهی پیشرفته، سیستم‌های جدید الکترونیکی حفاظتی و سیستم تعلیق ارتقا یافته‌است.

این تانک برای اولین بار در سال 2009 میلادی وارد ارتش اوکراین شد و اولین مشتری خارجی آن، ارتش سلطنتی تایلند بود.

اپلوت مجهز به زره واکنشی انفجاری نسل جدید می‌باشد. اپلوت توانایی خوبی در از بین بردن اهداف زمینی و اهداف هوایی که در ارتفاع پست پرواز میکنند، دارد.

سلاح اصلی اپلوت، یک توپ 125میلیمتری KBA-3 ساخت اوکراین است. این تانک در کنار این توپ از موشک هدایت لیزری با بردی در حدود 5000 متر برای انهدام دیگر تانک‌ها، خودروهای زرهی و بالگردها استفاده میکند.

اپلوت در شلیک به اهداف دور به اندازه‌ی رقبای غربی دارای دقت نیست. این MBT سیستم اتوماتیک لود گلوله را از تانک‌های روسی به ارث برده‌است.

در این تانک، مهمات به جای ذخیره شدن در یک محفظه‌ی جداگانه با زره تقویت شده، در محفظه‌ی اصلی تانک ذخیره می‌شود که این امر باعث می‌شود در صورت نفوذ گلوله به تانک، مهمات‌های خود تانک هم منهدم شده و تانک و خدمه به طور کامل از بین بروند.

اپلوت مجهز به سامانه‌ی دید حرارتی است که به تانک اجازه‌ی درگیری با اهداف را در شب می‌دهد.

اپلوت-ام از تانک روسی تی90 برتر است، چراکه دارای زره الحاقی پیشرفته‌تر و قدرتمندتر، موتور قویتر و سیستم کنترل آتش برتر است. اپلوت از نظر کارآیی و اطمینان پذیری موتور از تانک T-90M ورسیه که جدیدترین تانک عملیاتی آنهاست، بهتر عمل می‌کند.

اپلوت-ام آزمایشات ارتش اوکراین را با موفقیت به پایان رساند، اما به دلیل بودجه‌ی محدود ارتش اوکراین، وارد خدمت نشد. در حال حاضر تنها کاربر این تانک اوکراینی، ارتش تایلند است.

11- تانک تی90- ام اس از روسیه

T90-MS
T90-MS

روسیه همواره علاقه به لشکرهای زرهی با تعداد تانک بالا دارد و همواره از تانک‌ها در تیراژ بالا تولید می‌کند. تی90 تنها تانک روسی است که در تعداد کم تولید شده‌است. این تانک به اندازه‌ی رقبای غربی خود پیشرفته نیست، اما از نظر فناوری اثبات شده می‌باشد و دارای هزینه‌ی عملیاتی کمی است.

به علت هزینه‌ی کم، این تانک از نظر تجاری، موفق‌ترین تانک در عرصه‌ی بازار جهانی است. همچنین تی90 یکی از ارزان‌ترین MBTهای مدرن بازار می‌باشد.

در حال حاضر ارتش روسیه با 700 عراده، آذربایجان با 20 عراده، هند با 620 عراده، ترکمنستان با 40 عراده، الجزایر با 305 عراده و ونزوئلا با 50 تا 100 عراده کاربران تانک تی90 هستند.

تانک تی90- ام اس مدرن‌ترین و به‌روزترین نسخه‌ی عملیاتی تانک‌های سری تی90 ارتش روسیه است که توسط Uralvagonzavod ساخته شده‌است. این تانک برای اولین بار در نمایشگاه Expo Arms روسیه در سپتامبر 2011 رونمایی شد.

تی90 – ام اس به طور گسترده‌ای مدرن شده‌است تا عملکرد خوبی در میدان رزم داشته‌باشد.

تی90 دارای ابعاد کوچکتری است که باعث شده هدف گرفتن این تانک سخت‌تر شود. مشکل اصلی این تانک، سیستم اتوماتیک بارگذاری مهمات آن است که باعث میشود مهمات درون محفظه‌ی اصلی تانک ذخیره شود و در صورت نفوذ گلوله ضدزره به تانک انفجار عظیمی ناشی از انهدام گلوله‌های خود تانک رخ دهد که موج از بین رفتن کامل تانک و خدمه‌ی آن شود. این مشکل بزرگ در تمام تانک‌های تولید شده توسط شوروی، روسیه، اوکراین و چین وجود دارد.

تانک‌های غربی از یک محفظه‌ی جدای حفاظت شده برای انبار کردن مهمات استفاده می‌کنند. تانک تی90-ام اس، در قسمت پشت برجک دارای زره قوی‌تری نسبت به نسل‌های قبل شده‌است. بدنه و جلوی برجک این تانک برای محافظت در برابر موشک‌های ضدزره، مجهز به زره واکنشی RELIKT شده‌است.

تی90-ام اس همچنین دارای سیستم غربالگری الکترونیکی و سیستم حفاظتی الکترومغناطیسی است. پنل‌های زره واکنش‌دهنده انفجاری در پشت و کنار محل ذخیره‌ی مهمات تانک نصب شده‌اند تا از این مناطق در برابر ترکش‌ها محافظت کنند.

تی90 در هدفگیری اهداف دور، دقیق نیست اما این تانک می‌تواند موشک‌های هدایت شونده‌ی ضدتانک را با توپ خود شلیک کند. تی90-ام اس از یک سیستم کنترل آتش دقیقتر نسبت به نسل‌های قبلی تی 90 استفاده می‌کند. این تانک مجهز به سایت دید حرارتی و سایت دید فرمانده‎ی پانوروماتیک است.

سلاح اصلی تانک تی90- ام اس یک توپ 125 میلیمتری 2A46M-5 است که دارای دقت خوبی در شلیک انواع مهمات‌ها است. این تانک همچنین به یک مسلسل ضدهوایی 6P7K با کالیبر 7.62 میلیمتر بر روی برجک مجهز است که میتوان آنرا از درون تانک هدایت کرد.

موتور V-92S2F با قدرت اسمی 1130 اسب بخار، حداکثر سرعت 60 کیلومتر در ساعت را برای این MBT جدید روس فراهم می‌آورد.

12- تانک VT-4 یا MBT3000 از چین

VT-4
VT-4 یا MBT3000

تانک VT-4 یک تانک اصلی میان نبرد نسل سوم است که در درجه‌ی اول برای بازارهای صادراتی توسط شرکت صنایع دفاعی شمال چین طراحی و تولید شد. این تانک در سال 2017 با خرید توسط ارتش سلطنتی تایلند به طور رسمی وارد خدمت شد.

تانک VT-4 مجهز به یک توپ 125 میلیمتری بدون خان است که می‌تواند گلوله‌های APFSDS ، HEAT و موشک‌های هدایت‌شونده‌ی لوله پرتاب را شلیک کند.

سلاح‌های دیگر این تانک شامل یک مسلسل 12.7 میلیمتری ضدهوایی و یک مسلسل 7.62 میلیمتری همراستا با توپ اصلی تانک است.

این تانک مجهز به زره‌های واکنش‌دهنده‌ی ترکیبی و انفجاری است. سیستم دفاع فعال GL5 موجود در VT-4، این تانک را در برابر موشک‌ها و راکت‌های ضد زره یاری می‌دهد.

حداکثر سرعت جاده‌ای این MBT چینی، 70 کیلومتر در ساعت بوده و برد آن در حدود 500 کیلومتر است.

منابع

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4.2 از بین 57 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا