خودرو

انواع صدمات صورت در رانندگی

3
(2)

آسیب ناشی از تصادف خودرو، یکی از علت‌های اصلی آسیب صورت است. شیشه شکسته شده می‌تواند موجب سوراخ شدن پوست شود، فرمان و کیسه هوا ممکن است موجب شکستگی در صورت شوند و حتی این امکان وجود دارد که در هنگام تصادف انسان از وسیله نقلیه یا موتورسیکلت پرت شود و در نهایت موجب ایجاد پارگی در پوست و عوارض جبران ناپذیر شود.

صدمات وارد شده به صورت معمولا با دیگر ضربه‌های ناشی از تصادف متفاوت است. به طور کلی معمولا این چهره انسان است که ویژگی و شخصیت هر فرد را نمایان می‌کند و دیگر افراد با استفاده از حالات صورت می‌توانند ما را درک کنند. چهره انسان همچنین از طریق بینایی، بویایی و چشایی، راه اصلی تعامل ما با جهان است.

افرادی که دچار تصادفات اتومبیل و موتورسیکلت شده و از ناحیه صورت دچار جراحات می‌شوند، مدت‌ها پس از وقوع حادثه به دلیل زخم یا تغییر شکل ظاهر، دچار افسردگی می‌شوند و ممکن است نیاز باشد که برای اصلاح آسیب وارد شده به چهره متحمل جراحی دردناک و پرهزینه شوند.

علل زخم‌های صورت در تصادفات

صدمات وارد شده به صورت ممکن است پس از هر نوع تصادف ناشی از وسیله نقلیه رخ دهد: تصادف از جلو، عقب و برخورد از کنار اتوموبیل.

آسیب‌های وارد شده به صورت ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • پرتاب شدن از ماشین
  • پرتاب شدن از شیشه جلو و یا پنجره
  • برخورد اشیاء
  • اشیاء خارجی که وسیله نقلیه را سوراخ می کنند
  • آتش
  • ضربه ناشی از ایربگ
  • ضربه خوردن از فرمان، داشبورد یا سایر اجسام سخت داخل خودرو
  • شیشه ی خوردشده

انواع آسیب صورت ناشی از تصادف

پس از تصادف، بررسی میزان آسیب به صورت دشوار است. معمولا پس از تصادف تورم، بی حسی و درد ایجاد می‌شود که این علائم نشان دهنده طیفی از صدمات است که می‌تواند قربانی را تحت تاثیر قرار دهد.

شکستگی صورت

معمول ترین آسیبی که پس از تصادف به صورت وارد می‌شود شکستگی بینی است. سایر آسیب‌های صورت عبارت است از شکستگی فک پایین، شکستگی حفره چشم و شکستگی فک بالا.

آسیب رسیدن به استخوان‌های صورت احتمال دارد که موجب دفرمه شدن صورت به شکل دائمی شده و تأثیر ماندگاری بر ظاهر قربانی بگذارد. علاوه بر آن در صورت وجود شکستگی در صورت، این احتمال نیز وجود دارد که فرد آسیب دیده دچار آسیب مغزی شده باشد.

زخم‌های باز روی صورت

فرد ممکن است که در اثر تصادف دچار خراشیدگی، نقص بافت نرم، سوختگی ناشی از اصطکاک و پارگی شود. بریدگی‌های عمیق و پارگی‌های پوستی ممکن است آسیب‌ دائمی به اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت همبند وارد کنند.

همچنین پارگی شدید می‌تواند شکل لب، چشم، بینی و گوش را تغییر داده و یا آنها را از بین ببرد. صدمات چشمی نیز ممکن است فرد را دچار اختلال بینایی و حتی نابینا کند. چنین تغییرات فیزیکی نه تنها بر اعتماد به نفس فرد تاثیر می‌گذارد بلکه وضعیت زندگی او را نیز تا حدودی مختل می‌کند.

سوختگی صورت

تصادف شدید ممکن است موجب آتش سوزی و یا انفجار شده و در نتیجه پوست صورت بر اثر این حادثه به شدت بسوزد. به منظور ترمیم آسیب ناشی از سوختگی شدید در چهره باید از پیوند پوست استفاده شود. ممکن است که چهره فرد آسیب دیده برای همیشه دارای  زخم دائمی و آسیب عصبی شود.

درمان آسیب صورت

فردی که در اثر تصادف به  بیمارستان آورده می‌شود قبل از هرگونه تشخیص و درمان آسیب‌ صورت، ابتدا باید وضعیتش تثبیت شود زیرا ممکن است دارای خونریزی قابل‌توجهی بوده و یا راه‌ تنفسش قطع شده باشد. آسیب صورت در واقع  نوعی آسیب به سر است. به همین دلیل گردن و سر باید به دقت معاینه شود تا بررسی شود که آیا آسیبی به ستون فقرات یا مغز وارد شده است یا خیر.

اگر بیمار هوشیار باشد، ابتدا عملکرد عصبی حرکتی و حسی چهره بیمار توسط پزشک بررسی می‌شود تا مشخص شود که آیا آسیبی به مجاری اشکی، کانال های گوش، اعصاب صورت، دهان داخلی، دندان ها، استخوان های زیرین و پلک ها وارد شده است یا خیر.

پس از معاینه دقیق، صورت آسیب دیده با سرم نمکی استریل شسته می‌شود تا مواد زائد و هرگونه ماده خارجی از زخم خارج شود. پراکسید هیدروژن رقیق شده نیز می تواند به تمیز کردن کمک کند، اما بهتر است که با احتیاط استفاده شود.

زخم‌های بازی که بلافاصله پس از حادثه بسته می‌شوند، احتمال بروز عفونت را کاهش داده و در نتیجه در بازگرداندن زیبایی چهره بسیار کمک کننده هستند. پزشک معالج بسته به نوع و میزان آسیب بافتی و عمق آن احتمال دارد که از بخیه، چسب، نوار و منگنه استفاده کند.

در صورت تورم شدید، عکس بیمار قبل از تصادف می‌تواند به نوع جراحی و بازسازی چهره کمک کند.

جراحت صورت چه مدت طول می‌کشد تا بهبود یابد؟

آسیب‌هایی که در گذشته به صورت وارد شده و همچنین سابقه پزشکی می‌تواند بر سرعت بهبود زخم صورت تأثیر بگذارد. به همین خاطر در خصوص وضعیت سلامت خود با پزشک صادق باشید تا بتوانید دوره بهبود را به راحتی طی کنید.

پس از درمان اولیه ، بیمار باید از زخم‌های صورت خود مراقبت کند. پمادهای تجویز شده می‌توانند محل آسیب را مرطوب نگه داشته و از تشکیل دلمه جلوگیری کنند. این قضیه باعث می‌شود که به جای ایجاد اسکار، پوست جدید رشد کند.

آنتی بیوتیک نیز به منظور زخم ناشی از اصطکاک، سوراخ‌های ایجاد شده و زخم‌هایی که دچار آلودگی شده‌اند تجویز می‌شود. بیمارانی که زخم‌هایشان دیرتر بسته می‌شود و دچار نقص ایمنی هستند نیز باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

نتایج بلند مدت

عوارض ناشی از تصادف صورت از کم تا زیاد متغیر است. باقی‌ماندن رد زخم یکی از شایع ترین پیامد پس از ترمیم صورت است.

سایر عوارض عبارت است از شکستگی بینی، از دست دادن حس در صورت و بدشکلی پلک. بیمارانی که دچار این گونه عوارض می‌شوند معمولا نیاز به انجام عمل‌های ثانویه دارند.

خبر خوب این است که به لطف روش‌های تصویربرداری امروزی و همچنین طیف گسترده‌ای از روش‌های بازسازی در بازار جراحی‌ زیبایی، احتمال بیشتری وجود دارد که بیمار بتواند مجددا فرم و عملکرد صورت خود را پس از تصادف و یا حادثه به دست آورد.

چه زمانی باید با آمبولانس تماس بگیرم و یا به اورژانس مراجعه کنم؟

برخی از آسیب‌های چهره نیاز به درمان سریع پزشکی دارند.

در صورت بروز موارد زیر بلافاصله بیمار را به پزشک و یا اورژانس نزدیکترین بیمارستان برسانید:

  • زخم عمیقی که خونریزی آن متوقف نمی‌شود
  • آسیب چشمی شدید
  • انسداد راه تنفسی به گونه‌ای که از ورود خون به ریه‌ها جلوگیری می‌شود، به خصوص اگر فرد بیهوش باشد

اگر از کسی که سرش دچار آسیب دیدگی شده، مراقبت می‌کنید باید در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید:

  • رنگ پریدگی
  • پوست سرد و نرم
  • تنفس سریع و کم عمق
  • نبض تند یا ضعیف

همانطور که در انتظار آمبولانس هستید، کارهای زیر را انجام دهید:

  • مطمئن شوید که راه تنفسی فرد باز است.
  • از بیمار بخواهید که در مکانی آرام و خنک به پهلو و در حالی که سر خود را کمی بالا آورده، دراز بکشد و استراحت کند.
  • با پارچه یا پانسمان تمیز به محل خونریزی فشار وارد کنید.
  • فرد تا زمانی که توسط پرستاران چکاپ نشده، نباید چیزی بخورد و یا بنوشد.

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 3 از بین 2 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

حمزه شمسی

فکر این موضوع که سرچشمه همه انقلاب ها آگاهی است باعث شد که حمزه شمسی با تاسیس ریون مگ یک گام به این هدف نزدیک تر شود و با ایده های خلاقانه، آینده بهتری برای خود و دیگران رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا