موتور خودرو و گیربکس از آن جمله قطعاتی است که به عنوان قطعات حیاتی خودرو می توان از آن ها نام برد و مراقبت و نگهداری این قطعات، نیاز به استفاده صحیح و درست از خودرو دارد. در صورت آسیب و خرابی، هزینه های زیادی برای تعمیر و یا تعویض صرف می شود.
الو گیربکس، تعمیر گیربکس ام وی ام در انواع مدل ها مانند X33 و MVM 530 را با استفاده از نیروی متخصص انجام می دهد.
تعمیر گیربکس و شناسایی مشکلات رایج آن نیازمند دانش فنی و شناخت انواع گیربکس ها می باشد. تیم الو گیربکس بیش از 20 سال سابقه کار تخصصی در حوزه تعمیر انواع گیربکس های دستی و اتوماتیک دارد.
در این راستا تلاش دارد تا آموزش هایی را برای مراقبت و نگهداری گیربکس های دستی و اتوماتیک خودرو ام وی ام برای مشتریان خود داشته باشد. عوامل زیادی در جلوگیری و مراقبت از خرابی و آسیب گیربکس های اتوماتیک نقش دارد که با دانستن آن می توان به سادگی از آسیب به گیربکس جلوگیری کرد و در جهت افزایش طول عمر قطعات گیربکس و خودرو گام برداشت.
در ادامه به برخی از موارد مهم نگهداری گیربکس اتوماتیک می پردازیم.
استفاده صحیح از دنده ها در حین رانندگی
روشن کردن خودرو و انتقال حرکت ارتباط مستقیمی با جعبه دنده یا گیربکس خودرو شما دارد. روشن کردن خودرو منجر به احتراق سوخت در موتور شده که باعث می شودخودرو روشن شود و گیربکس نیروی حاصل از احتراق سوخت را به چرخ ها منتقل کند.نکاتی وجود دارد که در این فرایند هنگام رانندگی باید به آن توجه شود.
1-وقتی گیربکس در حالت N یا خلاص است نباید رانندگی کرد.
طبق تجربه ای که افراد از کار کردن با گیربکس های دستی دارند، خلاص کردن گیربکس در سراشیبی ممکن بوده است باعث کاهش سوخت شود. اما در گیربکس های اتوماتیک خلاص کردن گیربکس باعث کاهش سوخت نمی شود. بلکه باعث آسیب به شیرهای برقی گیربکس می شود.
پیشنهاد ویژه: تعمیر گیربکس ام وی ام x33 با بهترین قیمت توسط الوگیربکس در تهران
2- در گیربکس های دستی قبل از اینکه خودرو حرکت کند، راننده چندین بار از پدال گاز استفاده می کرد که همین عادت در رانندگی با گیربکس های اتومات نیز دیده می شود که باید گفت قبل از حرکت خورو (D) گاز دادن، منجر به آسیب گیربکس می شود.
3-راننده باید توجه داشته باشد قبل از توقف کامل، گیربکس را روی حالت P یا پارک قرار ندهد.
4- در گیربکس های اتوماتیک کلاچ حذف شده است و در برخی مواقع پیش آمده است که راننده، دچار اشتباه شده و گاز و ترمز را با هم گرفته که باعث خفه شدن خودرو و خاموش شدن آن می شود از طرفی اگر این عمل چندین بار تکرار شود بار زیادی روی گیربکس قرار می کیرد و باعث ایجاد اصطکاک و خرابی گیربکس می شود.
5-تغییر دنده در خودرو در حال حرکت
گاهی برخی راننده ها بدون استفاده از ترمز، اقدام به تعویض دنده بین حالت های D-N-P می کنند که این امر آسیب جدی به قطعات در حال حرکت گیربکس وارد می کند. روش مناسب این است که ابتدا ترمز کرده و سپس تعویض دنده انجام شود.
عوامل گفته شده، در واقع نحوه کار و استفده از گیربکس اتوماتیک است. که برای اطلاعات بیشتر، و دقیق تر باید به نوع خودرو و نوع گیربکس اتوماتیک روی خودرو توجه شود. دفترچه راهنمایی گیربکس خودرو مطالعه شود و از نمایندگی ها و تعمیرگاه های معتبر در این امر نیز می توان راهنمایی گرفت.
همچنین می توانید از از طریق تماس با تعمیرگاه الوگیربکس مشاوره رایگان دریافت کنید.
عوامل دیگری نیز وجود دارد که راننده ممکن است از آن غافل شود. این عوامل جنبه فنی مراقبت از گیربکس و سرویس دوره ای آن می باشد.
سرویس دوره ای و مراقبت از گیربکس خودرو ام وی ام
اولین موردی که در خرابی گیربکس ام وی ام نقش دارد، روغن گیربکس است که مانند جریان خون در بدن انسان است و نقش حیاتی در طول عمر گیربکس و خودرو دارد. نکاتی را باید در مورد روغن گیربکس در نظر داشته باشیم.
1- رنگ روغن گیربکس
عموما رنگ روغن گیربکس روشن است بازهم برای اطمینان بیشتر به دفترچه راهنمای گیربکس خود مراجعه کنید.
رنگ روغن داخل گیربکس نباید تیره شده باشد. در صورت تیرگی باید به تعمیر گاه معتبر مراجعه کرده و روغن تعویض شود.
2-بوی روغن گیربکس
روغن گیربکس تازه بوی متعارفی دارد. ولی هر چه قدر روغن بیشتر در گیربکس بماند دچار آلودگی شده و بوی روغن نیز تغییر می کند.
3- میزان روغن در گیربکس
تمام قطعات گیربکس در حین حرکت خودرو کار می کنند که باعث افزایش حرارت در گیربکس می شود. روغن علاوه بر ایجاد اصطکاک مناسب، کنترل کننده دمای گیربکس نیز می باشد. در صورتی که روغن کم باشد، حرکت چرخ دنده ها در گیربکس خودرو مختل می شود و هم قطعات گیربکس ممکن است آسیب های جدی ببیند.
4- استفاده از روغن مناسب
در دفترچه راهنمای گیربکس نوع روغن پیشنهادی کارخانه سازنده ذکر شده است، راننده باید از روغن پیشنهادی کارخانه استفاده کند.
5- انجام سرویس های دوره ای
سرویس دوره ای با توجه به میزان کارکرد خودرو شما تعیین می شود و زمان استانداردی دارد که راننده به صورت متناوب و دوره ای باید خوودرو را به مراکز مجاز ببرد تا بازرسی هایی را روی خودرو صورت گیرد. مواردی مانند بررسی کیفیت روغن، سطح روغن، فیلتر روغن در گیربکس بررسی می شود و در صورت نیاز روغن با دستگاه های مخصوص تخلیه می شود و روغن جدید به گیربکس تزریق می شود.
در سرویس دوره ای باید نکاتی را در نظر گرفت:
سرویس دوره ای حتما نزد افراد متخصص انجام شود. به خصوص در خودروهای خارجی دنده اتوماتیک، اگر بازرسی خودرو به صورت تخصصی و با ابزار مناسب صورت نگیرد امکان دارد روغن مناسب استفاده نشود و یا از واشرها و آب بندهای بی کیفیت استفاده شود که در این صورت روغن ریزی در گیربکس ایجاد شده و منجر به هزینه های اضافی تعمیر در آینده برای خودرو خواهد داشت.
در تعمیر گاه الو گیربکس تمام بررسی و تعمیرات گیربکس به صورت تخصصی توسط افراد با تجربه و فنی صورت می گیرد و تمام تعمیرات انجام شده دارای گارانتی می باشد. هزینه ها ارزیابی شده و به مالک خودرو گزارش می شود.