چگونه برای معرفی کسب و کار تجاری خود یک پاورپوینت جذاب بسازیم؟
اگر شما یک کارآفرین تازهکار هستید یا یک ایدهی جذاب برای ایجاد درآمد جدید و بیشتر در شرکتی که در آن کار میکنید، دارید، برای معرفی موثر این ایدههای تجاری نیاز به ارائهای جذاب و مخاطب پسند دارید.
ارائهی خوب با پاورپوینت راهحل شما برای تامین سرمایه و سرمایهگذار است. یک پاورپوینت میتواند مشخص کند که شما به چه هدفی میخواهید برسید و چگونه برنامهریزی میکنید تا به آن برسید.
پاورپوینت معرفی کسب و کار تجاری شامل مفاهیم و دادهها تجاری به همراه اسلایدهای زیبا و خلاقانه است.
مفاهیم و دادههای تجاری به فرد ارائه دهنده بستگی دارد، اما قسمت طراحی اسلایدها را میتوان با آموزش مناسب به خوبی انجام داد.
در ادامه ما قصد داریم تا طراحی زیبا و خلاقانهی اسلایدهای یک پاورپوینت برای معرفی کسب و کار تجاری را به آسانی توضیح دهیم.
فهرست مطالب
- پاورپوینت کسب و کار تجاری دقیقا چیست؟
- چرا طراحی پاورپوینت مناسب برای ارائه طرح تجاری شما بسیار مهم است؟
- اسلایدهایی که باید در ارائه طرح کسب و کار خود حتما قرار دهید
- کاور و تیتر اسلاید
- مشکلی که برای آن راهحل میخواهید ارائه دهید
- راه حل تجاری شما
- وضعیت بازار
- رقبا
- مدل تجاری شما
- تیم کاری شما
- میزان سرمایه موردنیاز
- نتیجه گیری
پاورپوینت کسب و کار تجاری دقیقا چیست؟
ساخت پاورپوینت تجاری بخشی از برنامهی سرمایهگذاری شما را شامل میشود. این طرح خلاصهای از تمام اطلاعات موجود در برنامهی تجاری شما که احتمالا طولانی است، میباشد.
سند برنامه تجاری غالبا وارد تمام جزییات کسب و کار میشود و بسیار طولانی است. پاورپوینت ارائه شما باید یک نمای کلی را به صورت خلاصه و مفید نمایش دهد.
این پاورپوینت باید در مورد کسب و کار شما و محصولات یا خدماتی که به مشتریان ارائه میدهد به مخاطبان اطلاعات خوبی بدهد.
پاورپوینت باید به طور دقیق توضیح دهد که قصد دارید کسب و کار خود را به کجا برسانید و چگونه این کار را میخواهید انجام دهید.
پاورپوینت باید شامل ارقام و اعداد مهم مثل مقدار سرمایهگذاری اولیه و سود ناشی از سرمایهگذاری باشد.
مهمترین نکته این است که ایدههای تجاری خود را تا آنجا که ممکن است به صورت واضح و مختصر بیان کنید.
شما باید تمام طرح اقتصادی را با جزییات بدانید تا در صورت مورد سوال واقع شدن یا وجود ابهاماتی برای مخاطب، دستپاچه نشده و بتوانید به خوبی توضیحات اضافی را ارائه دهید.
باید در ارائه اطلاعات کافی را به سرمایهگذاران بدهید تا علاقهی آنها را برای سرمایهگذاری در طرح شما برانگیخته شود، بدون آنکه با جزییات دقیق و طولانی آنها را خسته کنید.
چرا طراحی قالب پاورپوینت مناسب برای ارائه طرح تجاری شما بسیار مهم است؟
بدون داشتن یک ایده تجاری عالی با اعداد و ارقامی که سودآوری آنرا اثبات میکنند، خیلی نمیتوانید پیشرفت کنید. اما فراموش کردن یک طراحی مناسب و کاربر پسند برای پاورپوینت معرفی کسب و کار، یک اشتباه بزرگ است.
طراحی ضعیف باعث میشود که شما نتوانید منظور خود را به خوبی منتقل کنید و اعتماد سرمایهگذاران به تواناییهای شما از بین میرود. استفاده از عکسها و نمودارها در حد مناسب با طراحی خوب، اثر مثبت عالی بر مخاطب میگذارد و موجب میشود تا پایان ارائه خستگی و حواس پرتی سراغش نیاید.
از دست ندهید
از طرف دیگر، طراحی خوب پاورپوینت میتواند به شما در انتقال موثرتر ایدهها کمک شایانی کند. شما میتوانید پتانسیل هر اسلاید را به حداکثر برسانید، بدون اینکه حجم متن را بیشتر کنید.
همچنین به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را از همان ابتدا جذب کنید. برخی از سرمایهگذاران بسیار به ارائهی اولیه توجه دارند و اگر بتوانید اعتماد آنها را جلب کنید، نصف بیشتر راه را رفتهاید.
طراحی مناسب پاورپوینت میتواند به شما در دستیابی به اهداف فوق کمک خوبی کند.
اسلایدهایی که باید در ارائه طرح کسب و کار خود حتما قرار دهید
ارائه کامل طرح کسب و کار باید در 10تا حداکثر 20 اسلاید انجام شود. مدت ارائه نباید بیش از 20 دقیقه طول بکشد. اما این پاورپوینت باید شامل چه مواردی باشد؟ در اینجا، ما موارد مهم و کلیدی که سرمایهگذاران بیشتر به آنها اهمیت میدهند را آوردهایم:
1- کاور و عنوان اسلاید |
2- مشکلی که قرار است با طرح شما حل شود |
3- راه حل کسب و کار شما |
4- وضع بازار |
5- رقبا |
6- مدل تجاری |
7- تیم کاری شما |
8- میزان سرمایه |
9- نتیجه کار |
همچنین اگر در چندین ارائه شرکت کردید، بهتر است که اسلایدها را بر اساس سوالاتی که مخاطبان میپرسند، تطبیق داده و پاسخ سوالات را به آن اضافه کنید.
اسلاید کاور و تیتر اسلاید
اسلاید کاور یا ابتدایی پاورپوینت بسیار مهم است و پتانسیل زیادی دارد. این اسلاید اولین برداشت از کار شماست و زمینهساز فکر مخاطب است. پس این اسلاید خیلی مهم است به ویژه در زمانیکه شما زمان کمی برای ارائه دارید.
کاور باید شامل لوگوی شرکت شما، شعار شرکت و عنوانی باشد که طرح شما در آن خلاصه میشود.
این اسلاید شامل اطلاعات زیادی نیست، اما با طراحی مناسب میتواند اطلاعات زیادی در مورد کسب و کار شما ارائه دهد.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
طراحی روی جلد ذهن مخاطب را پی ریزی کرده و صحنهی ارائه را تنظیم میکند. این اسلاید در واقع یک خلاصه و معرفی از شماست که شما یک فرد حرفهای در کسب و کار هستید و در رسیدن به اهداف سستی نمیکنید.
باید از همان ابتدا مخاطب را جلب کنید. یک فونت و یک طرح جذاب انتخاب کنید. طراحی را منسجم شروع کنید تا بتوانید در بقیه اسلایدها از همان بیس استفاده کنید.
سعی کنید از رنگهای متفاوت از ارائه بقیه استفاده کنید. میتوانید به فونت سایه اضافه کنید، اما نباید زیاد پر زرق و برق باشد. از تصاویر بزرگ استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر انتقال مطالب از طریق حس شنوایی، حس بینایی را هم درگیر کنید.
بنابراین از تصویری استفاده کنید که نشان دهد که کسب و کار شما یا طرح اقتصادی شما برای مشتریان چه چیزی را دربر دارد.
اگر این اولین گام را محکم بردارید و مخاطب را با طراحی جذاب جلب کنید، در واقع ذهن او را برای ادامهی توضیحات و ارقام آماده کردهاید و مخاطب تا انتهای ارائه با شما خواهد بود.
مشکلی که برای آن راهحل میخواهید ارائه دهید
طرح شما چه مشکلی را حل خواهد کرد؟ مخاطب قبل از اینکه بداند که شما چه راه حلی را میخواهید ارائه دهید، باید با مشکل و میزان اهمیت آن آشنا شود.
بنابراین برای این اسلاید از علت وجود این مشکل، مواردی را که تحت تاثیر قرار میدهد، تلاشهای دیگران برای حل آن و تجربه افراد در مواجه با آن استفاده کنید.
حقایق در مورد این مشکل مخاطب را متقاعد میکند و توضیحات بیشتر از نظر احساسی آنها را جلب میکند.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
رنگ استفاده شده در اسلاید در اینجا بسیار مهم است. با استفاده از رنگها میتوانید نام تجاری خود را با راهحل مرتبط کنید. رنگ مورد استفاده برای بیان مشکل باید از رنگ مارک تجاری شما و راهحل متفاوت باشد تا به خوبی قابل تشخیص باشد که این مشکل است.
اگر برای انتخاب رنگ مشکل دارید، ابتدا در قسمت رنگهای پاورپوینت، رنگ برند خود را پیدا کنید و سپس از رنگی مخالف رنگ برند خود برای این اسلاید استفاده کنید.
هنگام ارائه ارقام و آمارها، سه یا چهار عدد تاثیرگذار را انتخاب کنید و از فونت بزرگتری برای آنها استفاده کنید.
راه حل تجاری شما
تا اینجای کار مخاطب شما مشکل و میزان اهمیت آن را درک کردهاست. اکنون زمان آن است که راه حلی را که در نظر دارید برای آنها بازگو کنید. باید از جملات ساده استفاده کنید. نمودارها و طرحها راه حل شما را آسانتر منتقل میکنند.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
در این اسلاید باید از رنگهای متناسب با برند خود استفاده کنید چراکه موجب پیوند بین نام تجاری شما و راه حل مبتکرانه در ذهن مخاطب میشود. ایجاد احساسات مناسب هم مهم است. مخاطب را وادار به تفکر در مورد راه حل خود کنید.
رنگ و تصاویر کلید طراحی احساسی و وادار کردن مخاطب به تفکر هستند. آنها تاثیرات فوری بر بینندگان میگذارند. بنابراین باید به تصاویری که در این اسلاید قرار میدهید، دقت کنید.
به عنوان یک انسان، ما به سمت چهرهی افراد کشیده میشویم. پس بهتر است که از تصاویر افرادی شاد و خوشحال در کنار رنگبندی آرامشبخش برای ایجاد حس مثبت استفاده کنید.
اگر این اسلاید را به خوبی طراحی کنید، مخاطبان راهحل را به خوبی با نام تجاری شما مرتبط میدانند.
وضعیت بازار
ایده شما ممکن است عالی به نظر برسد، اما اگر مدرکی نداشته باشید که نشان دهد بازار کسب و کار به این ایده علاقهمند است، سرمایهگذاران متقاعد نخواهند شد.
از این اسلاید برای توصیف بازار و نیازهای آن استفاده کنید. شواهدی از علاقهی مشتریان به محصول یا خدمات خود ارائه دهید. دادههایی را ارائه دهید که میزان تقاضای بازار و رشد بالقوه آنرا نشان میدهند.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
ویدئو یک راه عالی برای نشان دادن نظرات مشتریان احتمالی شما است. بنابراین چند مصاحبه ویدئویی کوتاه و سریع را در اسلاید خود قرار دهید. این کار باعث میشود بتوانید در حین پخش ویدئوها کمی استراحت کنید.
پس از آن با نمودارهای مناسب، دادههای بازار را ارائه دهید. نمودارها باید با طرح رنگ ارائه همخوانی داشته باشد. قرار دادن نمودارهای بدون ویرایش موجب افت کیفیت پاورپوینت شما میشود. همچنین در نظر داشته باشید که قرار است با این دادهها چه چیزی را بگویید. دادههای مهم را با رنگ و فونت خاص بولد کنید. از تکنیک قصهگویی برای توصیف نمودارها استفاده کنید.
رقبا
سرمایهگذاران میخواهند همه چیز را در مورد نحوهی رقابت شما و آنچه که شما قصد دارید متفاوت از بقیه انجام دهید، بدانند. این اسلاید باید نشان دهد که چگونه و به چه دلیل مشتریان در بازار شما را از میان رقبا انتخاب خواهند کرد.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
در نشان دادن لوگوی رقبا از نور کمتر استفاده کنید. لولگوی رقبا را ناقص رسم کنید و لوگوی خود را پرنورتر و کامل.
اگر از نمودار برای مقایسهی رقبا با شرکت خود استفاده میکنید، بهتر است که از رنگهای جذاب برای نشان دادن شرکت خود استفاده کنید. اگر تصویری از محصولات رقیب میخواهید نشان دهید، بهتر است که تصویر جالبی نباشد و به گونهای باشد که محصول رقیب کم کیفیت جلوه کند.
مدل تجاری شما
این جایی است که شما به سرمایهگذاران میگویید که قرار است چگونه پول در بیاورید و سرمایه خود را افزایش دهید. اعداد و ارقام با سود مثبت تنها راهی است که میتوانید مخاطب جذب کنید.
شما باید هزینهی تبلیغات، جلب مشتری، ارزش افزوده، پیش بینیهای مالی برای سالهای آینده، نقدینگی، تورم، نرخ حملونقل و … را بیان کنید. همچنین مشخص کنید که سرمایهگذاران چه موقع اصل پول خود را پس میگیرند و از چه وقت سود میکنند.
این اسلاید یکی از سختترین اسلایدها برای طراحی و ارائه است چراکه باید تعادل بین عمق محتوا و صرفه جویی در زمان ارائه حفظ شود.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
در این مرحله اطلاعات زیادی وجود دارد که میخواهید به مخاطب منتقل کنید. اما نباید در ارائه اطلاعات سردرگم شد. باید نظم را حفظ کرد و اطلاعات را به صورت ساده ارائه داد.
از هر نمودار حداکثر استفاده را ببرید. مخاطب باید در یک نگاه بتواند، ارقام و آمارهای نمودار را پردازش کند. سفارشی سازی نمودار را فراموش نکنید.
تیم کاری شما
سرمایهگذاران دوست دارند از تیمی که شما را همراهی میکند، مطلع شوند تا بتوانند بسنجند که آیا سپردن سرمایه به این افراد عاقلانه است یا نه. در این اسلاید فرصتی است تا تیم مدیریتی خود را معرفی کنید.
بیوگرافی مختصری از افراد ارائه دهید بدون هیچ داستان اضافی. در کوتاهترین زمان ممکن تصویری از تخصص آنها برای سرمایهگذاران بسازید.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
بیوگرافی مختصر و ذکر تخصص به همراه عکسهای حرفهای از ضروریات است. سعی کنید عکسهای افراد گروه دارای یک پس زمینهی مشابه و نور و کیفیت یکسان باشد.
میزان سرمایه موردنیاز
اگر تا اینجای کار به خوبی پیش رفته باشید، سرمایهگذاران آماده هستند تا پولهای خود را جمعآوری کرده و در طرح شما سهیم شوند. حالا به چقدر پول و سرمایهی اولیه برای اجرای طرح نیاز دارید؟
این اسلاید مکانی است برای لیست اهداف شما و نشان میدهد که چگونه با سرمایهای که سرمایهگذاران به شما میدهند، به سوددهی میرسید.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
در هنگام درخواست پول و سرمایهی اولیه به هیچ وجه با استفاده از فونتهای درشت، سرمایهگذاران را نترسانید. در این مورد از فونتهایی با سایز مناسب استفاده کنید.
همچنین از رنگهای آرامشبخش استفاده کنید. تا جایی ممکن است از رنگهای قرمز و زرد و هیجانی استفاد نکنید. شما که نمیخواهید ضربان قلب سرمایهگذاران با دیدن هزینهها بالا رود.
ارائه منطقی هم مهم است. هر چقدر شما در این بخش از ارائه منطقی و خونسرد باشید، به مخاطبین این تلقین میشود که چیزی نیست فقط مقداری پول از دست میدهم. سعی کنید در این بخش از ارائهی اطلاعات ستونی استفاده کنید و از نمادهای بیشتری به جای کلمات استفاده کنید.
نتیجه گیری
درست همانند اسلاید کاور، نتیجهگیری شما هم باید در دید باشد. با یک خلاصهی الهامبخش شروع کنید و با یک نکتهی عالی آنرا پایان دهید. اطلاعات تماس خود را فراموش نکنید که قرار بدهید.
چه نکاتی در طراحی این اسلاید مهم است؟
توصیه میکنیم که در اینجا از یک پس زمینهی تیره استفاده کنید تا شما در پس آن محو شوید و به این صورت تمرکز بر شما معطوف میشود.
با طراحی اسلاید ساده و مینیمالیستی شما و جملات پایانی آن مورد توجه قرار میگیرد. کلمات مناسبی انتخاب کنید.
منبع
دیدگاهتان را بنویسید