خودروکامیون‌

معایب کامیونت آمیکو EM6 یا همان کامیونت 6 تن آمیکو

3.6
(75)

کامیونت آمیکو EM6 یک کامیونت سبک محصول گروه خودروسازی آمیکو است که در بازار ایران برای رقابت با کامیونت‌های ایسوزو، فوتون و … عرضه شد. تولید این کامیونت به دلیل کمبود مشتری مدتی است که متوقف شده‌است و به تازگی هم شرکت آمیکو به دلیل به دست آوردن سهم بیشتری از بازار برای کامیونت M5.2 از عرضه‌ی کامیونت آمیکو EM6 خودداری می‌کند. در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر و ذکر نقاط مثبت و منفی این کامیونت آمیکو بپردازیم. با ریون‌مگ همراه باشید.

معایب کشنده آمیکو 2640، کامیونی که در حد تبلیغاتش نیست

تاریخچه‌ی کامیون‌های بی‌دماغ در آمریکا

همکاری ماک و اسکانیا در توسعه‌ی موتورهای 8 سیلندر

بررسی کشنده دیما، محصول چینی شرکت مایان

فهرست مطالب

مقدمه

کامیونت آمیکو EM6 در سال 1389 با هدف به دست آوردن سهمی از بازار کامیونت‌ها و گرفتن جای کامیونت M6 آمیکو که کامیونت چندان جالبی نبود، با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان به بازار ایران عرضه شد.

کامیونت آمیکو EM6 در نگاه اول یادآور کامیونت باکیفیت ایویکو دیلی است. اما این شباهت تنها از نظر ظاهری بوده و از نظر کیفیت ساخت و مشخصات فنی بین این دو کامیونت تفاوت از زمین است تا آسمان. با عدم ادامه‌ی عرضه‌ی کامیونت دیلی توسط زامیاد، شرکت آمیکو با استفاده از طرح چینی این کامیونت، قصد داشت که سهم بازار خوبی را کسب کند و دید منفی که به علت کیفیت پایین کامیونت‌های قبلی آمیکو نسبت به محصولات این کمپانی ایجاد شده بود را برطرف کند.

اگرچه کامیونت آمیکو EM6 هم نتوانست نمایش خوبی در بازار داشته باشد و فروش چندان مناسبی را تجربه نکرد و به همین دلیل، به نفع دیگر محصول شرکت آمیکو، یعنی کامیونت M5.2 کنار گذاشته شد. به طور کلی می‌توان گفت که آمیکو EM6 از محصولات قبلی آمیکو و به خصوص کامیونت M6 کیفیت بهتری دارد، با این حال هنوز هم نمی‌توان به عنوان یک کامیونت قابل اطمینان از آن یاد کرد.

کامیونت آمیکو 6 تن
کامیونت QX1050

کامیونت آمیکو EM6 بر اساس طرح کامیونت چینی QX1050 که محصول کمپانی Hubei Qixing Group است، باز تولید شده‌است. این بدان معناست که آمیکو EM6 بر اساس کامیونت QX1050 تولید نشده‌است، بلکه همان QX1050 است که تنها تغییری که کرده‌است، تغییر برند جلوپنجره به آمیکو است. کامیونت آمیکو در طراحی و مشخصات فنی کاملا کپی از QX1050 است، به طوریکه حتی در برخی موارد کاستی‌هایی هم نسبت به این کامیونت دارد.

بررسی فنی کامیونت آمیکو EM6

کامیونت آمیکو EM6 از کابین مدل QIXING CQD09 توسعه یافته در کمپانی Hubei Qixing Group بر اساس کابین کامیونت ایویکو دیلی مدل 2008 استفاده می‌کند.

کامیونت آمیکو 6 تن یا همان QX1050 چینی‌ها، مجهز به پیشرانه‌ای با کد JX493ZL Q3 است که محصول کمپانی چینی JMC یا Jiangling Motors Corporation است. این پیشرانه بر اساس پیشرانه‌های نسل قبلی کامیونت‌های ایسوزو در چین تولید شده‌است.

کامیونت‌های نسل قبلی ایسوزو یعنی همان سری NKR با پیشرانه‌ی سری 4JH1 که در شعبه‌ی فیلیپین ایسوزو تولید می‌شدند، در ایران عرضه شدند. در آن زمان شرکت ایسوزو یک نسخه از این پیشرانه را با کد 4JB1-T در چین با همکاری کمپانی YANGZI تولید کرد که این موتور به پدر پیشرانه‌هایی که بر روی کامیونت‌های چینی به کار می‌روند، لقب گرفته‌است. ( البته به غیر از کامیونت‌هایی که مجهز به پیشرانه‌های تحت لیسانس کامینز هستند)

پیشرانه‌ی 4JH1 شرکت ایسوزو بر روی کامیونت‌های سری N این شرکت در سال‌های 1988 تا 1998 استفاده شد و پس از آن با موتورهای نسل جدیدتر جایگزین شدند.

پیشرانه‌ی آمیکو EM6 بر اساس نسخه‌ی چینی موتور ایسوزو تولید شده‌است و در کامیونت CARRYING کمپانی JMC هم از سال 2012 به کار رفته‌است. پیشرانه‌ی JX493ZL Q3 یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم کلی 2.771 لیتر است که مجهز به اینترکولر و توربوشارژ می‌باشد.

پیشرانه‌ی کامیونت آمیکو EM6

این پیشرانه تحت شرایط مختلف بین 100 تا 113.98 اسب‌بخار در دور موتور 3600 تولید می‌کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن 285 نیوتن‌متر در دور موتور 2100 است. در تستی که توسط سازمان استاندارد چین بر روی این موتور توربودیزلی انجام شد، بازدهی آن بین 21 تا 30 درصد بیان شده‌است.

یکی از معایب پیشرانه‌ی کامیونت آمیکو EM6، به کار رفتن پمپ و سوزن انژکتور چینی تحت لیسانس Delphi است در حالیکه پیشرانه‎‌ی اصلی که ساخت شرکت JMC است، از سوزن و پمپ انژکتور تحت لیسانس بوش بهره برده‌است. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که با توجه به سابقه‌ی طولانی حضور سیستم‌های سوخترسانی بوش یا تحت لیسانس بوش در بازار ایران، محصولات این کمپانی از هماهنگی بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها با گازوییل بی‌کیفیت ایران برخوردار هستند.

استفاده از سوزن و پمپ انژکتورهای تحت لیسانس Delphi در آمیکو موجب شده که موتور این کامیونت خرابی متعددی را در بخش سوخترسانی تجربه کند. موضوعی که باعث شده در کامیونت‌های M5.2، آمیکو از سیستم سوخترسانی تحت لیسانس بوش استفاده کند.

Q3 انتهای کد موتور کامیونت آمیکو به معنای استاندارد آلایندگی یورو 3 است و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر، 11.5 تا 13 لیتر می‌باشد.

وزن خشک موتور کامیونت آمیکو در حدود 275 کیلوگرم بوده و قیمت آن در بازار جهانی 1500 تا 2000 دلار آمریکاست.

پیشرانه کامیونت آمیکو EM6

کامیونت آمیکو EM6 مجهز به یک گیربکس 6 سرعته دستی با کد JC528T6B است که 5 دنده رو به جلو و یک دنده رو به عقب با مکانیزم تعویض دنده‌ی کابلی دارد. این گیربکس بر اساس گیربکس‌های شرکت ایسوزو که برای پیکاپ‌های خود تولید کرده‌است، طراحی شده‌است. این گیربکس هم در شرکت JMC چین تولید شده‌است و جنس آن از آلومینیوم بوده و وزن کلی آن 66 کیلوگرم است.

گیربکس آمیکو EM6 دارای گشتاور خروجی 206 نیوتن‌متر به سمت چرخ‌های محرک است و ظرفیت واسکازین آن 2.7 لیتر می‌باشد.

یکی از معایب اصلی کامیونت آمیکو EM6 مربوط به گیربکس آن است. در کاتالوگ این گیربکس بیان شده که مناسب پیکاپ‌هایی همانند تویوتا هایلکوس، فوتون و تویوتا 3F است. حتی در شرکت سازنده یعنی کمپانی JMC بر روی کامیونت‌ها به کار نرفته و تنها بر روی پیکاپ‌ها نصب شده‌است.

این گیربکس برای کار با پیشرانه‌هایی با حداکثر توان تولیدی 100 اسب‌بخار طراحی شده‌است و با پیشرانه‌ی 113 اسبی آمیکو EM6 هماهنگی خوبی ندارد. گیربکس کامیونت آمیکو M5.2 بسیار کارآیی بهتری نسبت به این گیربکس دارد. اگرچه گیربکس کامیونت آمیکو از کیفیت معقولی برخوردار است، اما عدم هماهنگی با موتور، می‌تواند خرابی زیادی در بخش چرخدنده‌های گیربکس ایجاد کند.

قیمت گیربکس کامیونت آمیکو EM6 در بازار جهانی 1500 تا 2000 دلار است.

گیربکس کامیونت آمیکو 6 تن
گیربکس کامیونت آمیکو EM6

سیستم ترمز این کامیونت از نوع هیدرولیکی است که نسبت به کامیونت QX1050 که در آن ترمز هیدرولیکی با کمک هوای فشرده وجود دارد، عملکرد ضعیف‌تری دارد. ترمز اصلی و ترمز اگزوز کامیونت آمیکو EM6 نسبت به آمیکو M5.2 هم از کارآیی کمتری برخوردار است.

اکسل جلوی کامیونت آمیکو EM6 از نوع فورج شده با ظرفیت 2.2 تن است و اکسل عقب ساخت شرکت JMC با ظرفیت 3.5 تن و نسبت 5.375 می‌باشد.

وزن خالی این کامیونت با باک پر بدون اتاق بار به 2.5 تن می‌رسد که کمی برای کامیونت این رده سنگین است. در چین ظرفیت مجاز کامیونت QX1050 در حدود 5.5 تن اعلام شده‌است که در ایران 6 تن مجاز اعلام شده‌است.

نکات مثبت و منفی کامیونت آمیکو EM6

نکات مثبت

شاسی مقاوم

پیشرانه‌ی باکیفیت‌تر و قدرتمندتر نسبت به نسل قبل کامیونت‌های 6 تن آمیکو

دیفرانسیل خوب

داشبورد با دسترسی مناسب

نکات منفی

نداشتن باک آلومینیومی

عدم هماهنگی گیربکس با موتور

استفاده از سیستم تزریق سوخت تحت لیسانس Delphi

ترمزهای ضعیف حتی نسبت به آمیکو M5.2

فرمان‌پذیری ضعیف نسبت به آمیکو M5.2

کیفیت ساخت پایین بدنه، سپر و درب کاپوت

کیفیت پایین رنگ

مشخصات فنی

پیشرانهJX493ZL Q3
سازندهشرکت JMC چین بر اساس پیشرانه 4JB1-T ایسوزو
تعداد و چیشن سیلندر4 سیلندر خطی
حجم موتور2.771 لیتر
حداکثر توان موتور100 تا 113 اسب‌بخار در دور موتور 3600
حداکثر گشتاور موتور285 نیوتن‌متر در دور 2100
سیستم تزریق سوختاز نوع مستقیم با پمپ و سوزن انژکتور تحت لیسانس Delphi
استاندارد آلایندگییورو-3
نوع گیربکسJC528T6B
سازنده گیربکسکمپانی JMC بر اساس طرح گیربکس‌های پیکاپ شرکت ایسوزو
تعداد دنده5 دنده جلو + 1 دنده عقب
مکانیزم تعویض دندهدستی با مکانیزم کابلی
گشتاور خروجی گیربکس206 نیوتن‌متر
وزن گیربکس66 کیلوگرم
سیستم ترمزترمز اصلی هیدرولیکی به همراه ترمز اگزوز
اکسل جلوفورج شده با ظرفیت 2.2 تن
اکسل عقبساخت شرکت JMC با ظرفیت 3.5 تن
وزن خالی با باک پر و بدون اتاق بار2.5 تن
ظرفیت مجاز6 تن
زاویه‌ی ورودی و خروجی25 و 16 درجه

منابع

CCME

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 3.6 از بین 75 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

‫9 دیدگاه ها

  1. آقای کتابی،مدل ۹۴ با مدلهای پایینتر موتورشون فرق داره؟

    1. سلام، فکر میکنم تا مدل 91 و حتی 90 این مدل کامیونت آمیکو، یعنی آمیکو دماغدار، همین موتور طرح ایسوزو رو دارن، حالا مدل های 91 یورو2 بودن و به خاطر توربوشارژ ضعیف تر توان تولیدی کمتری دارند، در حدود 95 اسب‌بخار، فکر میکنم آخرین مدل از این کامیونت مدل 94 هست که موتور قوی تر شده و استاندارد آلایندگیش یورو3 شده.
      در کل موتورها همون ساخت JMC بر اساس موتور نسل قدیم ایسوزو هستند، اما در مدل‌های بالاتر، به روز رسانی هایی شده است. در کل از سال 92 به اینور، محصولات آمیکو به طور کلی در زمینه‌ی فنی به خصوص موتور، هم کامیونت، هم کمپرسی و کشنده به روز رسانی هایی شدند.
      من فکر میکنم شما با آمیکوهای 6 تن بی دماغ که مدل های 84 تا 88 هستند اشتباه گرفتید. این دسته از کامیونت های آمیکو که مفت هم نمی ارزند، مشکل موتوری بسیار شدیدی دارند. باز موتور سری EM6 خیلی بهتر از اوناس

      1. لطف کردید از اینکه وقت گذاشتید برای پاسخ،استفاده بردم واقعا

  2. سلام اقای کتابی من میخواستم امیکو ۶ تن از مدلهای قدیمی بی دماغ بخرم موتور اونا چه نوع متوری هستش قدرتش چقدر هست میخام تو جاده باهاش کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام موتور اون مدل‌ها ZJ31-HA08 هست که استاندارد آلایندگی یورو2 رو داره. قدرتشون حدود 95 اسب بخار است. که با توجه به کارکرد تا 80 اسب بخار هم کاهش قدرت دارن. در چند نمونه موتور و گیربکس خاورهای بنز رو روی این کامیونت نصب میکنن که عملکرد بهتری پیدا کرده.

  3. سلام من امیکو ای ام ۶دارم میخوام موتورش وعوض کنم چون موتورش برقی لطفا راهنماییم کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا