اخبارخودروکامیون‌

نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX با موتور 600 اسب‌بخاری و گیربکس تراکسون عرضه شد

3.9
(69)

در نمایشگاه سالانه‌ی کامیون‌های تجاری چین، پرچمدار شرکت کامیون‌سازی دانگ‌فنگ موتور، یعنی کشنده دانگ‌فنگ KX با موتور 600 اسب‌بخاری و گیربکس به روز تراکسون ZF به نمایش درآمد.

تاریخچه‌ی کامیون‌های ماک در اروپا

همکاری ماک و اسکانیا در توسعه‌ی پیشرانه‌های V8 در جهان

نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX، از نظر طراحی ظاهری و داخلی هم تغییراتی را متحمل شده‌است. طراحی ظاهری کشنده دانگ‌فنگ KX دارای خطوط طراحی تیز بیشتری شده‌است که جلوه‌ای جدیدتر را به این کشنده بخشیده‌است. چراغ‌های جلو باز طراحی شده‌اند و مجهز به لنز برای برد بیشتر نور هستند. ورق فولادی به کار رفته در تولید کابین دارای 40 درصد استحکام بیشتر نسبت به قبل است و کابین دارای استاندارد ایمنی WFS سوئد است.

کشنده دانگ‌فنگ KX جدید

در داخل کابین هم، داشبورد باز طراحی مجددی را تجربه کرده‌است. نمی‌توان گفت داشبورد دارای طراحی مدرنی شده‌است. داشبورد جدید دانگ‌فنگ KX به سبک داشبورد اتوبوس‌های این شرکت طراحی شده‌است. عناصر داشبورد نسبت به نسل قبلی، در چینش متفاوت شده‌اند. بسیاری از کارشناسان داشبورد قبلی این کشنده را می‌پسندند تا این داشبورد جدید را.

مهمترین نکته‌ی مثبتی که این کشنده در فیس لیفت کسب کرده‌است، حذف کنسول کنار صندلی راننده است که سلکتور دنده و اهرم ترمز دستی و ترمز تریلر در آن وجود داشت. سلکتور دنده در کنار صندلی راننده به صورت جمع و جور تعبیه شده‌است که باعث شده فضای اشغال شده کمتری در کابین باشد.

کابین کشنده دانگ فنگ KX
کشنده دانگ فنگ KX

اما مهمترین تغییرات این دانگ‌فنگ KX در بخش فنی آن است.

این کشنده مجهز به موتور Z14NS6 B600 ساخت دانگ‌فنگ کامینز با حجم 14.5 لیتر و حداکثر توان 600 اسب‌بخار شده‌است. دانگ‌فنگ KX با این پیشرانه‌ی قدرتمند که گاها Z14+ هم نامیده می‌شود، می‌تواند در دور موتور 1000 تا 1400 به گشتاور 2750 نیوتن‌متر دست یابد.

این پیشرانه نسبت به پیشرانه‌ی ISZ قبلی این کشنده، در دور موتور پایین‌تری به حداکثر گشتاور خود دست پیدا می‌کند. ( دانگ‌فنگ KX480 عرضه شده توسط سایپادیزل در دور موتور 1200 به گشتاور 2321 نیوتن‌متر می‌رسد)

این موتور جدید، دارای طراحی جدید در سرسیلندر، میل بادامک و کارتل است و وزن آن بسیار سبک‌تر از موتورهای قبلی دانگ‌فنگ KX است.

با اینکه موتور Z14+ از موتور قبلی حجیم‌تر است، اما دارای 1.5 لیتر مصرف کمتر در هر 100 کیلومتر می‌باشد. این موتور تا 1.6 میلیون کیلومتر کارکرد توسط شرکت دانگ‌فنگ کامینز ضمانت شده‌است.

موتور کشنده دانگ فنگ KX
موتور Z14+ نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX
موتور کشنده دانگ فنگ KX
موتور Z14+ نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX

برای نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX ، دو نوع گیربکس در نظر گرفته شده‌است:

1- گیربکس ZF-TraXON :

باز هم مثل تمام کشنده‌های چینی، پای این شرکت خوشنام آلمانی در وسط است. شرکت دانگ‌فنگ موتور، پس از استفاده‌ی شرکت JAC از گیربکس‌های مدرن و باکیفیت سری تراکسون بر روی کشنده‌های جک گالوپ K7 یا همان کشنده دیمای خودمان، این سری از گیربکس‌های ZF را جایگزین گیربکس‌های سری AS-Tronic که بر روی نسل قبلی دانگ‌فنگ KX ( در ایران هم این کشنده با گیربکس سری AS-Tronic عرضه شد) به کار رفته بود، کرده‌است.

این کشنده مجهز به گیربکس ZF-12TX2620 AMT شده‌است که دارای 12 دنده روبه جلو و 4 دنده رو به عقب است. سنگین‌ترین دنده‌ی این گیربکس دارای نسبت 16.688 است و سبکترین آن دارای نسبت 1.00 است.

این گیربکس مشابه گیربکسی است که بر روی کشنده دیما به کار رفته‌است. گیربکس تراکسون با موتورهای با حجم بالای 12.5 لیتر هماهنگی بهتری دارد. این موضوع در کارآیی بهتر این گیربکس در نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX با موتور 14.5 لیتری در قیاس با کشنده جک گالوپ K7 یا دیما با موتور ISGe که دارای حجم 11.8 لیتر است، قابل مشاهده است.

شرکت دانگ‌فنگ موتور به صورت استاندارد و پایه‌ای اینتاردر هیدرولیکی یا گیربکسی 5 حالته‌ی ساخت ZF را بر روی این کشنده به کار برده‌است. گیربکس تراکسون بر روی نسخه‌های تک محور کشنده‌ دانگ‌فنگ KX به کار می‌رود.

2- گیربکس ساخت مشترک Eaton و کامینز :

دیگر گیربکسی که برای نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX در نظر گرفته شده، یک گیربکس تولید مشترک Eaton آمریکا و کامینز است. این گیربکس اتوماتیک از طراحی دو شافت مارپیچی استفاده می‌کند که موجب شده سرعت تعویض دنده‌ی بیشتری نسبت به گیربکس ZF داشته باشد. این گیربکس هوشمند 12 سرعته دارای نسبت 0.77 در سبکترین دنده است و نسبت به گیربکس تراکسون کشنده دانگ‌فنگ KX سرعتی‌تر است. تنظیم چرخدنده‌ها برای تعویض دنده در این گیربکس توسط یک موتور الکتریکی انجام می‌شود. این گیربکس به صورت پایه‌ای مجهز به اینتاردر هیدرولیکی ساخت Voith است.

گیربکس جدید کشنده دانگ‌فنگ KX از پوسته‌ی آلومینیومی ساخته شده‌است که موجب شده وزن آن کاهش یابد. وزن این گیربکس به همراه روغن روان کننده و مجموعه‌ی کلاچ، تنها 298 کیلوگرم است.

این گیربکس توسط شرکت سازنده تا 10 سال ضمانت شده‌است. دوره‌ی تعویض روغن روان کننده‌ی این گیربکس 600 هزار کیلومتر است و تنها به 7.5 لیتر روغن نیاز دارد.

این گیربکس مجهز به دنده‌ی فوق سنگین با چرخدنده‌های خزشی است ( مشابه کشنده اف اچ 16) که برای اولین بار است که یک کشنده‌ی چینی به چرخدنده‌های خزشی مجهز شده‌است. این گیربکس برای نسخه‌های جفت محور کشنده دانگ‌فنگ KX به کار می‌رود.

گیربکس کشنده دانگ فنگ KX
گیربکس ساخت Eatonو کامینز برای نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX

مدتی شایعه شده بود که نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX به محورهای محرک ساخته شده تحت لیسانس ولوو مجهز خواهند شد. اما در این نسخه‌ی 2021 هم باز از دیفرانسیل ساخت شرکت DANA استفاده شده‌است.

البته باید گفت که همانند سابقه‌ی شرکت دانگ‌فنگ موتور در تفاوت قائل نشدن بین دیفرانسیل نسخه‌های تک محور و دو محور، در این کشنده هم دیفرانسیل نسخه‌های تک محور و جفت محور مشابه هم هستند.

در نسخه‌ی تک محور، یک دیفرانسیل ساخت DANA با نسبت 2.69 به کار رفته‌است. در نسخه‌ی دو محور دو دیفرانسیل کاملا مشابه نسخه‌ی تک محور اما با کرایول پینیون بزرگتر که نسبت را به 3.43 افزایش داده، استفاده شده‌است. نسخه‌ی جفت محور این کشنده، از دیفرانسیل سنگینی استفاده نمی‌کند.

این کشنده در امکانات هم تغییراتی نسبت به نسخه‌ی قبلی داشته‌است. سیستم نظارت بر باد لاستیک‌ها، هشدار خستگی راننده، ترمز تپه، یخچال درون کابین و کولر درجا، دیگر جز سبد آپشنی محسوب نشده و جز امکانات پایه‌ای قلمداد می‌شوند. در این کشنده از ترمز موتوری جدید و قدرتمند i-Brake کامینز به جای ترمز موتوری ژاکوب استفاده شده‌است.

گیربکس و دیفرانسیل، همانند موتور، مجهز به جداکننده‌ی آب از روغن روان‌کننده شده‌اند. لوله‌های از رادیاتور برای خنک‌کردن گیربکس، دیفرانسیل و ترمزها کشیده شده‌است. در نهایت هم این کشنده مجهز به میل گاردان از نوع بدون نیاز به روغن‌کاری شده‌است.

سیستم روغن‌کاری گیربکس کشنده دانگ‌فنگ KX بهبود یافته و مجهز به سیستم روان‌کاری فعال در کنار پمپ روغن گیربکس دو مرحله‌ای شده‌است که راندمان روغن‌کاری جعبه دنده را 80 درصد نسبت به نسل قبل بهبود داده‌است. در برخی نسخه‌ها هم چرخ‌ها دیگر از نوع گریس خور نیستند و به واسکازینی تغییر پیدا کرده‌اند.

به شخصه از این چند تغییر آخر من جمله میل گاردان بدون نیاز به گریسکاری و چرخ‌های واسکازینی به شدت حمایت می‌کنم. گریس گذاشتن در چرخ‌ها و گریس‌کاری گاردان کشنده البرز، یکی از کشنده‌ترین کارها در جهان است.

نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX نسل جدید کشنده دانگ‌فنگ KX

منابع

Inf.news

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 3.9 از بین 69 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا