کشنده دانگفنگ KX یکی از کشندههای باکیفیت بازار ایران است که توسط شرکت سایپادیزل به عنوان جایگزین اف اچ 500 بر روی خط مونتاژ قرار گرفت.
این کشنده دارای مشخصات فنی مناسب در کنار امکانات رفاهی خوبی است که توانسته نسبت به دیگر کشندههای چینی بازار ایران، عملکرد قابل قبولتری ارائه کند.
با ریونمگ در بررسی کشنده دانگفنگ KX همراه باشید.
فهرست مطالب
مقدمه
کشندههای Kinland Flagship با نام تجاری KX ، نسل جدید کشندههای تولید شده توسط شرکت دانگفنگ موتور است که با هدف استفاده در سیستم حملونقل طولانی بارهای سنگین ساختهشدهاست.
کشنده دانگفنگ KX به عنوان پرچمدار محصولات این شرکت کامیونسازی نه فقط برای عرضه در کشور چین، بلکه برای اهداف صادارتی بازارهای جنوب غرب آسیا، روسیه و شمال آفریقا نیز در نظر گرفته شدهاست.
اولین نمایش پرچمدار جدید شرکت کامیونسازی دانگفنگ موتور در اروپا، در نمایشگاه IAA در سال 2014 بود که اولین باری است که یک کامیون ساخت چین اجازهی شرکت در این نمایشگاه را پیدا میکند.

این موضوع دو واقعیت را روشن میکند:
اول) کشندهی دانگفنگ KX استانداردهای مدنظر اروپا را در زمینهی ایمنی و کیفیت ساخت داراست.
دوم) شرکت دانگفنگ به دنبال حضور در بازارهای شرق اروپا است.
شریک تجاری دانگفنگ موتور یعنی شرکت معظم ولوو که 45 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، نقش بسزایی در توسعهی سری KX ایفا کردهاست.
این کامیون مجهز به پیشرانهی جدید و قدرتمند، سیستم الکترونیکی هوشمند گیربکس، طراحی ظاهری مدرن و کابین راحت و جادار شدهاست.
بر روی این کشنده به طور استاندارد موتور 13 لیتری با قدرتهای خروجی 456 ، 480 و 520 اسببخاری نصب شدهاست. در کنار این پیشرانهها، دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک برای KX در نظر گرفته شدهاست. گیربکس دستی ساخت شرکت ولووتراکس سوئد است با کد VT2214B که سابقهی به کارگیری بر روی کامیونهای ولوو FL و FM را دارد.

گیربکس اتوماتیک ساخت ZF بوده که بر روی نسخههای عرضه شده توسط سایپادیزل هم به کار رفتهاست. در ادامه بیشتر با این گیربکس آشنا خواهیم شد.
کشنده دانگفنگ KX علاوه بر مدل تک محور که در ایران عرضه شدهاست دارای مدل جفت محور با وزنی در حدود 10200 کیلوگرم بوده که مجهز به قفل کن عرضی و طولی دیفرانسیل میباشد.

طراحی ظاهری
کشنده دانگفنگ KX از نسل جدید کابینهای شرکت دانگفنگ که دارای کابین استراحت و سقف بلند است، استفاده میکند. این کابین دارای فضای داخلی مناسب بوده و در بین کشندههای ساخت چین از بیشترین حجم فضای داخلی بهره میبرد.
طراحی این کابین بر عهدهی شرکت ایتالیایی UP-Design بوده که توسعهی این طرح دوسال به طول انجامید.
شرکت UP-Design در سال 2010 در شهر تورین ایتالیا تاسیس شد.
طراحی کابین بسیار دقیق انجام شده و مطابق با آخرین استانداردهای ایمنی اروپا است. تست تصادف این کامیون بر اساس استاندارد ECE اروپا و استاندارد سختگیرانهی VVFS ایمنی سوئد انجام شدهاست.
در میان تمام کامیونهای هم ردهی KX، این کامیون دارای بزرگترین و شیکترین کابین است. اگرچه هنوز به اندازهی بسیاری از کامیونهای نسل جدید موجود در بازار فانتزی و پر زرقو برق به نظر نمیرسد.

در نگاه اول کابین دانگفنگ KX یادآور کابین مان TGX است که بیانگر این است که شرکت ولوو در طراحی ظاهری دخالت چندانی نداشتهاست.
شیشهی جلو به شکل مستطیل بزرگی است که دارای دید مناسبی میباشد. این شیشه در لبهها کمی دارای انحنا است تا نمای خسته کنندهی شیشههای تخت قدیمی را نداشته باشد.
چراغ جلو به صورت مستطیلی دارای طراحی سادهای است. چراغ اصلی جلو، چراغ راهنمای جلو و دی لایت در یک قاب چراغ قرار گرفتهاند، اما چراغ مه شکن دارای قاب جدا و پایینتر است.
آینهها دارای طراحی جدیدتری بوده و بزرگ هستند طوریکه نقاط کور را کاهش دهند.
جلوپنجرهی مشبک با خطوط کروم براق در جلو قرار داشته که یک طراحی سنت شکن و زیبا در جلوپنجرهی کشندههای دانکفنگ است.
برای علاقهمندان به حوزهی کامیون:
مقایسهی دو کشندهی فاو J6 و کاوه KT420
سپرجلو بزرگ است و در وسط آن یک جلوپنجرهی دیگر وجود دارد که باعث شده طراحی KX تهاجمی و اسپرت به نظر برسد.
آنچه باعث شده که KX کمی جذابتر به نظر برسد، منحنیهایی است که از قاب چراغ جلو شروع شده و سپس به درب و انتهای کابین می رسد و جلوهی دو رنگ زیبایی به آن بخشیدهاست.
کیفیت رنگ به کار رفته در KX از کشندههای قبلی شرکت دانگفنگ بهتر بوده و احتمالا دیگر شاهد ریزش رنگ شدیدی مثل قبل نباشیم.
وجود دو جعبهی کناری بزرگ بالاخره بر ضعف کشندههای تولید دانگفنگ غلبه کرد و فضای بسیار مناسبی برای ذخیرهسازی به راننده میدهد.

یکی از ضعفهای طراحی خارجی این کشنده، تفاوت رنگ بادگیر با رنگ اصلی بدنه است که اگر همرنگ بود، جلوهی بهتری داشت.
یکی دیگر از مشکلات طراحی این کشنده، آفتابگیر خارجی آن است که علاوه بر کیفیت پایین دارای طراحی نه چندان جالبی است که با طراحی تهاجمی و مدرن KX هماهنگی ندارد. این آفتابگیر بسیار ساده بوده و جز دو چراغ به کار رفته در آن، چیز دیگری ندارد.
در کنار این نکات منفی، یک نکتهی مثبت بسیار مهم وجود دارد و آن عدم استفاده از شیشه در پشت کابین است. این موضوع در کشندهی سی اند سی که رقیب KX در ایران محسوب میشود، وجود دارد.

وجود پنجره در پشت کابین، آدمی را به طراحیهای دههی 80 میلادی و کشندهای همچون ایویکو 330 میبرد و اصلا برای یک کشندهی جدید قابل درک نیست. ( به قول دوستی این چینیها فقط مواد اولیه رو حروم میکنند!!!)
طراحی داخلی

طراحی داخلی را میتوان الهام گرفته از طرحی ولوو اف اچ و مان TGX با تغییراتی به سبک دانگفنگ دانست.
داشبورد دارای طراحی مدرن بوده و میتوان گفت که گفت اولین بار است که دانگفنگ کابین کشندهی تولیدی خود را بر اساس تمرکز بر راحتی راننده قرار دادهاست.
داشبورد دارای طراحی مدرنی است اما کمبود محفظهی ذخیرهسازی دارد.
در داخل دیگر از بی برنامگی در چیدمان داخلی همانند دانگفنگ تی 375 خبری نیست. کابین دارای نظم و چینش مناسب بوده و از جاداری فوقالعادهای برخوردار است.
پایین بودن پالونی و کف تخت کابین، علاوه بر جاداری بیشتر، جابجایی را در درون کابین آسانتر کردهاست.
کابین استراحت از طول و عرض بسیار مناسب در کنار راحتی خوبی برخوردار است.
غربیلک فرمان طراحی زیبایی داشته و دکمههایی برای تنظیم کروز کنترل، کنترل کامپیوتر کامیون و سیستم پخش بر روی آن تعبیه شدهاست.

آمپرهای پشت فرمان به زیبایی طراحی شدهاند و در شب دارای نورپردازی خوبی میباشند.
تعویض دنده در حالت دستی و استفاده از ترمز موتوری به وسیلهی اهرم سمت راست فرمان امکانپذیر است.
جایگری کنسول فرمان وصندلی راننده طوری است که موجب راحتی بیشتر راننده در حین رانندگی شده و از خستگی زودرس جلوگیری میکند.
در ریونمگ بخوانید:
داشبورد نیز به صورت منحنی طراحی شدهاست و کنسول مرکزی کاملا به سمت راننده بوده و دسترسی راننده به کلیدهای روی آن به خوبی است. در طراحی داشبورد کمی دخالت ولوو ملموس است.
در کنسول مرکزی، سیستم پخش (که در مدلهای مونتاژ خارج از ایران به صورت مانیتور LCD است ولی در مدل مونتاژی سایپادیزل یک سیستم پخش ساده است)، تنظیمات سیستم تهویهی اتوماتیک و تعدادی کلید تنظیماتی همچون قفلکن دیفرانسیل، گرمکن خشککن هوای ورودی به موتور وجود دارد. ( البته در مدلهای مونتاژی چین کلیدهایی همچون خاموش کردن سیستم ضدلغزش، سانروف برقی و اتوهلد هم وجود دارد.)

در بالای سر راننده هم دکمههایی برای تنظیم روشنایی درون کابین و پیشگرمکن سوخت تعبیه شدهاست.
در کنار صندلی راننده کنسول دنده قرار دارد که به سبک مان TGX طراحی شدهاست. در این کنسول یک سلکتور دایرهای انتخاب بین حالت دنده عقب، خلاص و حرکت به جلو، یک دکمه برای تنظیم حالت رانندگی اقتصادی ( مصرف کم سوخت که در دور موتور پایین دنده را تعویض میکند.) و قدرتمند(که در دور موتور بالاتر دنده را تعویض کرده تا همواره کشنده در ماکزییم گشتاور خود باشد.) و یک دکمه برای انتخاب تعویض دندهی اتوماتیک و دستی قرار دارد.
در این کنسول دو دسته یکی برای ترمز دستی یا توقف و یکی برای ترمز تریلر تعبیه شدهاست. یکی از نکات منفی کشندهی دانگفنگ KX استفاده از ترمز تریلر مجزا است که دیگر برای یک کشندهی تک محور سطح بالا منسوخ شده میباشد.

در قسمت بالای سر راننده، کشندهی KX مجهز به سه جعبه در سایز نسبتا مناسب برای نگهداری وسایل است. در زیر تخت هم میتوان به صورت سفارشی یخچال درون کابین را قرار داد.
یکی از ضعفهای مهم کشندهی دانگفنگ KX در طراحی داخلی، استفاده از دو رنگ نامناسب در طراحی داشبورد و تم داخلی است. اگر از رنگ بژ استفاده میشد، کابین از زیبایی بیشتری برخوردار بود.
یکی دیگر از نکات منفی این کشنده، نبود جعبههای ذخیرهسازی زیاد است.


البته نسخهی عرضه شده توسط سایپادیزل نسبت به نسخههای عرضه شده در فیلیپین و مالزی از کاستیهای زیادی برخوردار است.
نداشتن ایربگ راننده
نبود سیستم پخش مجزا کابین خواب
مجهز نبودن به مانیتور بر روی داشبورد
نداشتن زیربازویی در صندلی راننده و شاگرد
مجهز نبودن صندلیها به سردکن

پیشرانه
کشندهی دانگفنگ KX از یک پیشرانهی 13 لیتری 6 سیلندر با کد ISZ480-41 استفاده میکند که در دور موتور 1900 دور بر دقیقه میتواند به حداکثر توان 480 اسب بخار دست پیدا کند. گشتاور تولیدی این موتور 2321 نیوتن متر در 1200 دور در دقیقه بوده که جزو قویترین موتورهای به کار رفته بر روی کشندههای چینی میباشد.

پیشرانهی به کار رفته بر روی کشندهی دانگفنگ KX ساخت شرکت دانگفنگ بر اساس طرحی از شرکت کامینز میباشد. این موتور برای اولین بار در سال 2007 توسط شرکت کامینز شعبهی آلمان معرفی شد، اما موتور به کار رفته بر روی KX توسط خود شرکت دانگفنگ در چین در سال 2014 با نظارت کامینز تولید شدهاست.
موتور دانگفنگ KX مجهز به اینترکولر و توربوشارژ بوده و سیستم تزریق سوخت آن از نوع کامان ریل فشار بالا با سوزن انژکتور میباشد که تزریق سوخت هر سوزن از طریق کامپیوتر مرکزی کامیون کنترل میشود.

مصرف سوخت این موتور در حدود کمتر از 190 گرم بر کیلووات ساعت برآورد شدهاست.
سیستم خنککاری موتور KX بر اساس خنک شونده با آب بوده که مجهز به رادیاتور بزرگ با ظرفیت مایع خنککاری 42 لیتر میباشد. علاوه بر این دانگفنگ جدید مجهز به فن الکتریکی ویسکوز در کنار سیستم اینترکولر هم میباشد.
ظرفیت روغن موتور کشندهی دانگفنگ KX 35 لیتر بوده که همانند دیگر موتورهای طراحی شده توسط کامینز نقش زیادی در خنککاری موتور نداشته و بیشتر نقش روانکاری قطعات متحرک را بر عهده دارد.
تنها سیستم کنترل انتشار آلایندهی به کار رفته در کشندهی KX ، سیستم SCR بوده که نیاز به تغذیهی مناسب از مخزن ادبلو دارد.
جعبهدنده

جعبه دندهی ZF12AS2540 بر روی کشندهی دانگفنگ KX به کار رفته است که از نوع AS Tronic میباشد.
این جعبه دنده در شرکت دانگفنگ چین بر اساس استانداردهای ZF آلمان ساخته شدهاست. گیربکس دارای 12 دنده روبه جلو و 4 دنده روبه عقب بوده که مجهز به سیستم تعویض دندهی اتوماتیک هوشمند، سلکتور تعویض دندهی دستی و اتوماتیک و حالت رانندگی قدرتی و اقتصادی هم میباشد.
این جعبه دنده کاملا سنکروریزه بوده و مکانیزم تعویض دندهی آن یکپارچه میباشد که کنترل عملکرد گیربکس توسط کامپیوتر انجام میگیرد که موجب تعویض دندهی روان و با سرعت مناسب شده که از کاهش زیاد دور موتور در هنگام تعویض دنده جلوگیری میکند.
یک سیستم انتقال قدرت کمکی برای استفاده از حداکثر گشتاور در هنگام جابجایی بارهای سنگین یا حرکت در مسیرهای صعب العبور تعبیه شدهاست.
گشتاور ورودی به گیربکس 2540 نیوتن متر بوده که حداکثر گشتاور خروجی آن به سمت دیفرانسیل 2000 نیوتن متر میباشد.
صفحه کلاچ این کشنده ساخت ساچ آلمان از نوع MFZ 430 میباشد که کامیون سازان چینی علاقهی بسیاری به استفاده از این نوع صفحه کلاچ بر روی محصولات خود دارند.
عملکرد این صفحه کلاچ به صورت تک صفحهای هیدرولیک با کنترل بادی است.
دیفرانسیل، سیستم ترمز و تعلیق

دیفرانسیل به کار رفته بر روی دانگفنگ 13 تنی مجهز به کاهندهی تک مرحلهای است که برای عبور از مسیرهای سخت دارای قفلکن هم میباشد.
این دیفرانسیل به صورت لیزری تحت لیسانس ولوو تولید شده و دارای نسبت 3.43 است.


سیستم ترمز به کار رفته بر روی کشنده دانگفنگ KX از نوع دیسکی و دو مداره مستقل بادی میباشد که مجهز به سیستم ضد قفل EBS و کمپرسور بادی دو سیلندر است. تمام سیستم بادی و ترمز KX تولید وابکو هستند.
مخازن باد این کشنده از جنس آلومینیوم بوده و از کیفیت ساخت بهتری نسبت به کشندهی البرز برخوردار است. مشکلی که سیستم ترمز این کشنده دارد، مجزا بودن ترمز تریلر است که برای یک کشندهی تک محور به روز، یک نقص بزرگ است.
کشنده دانگفنگ KX دارای دو ترمز کمکی میباشد:
ترمز اگزوز
ترمز موتوری J-Brake دو حالته
دانگفنگ KX عرضه شده در ایران فاقد ریتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی است که در نسخههای عرضه شده در سایر کشورها همچون مالزی، این ریتاردر وجود دارد.


سیستم تعلیق جلو از نوع فنر پارابولیک با کمک فنر و میل موجگیر بوده و سیستم تعلیق عقب از نوع بادی مجهز به کیسه باد مجزا است.
کابین هم از تعلیق بادی چهارنقطه استفاده میکند که سواری نرم بسیار مناسبی را برای سرنشینان فراهم میآورد.
آپشنها
چراغ جلو قابل تنظیم | کروز کنترل | فیلتر آبگیر سوخت | چراغ مه شکن |
سیستم ناوبری ماهوارهای | کابین سقف بلند با پوشش ضدزنگ | صندلی راننده بادی با قابلیت تنظیم | سیستم تعلیق بادی کابین |
شیشه بالابر برقی | بالابر برقی اتاق | آفتابگیر | جک 20 تن |
قفل مرکزی | سیستم تهویه اتوماتیک | بخاری درجا | سلکتور باک |
آینه برقی با گرمکن | حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت | صندلی مسافر بادی | بادگیر سقفی و جانبی |
جعبه ابزار | دکمه استارت خارج کابین |
نتیجهگیری

دانگفنگ KX گل سرسبد شرکت کامیونسازی چینی است که به دلیل عملکرد مناسب و قدرتمند و همچنین کابین جادار از فروش خوبی در آسیا و به خصوص کشورهای فیلیپین و اندونزی برخوردار بودهاست. نمایش این کشنده در نمایشگاه وسایل نقلیهی تجاری IAA نشان دهندهی کیفیت مناسب این کامیون میباشد. اما هنوز هم راه بسیاری تا رسیدن به کیفیت محصولات شرکتهای کامیون سازی اروپایی در پیش دارد.
کشنده دانگفنگ KX با داشتن کابینی بزرگ، کف تخت و سیستم تعلیق بادی سواری راحت و نرمی را عرضه میکند، اما بازهم طبق رسم چینیها مواد به کار رفته در تولید داشبورد نسبت به کشندههای اروپایی از کیفیت پایینتری برخوردار است.
نسخهی عرضه شده در ایران توسط سایپادیزل نسبت به نسخههای عرضه شده در کشورهای دیگر، دارای قابلیتها و آپشنهای کمتری است.
در ایران KX تنها به صورت تک محور با موتور 480 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک تحت لیسانس ZF عرضه میشود. در حالیکه در دیگر کشورها، این کشنده با موتور 520 اسب بخاری در نسخهی جفت محور با گیربکس ساخته شده توسط ولوو هم عرضه میشود.
از دیگر مواردی که بر روی کشنده دانگفنگ KX عرضه شده در ایران حذف شدهاند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ریتاردر هیدرولیکی | سردکن صندلی | سیستم ASR |
سیستم AEB | سیستم LDW | سیستم TPMS |
سیستم هشدار کاهش فاصله | سیستم پایش هوشیاری راننده | کیسه هوا |
در بخش فنی این کشنده باید در نظر داشت که موتور و گیربکس این کشنده تولید شده توسط کامینز و ZF نبوده، بلکه تولید شده در چین و تحت لیسانس این دو شرکت میباشد. این بدان معناست که کیفیت ساخت نسبت به محصولات اورجینال کمتر است.

گیربکس ZF به کار رفته بر روی کشنده دانگفنگ KX را نمیتوان در حد گیربکس ZF کشندهای مثل مان TGX دانست یا مثلا آلیاژ بلوک سیلندر موتور KX را با آلیاژ موتور کشندهای همچون اف اچ 12 مقایسه کرد که 10 یا 15 سال دچار خرابی نمیشود.
شرکت دانگفنگ این کشنده را تا 100 هزار کیلومتر پیمایش تضمین کردهاست که کوچکترین خرابی نداشته باشد و تا 300 هزار کیلومتر تضمین کرده که تعمیر اساسی نداشته باشد.
حالا شما مقایسه کنید با کشندهای مثل آکسور که در زمان عرضه شرکت دایملر آنرا تا 1.5 میلیون کیلومتر تضمین کرده بود. با یک حساب ساده میتوان در نظر گرفت که کیفیت و اطمینان پذیری کشندهی KX یک پنجم کشندهای مانند آکسور است.
مقالات مشابه:
نکتهی منفی دیگری که در مورد KX وجود دارد، گرانی اجناس مصرفی و هزینهی نگهداری بالای آن است.
موتورهای کامینز اساسا موتورهای دمای بالا بوده و در دمای بالای 80 درجه سانتیگراد دارای عملکرد بهینه میباشند. به این علت سیستم خنککاری آنها به گونهای است که موتور را همواره در دمای بالا نگه دارد. این کارکرد در دمای بالا موجب افزایش احتمال خرابی قطعات موتوری و فرسایش زودتر آنها نسبت به موتورهایی با فناوری ولوو که در دمای پایینتر کار میکنند، شدهاست.
از طرفی موتور دمای بالا، نیاز به نگهداری دقیقتر و انجام سرویس و تعویض موارد مصرفی همچون روغن موتور، فیلترهای روغن، سوخت و به خصوص آب بیشتری دارند. این موارد باعث میشود که هزینهی نگهداری این گونه موتورها بیشتر شود. به طور مثال فیلتر روغن که برای موتوری با فناوری ولوو تا 10000 یا 11000 کیلومتر نیاز به تعویض ندارند در موتورهای کامینز در 7000 کیلومتر باید تعویض شود، چراکه موجب آسیب رسیدن به موتور میشود.

در کل از این کشنده نمیتوان کار در شرایط سخت را انتظار داشت، چراکه اگر به خوبی نگهداری نشود و سرویسهای آن به موقع انجام نشود، خرابیهای متعددی خواهد داشت. خرابی پمپ باد که کلا رسم کامیونهای چینی است، در کشنده دانگفنگ KX هم در مواردی مشاهده شدهاست.
با تمام این نکات منفی، باید به این نکته توجه کرد که خرابی قطعات موتوری KX نسبت کشندهی سی اند سی کمتر بوده و با اینکه موتور این دو کشنده تحت فناوری کامینز تولید شدهاست، اما موتور KX کیفیت ساخت بهتری دارد.
قیمت نسخهی فول آپشن این کشنده در بازارهای جهانی در حدود 60000 دلار میباشد که اگر با دلار 30000 تومانی هم محاسبه شود در حدود 1 میلیارد و 800 میلیون تومان ارزش دارد.
این کشنده در سال 95 با قیمت قطعی 265 میلیون تومان توسط سایپادیزل عرضه میشد. در سال 96 قیمت این کشنده تا 400 میلیون تومان توسط کارخانه افزایش پیدا کرد. هماننده تمام کشندههای موجود در بازار، کشنده دانگفنگ KX هم با این قیمت نجومی حال حاضر ارزش خرید ندارد، اما چه میتوان کرد !!!