خودروکامیون‌منتخب سردبیر
موضوعات داغ

بررسی کشنده دایون N8H، کامیونی چینی با چاشنی ولوو و مرسدس بنز

3.5
(314)

کشنده دایون CGC4181 یکی از محصولات شرکت دایون است که مجهز یک موتور 430 اسب‌بخاری در کنار دو نوع گیربکس دستی ZF و اتوماتیک FAST می‌باشد.

لوازم یدکی ماشین سنگین

دایون در کنار سیتراک، دافران و مدل‌های جدید سی‌اندسی جز کشنده‌هایی هستند که هنوز هم در خط مونتاژ باقی مانده‌اند. در این لیست دایون از نظر امکانات و آپشن‌ها در رتبه‌ی آخر قرار می‌گیرد. اما از نظر مشخصات فنی حرف‌هایی برای گفتن در بین چینی‌های بازار دارد.

در مقایسه با کشنده‌ی سیتراک، اگرچه سیتراک دارای پیشرانه‌ای با تکنولوژی مان آلمان است، اما دایون هم با داشتن اینتاردر 5 زمانه در کنار ترمز موتوری 2 زمانه، در مقایسه با سیتراک با داشتن تنها ترمزموتوری و ترمزاگزوز، برتری دارد.

تاریخچه‌ی کامیون‌های ماک در اروپا

همکاری ماک و اسکانیا در توسعه‌ی پیشرانه‌های V8 در جهان

بررسی کامل کشنده دیما، جک گالوپ ایرانی

معایب کشنده آمیکو 2340، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست

بررسی دقیق کشنده رنو پریمیوم 460، ولووی فرانسوی بازار ایران

بررسی جامع کشنده دوو Maximus ، کشنده‌ای با موتور دوسان و گیربکس ZF

در مقایسه با دافران هم که مجهز به موتور ساخت شرکت یوچای است، می‌توان گفت دارای کیفیت بهتری در زمینه‌ی پیشرانه، اکسل و شاسی است.

با ریون‌مگ در بررسی ستاره پنج پر چینی همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی شرکت کامیون‌سازی دایون

شرکت کامیون‌سازی دایون
کارخانه کامیون‌سازی دایون

شرکت کامیون‌سازی دایون در منطقه تجاری Yuncheng با سرمایه‌ی اولیه‌ی 850 میلیون یوان در سال 2004 تاسیس شد. این شرکت یک کمپانی خصوصی بوده و زیرمجموعه‌ی گروه تجاری دایون است که در زمینه‌ی تولید کامیون‌های سنگین و سبک، اتوبوس و مینی‌بوس، موتور سیکلت، جعبه‌دنده و پیشرانه فعالیت دارد.

شرکت کامیون‌سازی دایون سه کارخانه را در Yuncheng، Chengdu و Shiyan به صورت جداگانه تاسیس کرد که بتواند برای تولید کامیون‌های سنگین، متوسط و سبک اقدام کند. ظرفیت تولید انواع کامیون دایون بین 50 هزار تا 100 هزار دستگاه در سال است و دایون کامیون‌هایی با ظرفیت 10 تا 55 تن را در سبد فروش خود دارد.

برای مطالعه‌ی مقایسه‌ی کشنده دافران و سیتراک کلیک کنید

نگاهی به کمپرسی اف ام ایکس 460، قوی‌ترین کمپرسی ایران

بررسی کشنده اسکانیا سری اس، نسل جدید کامیون‌های اسکانیا

کامیون‌های دایون در 20 کشور آفریقایی، آمریکای جنوبی و آسیا عرضه و مونتاژ می‌شوند.

کارخانه‌ی مونتاژی شرکت دایون در Chengdu در سال 2009 در زمینی به مساحت 250 هزار مترمربع تاسیس شد که در این مرکز خط جوشکاری بدنه و شاسی، نقاشی و رنگ‌آمیزی، خط پردازش و خط مونتاژ وجود دارد.

کشنده دایون N8H
محصولات شرکت کامیون‌سازی دایون

همچنین کارخانه‌ی Shiyan در سال 2010 در زمینی به مساحت 150 هزار مترمربع تاسیس شد.

شرکت دایون در زمینه‌ی تولید کامیون‌ها با سوخت گاز و برقی هم ورود کرده‌است و جز اولین کمپانی‌های خصوصی چین در این عرصه می‌باشد.

بررسی پیشرانه‌ی کشنده دایون N8H

کشنده‌ دایون N8H در کشور چین با سه سری موتور عرضه می‌شود:

فوتون کامینز

یوچای

ویچای

به این نکته باید اشاره کرد که پیشرانه‌های کامینز در چین در ابتدا تنها توسط شرکت دانگ‌فنگ با عنوان دانگ‌فنگ کامینز تولید می‌شدند، اما مدتی است که شرکت فوتون هم رو به تولید پیشرانه‌های کامینز تحت لیسانس آورده‌است. پیشرانه‌های به کار رفته در کشنده‌ی فوتون مونتاژ ایران‌خودرو تولید شده در فوتون کامینز بوده و با پیشرانه‌ی کشنده دانگ‌فنگ KX متفاوت است.

اگر بخواهیم بر اساس کیفیت ساخت، کم بودن خرابی و استهلاک و هزینه‌ی نگهداری کمتر این سه دسته پیشرانه‌ی دیزل را مرتب کنیم، لیست ما به صورت زیر خواهد بود:

1- ویچای

2- فوتون کامینز

3- یوچای

موتور ویچای کشنده دایون
موتور WP12-430E50 ساخت ویچای نصب شده بر روی کشنده دایون N8H

خوشبختانه پیشرانه‌ی به کار رفته در کشنده دایون عرضه شده در ایران ساخت ویچای می‌باشد. شرکت ویچای در کنار کامینز دانگ‌فنگ یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های پیشرانه‌ی دیزل در چین است که در ساخت موتورهای خود از تکنولوژی AVL اشتایر اتریش بهره می‌برد.

بررسی کشنده دانگ‌فنگ KX480

پیشرانه‌های به کار رفته بر روی کشنده‌های آمیکو2640، فراز، فاو هم ساخت ویچای بوده که دارای کیفیت خوبی نسبت به رقبا هستند.

کشنده دایون از یک موتور 6 سیلندرخطی با کد WP12-430E50 بهره می‌‌برد که مجهز به اینترکولر و توربوشارژ است. این پیشرانه‌ی 11.6 لیتری در دور موتور 1900 به حداکثر توان 430 اسب‌بخار ( دقیقا 428.76 اسب‌بخار) دست پیدا می‌کند.

گشتاور تولیدی موتور دایون در بازه‌ی دور موتور 1000 تا 1400 در حدود 2060 نیوتن‌متر است. این موتور در دور موتور 800 به 85 درصد حداکثر گشتاور خود دست پیدا می‌کند که این گشتاور تولیدی خوب در دور موتور پایین، علاوه بر مصرف کمتر، موجب فشار کاری کمتری به پیشرانه می‌شود.

موتور WP12.430E50 کشنده دایون در ارتفاع‌های بالا عملکرد مقبولی دارد. حداکثر توان تولیدی این موتور تا ارتفاع 3500 متر بالاتر از سطح دریا کاهشی نداشته و در ارتفاع 4200 متر تنها 3.5 درصد کاهش توان تولیدی دارد.

پیشرانه‌ی ویچای کشنده دایون N8H
پیشرانه کشنده دایون N8H

موتور کشنده دایون دارای استاندارد آلایندگی یورو4 بوده و سیستم سوخت‌رسان آن از نوع کامان ریل با پمپ سوخت بوش می‌باشد. مصرف سوخت این کشنده در کاتالوگ آن، 33 لیتر در ازای هر 100 کیلومتر پیمایش قید شده‌است.

موتور ویچای به کار رفته در کشنده دایون، دارای طراحی جدیدی در شیر بای‌پس بوده که موجب افزایش فشار و در نتیجه افزایش بازده در دور پایین می‌شود. کالیبراسیون دقیق موتور و بهبود پمپ روغن، موجب پاشش بهتر روغن در تمام قسمت‌های موتور شده که افزایش گشتاور تولیدی موتور در دور پایین تا حدود 12 درصد و کاهش 10تا15 درصدی مصرف روغن موتور را موجب شده‌است. یکی از خوبی‌های این پیشرانه، مجزا بودن سرسیلندر آن است که موجب تعمیر بی‌دردسر موتور می‌شود.

یکی از نکات مثبت این پیشرانه این است که ظرفیت روغن موتور آن نسبت به موتور سری قبل یعنی WP12.430E40 از 28 لیتر به 30.5 لیتر افزایش پیدا کرده‌است. این موضوع در کنار استفاده از رادیاتور پرحجم‌تر و اینترکولر با کیفیت‌تر موجب شده که کشنده دایون نسبت به کشنده‌ای مثل آمیکو 2640 که از همین موتور سری WP12 ویچای اما از نوع E40 استفاده می‌کند، کمتر گرم کند ( به خصوص در سربالایی‌ها) و شتاب و کشش بهتری داشته باشد. موتور کشنده دایون در تست‌های فنی دارای عمر بیش از 2.5 میلیون کیلومتر کارکرد بوده و تا حدود 1 میلیون کارکرد نیاز به تعمیر پیدا نکرده‌است. این موتور نسبت به موتور آمیکو 2640 که از سری E40 است، دارای عمر کارکردی بیشتری است.

ابعاد این پیشرانه در سایت سازنده 1761 در 847 در 1309 میلیمتر بوده و وزن خشک آن 1050 کیلوگرم است. در بازار جهانی پیشرانه‌ی WP12-430E40 در بازه‌ی قیمتی 4200 تا 6000 دلار آمریکا عرضه می‌شود.

پیشرانه ویچای WP12-430E4
پیشرانه ویچای WP12-430E50

بررسی جعبه دنده‌ی کشنده دایون N8H

گیربکس این کشنده در نسخه‌های اولیه یک گیربکس دستی 16 سرعته ( 8 دنده اوردار) مدل ZF16S2531TO است که بر روی کشنده‌های داف و ایویکو سابقه‌ی به کارگیری دارد. این جعبه‌دنده دارای عملکرد قابل قبول و اصطلاک کمی است.

گیربکس کشنده دایون
گیربکس ZF کشنده دایون

در نسخه‌های جدید، این کشنده مجهز به گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت FAST شده‌است.

شرکت Shaanxi FAST یک کارخانه‌ی تولید کننده‌ی جعبه‌دنده‌ی سنگین برای انواع کامیون، کشنده و قطار در چین است. این شرکت در ابتدا تامین‌کننده‌ی نیروی کار ارزان برای شرکت معروف آمریکایی EATON بود و بعدها تحت لیسانس این شرکت دست به تولید جعبه‌دنده زد.

گیربکس اتوماتیک به کار رفته در کشنده‌ی دایون N8H از نوع C16JSDQXL220T بوده که بر اساس گیربکس اتوماتیک EATON تولید شده‌است. این جعبه‌دنده به علت استفاده بیشتر از آلیاژ آلومینیوم، دارای وزن خشک در حدود 291 کیلوگرم بوده که از دیگر گیربکس‌های اتوماتیک بازار سبک‌تر است و ظرفیت روانکار این گیربکس 15 لیتر می‌باشد.

این گیربکس دارای 16 دنده‌ی مستقیم به جلو و 2 دنده عقب است و می‌تواند با موتورهایی با حداکثر توان 500 اسب‌بخار به خوبی کار کند. نسبت دنده‌های گیربکس اتوماتیک دایون از 17.09 تا 1.00 است و دنده یک آن با نسبت 17.09 همانند کشنده رنو پریمیوم بسیار سنگین است و تقریبا جایگزین دنده کرال است.

گیربکس FAST

در این گیربکس می‌توان به صورت اتوماتیک یا دستی اقدام به تعویض دنده کرد. همچنین دارای حالت رانندگی قدرتمند و اقتصادی و یک حالت رانندگی low برای حرکت با سرعت پایین است.

این گیربکس از سیستم انتقال قدرت دو شافته استفاده می‌کند که شافت اصلی و چرخدنده‌ها بر روی هم شناور بوده و از یاتاقان‌های قدیمی گیربکس خبری نیست.

همچنین این گیربکس به علت کم بودن فاصله‌ی محوری و گشتاور ورودی 2200 نیوتن‌متر، دارای تعویض دنده‌ی سریع‌تر و در نتیجه کاهش کمتر دور موتور در تعویض دنده‌هاست.

گیربکس FAST کشنده دایون
دسته دنده گیربکس FAST کشنده دایون N8H

بررسی دیفرانسیل، شاسی و اکسل کشنده دایون N8H

دیفرانسیل:

در ابتدا بیان می‌شد که دیفرانسیل کشنده دایون ساخت دایملر است، اما این دیفرانسیل تحت لیسانس دایملر در شرکت نورث بنز چین تولید شده‌است. در این دیفرانسیل شافت محرک بهبود یافته و چرخدنده‌ی نهایی دیفرانسیل بزرگ‌تر شده‌است. کرایول پینیون در برابر ترک و سایش مقاوم‌تر شده‌ و بلبرینگ‌ها، چرخدنده‌ها و شافت‌های دیفرانسیل با روش جدید پوشش‌دهی شده‌اند که علاوه بر کاهش سایش قطعات متحرک، موجب کاهش ضربه زدن دیفرانسیل شده‌است.

کشنده دایون N8H
کشنده دایون N8H

این کشنده مجهز به قفل‌کن عرضی دیفرانسیل و کاهنده‌ی دو مرحله‌ای است.

شاسی:

شاسی برای کار در شرایط سخت طراحی شده‌است و مجهز به بخش مقاوم در برابر پیچش و خمش می‌باشد. بیم طولی شاسی دارای مقاومت خوبی در برابر خمش بوده و کمربندهای عرضی شاسی مقاومت را در برابر پیچش افزایش داده‌اند.

اکسل:

اکسل‌های کشنده‌ی دایون ساخت Shaanxi چین بوده که نسبت به قبل از ضخامت بیشتری برخوردار بوده و به علت استفاده از روش عملیات حرارتی جدید، مقاومت آن در برابر ضربه تا 30 درصد افزایش پیدا کرده‌است.

کشنده دایون 430 ( منبع عکس سایت ایران‌ترانزیت، با تقدیم درود فراوان خدمت آقای کریملو)

بررسی سیستم ترمز و سیستم‌های ایمنی کشنده دایون N8H

سیستم ترمز کشنده‌ دایون N8H ساخت وابکو آلمان است و سیستم‌های ایمنی این کشنده شامل ABS و ASR می‌باشد. ترمزهای دایون از نوع کاسه‌ای می‌باشد. برای اطمینان از خالی نکردن ترمز، دایون دارای 6 تانک باد آلومینیومی باکیفیت ساخت خوب است.

در زمینه‌ی ترمز کمکی، کشنده‌ دایون مجهز به اینتاردر 5 زمانه‌ی ساخت ZF است که اولین کشنده‌ی چینی بازار ایران است که این ریتاردر قدرتمند را دارد.

در کنار ریتادر گیربکسی، دایون مجهز به ترمز موتوری دو زمانه عمل‌کننده بر روی سوپاپ‌ها ساخت ویچای و ترمز اگزوز در مسیر اگزوز خروجی از موتور است.

کشنده دایون N8H در زمینه‌ی سیستم‌های ایمنی در پایه‌ای‌ترین حالت ممکن قرار دارد و قابل قیاس با کشنده‌های چینی جدید دیگر همچون سیتراک و دافران نیست. از طرفی کشنده دایون مجهز به ترمزهای کاسه‌ای است که برای یک کشنده‌ی به‌روز دیگر ترمز کاسه‌ای معنایی ندارد.

طراحی ظاهری کشنده دایون N8H

کشنده دایون 430
کشنده دایون N8H

از نظر ظاهری کشنده دایون کپی ناقصی از کامیون ولوو اف‌ام نسل دوم است. قالب کابین، جلو پنجره و طراحی درب‌ها از روی کامیون اف‌ام کپی شده‌است.

آینه‌ها و چراغ جلو نسبت به اف‌ام طراحی ساده‌تری دارند. قاب چراغ جلو مستطیلی زاویه‌دار است که چراغ کوچک و بزرگ و راهنما را در خود جای داده‌است. چراغ‌های جلو کشنده دایون دارای روشنایی نسبتا خوبی هستند. چراغ‌های عقب دایون معمولی بوده و LED نمی‌باشد.

خواندن مطالب زیر به علاقه‌مندان حوزه کامیون توصیه می‌شود:

بررسی کشنده سیتراک، دو رگه‌ی چینی آلمانی شرکت سینوتراک

نگاهی به کشنده کاماز 5490، روح آکسور در جلد کاماز

مقایسه‌ی دو کشنده‌ی فاو و کاوه، دو رقیب 420 اسب‌بخاری بازار

بررسی کشنده رنو تی480، زیبای فرانسوی

آینه‌ها سادگی طراحی چینی را دارند و از کیفیت ساخت متوسطی برخوردار هستند. آفتابگیر خارجی تقریبا مشابه رنو پریمیوم طراحی شده اما بسیار زمخت و غیرمتناسب.

نداشتن جعبه‌ی جانبی هم یکی از ایرادها و تفاوت‌های مهم این اتاق با اتاق اف‌ام است.

اگرچه کشنده دایون دارای بادگیر سقف و جانبی است، اما گارد بغل را نداشته و از طرفی به علت کوتاه بودن شاسی، جایی برای نصب زاپاس‌بند و یا جعبه به شاسی وجود ندارد.

باکس باتری کشنده دایون در کنار منبع اگزوز بوده که علاوه بر ناایمن بودن، موجب کاهش عمر باتری در اثر گرم‌شدن می‌شود. برای حل این مشکل می‌شد که باکس باتری به انتهای شاسی منتقل شود و به جایش زاپاس‌بند قرار گیرد.

دایون 430 اسب بخاری
کشنده دایون N8H

ارتفاع این کشنده تا بالای بادگیر 3605 میلیمتر است و با توجه به پایین‌تر بودن اتاق نسبت به کشنده‌ای مثل البرز، از عدم تعادل کمتری در سرپیچ‌ها برخوردار است. از آن طرف پایین بودن کابین در تصادفات امنیت جانی سرنشینان را کاهش می‌دهد.

وجود شیشه در پشت کابین هم که بسیار منسوخ و کلا طراحی کشنده را ضعیف‌تر جلوه داده‌است و از نظر ایمنی هم نامناسب است.

طراحی هواکش کشنده دایون مناسب‌تر از کشنده‌هایی مثل البرز و فراز بوده و هواکش بلند آن موجب کاهش ورود گرد و خاک به موتور شده که این امر موجب طولانی‌تر شدن زمان تعویض فیلتر هوا می‌شود.

در کل دایون طراحی ظاهری متوسطی را در بین کشنده‌های چینی دارد و طراحی آن ضعیف‌تر از کشنده‌هایی مثل سیتراک و دافران می‌باشد.

طراحی داخلی کشنده دایون N8H

کابین کشنده دایون
نمای داخلی کشنده دایون N8H

داشبورد کشنده دایون کپی از داشبورد کامیون سری اف ام ولوو است. این داشبورد به علت پوشاندن کیفیت پایین مواد به کار رفته از دو رنگ کرم و مشکی ساخته شده‌است.

طراحی غربیلک فرمان با کامیون‌های ولوو متفاوت بوده و از طراحی ضعیف و نامتناسبی با داشبورد برخوردار است  و نشان دهنده‌ی یک کشنده‌ی چینی است. حیف است غربیلک زیبای  اف‌اچ نسل2و3 را با این فرمان مقایسه کرد. غربیلک فرمان طوری طراحی شده که بیشتر حس یک ماشین سواری را القا می‌کند تا یک کامیون کشنده.

داشبورد کشنده دایون 430
داشبورد کشنده دایون 430 ( منبع عکس سایت ایران‌ترانزیت)

پلاستیک خشک به کار رفته در ستون فرمان از داشبورد بی‌کیفیت‌تر است و حس می‌شود با کمترین فشار می‌شکند.

داشبورد جز در اهرم ترمز دستی و کنسول تنظیم سیستم تهویه مشابه ولوو اف ام است. روی دری‌ها و اهرم باز کردن در هم از کابین اف‌ام کپی شده‌است.

اینتاردر یا ریتاردر گیربکسی به صورت اهرم در سمت راست فرمان تعبیه شده‌است و ترمز موتوری و اگزوز به صورت دکمه بر روی داشبورد در دسترس هستند.

نکته‌ی منفی برای این کشنده، دکمه تنظیم کروز کنترل بر روی داشبورد است که دسترسی به آن سخت‌تر از حالتی است که تنظیم کروزکنترل بر روی غربیلک فرمان یا در اهرم چپ فرمان تعبیه شده‌باشد.

نمای داخلی کشنده دایون
نمای داخلی کشنده دایون

اهرم ترمز دستی و ترمز تریلر بر روی داشبورد تعبیه شده‌اند که نسبت به طراحی‌های چینی که در پشت دسته دنده قرار می‌گیرد، دسترسی بهتری دارد. مجزا بودن ترمز تریلر که عیب تمام کشنده‌های چینی است، در این کشنده هم مشاهده می‌شود.

صندلی راننده از نوع بادی وزنه‌ای بوده، اما دارای کیفیت پایین‌تری نسبت به صندلی بادی چینی‌های دیگر همچون فاو بوده و پشتی صندلی بسیار خشک و آزاردهنده است.

نمای داخلی کشنده دایون
نمای داخلی کشنده دایون

به علت پایین بودن کابین، پالونی وسط بالا بوده و خبری از کف تخت و جابجا شدن راحت به کابین استراحت نیست.

کشنده دایون مجهز به دو تخت‌خواب در کابین استراحت خود است که این تخت‌ها به اندازه‌ی تخت خواب کشنده‌ی سیتراک راحت نیستند، اما با عرض 70 سانتیمتری تخت دایون، از کشنده آمیکو 2460 بهتر است.

سیستم تعلیق کابین کشنده دایون کمک فنری بوده که از نظر نرمی عقب‌تر از کشنده‌های چینی با سیستم تعلیق بادی است.

کابین کشنده دایون 430

نکات مفنی و مثبت کشنده دایون N8H

کشنده دایون 430
کشنده دایون 430

نکات منفی:

در مدل‌های اولیه‌ی کشنده دایون، کارت این کشنده 40تن بود که این موضوع عیب بسیار بزرگی برای یک کشنده 430 اسبی بود. بعدها کارت دایون به 42 تن افزایش پیدا کرد.

عیب دیگر کشنده دایون، ترمزهای کاسه‌ای و سیستم‌های ایمنی ترمز کم است، به طوریکه تنها دو سیستم ترمز ضد قفل یا ABS و سیستم ضدلغزش یا ASR را داراست. در حالیکه کشنده‌های چینی که در حال مونتاژ در کشور هستند، همانند سیتراک و دافران، دارای سیستم‌های ایمنی خوبی می‌باشند.

کشنده دایون N8H با مشکل بغل گیربکس یا PTO مواجه است که برای نصب تریلر کمپرس باید هزینه کرد و این مشکل را حل نمود.

کشنده دایون N8H
کشنده دایون N8H

در زمینه‌ی امکانات رفاهی و طراحی هم می‌توان به معایب زیر در این کشنده اشاره کرد:

نداشتن جعبه کناریبالا بودن پالونی وسط و تخت نبودن کف کابین
نداشتن یخچال داخل کابینصندلی راننده از نوع وزنی بادی به جای صندلی بادی برقی
آینه‌های جانبی با کیفیت ساخت متوسطغربیلک فرمان با طراحی ضعیف و بدون دکمه‌های تنظیم کروز کنترل
سیستم تعلیق کابین از نوع کمک‌فنری به جای بالون بادیسیستم تعلیق عقب از نوع کمک فنر به جای بالون
داشبورد کشنده دایون 430
داشبورد کشنده دایون ( منبع عکس سایت ایران‌ترانزیت، با درود فراوان خدمت آقای کریملو)

نکات مثبت:

از مزایای کشنده‌ی دایون N8H می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینتاردر ( یا ریتاردر گیربکسی یا هیدرولیکی) قدرتمند 5 زمانه

ترمز موتوری 2 زمانه‌ی اختصاصی شرکت ویچای

موتور با کیفیت مطلوب ساخت ویچای

شاسی و اکسل تقویت‌شده

دایون N9H

کشنده دایون N9H

کشنده دایون N9H یکی از جدیدترین محصولات کمپانی چینی دایون است که در ایران هم در تعداد محدود عرضه شده‌است.
دایون N9H از یک کابین بزرگ‌تر که در ارتفاع بالاتری قرار گرفته، استفاده می‌کند. این کشنده از کابین جادارتری نسبت به N8H بهره می‌‌برد و دارای پالونی وسط پایین‌تری است. مشکل نداشتن جعبه کناری در N9H حل شده و این کشنده به دو جعبه کناری با سایز مناسب مجهز شده‌است.
طراحی و کیفیت آینه‌ها در این کشنده بهبود یافته‌است.
پایه طراحی دایون N9H همانند N8H است، اما دارای خطوط طراحی مدرن‌تری شده که چهره‌ی تهاجمی‌تر و مدرن‌تری به این کشنده بخشیده‌است.
چراغ‌های جلو دارای طراحی جدیدی شده و در عقب هم از چراغ LED استفاده شده‌است.
طراحی داخلی دایون N9H هم پیشرفت خوبی نسبت به قبل داشته‌است.
طراحی داشبورد به سبک کشنده آکتروس نسل5 است و کپی چینی از این داشبورد می‌باشد. غربیلک فرمان دیگر از طراحی ضعیف گذشته برخوردار نبوده و رو دری‌ها هم طراحی معقولی دارند. طراحی S شکل داشبورد دسترسی به کلید‌ها را راحت‌تر کرده‌است.

داشبورد کشنده دایون
نمای داخلی کشنده دایون N9H

از برتری‌های دیگر کشنده دایون N9H نسبت به N8H می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از صندلی بادی برقیبزرگتر شدن کابین استراحت
سیستم تهویه اتوماتیکسیستم تعلیق کابین از نوع بالن
افزودن مانیتور برای سیستم صوتیافزایش مقاومت شاسی در حدود 50 درصد
بهبود اکسل عقب و اتلاف حرارتی خوب

قابلیت خوبی که کابین دایون N9H پیدا کرده این است که در زمان تصادف و برخورد، در حدود 20 سانتیمتر به عقب بر روی شاسی حرکت می‌کند که موجب افزایش ایمنی راننده شده‌است.

بر روی کشنده دایون N9H چهار سری پیشرانه به کار رفته‌است:

1- پیشرانه‌ی تولید شده در شرکت دایون تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان

2- پیشرانه‌ی تولید فوتون کامینز

3-پیشرانه‌ی تولید ویچای

4- پیشرانه‌ی تولید یوچای

این 4 دسته پیشرانه در رنج قدرتی 430 تا 500 اسب‌بخار در دسترس هستند.

گویا کشنده دایون N9H عرضه شده در ایران هم مجهز به پیشرانه‌ی تحت لیسانس دایملر کرایسلر می‌باشد. این پیشرانه بر اساس پیشرانه OM460 شرکت دایملر کرایسلر که برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد، در کمپانی دایون تولید می‌شود.

موتور OM460 شرکت دایملر از موتور OM457 ( که بر روی کشنده‌های آکسور مونتاژ ایران‌خودرو دیزل به کار رفته‌اند) جدیدتر بوده و از استاندارد آلایندگی یورو3 بهره‌مند است.

این موتور 6 سیلندر خطی دارای حجم 12.8 لیتر بوده و می‌تواند توانی بین 360 تا 476 اسب‌بخار را تولید کند.

انواع پیشرانه‌ی OM460 به صورت زیر است:

نوعXX36XX40XX42XX45XX48
کد پیشرانهOM460OM460OM460OM460OM460
تعداد سیلندر6سیلندر خطی6سیلندر خطی6سیلندر خطی6سیلندر خطی6سیلندر خطی
حجم12.8 لیتر12.8 لیتر12.8 لیتر12.8 لیتر12.8 لیتر
توان(کیلوولت)265290310330350
توان(اسب‌بخار)360394421449476
حداکثر گشتاور(نیوتن‌متر)1800190021002202300
استاندارد آلایندگییورو3یورو3یورو3یورو3یورو3

پیشرانه‌ی OM460 مرسدس بنز به عنوان یکی از کامل‌ترین و قابل اطمینان‌ترین پیشرانه‌های کامیون و اتوبوس در جهان شناخته می‌شود.

مدل عرضه شده در ایران مجهز به پیشرانه‌ای تولید شده بر اساس مدل XX42 است که دارای حداکثر توان 430 اسب‌بخار می‌باشد. این پیشرانه به رنگ آلومینیومی شناخته می‌شود.

موتور OM460
پیشرانه OM460

پیشرانه‌های دیگر به کار رفته بر روی کشنده دایون N9H شامل:

1- پیشرانه فوتون کامینز:

پیشرانه‌ی فوتون کامینز است که با رنگ قرمز خود قابل تشخیص است، دارای فشار پاشش سوخت بسیار بالای 2000 بار است که موتور را قادر می‌سازد تا سوخت را به خوبی اتمیزه کند و احتراق سوخت در سیلندرها کامل بوده و از فرسایش قطعات متحرک موتور جلوگیری کند.

طراحی جدید این موتور تولید فوتون کامینز طوری است که 30 درصد قطعات کاهش یافته و این موجب کاهش وزن حدود 200 کیلوگرمی وزن موتور و همچنین آسان شدن تعمیرات آن شده‌است. این پیشرانه مجهز به کنترل هوشمند دور موتور برای دستیابی به بهترین مصرف سوخت است.

2- پیشرانه‌ی ویچای:

موتور ویچای که با رنگ آبی قابل تشخیص است، در بین سبد پیشرانه‌های کشنده دایون دارای بیشترین قدرت تولیدی است. این پیشرانه دارای رنج قدرتی 430 تا 550 اسب‌بخار بوده و برای پاسخگویی به نیازهای مختلف بازار مناسب است. این پیشرانه دارای قطعات متحرک با دوام بالاتر بوده و از یک ترمز موتوری قدرتمند Youshun ، فن خنک‌کننده‌ با قطر 750 میلیمتر و حلقه باد انعطاف‌پذیر که ظرفیت خنک‌کاری را افزایش داده است، استفاده می‌کند.

3- پیشرانه‌ی یوچای:

موتور یوچای که با رنگ طلایی مشخص است هم از سری موتورهای YC6K بوده که از مکانیزم سوپاپ میل بادامک و فن‌آوری مدرن خنک کننده‌ی معکوس استفاده می‌کند.

مشخصات فنی کشنده دایون N8H

طول5930 میلیمتر
عرض2490 میلیمتر
ارتفاع3605 میلیمتر
وزن شاسی7350 کیلوگرم
ظرفیت مجازدرمدل‌های اولیه 40 تن و سپس 42 تن
پیشرانهWP12.430E50 ساخت ویچای
تعداد سیلندر و حجم6 سیلندر 11.6 لیتری
حداکثر توان 428.76 اسب‌بخار در دور موتور 1900
حداکثر گشتاور2060 نیوتن متر در دور موتور 1000 تا 1400
جعبه دندهگیربکس دستی ZF16S2531TO
گیربکس اتوماتیک C16JSDQXL220T ساخت FAST
تعداد دندهگیربکس دستی: 16 دنده جلو+2 دنده عقب
گیربکس اتوماتیک: 12 دنده جلو+2 دنده عقب
سیستم ترمزترمزی بادی ساخت وابکو از نوع کاسه‌ای
ترمز کمکیاینتاردر 5 زمانه
ترمز موتوری 2 زمانه
ترمز اگزوز
دیفرانسیل، اکسل و گاردانساخت نورث بنز چین تحت لیسانس دایملر
امکاناتکروز کنترل- بخاری درجا برند Webasto – دی لایت – پیشگرمکن سوخت – آینه برقی گرمکن دار- استارت با تکنولوژی بنز-
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک- سانروف دستی
مشخصات کلی کشنده دایون N8H

منابع:

Dayunauto

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 3.5 از بین 314 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

‫7 دیدگاه ها

  1. کاملترین مطلبی که در مورد دایون خواندم و دید من رو نسبت به این کشنده بنز کرد . خیلی ممنونم .
    فقط موردی که کم گذاشته بودید . این بود که برای خرید این کشنده به چه شرکت یا سایتی سر بزنیم ، چون خیلی ها خودشون رو بعنوان نماینده دایون معرفی می کنند و احتمال کلاهبرداری زیاده .

    1. ممنون از لطف شما
      این کشنده توسط آریا اورست ماشین وارد کشور شد، همانند کشنده‌های مثل دافران و سیتراک خط مونتاژی نداره
      عمدتا توسط نمایندگی‌های کاویان عرضه شدند
      اما در حال حاضر بیشتر توسط دلال‌ها خریداری شده و فروخته میشه نه نمایندگی

  2. سلام دوستان عزیز.
    من با دایون یک آشنا شدم و کارمیکنم..دایون نصبت به مشخصات فنی که داره..از لحاظ قدرتش همه جوره بیش از انتظار ماشالاه جواب داده…مثلا یه موتور ۴۳۰.ظرفین بارش Full..واقعا FH500 یا اسکانیا …چه قدرتی چه کنترل و ایمنی…واقعا سنگ تمام گذاشته…البته فعلا که اون قطعات اصلی ماشن تو هستن..اما مشکل هم خیلی داره..حتی مشکلی که در آینده برای این کشش و قدرت یک هزینه ها مخارج زیادی بخاد..مثلا این قدرت و تحمل حرارت با ظرفیت ۲۶ لیتر روغن موتور…؟؟؟؟اصلا خودش درآینده که قطعات فرسوده بشن یه عیب واقیه

    1. شرکت چندان فعالی نیست. عمده‌ی نمایندگی‌هاشم با کاویان مشترکه. یعنی بیشتر نمایندگی‌های مستقل نداره. اما از نظر تحویل کشنده من نشنیدم تا حالا بدقولی یا کلاه برداری کرده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا