کامیون‌

نگاهی به کشنده ی اسکانیا S با موتور قدرتمند 620 اسب بخاری

4.6
(113)

شرکت کامیون سازی اسکانیا در سال 1900 میلادی در شهر ملمو سوئد تاسیس شد . این کمپانی یکی از شرکت های تابع شرکت مادر فولکس واگن است .

شرکت اسکانیا در زمینه ی ساخت انواع کامیون و کشنده فعالیت دارد و همواره جزو بهترین برندهای کامیون سازی دنیا بوده است.

تاریخچه‌ی کامیون‌های ماک در اروپا

محصول جدید این شرکت یعنی اسکانیا S ، توجه خیلی از کارشناسان خودرو را به خود جلب کرده است . به گفته این کارشناسان ایمن ترین ، کارآمدترین و گران ترین کشنده ای که شرکت سوئدی اسکانیا در تاریخ 127 ساله ی خود تولید کرده است ، اسکانیا S می باشد.

سال 2017 با معرفی اسکانیا S ، برند سوئدی قدمی خوب در به دست گرفتن نبض بازار کامیون برداشت که با وارد شدن رقیب سنتی و هم وطن خود یعنی  ولوو در لباس رنوتراکس این موفقیت کمرنگ شد .

با ریون مگ در بررسی کشنده ی اسکانیا S همراه باشید .

فهرست مطالب

معرفی اسکانیا S

شرکت اسکانیا یکی از برندهای برتر کامیون سازی در سطح جهانی است . محصولات این شرکت همواره دارای کیفیت خوبی بوده اند . زیبایی و راحتی دو ویژگی همیشگی محصولات این کمپانی سوئدی بوده است .

کیفیت و کارآیی این برند از آن جا معلوم می شود که تا قبل از سال 2017 ، محصولات این کمپانی توانسته اند 4 بار عنوان کامیون سال را ازآن خود کنند . آخرین بار اسکانیا سری R در سال 2010 عنوان کامیون سال را دریافت کرد .

اسکانیا با معرفی اسکانیا S در سال 2017 توانست عنوان کامیون سال را دوباره از آن خود کند . با این حساب تعداد دفعاتی که اسکانیا توانسته است عنوان کامیون سال را دریافت کند به 5 مرتبه می رسد .

اسکانیا S یک کشنده ی قدرتمند ، زیبا ، جادار و ایمن است که توانسته تمام استانداردهای اروپایی را رعایت کند .

اسکانیا S از موتور 8 سیلندر استفاده می کند . مدتی بود که شرکت اسکانیا از موتورهای 6 سیلندر به جای 8 سیلندر استفاده می کرد . ولی با ظهور اسکانیا S استفاده از 8 سیلندر ها دوباره مرسوم شد .

تاریخچه ی موتورهای 8 سیلندر

در سال 1969 یک موتور هشت سیلندر بر روی اسکانیا نصب شد که بلافاصله در صنعت کامیون سازی به یک نماد تبدیل شد.

سال 1969 به چند دلیل مهم بود . نیل آرمسترانگ اولین کسی بود که در این سال به ماه پا گذاشت ، جشنواره ی ووداستاک در نیویورک برگزار شد و اولین برنامه ی تلویزیونی رنگی در انگلستان راه اندازی شد.

اما اگر از علاقه مندان به کامیون بپرسید که در این سال چه اتفاقی رخ داد ؟ بدون تردید می گویند که نصب موتور V8 بر روی اسکانیا .

موتور V8 اسکانیا در آن زمان توانایی تولید 350 اسب بخار قدرت را داشت که در بین کشنده های آن زمان که بالاترین توان آنها 240 اسب بخار بود ، یک سر و گردن بالاتر قرار داشت.

این موتور در نمایشگاه فرانکفورت در سال 1969 رونمایی شد و طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان به خود جذب کرد .

اسکانیا اولین شرکتی نبود که موتور V8 را تولید می کرد. شرکت MAN آلمان در سال 1950 از نخستین موتور V8 پانزده لیتری خود با قدرت 256 اسب بخار رونمایی کرد و بعد از MAN شرکت مرسدس بنز از موتور ده سیلندر 16 لیتری خود با قدرت 320 اسب بخار پرده برداشت .

ولی برگ برنده ی موتور اسکانیا نسبت به موتور برندهای دیگر ، قدرت تولیدی بالاتر آن بود .

oldv8scaniaengine
اولین موتور 8 سیلندر کمپانی اسکانیا

طراحی ظاهری

اسکانیا S دارای طراحی متفاوت از سری R می باشد . کابین در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است . جلو پنجره ی زیبا که با خطوط جانبی کشنده هماهنگ است چهره ای اسپرت را به اسکانیا S بخشیده است .

ارتفاع کامیون از زمین کمتر شده است . شیشه ی جلو تخت تر شده و ستون ها پهن تر شده اند .

طراحی آینه ها بسیار جالب است و هماهنگی خوبی با طراحی بدنه ی اسکانیا S دارد .

چراغ های جلو که در مدل های قبلی چراغ های هالوژنی H7 بودند با چراغ های جدید LED  و چراغ روز تعویض شده اند و لامپ های عقب هم به LED ارتقا یافته اند.

چراغ های Headlight بر خلاف سری R که درون آفتابگیر ها قرار داشتند ، به قسمت فوقانی شیشه ی جلو انتقال داده شده اند و طراحی زیبا و جدیدی دارند .

روی شاسی به طور کامل ورق کشی شده است تا از آسیب رسیدن به سیم ها و شلنگ های درون شاسی و همچنین آسیب دیدن گیربکس جلوگیری شود . یک پروژکتور در عقب کابین برای تعمیرات تعبیه شده است .

سر اگزوز از جنس فولاد زنگ نزن با فلاپ های جانبی زیبایی اسپرت گونه ای به اسکانیا S بخشیده است .

جعبه ی کناری با درب بزرگ و جاداری فوق العاده ، وسیله ای بسیار کارآمد برای نگهداری وسایل راننده و سرنشینان است .

در قسمت جلوی کشنده ، پایین جلوپنجره ی مشبک ، یک آرم V8  فلزی نصب شده است که ابهت این کشنده را در کنار V8 های طلایی رنگ دو طرف کشنده بر روی اسپویلر آن ، دو چندان کرده است .

طراحی داخلی

کابین سری Highline فضایی بسیار گسترده و جاداری را ارائه می کند . کف صاف و بدون لغزش کامیون یک امتیاز مثبت نسبت به رقیب خود یعنی رنو تی است . ( برای آشنایی با کشنده ی رنو تی اینجا کلیک کنید .)

کابین دارای ارتفاع داخلی ( از کف تا سقف ) 2070 میلیمتر است که ایستادن افراد قد بلند در کابین بدون هیچ دردسری امکان پذیر است .

صندلی های با کیفیت و جذاب با روکش های چرمی و تخت بسیار جادار آن حس اتاق خواب یک پنت هاوس را در انسان القا می کند .

4 پله برای ورود به کابین کشنده اسکانیا S تعبیه شده است. صندلی آن کاملا راحت طراحی شده و هماننده فرمان قابلیت تنظیم خیلی خوبی را دارد . کلید ها به صورت نعل اسبی طراحی شده اند و به خوبی در دسترس هستند.

نمایشگر چند کاره بر روی داشبورد تمام اطلاعاتی که راننده به آن نیاز دارد را در اختیار او قرار می دهد .

اگر بر روی داشبورد به دنبال پلاستیک بی کیفیت می گردید ، کاری بس بیهوده است. فرمان و صندلی ها با چرم با کیفیت پوشانده شده اند.

درون کابین فقط یک تخت وجود دارد و این فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد. کف کشنده بدون لغزش است . زیر تخت کشوها و یخچال قرار دارد. کف تخت کابین به معنای وجود یک یخچال با سایز مناسب و کشوهایی نسبتا بزرگ در زیر تخت است . .یک میز تاشو درون داشبورد تعبیه شده است که می توان به راحتی آن را باز کرد و از آن استفاده نمود .

تخت خواب 2 متر طول و 100 سانتی متر عرض دارد که فضای استراحت بزرگ و راحتی در اختیار راننده قرار می دهد. در بالای شیشه جلو ، سه جعبه برای نگه داری وسایل و لباس ها تعبیه شده اند که درون این جعبه ها نورپردازی مناسبی انجام شده است.

یخچال و جعبه ی زیر تخت
جعبه ی بالای سر راننده
جعبه های بالای تخت خواب

در سمت چپ صندلی (در داشبوردهایی که راست فرمان هستند ، در سمت راست صندلی ) دکمه هایی برای تنظیم صندلی وجود دارد . این دکمه ها تنظیمات کاملی را در عرض چند لحظه برای سرنشین فراهم می آورد .

صندلی اسکانیا S و تنظیمات

بر روی در راننده و در قسمت جلوی محل تکیه دادن بازو ، دکمه هایی برای تنظیم تمام آینه ها ، گرمکن آینه ها ، شیشه بالابر ، قفل مرکزی درها ، روشن و خاموش کردن چراغ جلو ، مه شکن جلو و عقب ، پروژکتورهای سقفی و پروژکتور پشت کابین وجود دارد .

این کار برای ارگونومی بهتر و در دسترس بودن دکمه های ضروری انجام شده است .

در سمت راست فرمان یک دسته وجود دارد که تنظیمات دنده ( اتوماتیک یا دستی بودن ، حرکت به جلو و عقب و … ) و ریتاردر و ترمز موتوری با آن انجام می شود .

دسته دنده ، ریتاردر و ترمز موتوری

بر روی فرمان اسکانیا S دکمه هایی مثل تنظیمات و روشن کردن کروز کنترل ، تنظیم ترمز سراشیبی ، تنظیمات سیستم پخش ، دکمه های میانبر برای کنترل نمایشگر داشبورد و پاسخ دادن به تلفن همراه وجود دارد .

کابین جدید در مقایسه با کابین های قبلی شرکت اسکانیا از میدان دید بهتر و گسترده تری برخوردار است . شیشه ی جلوی کشنده تخت بوده و ستون A به سمت عقب کشیده شده است که موجب کم شدن نقاط کور در تقاطع ها می شود .

پیشرانه

همانطور که بالا اشاره شد اسکانیا S از یک موتور هشت سیلندر بهره می برد . این موتور 16.4 لیتری دارای بسته ی قدرتی در رنج 520 تا 730 اسب بخار ( یا 382 تا 537 کیلووات ) است .

اسکانیا S مورد بررسی ما دارای موتور 620 اسب بخاری است که در دور موتور 1900Rpm به توان 620 اسب بخاری دست پیدا می کند .

ماکزیمم گشتاور این موتور 3000 نیوتن متر است در در محدوده ی دور موتور 950 تا 1400 دور بر دقیقه قابل دست یافتن است .

موتور 8 سیلندر جدید اسکانیا

گازهای خروجی از موتور با سیستم های EGR و SCR تمیز می شوند و آلودگی دود خروجی از موتور کاهش می یابد . اسکانیا S همانند تمام کامیون های به روز از مخزن ادبلو استفاده می کند .

موتور اسکانیا S با این که هشت سیلندر بوده ولی سر وصدای بسیاری کمی دارد . این موتور پر قدرت به آرامی کار خود را انجام داده و صدا و لرزش بسیار کمی دارد . به طوری که راننده ها به کمی صدای موتور اعتراض داشته اند و به این خاطر شرکت اسکانیا از عایق صوتی کمتری برای زیر کابین استفاده کرده است تا صدای موتور به گوش برسد .

در گذشته شرکت های کامیون سازی از موتورهای هشت سیلندر به طور گسترده در محصولات خود استفاده می کردند . ولی مدتی است که موتورهای شش سیلندر خطی به علت مصرف کمتر سوخت و هزینه ی کم در تولید و تعمیر ، مورد استفاده ی برندهای برتر این حوزه قرار گرفته است .

کمپانی اسکانیا به مدت 50 سال است که در سبد فروش خود کامیون هایی با موتور 8 سیلندر را قرار داده است .

جعبه دنده

جعبه دنده ی نصب شده بر روی اسکانیا S همان جعبه دنده ی معروف GRS0925R شرکت اسکانیاست که در سال 2017 دوبار به روز رسانی شده است که طی این به روز رسانی ها سرعت پاسخگویی آن به تغییرات 45 درصد افزایش پیدا کرده است .

این گیربکس همواره موتور اسکانیا S را در حالت ماکزیمم گشتاور خود قرار می دهد .

یک ترمز بر روی گیربکس GRS0925R نصب شده است که در مسیر پمپ روغن گیربکس قرار دارد . در هنگام بالا رفتن از سرابالایی ها ، با افزایش فشار روغن ، این ترمز فعال شده و باعث کند شدن سرعت شافت می شود و سرعت چرخش میلنگ و شافت محور مساوی شده و کامیون بدون ریپ زدن به بالا حرکت می کند.

گیربکس GRS0925R

نسبت دنده محور عقب 2.92 است و در دنده ی دوازدهم با دور موتور 1003 دور بر دقیقه کشنده به سرعت 80 کیلومتر در ساعت می رسد.

دنده یازدهم یک دنده ی مستقیم است با نسبت 1.00  و دنده ی دوازدهم یک اوردرایو با نسبت 0.8 می باشد.

کشنده از یک کروز کنترل هوشمند بهره میبرد که مصرف سوخت را به خوبی کاهش می دهد. این کروز کنترل توانایی پیش بینی داشته و جاده را تا 5 کیلومتر جلوتر از کشنده بررسی کرده و متناسب با توپوگرافی جاده سرعت و دور موتور را در بهترین حالت تنظیم می کند.

گیربکس Opticruise  با نسبت نهایی 3.07:1 قدرت موتور را به دیفرانسیل منتقل می کند . این نسبت اختلاف زیاد برای مصرف سوخت بهینه است و همچنین برای دست یافتن به ماکزیمم گشتاور در تمام دنده هاست . اسکانیا دارای یک سیستم پشتیبان و دستیار راننده است . این دستیار در ترمز گیری ها ، تعویض دنده و تنظیم سرعت با کروز کنترل به راننده مشاوره می دهد و او را برای رانندگی ایمن و در عین حال آسیب نزدن به کشنده راهنمایی می کند .

ریتاردر

بسیاری از کشنده ها و کامیون ها امروز دارای ترمز کمکی هستند .

این ترمز کمکی می تواند به صورت هیدرولیکی و عمل کننده بر روی گیربکس و دیفرانسیل بوده یا ترمز موتوری یا ترمز اگزوز باشد .

وظیفه ی این ترمزهای کمکی ، استفاده ی کمتر از ترمز پایی و در نتیجه کاهش مصرف لنت ، کاهش گرم شدن ترمز ها و خالی نشدن تانک باد کشنده یا به اصطلاحی خالی نکردن ترمز است که این موارد موجب افزایش ایمنی می شود.

مقالاتی دیگر در زمینه‌ی بررسی کامیون:

بررسی کشنده رنو سری T

بررسی کشنده‌ی کاماز ۵۴۹۰‌‌، روح آکسور در جلد کاماز

نگاهی به کشنده ی سیتراک C7 و T7

شرکت اسکانیا از ریتاردر هیدرولیکی و ترمز موتوری به عنوان ترمز کمکی در کشنده های خود بهره می برد .

ریتاردر جدید شرکت اسکانیا که بر روی اسکانیا S نصب شده است نسبت به قبل قدرتمند تر و ایمن تر شده است .

ریتارد R4100D که جدیدترین ریتاردر شرکت اسکانیا است با کاهش دور موتور به صورت خودکار خاموش می شود و در صورت ترمز های شدید پایی یا بر اساس تشخیص سیستم AEB با کاهش فاصله از مانع جلوی کامیون ، به صورت اتوماتیک وارد مدار شده و عمل ترمز گیری را انجام می دهد .

این ریتارد قابلیت کوپل شدن با سیستم کروز کنترل اسکانیا S را دارد و می توان یک تلورانس برای آن تعیین کرد . به این صورت که شما مثلا سرعت را با کروز کنترل بر روی 80 کیلومتر بر ساعت تنظیم می کنید و تلورانس را بر روی 4 می گذارید . وقتی کشنده دور میگیرد و سرعتش با بالاتر از 84 کیلومتر بر ساعت می رسد ، ریتاردر اتوماتیک روشن شده و وارد مدار می شود و سرعت را تا حدود 76 کیلومتر بر ساعت کاهش می دهد و سپس ریتاردر خاموش می شود .

ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا در انتهای گیربکس

سیستم ریتاردر R4100D قابلیت تطبیق پذیری خوبی داشته و اتلاف نیروی درگ را کاهش می دهد .

یکی از مشکلاتی که ریتاردرهای هیدرولیکی دارند این است که در صورت استفاده از حداکثر قدرت ریتاردر در سرعت بالا ، فشار زیادی به گیربکس و دیفرانسیل می آید . این فشار در دراز مدت موجب خرابی سیستم ریتاردر و گیربکس و دیفرانسیل کشنده می شود . بعضا موجب شکستن گیربکس هم شده است .

از دیگر مشکلات این نوع ریتاردر ، استفاده ی شدید از این ریتاردرها در سر پیچ ها و جاده های لغزنده ممکن است موجب واژگونی کشنده شود . اسکانیا برای حل این مشکلات ، ریتادر جدید خود را بهینه کرده است . این ریتاردر با سیتم پایداری کشنده در ارتباط بوده و در صورت افزایش احتمال واژگونی و بهم خوردن تعادل کشنده ، ریتاردر به صورت هوشمند اقدام به کاهش قدرت خود می کند .

همچنین در صورت فشار زیاد به گیربکس و دیفرانسیل و بالا رفتن دمای ریتاردر و گیربکس ، کامپیوتر کشنده به صورت اتوماتیک از سهم ترمزگیری ریتاردر هیدرولیکی کم کرده و به سهم ترمز موتوری و ترمز پایی می افزاید .

از دیگر بهینه سازی های اسکانیا بر ریتاردر خود می توان به افزایش قدرت ریتاردر نسل جدید از 3500 نیوتن متر به 4100 نیوتن متر اشاره کرد . همچنین کارآیی و قدرت ریتاردر در دور موتور پایین هم بهبود یافته است .

با استفاده از تنظیمات کامیون می توان در ترمز گیری ها سهم هر کدام از ترمز های پایی ، ترمز تریلر ، ریتاردر و ترمز موتوری را مشخص کرد . همچنین می توان مقدار قدرت ترمز پایی هر کدام از چرخ ها را مشخص کرد . مثلا می توان ترمز پایی چرخ های جلو را کاملا غیر فعال کرد .

چندین حالت برای ترمز گیری در اسکانیا S وجود دارد :

فعال شدن ترمز موتوری و ریتاردر با فشار دادن ترمز پایی با نسبت قدرت از پیش تعیین شده

فعال شدن ترمز موتوری و ریتاردر با برداشتن پا از روی پدال گاز یا خاموش شدن سیستم کروز کنترل

کوپل شدن ترمز موتوری و ریتادر با سیستم کروز کنترل و فعال شدن ترمز کمکی در صورت افزایش سرعت بیش از حد مقدار ست شده

فعال شدن سیستم ترمز کمکی با کاهش فاصله ی کشنده تا مانع جلویی بر اساس سیستم AEB

کوپل شدن سیستم ترمز کمکی با سیستم پیش بینی SAP و روشن شدن خودکار ترمز کمکی در تپه ها و سراشیبی ها برای کاهش دور کامیون

سیستم های ایمنی اسکانیا S

اولین سیستم ایمنی که کشنده ی اسکانیا S از آن بهره می برد سیستم AEB یا ترمز اضطراری است .

ترمز اضطراری پیشرفته AEB که در صورت نزدیک شدن بیش از حد کامیون به خودروی جلویی راننده را آگاه می سازد و اگر راننده توجه نکرد ، خود سیستم به صورت اتوماتیک اقدام به ترمز گیری و کاهش سرعت کشنده می کند . همچنین AEB  این قابلیت را دارد تا خروج کشنده از جاده را تشخیص داده و به راننده هشدار دهد و اگر راننده این انحراف را اصلاح نکرد ، خود سیستم بر طبق خط کشی کنار جاده ، کشنده را به جاده بر میگرداند .

سیستم AEB در اسکانیا

سیستم ایمنی بعدی اسکانیا S یک سیستم هشدار دهنده ی نقطه ی کور است که در هنگام دور زدن یا سبقت گرفتن در صورت وجود یک خودرو در نقطه ی کور کامیون ، راننده را اگاه می سازد .
سیستم هشدار دهنده ی جانبی و نقاط کور Side Detection موجب کاهش تصادفات در خیابان های شهر ها یا بر سر تقاطع ها می شود .

نکته ی جالب و مهم این است که شرکت اسکانیا برای اولین بار در دنیا بر روی کشنده های اسکانیا S خود ، کیسه هوای پرده ای سرتاسری نصب کرده است .

کابین اسکانیا S از فولاد مستحکم تری ساخته شده است که در تست های تصادف نسبت به کابین نسل قبل مقاومت و استقامت بالاتری داشته است .

اسکانیا S یک سیستم کنترل ترافیک دارد که می تواند بار ترافیکی خیابان ها و جاده ها را با استفاده از نقشه ی جهانی پیش بینی کرده و خلوت ترین راه ها را به راننده پیشنهاد دهد . این سیستم همچنین اطلاعات بسته بودن جاده را به علت تعمیرات یا تصادفات را در اختیار راننده قرار دهد .

از دیگر سیستم های ایمنی به کار رفته بر روی اسکانیا S می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سیستم کنترل ترمز الکترونیکی یا EBS

سیستم پایداری الکترونیکی و ضد واژگونی یا ESP

سیستم هشدار دهنده ی خروج از خط جاده یا LDW

سیستم هشدار دهنده ی وجود دود در کابین

سیستم هشدار دهنده ی آتش سوزی موتور

سیستم هشدار دهنده ی جرقه و اتصالی در سیستم برق و باتری کشنده

تست جاده ای

موتور با ابهت خاصی استارت می خورد و صدای آن این را ثابت می کند که با یک موتور شش سیلندر خطی روبرو نیستید ، اینجا یک V8  حکمرانی می کند .

کامیون با بارگیری کامل در جاده به راه می افتد. کم بودن صدای موتور و عایق خوب صوتی کابین رانندگی همراه با سکوت را به شما پیشکش می کند.

در هنگام شتابگیری گوش فرا دادن به صدای دلپذیر موتور 8 سیلندر هر فردی را عاشق این کامیون می کند.

در تمام مدت رانندگی ، حالت رانندگی بر روی Economy قرار داشت . سرعت توسط کروز کنترل بر روی 85 کیلومتر در ساعت فیکس شده است.

شتابگیری کشنده از حالت سکون بسیار هیجان آور است به طوری که ظرف مدت کوتاهی به سرعت 80 کیلومتر در ساعت می رسد . کامیون با تعویض دنده به دنده ی دوازدهم مصرف سوخت را کاهش می دهد. با رسیدن به شیب گیربکس دنده را از 12 به 11 کاهش میدهد تا با افت کشش مواجه نشویم .

در قسمت شلوغ بزرگراه میانگین مصرف سوخت اسکانیا 33.1 لیتر در 100 کیلومتر است . در قسمت های خلوت با رانندگی روان و بدون ترمز و با سرعت متوسط 84 کیلومتر در ساعت ، مصرف سوخت به 30.2 لیتر در 100 کیلومتر کاهش می یابد.

مصرف سوخت اسکانیا S با موتور V8 حتی از نسل قبلی خود با موتور 6 سیلندر خطی کمتر است و دیدگاه پرمصرف بودن موتورهای V8 را درهم شکست .

موتور V8 با داشتن گشتاور بالاتر نسبت به موتورهای V6 ، در گردنه ها کشش بهتری داشته و با افت دور موتور بسیار کم تا انتهای گردنه را بالا می رود .

سواری و هندلینگ اسکانیا S نسبت به مدل های قبلی یک قدم جلوتر است . این امر بیشتر به خاطر سیستم تعلیق جلوی جدید است که با یک اکسل 50 میلیمتری جدید و به روز تلفیق شده است .

سیستم پیشگو فعال اسکانیا یا SAP که با استفاده از GPS وضعیت و توپوگرافی جاده را بررسی کرده و با توجه به آن دور موتور و گیربکس را بر اساس مصرف سوخت حداقل و حفظ حداکثر قدرت تنظیم می کند ، کارآیی عالی دارد .

اسکانیا یک سیستم ترمز لایه ای بر روی گیربکس های اتوماتیک و دستی خود نصب کرده است که در هنگام تعویض دنده سرعت شفت اصلی گیربکس و چرخدنده های مختلف گیربکس را باهم هماهنگ می کند که این امر از لرزش ها در هنگام تعویض دنده جلوگیری کرده و سرعت تعویض دنده را بیشتر کرده که از کاهش دور موتور کشنده در هنگام دنده دادن جلوگیری می کند .

کاهش زمان بندی تعویض دنده موجب کاهش تغییرات در فشار توربو کشنده شده که هم در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و هم فرسایش و خرابی چرخدنده های گیربکس و پره ی چرخان توربو را کاهش می دهد . این سیستم تعویض دنده اگرچه به سرعت و دقت سیستم بی نظیر تعویض دنده ی دو کلاچه ولوو نیست ، ولی کارآیی نسبتا خوبی دارد .

اسکانیا در این مدل دارای یک برنامه ی جامع و هوشنمد نمره دهی به رانندگی است . این برنامه نسبت به قبل سختگیر تر شده است و جزییات و پارامترهای بیشتری را در نمره دهی به راننده بررسی می کند .

مثلا یکی از کارهایی که در اسکانیا S نمره ی منفی زیادی دارد ، استفاده مکرر از سیستم ترمز اصلی یا پایی کشنده است . در این جا شما باید تا حد امکان سرعت کشنده را با ترمز موتوری یا ریتاردر گیربکس کاهش دهید و بعد به سراغ ترمز پایی بروید . همچنین استفاده از دنده ی مرده در سربالایی ها نمره ی منفی برای راننده در بر دارد .

کشنده اسکانیا S می تواند تا 62 تن بار را حمل کند . البته ظرفیت این کشنده در حالت عادی 44 تن است .

اسکانیا S توسط کمپانی اسکانیا تا 1 میلیون کیلومتر کارکرد تضمین شده است که هیچگونه تعمیر اساسی در زمینه ی موتور ، گیربکس و دیفرانسیل نداشته باشد .

به طور کلی کشنده ی اسکانیا S را می توان یک کامیون راحت ، جادار و با آپشن های خوب در کنار قدرت و کارآیی خوب و ایمنی قابل قبول دانست .

برای مطالعه‌ی بیشتر:

معرفی کامیون کمپرسی نظامی M917A2

بررسی کامیون نظامی M917A3

مشخصات کلی اسکانیا S

موتورDC16 115 ساخت شرکت اسکانیا 8سیلندر و حجم 16.4لیتر – دارای سیستم خنک کننده ی آب پایه و توربوشارژ – تمیز کننده ی گاز خروجی اگزوز
توان موتور620 اسب بخار یا 456 کیلووات در 1900 دور بر دقیقه
گشتاوری3000 نیوتن متر در دور موتور 950 تا 1400
سیستم سوخترسانی تزریق فشار بالا از نوع Scania XPI
جعبه دنده GRS0905R ساخت اسکانیا
تعداد دنده ها 12 سرعته تمام اتوماتیک با 2 دنده کرال Opticruise
نسبت محور عقب1:3.07
کروز کنترل کروز کنترل فعال با سیستم پیشگویی وضعیت جاده SAP
ترمز از نوع دیسکی 4 اینچی با سیستم های ABS و EBS7 و ترمز اضطراری پیشرفته AEB
ترمز کمکی ریتاردر هیدرولیکی Scania R4100D با توان 4100 نیوتن متر
ترمز موتوری با قدرت 297 کیلووات در دور 2400
ابعاد کامیون : طول*عرض*ارتفاع3854*2600*5960 میلیمتر
سایز کابین : طول*عرض*ارتفاع2070*2310*2060 میلیمتر
وزن خالی7760 کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز 75000 کیلوگرم
فاصله ی محوری3150 میلیمتر
فاصله ی بوگی 1350 میلیمتر
لاستیک ها میشلن 305 با سایز 70R22.5
سیستم تعلیقسیستم تعلیق جلو فنر دوگانه ی پارابولیکی / عقب کیسه باد دو مداره
مخازن سوخت مخزن راست 320 لیتری / چپ 710 لیتری / مخزن ادبلو 105 لیتری
کابین از نوع CS20H – بالابر برقی کابین – بادگیرهای کناری 53 سانتیمتری – بادگیر سقف 65 سانتیمتری
آپشن ها سیستم پایداری الکترونیکی و کنترل کشش – هشداردهنده ی خروج از خط جاده – حالت رانندگی اقتصادی – ترمز تپه – قفل کن دیفرانسیل – چراغ روز LED – مه شکن – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – کولر و بخاری درجا – یخچال درون کابین – تودوزی تمام چرم – ترمز برقی پارکینگ – سیستم تصفیه هوای درون کابین – آینه تمام برقی -سانروف- گرمکن و سردکن صندلی – سیستم های FLC,LDW,AEB,EBS,ESP
مشخصات اسکانیا S

منابع

scania
Etransport

این مقاله چقدر مفید بود؟

میزان رضایت خود را با کلیک روی اموجی ها نشان دهید

میانگین آراء 4.6 از بین 113 نفر

تاکنون کسی رای نداده است! اولین نفر باشید

اگر این پست برای شما مفید بود...

با انتشار مطلب و نیز کلیک بر روی تبلیغات از ما حمایت کنید

از اینکه این پست برای شما مفید نبود عذرخواهی میکنیم!

با کامنت گذاشتن در بهتر شدن این پست به ما کمک کنید.

به ما بگویید چطور این پست را بهتر کنیم؟

محمد کتابی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت ، عاشق پرواز، علاقه‌مند حوزه خودروهای سنگین و تجاری

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا