متاسفانه شرکتهای کامیونسازی ایرانی که روزگاری کامیونهای اروپایی باکیفیت بر خط مونتاژ آنها قرار داشت، به مونتاژ کامیونهای چینی روی آوردهاند.
سایپادیزل که نمایندهی ولووتراکس در ایران بود، به مونتاژگر محصولات دانگفنگ موتور تبدیل شدهاست. ماموتدیزل که اسکانیا را در ایران عرضه میکرد، از طریق پلیسان به مونتاژ سیتراک پرداخته است. ایرانخودرودیزل که روزگاری خط مونتاژش محل تولید محصولات دایملر بود، حالا به عرضهی محصولات فوتون روی آوردهاست.
در نهایت هم شرکت مایان دیزل که سابقهی عرضهی تریلرهای باکیفیت و همچنین کامیونتهای فوسو میتسوبیشی که جز سبد محصولات گروه دایملر هستند را دارد، به مونتاژ کشندهی JAC مشغول شدهاست.
تاریخچهی کامیونهای ماک در اروپا
همکاری ماک و اسکانیا در توسعهی پیشرانههای V8 در جهان
نسل جدید کشنده دانگفنگ KX با موتور 600 اسببخاری و گیربکس تراکسون عرضه شد
معایب کشنده آمیکو 2640، کشندهای که در حد تبلیغاتش نیست
در این میان شاید داغ بزرگ، شرکت هپکو باشد که روزگاری بزرگترین کمپانی تولید کنندهی تجهیزات راهسازی در خاورمیانه بوده و حالا دست به تولید پل عابر پیاده میزند. مشخصات فنی کشنده دیما
از این درددلها بگذریم، در این نوشته ما قصد داریم که کشنده دیما محصول جدید شرکت مایان دیزل را بررسی کنیم.
کشنده دیما یا جک گالوپ K7 یکی از کشندههای چینی جدید بازار ایران است که توسط مایان دیزل عرضه میشود. این کشنده پرچمدار جدید شرکت JAC چین است که در توسعهی آن کمپانیهایی همچون فوتون کامینز، MAN ، ZF ، وابکو و … دخالت دارند.
دیما در ایران با موتور 490 اسببخاری ساخت فوتون کامینز و گیربکس تراکسون ZF عرضه میشود. کشنده جک گالوپ K7 نسبت به کامیونهای قبلی این شرکت بازطراحی گستردهای را در طراحی ظاهری و داخلی تجربه کردهاست که این کشنده را بسیار مدرنتر از قبل جلوه میدهد.
با ریونمگ در بررسی دیما مایان دیزل همراه باشید.
فهرست مطالب
- مقدمه و معرفی شرکت JAC
- بررسی پیشرانهی کشنده دیما
- بررسی جعبه دنده کشنده دیما
- اکسل و سیستم تعلیق کشنده دیما
- سیستم ترمز و ایمنی کشنده دیما
- بررسی طراحی کشنده دیما
- جمعبندی
- مزایا و معایب کشنده دیما
- مشخصات فنی کشنده دیما
مقدمه و معرفی شرکت JAC
شرکت JAC یا Anhui Jianghuai Automobile Group Company یک شرکت چینی است که تحقیق، تولید، فروش و خدمات پس از فروش وسایل نقلیهی تجاری و مسافربری و پیشرانههای دیزل را ارائه میدهد.
محصولات این شرکت شامل کامیونهای سبک، متوسط و سنگین ، اتوبوس، مینی بوس، انواع شاسی خودروهای تجاری، گیربکس، موتور، اکسل است. این شرکت صاحب برندهای Geerfa ، Kangling ، Junling ، Shuailing ، JAC iEV و Heyue است.
در نوامبر سال 2014، شرکت JAC کامیون پرچمدار جدید خود، یعنی جک گالوپ K7 را معرفی کرد. این کشنده قرار بود که سال 2015 وارد بازار شود، اما به علت مشکل در توسعهی پیشرانه، توانست در ابتدای سال 2017 به بازار راه پیدا کند.
جک گالوپ K7 یا کشنده دیما یک کامیون جدید در بازار چین است که دارای طراحی مدرن و مشخصات فنی جدید است. این کشنده طراحی مشابه کامیون آکتروس نسل چهارم دارد و در بخش فنی هم از آلمانیها بسیار وام گرفتهاست.
بررسی پیشرانهی کشنده دیما یا جک گالوپ K7
کشنده جک گالوپ K7، با دو نوع پیشرانهی دیزلی در چین و کشورهای دیگری همچون فیلیپین، ویتنام، سنگاپور و روسیه عرضه میشود: کص مادر ادمین دیزل ایران
1- موتور سری MC13 کص مادر ادمین دیزل ایران
2- موتور سری ISGe5
موتورهای سری MC13 نصب شده بر روی کشنده جک گالوپ K7 بر اساس موتور D26 مان و تحت تکنولوژی و نظارت مان آلمان تولید شده است. موتور MC13 یک موتور متوسط دیزلی با حجم دقیق 12.419 لیتر است که در دستهی موتورهای توربودیزل 13 لیتری قرار میگیرد. این موتور دارای توان خروجی مختلف 400، 440 ، 480 و 540 اسببخار است. این پیشرانه توسط شرکت سینوتراک و با همکاری شرکت JAC تولید شدهاست.
مشهورترین موتور از این سری، پیشرانهی MC13.54-50 است که دارای حداکثر توان 540 اسببخار یا به طور دقیق 535.42 اسببخار در دور موتور 1900 و حداکثر گشتاور تولیدی 2500 نیوتنمتر در دور 1050 تا 1350 است.
این موتور که دارای تکنولوژی مان است، تا 1.2میلیون کیلومتر کارکرد توسط شرکت JAC تضمین شده که خرابی نداشته باشد. این موتور با گذراندن بیش از 3 میلیون کیلومتر تست و کارآیی خوب، تحسین کارشناسان مان را بدست آوردهاست و مان متعقد است که موتور مونتاژ شده توسط JAC و سینوتراک از نظر کیفیت ساخت و کارآیی بهتر از موتورهای مونتاژ شده که بر روی سیتراک به کار رفته، هستند. ( موتور MC11 به کار رفته در کشنده سیتراک هم بر اساس موتور D20 شرکت مان آلمان توسعه پیدا کردهاست، اما موتور D20 از موتور D26 دارای تکنولوژی قدیمیتری است.)
کشنده جک K7 با موتور MC13 در کشورهای چین، فیلیپین وسنگاپور بسیار پر طرفدارتر از نسخههایی با موتور کامینز است.
حالا برگردیم به سری دوم موتورهایی که بر روی کشنده جک K7 به کار رفتهاند و این کامیون با نام کشنده دیما با این سری از موتورها، یعنی موتور کامینز ISGe5 در ایران عرضه شدهاست.
موتور ISGe5 جدیدترین موتور کامینز است که در کشور چین بر روی خط مونتاژ قرار دارد. این موتور بر روی کشندهی فوتون H4 و H5 با حداکثر توان خروجی 430 و 460 اسببخار به کار رفتهاست. ( کشنده فوتون 430 اسببخاری مونتاژی ایرانخودرودیزل هم به این سری از موتورها مجهز است) جک بر روی کشندههای K7 خود، 3 سری موتور کامینز ISGe5 با توان خروجی 430، 460 و 490 اسببخار به کار بردهاست. یک موتور بزرگتر سری ISZ هم با توان 510 اسببخار برای جک گالوپ K7 در نظر گرفته شدهاست.
بررسی کشنده دوو Maximus با موتور 450 اسببخاری دوسان و گیربکس ZF
بررسی کشنده رنو پریمیوم 460، یکی از کشندههای اقتصادی و بی حاشیه بازار
بررسی کشنده رنو تی، زیبای فرانسوی با ذات سوئدی
بررسی کمپرسی اف ام ایکس 460، قویترین کمپرسی بازار ایران
کشنده دیما شرکت مایان، مجهز به موتور ISGe5-490 مونتاژ شده توسط فوتون کامینز است که یک موتور 6 سیلندر خطی با حجم 11.8 لیتر و مجهز به توربوشارژ و اینترکولر است. این موتور که از استاندارد یورو5 برخوردار است دارای حداکثر توان تولیدی 490 اسببخار ( دقیقا 486.7 اسببخار) در دور موتور 1900 و حداکثرگشتاور 2300 نیوتنمتر در دور موتور 1100 تا 1400 است. سیستم تزریق سوخت این کشنده ساخت کامینز و از نوع XPI است که بر روی موتورهای بزرگتر این شرکت یعنی سری موتورهای ISZ هم به کار رفتهاست. مشخصات فنی کشنده دیما کص مادر ادمین دیزل ایران
کشنده دانگفنگ KX هم که مجهز به موتور ISZ است، از این سیستم سوخترسانی استفاده میکند. پمپ انژکتور این سیستم سوخترسان، همانند دیگر کشندههای چینی، تحت لیسانس بوش آلمان است.
موتورهای سری ISG کامینز، موتورهایی با طراحی سادهتر، کارآیی مناسب و وزن کمتر از موتورهای بزرگ این شرکت میباشند.
یکی از خوبیهای موتور کشنده دیما استفاده از ترمز موتوری یکپارچه داخلی است که یکی از ترمز موتوریهای جدید شرکت کامینز است. این ترمز موتوری در بخش ترمز و ایمنی بیشتر توضیح داده میشود. خوبی دیگر این موتور، سادگی تعمیر و قطعات ارزانتر نسبت به موتوری مثل ISZ کشنده دانگفنگ KX480 است.
این موتور از پیشگرمکن جدید شرکت کامینز استفاده میکند که کارآیی بهتر و هدر رفت انرژی کمتری دارد.
موتور کشنده دیما، جز اولین موتورهای به کار رفته بر روی کشندههای چینی با توربوشارژ هندسه متغیر است. برتری این نوع توربوشارژها نسبت به توربوشارژهای معمولی در این است که توربوشارژ هندسه متغیر، در دور موتورهای پایین هم وارد مدار میشود و با توجه به سطح مقطع متغیر، میتواند گشتاور بیشتری در دور موتور پایین تولید کند.
به علت اینکه از کشندهی جک K7 با موتورهای MC13 استقبال زیادتری نسبت به موتورهای فوتونکامینز شدهاست، شرکت فوتون کامینز یک موتور قویتر با حداکثر توان 560 اسببخار و گشتاور 2650 نیوتنمتر را در دست توسعه دارد تا بتواند دوباره سهم خود را از بازار کسب کند.
بررسی کشنده دانگفنگ KX-480 ، جایگزین اف اچ 500 در خط تولید سایپادیزل
بررسی کشنده سیتراک، محصول مشترک سینوتراک و مان
در چین، علاوه بر موتورهای دیزلی برای کشنده جک K7، موتورهایی با سوخت گاز طبیعی با توان 440 تا 500 اسببخار هم در دسترس هستند. کشنده جک با گاز طبیعی میتواند حداکثر تا 4500 کیلومتر را با یکبار سوختگیری طی کند.
نکتهای که باید بیان کرد این است که با اینکه شرکت دانگفنگ خیلی قبلتر با شرکت کامینز همکاری داشته، اما سر ماجرای مونتاژ موتورهای سری ISM اختلافاتی بین کامینز و دانگفنگ پیش آمد که باعث شد، شرکت فوتون کامینز در پروژهی توسعهی موتورهای سری ISG جایگزین دانگفنگ شود.
بررسی جعبهدنده کشنده دیما
بر روی کشنده جک گالوپ K7 سه سری گیربکس به کار میرود:
16S2531 TO
12TX2620 TD AMT کص مادر ادمین دیزل ایران
16JSD220 TA
کشنده دیما، عرضه شده در ایران مجهز به گیربکس 12TX2620TD تولید شده تحت لیسانس ZF آلمان است. این گیربکس که از سری گیربکسهای به روز و عالی شرکت ZF ، یعنی سری تراکسون (TraXON) است، یکی از گیربکسهای باکیفیت بازار میباشد. گیربکس تراکسون یک گیربکس اتوماتیک هوشمند است که بر روی محصولات جدید شرکتهای داف و مان به کار رفتهاست. از بین چینیهای بازار ایران، کشنده دافران مجهز به گیربکسی با لیبل تراکسون است. البته باید به این نکته اشاره کرد که گیربکس کشندههای دیما و دافران، مونتاژ شده در چین هستند.
گیربکس کشنده دیما دارای 12 دنده مستقیم به جلو است و قابلیت تعویض دنده دستی در کنار چند حالت رانندگی از جمله اقتصادی، قدرتمند، جاده خاکی و جاده لغزنده را دارد.
این گیربکس برای تعویض دقیقتر دندهها و هماهنگی بین گشتاور ورودی از موتور و خروجی به سمت محور محرک، مجهز به مبدل گشتاوری شدهاست که به خصوص در سربالاییها، عملکرد کشنده را بهبود میبخشد و تعویض دندهها نرمتر و هماهنگتر انجام میشود.
سیستم کلاچ این کشنده ساخت VALEO است. مشخصات فنی کشنده دیما
اکسل و سیستم تعلیق کشنده دیما
اکسل جلوی کشنده دیما از نوع I شکل ساخته شده تحت لیسانس مرسدس بنز است. حداکثر ظرفیت محور جلوی کشنده دیما 7.5 تن است که برای کارآیی بهتر خوب است که 6.5 تن بارگیری شود.
اکسل عقب و دیفرانسیل کشنده دیما، ساخت شرکت JAC میباشد. شرکت JAC در کنار شرکت ویچای و DANA جز معدود شرکتهای چینی در زمینهی تولید دیفرانسیل و اکسل عقب انواع کامیون و کامیونت است. محور عقب این کشنده دارای ظرفیت 13 تن است.
سیستم تعلیق جلوی کشنده دیما از نوع فنر سهمی با سه لایه فنر با کمک فنر اضافی و میل موجگیر است.
سیستم تعلیق عقب هم از نوع بادی با دو مدار مجزا و کمک فنر است که تحت لیسانس وابکو تولید شدهاست. سیستم تعلیق عقب کشنده دیما مجهز به سیستم الکترونیکی تنظیم ارتفاع یا ECAS برای حفظ تعادل کشنده در پیچهای تند است. البته باید به این نکته اشاره کرد که تعلیق عقب این کشنده مجهز به میل موجگیر نیست.
البته برای کشنده جک گالوپ K7 یک سیستم تعلیق دیگر ساخت Continental آمریکا در دسترس است که کیفیت ساخت بهتری نسبت به نمونهی تحت لیسانس وابکو دارد. این نسخه در ایران عرضه نمیشود.
سیستم تعلیق کابین کشنده دیما هم از نوع بادی 4 نقطهای است که عملکرد نسبتا مناسبی در بین چینیهای بازار دارد.
سیستم ترمز و ایمنی کشنده دیما
ترمز عقب و جلوی کشنده دیما از نوع دیسکی با دو مدار جدا است. سیستم ترمز و بادی این کشنده تحت لیسانس وابکو است. این کشنده مجهز به سیستم ایمنی نسبتا کاملی است.
از سیستمهای ایمنی این کشنده میتوان به
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
سیستم ضدلغزش ASR |
سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC |
سیستم ECAS |
به صورت پایهای اشاره کرد. نکتهای که باید اشاره کرد این است که سیستم ASR و TC یکی هستند و در سیستمهای ترمز ساخت آلمان به سیستم ضدلغزش، ASR گفته میشود و در سیستمهای ساخت آمریکا، TC میگویند.
به صورت آپشن میتوان سیستمهای ایمنی
سیستم ضد جرقه یا ADR |
سیستم هشدار انحراف از جاده LDWS |
سیستم کنترل باد لاستیکها TPMS |
را بر روی این کشنده نصب کرد.
علاوه بر سیستم ترمز، سیستم باد کشنده دیما هم تحت لیسانس وابکو است. این کشنده ترمزهای قوی و ایمنی دارد و توانسته تست کارآیی ترمز در پیست را به خوبی پشت سر بگذارد.
در زمینهی ترمز کمکی کشنده دیما یا جک گالوپ K7 در حدود کشندهی دافران قرار میگیرد، البته باید گفت که ترمز موتوری کشنده دیما جدیدتر و قویتر از دافران است.
کشنده دیما به طور استاندارد از دو ترمز کمکی بهره میبرد:
1- اینتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی 5 زمانه ساخت ZF
2- ترمز موتوری 2 زمانه i-Brake ساخت کامینز
اینتاردر هیدرولیکی به کار رفته در دیما، همانند مابقی کشندههای چینی از نوع یکپارچه با گیربکس است که دیگر در کشندههای اروپایی به خاطر خرابی و فشاری که بر روی گیربکس میآورد، کاربرد ندارد و کمپانیهای اروپایی از اینتاردرهای آفلاین استفاده میکنند. اینتاردر کشنده دیما دارای حداکثر گشتاور ترمز، 2800 نیوتنمتر است.
ترمز موتوری دیما، جدیدترین ترمز موتوری شرکت کامینز یعنی i-Brake است که قدرت ترمزگیری بیشتری نسبت به ترمز موتوریهای قبلی که بر روی موتورهای کامینز به کار میرفت، یعنی ژاکوب، دارد. این ترمز موتوری هماهنگی خوبی با موتورهای سری ISG دارد و موتورهای کشنده فوتون Auman که از نوع ISG هستند هم به این ترمز موتوری مجهز هستند. اما در نسخههای عرضه شده در ایران توسط ایرانخودرودیزل، همان ترمز موتوری ژاکوب به کار رفتهاست.
ترمز موتوری i-Brake کشنده دیما، دارای حداکثر توان 260 کیلووات در دور موتور 2300 است. برای مقایسهی قدرت ترمز موتوری کشنده دیما، میتوان گفت که ترمز موتوری رنو تی، دارای حداکثر توان 382 کیلووات در دور موتور 2200 و 414 کیلووات در دور 2800 است. ( به ارواح جدم نیستی در حدم – رنو تی در وصف دیما !!!)
بررسی طراحی کشنده دیما
طراحی ظاهری کشنده دیما یا جک گالوپ K7 بر اساس آکتروس MP4 است. جلوپنجره، آینهها، دربها و نمای جانبی کپی چینی از کشنده آکتروس نسل چهارم است. کابین کشنده دیما بر اساس اتاق متوسط آکتروس طراحی شدهاست.
کشنده دیما در طراحی چراغها و سقف اندکی با آکتروس متفاوت است. در جلوپنجره به سبک اسکانیا، نماد JAC در وسط به صورت آبکاری شده قرار داده شدهاست.
نکتهی منفی بسیار مهم این کابین، بازهم استفاده از شیشه در پشت کابین است. اگرچه کابین به سبک کامیونهای مرسدس بنز در قسمت تخت خواب پایین، برای فضای استراحت بیشتر، کمی به بیرون امتداد داده شده، اما شیشهی پشت کابین کاملا سطح کشنده را از یک کشنده به روز پایینتر آوردهاست.
شرکت جک در طراحی زیبا و آیرودینامیک این کابین با شرکت مگنا اشتایر اتریش و انستیتو مهندسی توسعهی خودروی چین همکاری کردهاست. نتیجهی این همکاری اصلاح آینهها، اسپویلرها و سقف کشنده شده که موجب کاهش 15 درصدی مقاومت هوا و در نتیجه کاهش مصرف سوخت 7 درصدی نسبت به نسخهی قبلی کشنده جک گالوپ شدهاست. کابین دیما جز معدود کابینهای کشندههای ساخت چین است که تست تونل باد را برای تعیین عملکرد آیرودینامیک گذرانده است.
چراغهای جلو دارای طراحی نردبانی مایل است که طراحی زیبایی به کامیون افزوده است. این کشنده به طور استاندارد دارای چراغ روز LED بوده و چراغ جلوی آن از نوع هالوژنی مجهز به عدسی است. چراغهای زنونی 25 واتی هم برای چراغ جلو در دسترس هستند.
از نکات منفی طراحی ظاهری کشنده دیما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
وجود شیشه پشت کابین |
استفاده از چراغ عقب معمولی به جای LED |
نداشتن اسپویلر دامنی |
شاسی شلوغ و بی نظم |
قرارنگرفتن باکس باتری در انتهای شاسی |
در ضمن این کشنده در چین با رینگ آلومینیومی عرضه میشود که کشندههای عرضه شده توسط مایان، این رینگها را ندارند.
دربهای دیما تا زاویهی 90 درجه باز میشوند که ورود به کابین را بدون مشکل امکانپذیر کردهاست. برای ورود به کابین کشنده دیما، 4 پله وجود دارد که دارای پوشش ضدلغزش هستند.
با ورود به کابین کشنده دیما، فضای داخلی جادار و کف مسطح در کنار صندلیهای باکیفیت چشم آدمی را میگیرد. داشبورد دارای کیفیت ساخت خیلی بهتری نسبت به کشندهای مثل سیتراک، دایون N8H ، آمیکو 2640 بوده و طراحی مدرنی دارد. صندلیهای کشنده جک گالوپ به صورت فابریک صندلیهایی با کیفیت ساخت بالا، تنظیمات برقی مناسب، مجهز به زیربازویی، پرکننده گودی پشت و روکش چرم است. اما در کشنده دیما، این صندلیها به صندلیهای بسیار سادهای که فقط دارای روکش چرم بوده و خبری از زیربازویی و تنظیم پیشرفته نیست، جایگزین شده است.
محل قرارگیری مناسب صندلی راننده و ستون فرمان و همچنین شیشهی جلو گسترده موجب شده که دید جلوی این کشنده بسیار مناسب باشد و خستگی کمتری نسبت به کشندههایی همچون فاو و سی اند سی در رانندگی داشته باشد. آینههای باکیفیت دیما هم دارای میدان دید بسیار مناسبی هستند.
فضای پای راننده بسیار مناسب است و ستون فرمان با داشتن قفل پنوماتیک به خوبی قابلیت تنظیم دارد. طراحی خود فرمان هم بسیار زیباتر از کشندههای چینی همچون سیتراک و دایون N8H است و با داشتن چرم دوزی حس مدرن بودن را القا میکند. بر روی فرمان دکمههایی برای کنترل کامپیوتر پشت فرمان و سیستم پخش و صوتی تعبیه شدهاست. پشت آمپر دیما هم طراحی زیبایی دارد و یک کامپیوتر رنگی باکیفیت در وسط آن قرار دارد.
داشبورد کشنده دیما هم همانند طراحی ظاهری آن بر اساس کشنده آکتروس MP4 طراحی شدهاست.
به جرات میتوان گفت که کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد کشنده دیما از تمام کشندههای چینی موجود در بازار ایران بهتر است. در داشبورد برای اولین بار در یک کشنده چینی از پلاستیک نرم زیادی استفاده شدهاست. چرم دوزی بر روی داشبورد جلوهی شیک و مدرنی به طراحی داخلی کشنده دیما بخشیدهاست.
طراحی داشبورد کشنده دیما از کشندههایی همچون دافران، سیتراک، کاماز 5490، سی اند سی، دانگفنگ KX ، دوو Maximus ، دایون زیباتر و مدرنتر است.
برای سیستم پخش یک مانیتور LCD باکیفیت در داشبورد زیبای دیما به کار رفته و سیستم تهویهی این کشنده هم از نوع اتوماتیک است که دارای فیلتر تصفیه هوای کربن فعال است. دیما به صورت پایهای مجهز به پورت USB و بلوتوث است.
فضای داخلی کشنده دیما در حدود 11600 لیتر حجم دارد که بسیار رقم مناسبی است. این کشنده مجهز به کف تخت و ارتفاع داخلی 213 سانتیمتر است که فضای داخلی بسیار جاداری را به ارمغان آوردهاست. فضای ذخیرهسازی کشنده دیما همانند فضای داخلی آن بسیار سخاوتمندانه است. این کشنده مجهز به سه جعبهی بزرگ در بالای شیشهی جلو است. دو جعبهی بزرگ در زیر تخت تعبیه شده که از بیرون کابین با دربهای بزرگی قابلیت دستیابی دارند.
در زیر داشبورد هم چندین مکان برای نگهداری وسایل تعبیه شدهاست. ظرفیت سه جعبهی بالای شیشههای جلو 310 لیتر بوده و ظرفیت تمام جعبههای کشنده دیما 910 لیتر است.
در درون کابین و در زیر تخت یک یخچال باکیفیت با ظرفیت 40 لیتر وجود دارد که گویا شرکت مایان آنرا در زمرهی آپشنهای سفارشی قرار دادهاست.
تخت خواب کشنده دیما دارای کیفیت ساخت مناسب و راحتی عالی است. این تخت با داشتن عرض چارچوب 90 سانتیمتر و عرض مفید 78 سانتیمتر، یکی از بزرگترین تخت خوابهای کشندههای موجود در بازار ایران است.
کشنده دیما در کنار صندلی راننده دارای یک کنسول بسیار بزرگ است که محل قرارگیری لیور دنده و ترمزدستی است. این کنسول یکی از نکات منفی طراحی داخلی دیما است. این کنسول بزرگ فضای داخلی بسیاری را اشغال کردهاست. به جای این کنسول میشد یک لیور دنده به سبک کشندههای آکتروس بر روی زیربازویی به کار برد ( همانند طراحی به کار رفته در کشنده دوو Maximus ) و اهرم ترمز دستی در داشبورد تعبیه میشد. با این کار فضای زیادی برای جابجایی درون کابین باز میشد.
از نکات منفی دیگر کشنده دیما در طراحی داخلی، استفاده از سانروف دستی است. نکتهی منفی دیگر، عریض بودن زیاد تخت دوم است که در هنگام جمع شدن، به دلیل عرض زیاد، زیاد تا نمیشود و فضای بالای تخت اصلی را اشغال میکند.
کشنده دیما از عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی در کابین خود برخوردار است به طوریکه برعکس اکثر کشندههای چینی، صدای موتور خیلی کم وارد کابین میشود.
جمع بندی
در ابتدا باید بیان کرد که اگر شرکت مایان، موتورهای سری MC13 تحت لیسانس مان آلمان را بر روی کشنده دیما به کار میبرد، مطمئنا هیچکدام از رقبای این کشنده از جمله دافران، سیتراک، سی اند سی، فوتون H5-460 و دایون N8H توانایی رقابت با آنرا نداشتند. ترکیب موتوری با تکنولوژی مان و گیربکس تراکسون شرکت ZF، استانداردی سطح بالاتر در زمینهی کشندههای چینی در بازار ایران، ایجاد میکرد. اما افسوس که مایان این کار را نکرد. موتورهای MC13 تولیدی شرکت JAC، از کیفیت ساخت و کارآیی بهتری از موتور کشنده سیتراک برخوردار هستند و این موتورها بر اساس موتور D26 مان که موتوری قویتر و باکیفیتتر است، توسعه پیدا کردهاند.
مقایسه کشنده دافران و سیتراک، دو چینی صفر کیلومتر بازار ایران
بررسی کشنده دایون N8H ، کشندهای با موتور ویچای و اینتاردر 5 زمانه
به هر حال موتور فوتون کامینز سری ISGe بر روی دیما نصب شد. در مورد عملکرد و عمر قطعات این موتور شبهاتی وجود دارد. شرکت فوتونکامینز برای این موتور 11.8 لیتری، حداکثر توان تولیدی 460 اسببخار را مجاز اعلام کردهاست و بر روی محصولات فوتون هم موتورهای 460 اسببخاری به کار میروند. اما با درخواست شرکت JAC ، حداکثر توان موتور ISGe را به 490 اسببخار افزایش دادهاست. برخی معتقد هستند که این افزایش توان تولیدی میتواند موجب فرسودگی زودسر قطعات موتوری شود. چراکه هر قالب موتور دیزل، توانایی تولید یک حداکثر توانی را دارد و افزایش توان تولیدی بیش از آن، موجب کاهش عمر مفید موتور و خرابی زودرس قطعات آن میشود. به طور مثال، موتور 12لیتری نسل دوم ولوو، به طور استاندارد قابلیت تولید حداکثر توان 460 اسببخار را داشت. در شعبهی برزیل شرکت ولوو، با نصب توربوشارژ و اینترکولر قویتر و تغییراتی در موتور، این حداکثر توان را به 500 اسببخار افزایش دادند. اما این موضوع باعث شد که اولین تعمیر این موتور از 1.3 میلیون کیلومتر کارکرد به 850 هزار کیلومتر کاهش یابد.
برخی کارشناسان معتقد هستند که موتور ISGe برای توان بالاتر از 460 اسببخار مناسب نبوده و شرکت JAC باید همانند شرکت دانگفنگموتور که بر روی کشندهی KX خود از موتور حجیمتر ISZ با حجم 13 لیتر استفاده کرده، برای موتورهای بالای 460 اسببخار از این کلاس موتور کامینز استفاده کند. موضوعی که در موتورهای 510 و 560 اسببخاری کشنده جک گالوپ K7 رعایت شدهاست.
در زمینهی گیربکس، کشنده دیما گیربکس خوب و به روزی دارد. گیربکس تراکسون این کشنده در چین مونتاژ شده و طبق بیان شرکت JAC، بیش از 80 درصد قطعات آن از آلمان خریداری شدهاست. در تستهایی که بر روی این کشنده در فیلیپین انجام شد، هماهنگی گیربکس با موتور ISZ و MC13 عالی بود. گیربکس 12TX2620 TD AMT با موتورهای 13 لیتری هماهنگی و کارکرد خوبی دارد. اما بر روی موتور ISGe که یک موتور 11.8 لیتری و کم حجمتر است، از هماهنگی کمتری برخوردار است و در تعویض دندهها در دورهای پایین، گاها کمبود گشتاور حس میشود.
در زمینهی دیفرانسیل، دیفرانسیلهای شرکت JAC از نظر مرکز استاندارد چین از دیفرانسیلهای شرکت DANA شعبه چین که تامینکنندهی قطعات شرکت دانگفنگ موتور است، پایینتر قرار میگیرد. اما محصولات شرکت JAC از کیفیت بهتری نسبت به محصولات شرکت ویچای که تحت لیسانس اشتایر اتریش تولید اکسل میکند، برخوردار است.
در زمینهی ترمز و سیستم ایمنی، کشنده دیما مجهز به سیستم ترمز قدرتمند و لیست ترمز کمکی کاملی است. اینتاردر گیربکسی 5 حالتهی ساخت ZF در کنار ترمز موتوری جدید و قدرتمند i-Brake شرکت کامینز، دیما را در زمرهی قویترین ترمزکمکیهای بازار ایران قرار میدهد. مشخصات فنی کشنده دیما
سیستم ترمز کشنده دیما مجهز به آپشن بسیار کاربردی و مهم ترمز الکترونیکی یا EBS است. کشندههای جدید، برای کارآیی و ایمنی بهتر مجهز به ترمز الکترونیکی شدهاند که وظایف زیادی بر عهده دارد. ترمز الکترونیکی سنسور مصرف لنت را داراست که وضعیت مصرف لنتها را به راننده اعلام میکند. این سیستم مجهز به سنسور دمای لنت است که به صورت خودکار با افزایش بیش از حد دمای لنت، سهم ترمزکمکی اعم از ترمز موتوری، اگزوز و اینتاردر گیربکسی را در ترمزگیری افزایش داده تا بار کاری از روی سیستم ترمز اصلی برداشته شود.
سیستم ترمز الکترونیکی زمانیکه فشار باد مدار ترمز کم باشد هم به صورت خودکار ترمزهای کمکی را وارد مدار میکند تا از ترمز خالی کردن کشنده جلوگیری شود.مشخصات فنی کشنده دیما
برخی از سیستمهای ترمز الکترونیکی مجهز به سیستم خنککاری دیسک ترمز هستند که از رادیاتور کشنده تغذیه میشود و از افزایش دمای سیستم ترمز جلوگیری میکند.
کار دیگری که سیستم ترمز الکترونیکی انجام میدهد، پایش و تنظیم مقدار گشتاور هر چرخ است. سیستم EBS ، حساسیت سیستم ترمز را افزایش داده و عکس العمل به فشردن پدال ترمز، سریعتر است. این سیستم چون یک سنسور در فرمان کامیون دارد، موجب فرمانپذیری بهتر کامیون در ترمزگیریها میشود.
کشندههای چینی دیگر بازار مثل دانگفنگ KX ، دایون N8H ، سی اند سی، فوتون Auman GTL 430 ، ……. مجهز به سیستم ترمز الکترونیکی نیستند. از کشندههای مجهز به سیستم ترمز الکترونیکی یا EBS میتوان به رنو پریمیوم 460، دوو Maximus، کاماز 5490، رنو تی و افاچ نسل چهارم اشاره کرد.
از نظر طراحی، کشنده دیما هم دارای طراحی ظاهری و هم داخلی مدرن و زیبایی است. داشبورد زیبا و باکیفیت این کشنده از کشندههایی همچون دافران، سیتراک، دایون و حتی فوتون 430 خوش ساختتر و مدرنتر است. شرکت مایان اگر از موتور MC13 تحت لیسانس مان بر روی کشنده دیما استفاده میکرد، این کشنده با گیربکس باکیفیت تراکسون و طراحی باکیفیت، تا مدتها در بازار چینیهای ایران بیرقیب میتوانست باشد.
نکتهی منفی که در مورد کشنده دیما وجود دارد این است که امکاناتی همچون سانروف برقی، یخچال درون کابین، مانیتور LCD سیستم پخش، چرم دوزی فرمان و داشبورد، روکش چرم صندلی و سیستم سنجش باد لاستیکها که در چین و دیگر کشورهایی که جک گالوپ K7 در آنها عرضه شده جز امکانات پایهای محسوب میشوند، توسط شرکت مایان جز سبد آپشنی قرار داده شدهاست.
البته عرف بازار کامیونسازی ایران اینگونه است که تجهیزات پایهای را از روی کامیون شرکتهای عرضه کننده حذف میکنند و به عنوان آپشن عرضه میکنند.
مزایا و معایب کشنده دیما
مزایا
گیربکس به روز تراکسون
ترمز موتوری جدید و قدرتمند i-Brake
توربوشارژ هندسه متغیر
اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته
کابین جادار و راحت
طراحی داخلی زیبا و باکیفیت
سیستم ترمز باکیفیت
معایب
مجهز نبودن به میل موجگیر در سیستم تعلیق عقب
شاسی شلوغ و بهم ریخته
شیشه پشت کابین
چراغ عقب عادی
باکس باتری کنار اگزوز
پیشرانه با توان تولیدی بیش از حد مجاز
مشخصات فنی کشنده دیما مشخصات فنی کشنده دیما
سازنده | JAC Trucks |
پیشرانه | ISGe5-490 ساخت فوتونکامینز |
حجم موتور | 6 سیلندر خطی 11.8 لیتر |
حداکثر توان | 486.7 اسببخار در دور موتور 1900 |
حداکثر گشتاور | 2300 نیوتنمتر در دور 1100-1400 |
سیستم سوخترسان | XPI ساخت کامینز با پمپ انژکتور تحت لیسانس بوش |
استاندارد آلایندگی | یورو5+EEV |
تجهیزات موتور | توربوشارژ ساخت Holset از نوع هندسه متغیر اینترکولر گرمکن سوخت سیستم استارت در هوای سرد |
جعبه دنده | ZF 12TX2621TD |
تعداد دنده | 12 دنده مستقیم به جلو + 2 دنده عقب |
عملکرد | تمام اتوماتیک تراکسون مجهز به مبدل گشتاوری |
کلاچ | VALEO |
اکسل جلو | I شکل تحت لیسانس مرسدس بنز |
سیستم تعلیق جلو | فنر سهمی سه لایه+کمکفنر+میل موجگیر |
اکسل عقب | ساخت شرکت JAC |
تعلیق عقب | پنوماتیک دو مداره تحت لیسانس وابکو+ کمکفنر |
سیستم ترمز | دیسکی با دو مدار مجزا تحت لیسانس وابکو |
سیستم ایمنی | ABS , EBS, ASR , ESC , ECAS |
ترمز کمکی | 1- ترمز موتوری 2 حالته i-Brake ساخت کامینز با حداکثر توان 260 کیلووات در دور موتور 2300 2- اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته ساخت ZF با حداکثر گشتاور بازدارندگی 2800 نیوتنمتر |
طول | 6190 میلیمتر |
عرض کابین | 2550 میلیمتر |
ارتفاع کلی | 3858 میلیمتر |
فاصله محوری | 3900 میلیمتر |
ارتفاع کف کابین تا سقف | 2130 میلیمتر |
حجم فضای داخل کابین | 11600 لیتر |
مجموع ظرفیت جعبهها | 910 لیتر |
وزن شاسی | 7500 کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت کشندگی | 51350 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز | 44000 کیلوگرم |
ظرفیت محور جلو | استاندارد 6500 کیلوگرم حداکثر 7500 کیلوگرم |
ظرفیت محور عقب | 13000 کیلوگرم |
تجهیزات پایه | کروز کنترل، بخاری درجا، چراغ روز، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف دستی، سیستم پخش MP4، صندلی بادی، سیستم قفل ضد سرقت، آینه برقی گرمکن دار، ریموت دربها، سیستم تعلیق بادی کابین |
آپشنها | سیستم ADR , LDWS , TPMS سیستم پخش مانیتور دار، سانروف برقی، یخچال درون کابین |
مشخصات فنی کشنده دیما مشخصات فنی کشنده دیما مشخصات فنی کشنده دیما مشخصات فنی کشنده دیما
منابع