نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند ۶۲۰ اسب بخاری

اسکانیا S
۴٫۹
(۵۷)

شرکت کامیون سازی اسکانیا در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر ملمو سوئد تاسیس شد . این کمپانی یکی از شرکت های تابع شرکت مادر فولکس واگن است .

شرکت اسکانیا در زمینه ی ساخت انواع کامیون و کشنده فعالیت دارد و همواره جزو بهترین برندهای کامیون سازی دنیا بوده است .

محصول جدید این شرکت یعنی اسکانیا S ، توجه خیلی از کارشناسان خودرو را به خود جلب کرده است . به گفته این کارشناسان ایمن ترین ، کارآمدترین و گران ترین کشنده ای که شرکت سوئدی اسکانیا در تاریخ ۱۲۷ ساله ی خود تولید کرده است ، اسکانیا S می باشد.

سال ۲۰۱۷ با معرفی اسکانیا S ، برند سوئدی قدمی خوب در به دست گرفتن نبض بازار کامیون برداشت که با وارد شدن رقیب سنتی و هم وطن خود یعنی  ولوو در لباس رنوتراکس این موفقیت کمرنگ شد .

با ریون مگ در بررسی کشنده ی اسکانیا S همراه باشید .

فهرست مطالب

معرفی اسکانیا S

شرکت اسکانیا یکی از برندهای برتر کامیون سازی در سطح جهانی است . محصولات این شرکت همواره دارای کیفیت خوبی بوده اند . زیبایی و راحتی دو ویژگی همیشگی محصولات این کمپانی سوئدی بوده است .

کیفیت و کارآیی این برند از آن جا معلوم می شود که تا قبل از سال ۲۰۱۷ ، محصولات این کمپانی توانسته اند ۴ بار عنوان کامیون سال را ازآن خود کنند . آخرین بار اسکانیا سری R در سال ۲۰۱۰ عنوان کامیون سال را دریافت کرد .

اسکانیا با معرفی اسکانیا S در سال ۲۰۱۷ توانست عنوان کامیون سال را دوباره از آن خود کند . با این حساب تعداد دفعاتی که اسکانیا توانسته است عنوان کامیون سال را دریافت کند به ۵ مرتبه می رسد .

اسکانیا S یک کشنده ی قدرتمند ، زیبا ، جادار و ایمن است که توانسته تمام استانداردهای اروپایی را رعایت کند .

اسکانیا S از موتور ۸ سیلندر استفاده می کند . مدتی بود که شرکت اسکانیا از موتورهای ۶ سیلندر به جای ۸ سیلندر استفاده می کرد . ولی با ظهور اسکانیا S استفاده از ۸ سیلندر ها دوباره مرسوم شد .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 1

تاریخچه ی موتورهای ۸ سیلندر

در سال ۱۹۶۹ یک موتور هشت سیلندر بر روی اسکانیا نصب شد که بلافاصله در صنعت کامیون سازی به یک نماد تبدیل شد.

سال ۱۹۶۹ به چند دلیل مهم بود . نیل آرمسترانگ اولین کسی بود که در این سال به ماه پا گذاشت ، جشنواره ی ووداستاک در نیویورک برگزار شد و اولین برنامه ی تلویزیونی رنگی در انگلستان راه اندازی شد.

اما اگر از علاقه مندان به کامیون بپرسید که در این سال چه اتفاقی رخ داد ؟ بدون تردید می گویند که نصب موتور V8 بر روی اسکانیا .

موتور V8 اسکانیا در آن زمان توانایی تولید ۳۵۰ اسب بخار قدرت را داشت که در بین کشنده های آن زمان که بالاترین توان آنها ۲۴۰ اسب بخار بود ، یک سر و گردن بالاتر قرار داشت.

این موتور در نمایشگاه فرانکفورت در سال ۱۹۶۹ رونمایی شد و طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان به خود جذب کرد .

اسکانیا اولین شرکتی نبود که موتور V8 را تولید می کرد. شرکت MAN آلمان در سال ۱۹۵۰ از نخستین موتور V8 پانزده لیتری خود با قدرت ۲۵۶ اسب بخار رونمایی کرد و بعد از MAN شرکت مرسدس بنز از موتور ده سیلندر ۱۶ لیتری خود با قدرت ۳۲۰ اسب بخار پرده برداشت .

ولی برگ برنده ی موتور اسکانیا نسبت به موتور برندهای دیگر ، قدرت تولیدی بالاتر آن بود .

oldv8scaniaengine
اولین موتور ۸ سیلندر کمپانی اسکانیا

طراحی ظاهری

اسکانیا S دارای طراحی متفاوت از سری R می باشد . کابین در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است . جلو پنجره ی زیبا که با خطوط جانبی کشنده هماهنگ است چهره ای اسپرت را به اسکانیا S بخشیده است .

ارتفاع کامیون از زمین کمتر شده است . شیشه ی جلو تخت تر شده و ستون ها پهن تر شده اند .

طراحی آینه ها بسیار جالب است و هماهنگی خوبی با طراحی بدنه ی اسکانیا S دارد .

چراغ های جلو که در مدل های قبلی چراغ های هالوژنی H7 بودند با چراغ های جدید LED  و چراغ روز تعویض شده اند و لامپ های عقب هم به LED ارتقا یافته اند.

چراغ های Headlight بر خلاف سری R که درون آفتابگیر ها قرار داشتند ، به قسمت فوقانی شیشه ی جلو انتقال داده شده اند و طراحی زیبا و جدیدی دارند .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 2

روی شاسی به طور کامل ورق کشی شده است تا از آسیب رسیدن به سیم ها و شلنگ های درون شاسی و همچنین آسیب دیدن گیربکس جلوگیری شود . یک پروژکتور در عقب کابین برای تعمیرات تعبیه شده است .

سر اگزوز از جنس فولاد زنگ نزن با فلاپ های جانبی زیبایی اسپرت گونه ای به اسکانیا S بخشیده است .

جعبه ی کناری با درب بزرگ و جاداری فوق العاده ، وسیله ای بسیار کارآمد برای نگهداری وسایل راننده و سرنشینان است .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 3

در قسمت جلوی کشنده ، پایین جلوپنجره ی مشبک ، یک آرم V8  فلزی نصب شده است که ابهت این کشنده را در کنار V8 های طلایی رنگ دو طرف کشنده بر روی اسپویلر آن ، دو چندان کرده است .

طراحی داخلی

کابین سری Highline فضایی بسیار گسترده و جاداری را ارائه می کند . کف صاف و بدون لغزش کامیون یک امتیاز مثبت نسبت به رقیب خود یعنی رنو تی است . ( برای آشنایی با کشنده ی رنو تی اینجا کلیک کنید .)

کابین دارای ارتفاع داخلی ( از کف تا سقف ) ۲۰۷۰ میلیمتر است که ایستادن افراد قد بلند در کابین بدون هیچ دردسری امکان پذیر است .

صندلی های با کیفیت و جذاب با روکش های چرمی و تخت بسیار جادار آن حس اتاق خواب یک پنت هاوس را در انسان القا می کند .

۴ پله برای ورود به کابین کشنده اسکانیا S تعبیه شده است. صندلی آن کاملا راحت طراحی شده و هماننده فرمان قابلیت تنظیم خیلی خوبی را دارد . کلید ها به صورت نعل اسبی طراحی شده اند و به خوبی در دسترس هستند.

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 4

نمایشگر چند کاره بر روی داشبورد تمام اطلاعاتی که راننده به آن نیاز دارد را در اختیار او قرار می دهد .

اگر بر روی داشبورد به دنبال پلاستیک بی کیفیت می گردید ، کاری بس بیهوده است. فرمان و صندلی ها با چرم با کیفیت پوشانده شده اند.

درون کابین فقط یک تخت وجود دارد و این فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد. کف کشنده بدون لغزش است . زیر تخت کشوها و یخچال قرار دارد. کف تخت کابین به معنای وجود یک یخچال با سایز مناسب و کشوهایی نسبتا بزرگ در زیر تخت است . .یک میز تاشو درون داشبورد تعبیه شده است که می توان به راحتی آن را باز کرد و از آن استفاده نمود .

تخت خواب ۲ متر طول و ۱۰۰ سانتی متر عرض دارد که فضای استراحت بزرگ و راحتی در اختیار راننده قرار می دهد. در بالای شیشه جلو ، سه جعبه برای نگه داری وسایل و لباس ها تعبیه شده اند که درون این جعبه ها نورپردازی مناسبی انجام شده است.

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 5
یخچال و جعبه ی زیر تخت
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 6
جعبه ی بالای سر راننده
نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 7
جعبه های بالای تخت خواب

در سمت چپ صندلی (در داشبوردهایی که راست فرمان هستند ، در سمت راست صندلی ) دکمه هایی برای تنظیم صندلی وجود دارد . این دکمه ها تنظیمات کاملی را در عرض چند لحظه برای سرنشین فراهم می آورد .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 8
صندلی اسکانیا S و تنظیمات

بر روی در راننده و در قسمت جلوی محل تکیه دادن بازو ، دکمه هایی برای تنظیم تمام آینه ها ، گرمکن آینه ها ، شیشه بالابر ، قفل مرکزی درها ، روشن و خاموش کردن چراغ جلو ، مه شکن جلو و عقب ، پروژکتورهای سقفی و پروژکتور پشت کابین وجود دارد .

این کار برای ارگونومی بهتر و در دسترس بودن دکمه های ضروری انجام شده است .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 9

در سمت راست فرمان یک دسته وجود دارد که تنظیمات دنده ( اتوماتیک یا دستی بودن ، حرکت به جلو و عقب و … ) و ریتاردر و ترمز موتوری با آن انجام می شود .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 10
دسته دنده ، ریتاردر و ترمز موتوری

بر روی فرمان اسکانیا S دکمه هایی مثل تنظیمات و روشن کردن کروز کنترل ، تنظیم ترمز سراشیبی ، تنظیمات سیستم پخش ، دکمه های میانبر برای کنترل نمایشگر داشبورد و پاسخ دادن به تلفن همراه وجود دارد .

کابین جدید در مقایسه با کابین های قبلی شرکت اسکانیا از میدان دید بهتر و گسترده تری برخوردار است . شیشه ی جلوی کشنده تخت بوده و ستون A به سمت عقب کشیده شده است که موجب کم شدن نقاط کور در تقاطع ها می شود .

پیشرانه

همانطور که بالا اشاره شد اسکانیا S از یک موتور هشت سیلندر بهره می برد . این موتور ۱۶٫۴ لیتری دارای بسته ی قدرتی در رنج ۵۲۰ تا ۷۳۰ اسب بخار ( یا ۳۸۲ تا ۵۳۷ کیلووات ) است .

اسکانیا S مورد بررسی ما دارای موتور ۶۲۰ اسب بخاری است که در دور موتور ۱۹۰۰Rpm به توان ۶۲۰ اسب بخاری دست پیدا می کند .

ماکزیمم گشتاور این موتور ۳۰۰۰ نیوتن متر است در در محدوده ی دور موتور ۹۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه قابل دست یافتن است .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 11
موتور ۸ سیلندر جدید اسکانیا

گازهای خروجی از موتور با سیستم های EGR و SCR تمیز می شوند و آلودگی دود خروجی از موتور کاهش می یابد . اسکانیا S همانند تمام کامیون های به روز از مخزن ادبلو استفاده می کند .

موتور اسکانیا S با این که هشت سیلندر بوده ولی سر وصدای بسیاری کمی دارد . این موتور پر قدرت به آرامی کار خود را انجام داده و صدا و لرزش بسیار کمی دارد . به طوری که راننده ها به کمی صدای موتور اعتراض داشته اند و به این خاطر شرکت اسکانیا از عایق صوتی کمتری برای زیر کابین استفاده کرده است تا صدای موتور به گوش برسد .

در گذشته شرکت های کامیون سازی از موتورهای هشت سیلندر به طور گسترده در محصولات خود استفاده می کردند . ولی مدتی است که موتورهای شش سیلندر خطی به علت مصرف کمتر سوخت و هزینه ی کم در تولید و تعمیر ، مورد استفاده ی برندهای برتر این حوزه قرار گرفته است .

کمپانی اسکانیا به مدت ۵۰ سال است که در سبد فروش خود کامیون هایی با موتور ۸ سیلندر را قرار داده است .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 12

جعبه دنده

جعبه دنده ی نصب شده بر روی اسکانیا S همان جعبه دنده ی معروف GRS0925R شرکت اسکانیاست که در سال ۲۰۱۷ دوبار به روز رسانی شده است که طی این به روز رسانی ها سرعت پاسخگویی آن به تغییرات ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است .

این گیربکس همواره موتور اسکانیا S را در حالت ماکزیمم گشتاور خود قرار می دهد .

یک ترمز بر روی گیربکس GRS0925R نصب شده است که در مسیر پمپ روغن گیربکس قرار دارد . در هنگام بالا رفتن از سرابالایی ها ، با افزایش فشار روغن ، این ترمز فعال شده و باعث کند شدن سرعت شافت می شود و سرعت چرخش میلنگ و شافت محور مساوی شده و کامیون بدون ریپ زدن به بالا حرکت می کند.

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 13
گیربکس GRS0925R

نسبت دنده محور عقب ۲٫۹۲ است و در دنده ی دوازدهم با دور موتور ۱۰۰۳ دور بر دقیقه کشنده به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

دنده یازدهم یک دنده ی مستقیم است با نسبت ۱٫۰۰  و دنده ی دوازدهم یک اوردرایو با نسبت ۰٫۸ می باشد.

کشنده از یک کروز کنترل هوشمند بهره میبرد که مصرف سوخت را به خوبی کاهش می دهد. این کروز کنترل توانایی پیش بینی داشته و جاده را تا ۵ کیلومتر جلوتر از کشنده بررسی کرده و متناسب با توپوگرافی جاده سرعت و دور موتور را در بهترین حالت تنظیم می کند.

گیربکس Opticruise  با نسبت نهایی ۳٫۰۷:۱ قدرت موتور را به دیفرانسیل منتقل می کند . این نسبت اختلاف زیاد برای مصرف سوخت بهینه است و همچنین برای دست یافتن به ماکزیمم گشتاور در تمام دنده هاست . اسکانیا دارای یک سیستم پشتیبان و دستیار راننده است . این دستیار در ترمز گیری ها ، تعویض دنده و تنظیم سرعت با کروز کنترل به راننده مشاوره می دهد و او را برای رانندگی ایمن و در عین حال آسیب نزدن به کشنده راهنمایی می کند .

ریتاردر

بسیاری از کشنده ها و کامیون ها امروز دارای ترمز کمکی هستند .

این ترمز کمکی می تواند به صورت هیدرولیکی و عمل کننده بر روی گیربکس و دیفرانسیل بوده یا ترمز موتوری یا ترمز اگزوز باشد .

وظیفه ی این ترمزهای کمکی ، استفاده ی کمتر از ترمز پایی و در نتیجه کاهش مصرف لنت ، کاهش گرم شدن ترمز ها و خالی نشدن تانک باد کشنده یا به اصطلاحی خالی نکردن ترمز است که این موارد موجب افزایش ایمنی می شود.

شرکت اسکانیا از ریتاردر هیدرولیکی و ترمز موتوری به عنوان ترمز کمکی در کشنده های خود بهره می برد .

ریتاردر جدید شرکت اسکانیا که بر روی اسکانیا S نصب شده است نسبت به قبل قدرتمند تر و ایمن تر شده است .

ریتارد R4100D که جدیدترین ریتاردر شرکت اسکانیا است با کاهش دور موتور به صورت خودکار خاموش می شود و در صورت ترمز های شدید پایی یا بر اساس تشخیص سیستم AEB با کاهش فاصله از مانع جلوی کامیون ، به صورت اتوماتیک وارد مدار شده و عمل ترمز گیری را انجام می دهد .

این ریتارد قابلیت کوپل شدن با سیستم کروز کنترل اسکانیا S را دارد و می توان یک تلورانس برای آن تعیین کرد . به این صورت که شما مثلا سرعت را با کروز کنترل بر روی ۸۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم می کنید و تلورانس را بر روی ۴ می گذارید . وقتی کشنده دور میگیرد و سرعتش با بالاتر از ۸۴ کیلومتر بر ساعت می رسد ، ریتاردر اتوماتیک روشن شده و وارد مدار می شود و سرعت را تا حدود ۷۶ کیلومتر بر ساعت کاهش می دهد و سپس ریتاردر خاموش می شود .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 14
ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا در انتهای گیربکس

سیستم ریتاردر R4100D قابلیت تطبیق پذیری خوبی داشته و اتلاف نیروی درگ را کاهش می دهد .

یکی از مشکلاتی که ریتاردرهای هیدرولیکی دارند این است که در صورت استفاده از حداکثر قدرت ریتاردر در سرعت بالا ، فشار زیادی به گیربکس و دیفرانسیل می آید . این فشار در دراز مدت موجب خرابی سیستم ریتاردر و گیربکس و دیفرانسیل کشنده می شود . بعضا موجب شکستن گیربکس هم شده است .

از دیگر مشکلات این نوع ریتاردر ، استفاده ی شدید از این ریتاردرها در سر پیچ ها و جاده های لغزنده ممکن است موجب واژگونی کشنده شود . اسکانیا برای حل این مشکلات ، ریتادر جدید خود را بهینه کرده است . این ریتاردر با سیتم پایداری کشنده در ارتباط بوده و در صورت افزایش احتمال واژگونی و بهم خوردن تعادل کشنده ، ریتاردر به صورت هوشمند اقدام به کاهش قدرت خود می کند .

همچنین در صورت فشار زیاد به گیربکس و دیفرانسیل و بالا رفتن دمای ریتاردر و گیربکس ، کامپیوتر کشنده به صورت اتوماتیک از سهم ترمزگیری ریتاردر هیدرولیکی کم کرده و به سهم ترمز موتوری و ترمز پایی می افزاید .

از دیگر بهینه سازی های اسکانیا بر ریتاردر خود می توان به افزایش قدرت ریتاردر نسل جدید از ۳۵۰۰ نیوتن متر به ۴۱۰۰ نیوتن متر اشاره کرد . همچنین کارآیی و قدرت ریتاردر در دور موتور پایین هم بهبود یافته است .

با استفاده از تنظیمات کامیون می توان در ترمز گیری ها سهم هر کدام از ترمز های پایی ، ترمز تریلر ، ریتاردر و ترمز موتوری را مشخص کرد . همچنین می توان مقدار قدرت ترمز پایی هر کدام از چرخ ها را مشخص کرد . مثلا می توان ترمز پایی چرخ های جلو را کاملا غیر فعال کرد .

چندین حالت برای ترمز گیری در اسکانیا S وجود دارد :

فعال شدن ترمز موتوری و ریتاردر با فشار دادن ترمز پایی با نسبت قدرت از پیش تعیین شده

فعال شدن ترمز موتوری و ریتاردر با برداشتن پا از روی پدال گاز یا خاموش شدن سیستم کروز کنترل

کوپل شدن ترمز موتوری و ریتادر با سیستم کروز کنترل و فعال شدن ترمز کمکی در صورت افزایش سرعت بیش از حد مقدار ست شده

فعال شدن سیستم ترمز کمکی با کاهش فاصله ی کشنده تا مانع جلویی بر اساس سیستم AEB

کوپل شدن سیستم ترمز کمکی با سیستم پیش بینی SAP و روشن شدن خودکار ترمز کمکی در تپه ها و سراشیبی ها برای کاهش دور کامیون

سیستم های ایمنی اسکانیا S

اولین سیستم ایمنی که کشنده ی اسکانیا S از آن بهره می برد سیستم AEB یا ترمز اضطراری است .

ترمز اضطراری پیشرفته AEB که در صورت نزدیک شدن بیش از حد کامیون به خودروی جلویی راننده را آگاه می سازد و اگر راننده توجه نکرد ، خود سیستم به صورت اتوماتیک اقدام به ترمز گیری و کاهش سرعت کشنده می کند . همچنین AEB  این قابلیت را دارد تا خروج کشنده از جاده را تشخیص داده و به راننده هشدار دهد و اگر راننده این انحراف را اصلاح نکرد ، خود سیستم بر طبق خط کشی کنار جاده ، کشنده را به جاده بر میگرداند .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 15
سیستم AEB در اسکانیا

سیستم ایمنی بعدی اسکانیا S یک سیستم هشدار دهنده ی نقطه ی کور است که در هنگام دور زدن یا سبقت گرفتن در صورت وجود یک خودرو در نقطه ی کور کامیون ، راننده را اگاه می سازد .
سیستم هشدار دهنده ی جانبی و نقاط کور Side Detection موجب کاهش تصادفات در خیابان های شهر ها یا بر سر تقاطع ها می شود .

نکته ی جالب و مهم این است که شرکت اسکانیا برای اولین بار در دنیا بر روی کشنده های اسکانیا S خود ، کیسه هوای پرده ای سرتاسری نصب کرده است .

کابین اسکانیا S از فولاد مستحکم تری ساخته شده است که در تست های تصادف نسبت به کابین نسل قبل مقاومت و استقامت بالاتری داشته است .

اسکانیا S یک سیستم کنترل ترافیک دارد که می تواند بار ترافیکی خیابان ها و جاده ها را با استفاده از نقشه ی جهانی پیش بینی کرده و خلوت ترین راه ها را به راننده پیشنهاد دهد . این سیستم همچنین اطلاعات بسته بودن جاده را به علت تعمیرات یا تصادفات را در اختیار راننده قرار دهد .

از دیگر سیستم های ایمنی به کار رفته بر روی اسکانیا S می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سیستم کنترل ترمز الکترونیکی یا EBS

سیستم پایداری الکترونیکی و ضد واژگونی یا ESP

سیستم هشدار دهنده ی خروج از خط جاده یا LDW

سیستم هشدار دهنده ی وجود دود در کابین

سیستم هشدار دهنده ی آتش سوزی موتور

سیستم هشدار دهنده ی جرقه و اتصالی در سیستم برق و باتری کشنده

تست جاده ای

موتور با ابهت خاصی استارت می خورد و صدای آن این را ثابت می کند که با یک موتور شش سیلندر خطی روبرو نیستید ، اینجا یک V8  حکمرانی می کند .

کامیون با بارگیری کامل در جاده به راه می افتد. کم بودن صدای موتور و عایق خوب صوتی کابین رانندگی همراه با سکوت را به شما پیشکش می کند.

در هنگام شتابگیری گوش فرا دادن به صدای دلپذیر موتور ۸ سیلندر هر فردی را عاشق این کامیون می کند.

در تمام مدت رانندگی ، حالت رانندگی بر روی Economy قرار داشت . سرعت توسط کروز کنترل بر روی ۸۵ کیلومتر در ساعت فیکس شده است.

شتابگیری کشنده از حالت سکون بسیار هیجان آور است به طوری که ظرف مدت کوتاهی به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد . کامیون با تعویض دنده به دنده ی دوازدهم مصرف سوخت را کاهش می دهد. با رسیدن به شیب گیربکس دنده را از ۱۲ به ۱۱ کاهش میدهد تا با افت کشش مواجه نشویم .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 16

در قسمت شلوغ بزرگراه میانگین مصرف سوخت اسکانیا ۳۳٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است . در قسمت های خلوت با رانندگی روان و بدون ترمز و با سرعت متوسط ۸۴ کیلومتر در ساعت ، مصرف سوخت به ۳۰٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.

مصرف سوخت اسکانیا S با موتور V8 حتی از نسل قبلی خود با موتور ۶ سیلندر خطی کمتر است و دیدگاه پرمصرف بودن موتورهای V8 را درهم شکست .

موتور V8 با داشتن گشتاور بالاتر نسبت به موتورهای V6 ، در گردنه ها کشش بهتری داشته و با افت دور موتور بسیار کم تا انتهای گردنه را بالا می رود .

سواری و هندلینگ اسکانیا S نسبت به مدل های قبلی یک قدم جلوتر است . این امر بیشتر به خاطر سیستم تعلیق جلوی جدید است که با یک اکسل ۵۰ میلیمتری جدید و به روز تلفیق شده است .

سیستم پیشگو فعال اسکانیا یا SAP که با استفاده از GPS وضعیت و توپوگرافی جاده را بررسی کرده و با توجه به آن دور موتور و گیربکس را بر اساس مصرف سوخت حداقل و حفظ حداکثر قدرت تنظیم می کند ، کارآیی عالی دارد .

اسکانیا یک سیستم ترمز لایه ای بر روی گیربکس های اتوماتیک و دستی خود نصب کرده است که در هنگام تعویض دنده سرعت شفت اصلی گیربکس و چرخدنده های مختلف گیربکس را باهم هماهنگ می کند که این امر از لرزش ها در هنگام تعویض دنده جلوگیری کرده و سرعت تعویض دنده را بیشتر کرده که از کاهش دور موتور کشنده در هنگام دنده دادن جلوگیری می کند .

کاهش زمان بندی تعویض دنده موجب کاهش تغییرات در فشار توربو کشنده شده که هم در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و هم فرسایش و خرابی چرخدنده های گیربکس و پره ی چرخان توربو را کاهش می دهد . این سیستم تعویض دنده اگرچه به سرعت و دقت سیستم بی نظیر تعویض دنده ی دو کلاچه ولوو نیست ، ولی کارآیی نسبتا خوبی دارد .

اسکانیا در این مدل دارای یک برنامه ی جامع و هوشنمد نمره دهی به رانندگی است . این برنامه نسبت به قبل سختگیر تر شده است و جزییات و پارامترهای بیشتری را در نمره دهی به راننده بررسی می کند .

مثلا یکی از کارهایی که در اسکانیا S نمره ی منفی زیادی دارد ، استفاده مکرر از سیستم ترمز اصلی یا پایی کشنده است . در این جا شما باید تا حد امکان سرعت کشنده را با ترمز موتوری یا ریتاردر گیربکس کاهش دهید و بعد به سراغ ترمز پایی بروید . همچنین استفاده از دنده ی مرده در سربالایی ها نمره ی منفی برای راننده در بر دارد .

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری 17

در ریون‌مگ بخوانید: بررسی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰

کشنده اسکانیا S می تواند تا ۶۲ تن بار را حمل کند . البته ظرفیت این کشنده در حالت عادی ۴۴ تن است .

اسکانیا S توسط کمپانی اسکانیا تا ۱ میلیون کیلومتر کارکرد تضمین شده است که هیچگونه تعمیر اساسی در زمینه ی موتور ، گیربکس و دیفرانسیل نداشته باشد .

به طور کلی کشنده ی اسکانیا S را می توان یک کامیون راحت ، جادار و با آپشن های خوب در کنار قدرت و کارآیی خوب و ایمنی قابل قبول دانست .

مشخصات کلی اسکانیا S

موتورDC16 115 ساخت شرکت اسکانیا ۸سیلندر و حجم ۱۶٫۴لیتر – دارای سیستم خنک کننده ی آب پایه و توربوشارژ – تمیز کننده ی گاز خروجی اگزوز
توان موتور۶۲۰ اسب بخار یا ۴۵۶ کیلووات در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه
گشتاوری۳۰۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۹۵۰ تا ۱۴۰۰
سیستم سوخترسانیتزریق فشار بالا از نوع Scania XPI
جعبه دندهGRS0905R ساخت اسکانیا
تعداد دنده ها۱۲ سرعته تمام اتوماتیک با ۲ دنده کرال Opticruise
نسبت محور عقب۱:۳٫۰۷
کروز کنترلکروز کنترل فعال با سیستم پیشگویی وضعیت جاده SAP
ترمزاز نوع دیسکی ۴ اینچی با سیستم های ABS و EBS7 و ترمز اضطراری پیشرفته AEB
ترمز کمکیریتاردر هیدرولیکی Scania R4100D با توان ۴۱۰۰ نیوتن متر
ترمز موتوری با قدرت ۲۹۷ کیلووات در دور ۲۴۰۰
ابعاد کامیون : طول*عرض*ارتفاع۳۸۵۴*۲۶۰۰*۵۹۶۰ میلیمتر
سایز کابین : طول*عرض*ارتفاع۲۰۷۰*۲۳۱۰*۲۰۶۰ میلیمتر
وزن خالی۷۷۶۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز۷۵۰۰۰ کیلوگرم
فاصله ی محوری۳۱۵۰ میلیمتر
فاصله ی بوگی۱۳۵۰ میلیمتر
لاستیک هامیشلن ۳۰۵ با سایز ۷۰R22.5
سیستم تعلیقسیستم تعلیق جلو فنر دوگانه ی پارابولیکی / عقب کیسه باد دو مداره
مخازن سوختمخزن راست ۳۲۰ لیتری / چپ ۷۱۰ لیتری / مخزن ادبلو ۱۰۵ لیتری
کابیناز نوع CS20H – بالابر برقی کابین – بادگیرهای کناری ۵۳ سانتیمتری – بادگیر سقف ۶۵ سانتیمتری
آپشن هاسیستم پایداری الکترونیکی و کنترل کشش – هشداردهنده ی خروج از خط جاده – حالت رانندگی اقتصادی – ترمز تپه – قفل کن دیفرانسیل – چراغ روز LED – مه شکن – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – کولر و بخاری درجا – یخچال درون کابین – تودوزی تمام چرم – ترمز برقی پارکینگ – سیستم تصفیه هوای درون کابین – آینه تمام برقی -سانروف- گرمکن و سردکن صندلی – سیستم های FLC,LDW,AEB,EBS,ESP
مشخصات اسکانیا S

منابع

scania
Etransport

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء ۴٫۹ از بین ۵۷ نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

42+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *